Thursday, February 18, 2016

Aku Seorang Petani Bunga Kantan

Katakan ditakdirkan keadaan ekonomi gawat..
Dan kita takde kerja / di berhentikan kerja..
Apa yang nak kita buat?

- cuba cari kerja lain ( makan gaji) ?
- cuba buat kerja sendiri ( self- employed ) ?

Aku?
Aku akan memilih utk kerja sendiri.

Nak buat kerja apa?


Aku rasa aku akan bercucuk tanam. Jadi petani. Contohnya jadi penanam bunga kantan, atau limau nipis. 

Aku banyak tengok siri dokumentari tentang bidang penternakan..
Dan aku sendiri pernah melawat pusat ternakan ayam, kambing, lembu..
Kolam ternak ikan pun pernah..
Rasa rasanya, aku tak boleh buat bidang ternakan ini.
Aku lagi sanggup jadi petani kot.

Berbakti pada tanah. Dalam cempedak gergasi. Hahaha.


Kenapa aku kata aku tak boleh buat bidang penternakan?
Mungkin sebab susah utk aku sesuaikan diri dengan bau bauan dan bahan kumuh haiwan.
Mungkin sebab aku susah nak jaga hidupan yang bergerak ( berbanding pokok)

 
Mungkin jugak aku akan meniaga jual beger...


Jadinya..
Dah fikir korang nak buat apa?

Bunga kantan mahal kan?

30 comments:

  1. kalau jadi doc haiwan kena hadap bahan2 kumbahan tak? hahaha
    ok lah tu jadi petani pun bleh masyuk tau..

    ReplyDelete
  2. Hihihi lepas ni akak nak buat laksa..
    Pi beli dgn DZ jer lah..

    Jauh fikiran DZ ye..
    Akak belum fikir nak buat apa jika ditakdirkan kena berhenti kerja..
    Kena mula fikirkan dari skrg ni ;)

    ReplyDelete
  3. hmmmm aah kan doc... sya nk cube jd penjahit manik sepenuh masa kot...
    tak pun jd petani mcm doc jugak lah... ok jgk kan berbakti pada tanah...

    ReplyDelete
  4. Betul tanam bunga kantan kalau atas tanah dari 5-6 pokok akhirnya boleh merebak sekebun kalau dibiarkan. Tak payah jaga. Biar aje tapi kalau dah nak dikommercialkan kana buat sistemlah..

    Kakak kalau tak kerja nak jaga anak-anak sekolah utk transit yg mak-ayah bekerja.
    Tak mahu yg baby takut tersedak susu haha...

    ReplyDelete
  5. sama citer kita...bercucuk tanam. Hehee

    saya pernah buat biz bela ayam daging. Mula2 mmg asik tutup hidung je bau reban. Tapi lama2 dah lali, sebab mmg kita yang bekerja dlm tu kan.

    dan..saya mmg rindu nak bela ayam lagi. Skrg pun dah minat tanam2. Bahagianya..:)

    ReplyDelete
  6. SAYA SETUJU TAN BURGER! JYEAHHH...selamat datang ke stall burger doktor khairul! ;) hehehe..petani pun okey what ~

    ReplyDelete
  7. Pernah beli bunga kantan dengan harga RM2.50 sebatang...

    ReplyDelete
  8. Betul2.. mahal satu hal, dah kecut pun ada.. tapi nasib baik ayah ada dusun family di Hulu Langat.. mintak dekat ayah je.. hehehe..

    ReplyDelete
  9. mahal wooo bunga kantan...kalau saya msak asam pedas, saya suka mkn skali bunga kantan tu, selain sbb saya mmg suka bunga kantan, sbb lain ialah kerana ia mahal...kehkehkeh..

    ReplyDelete
  10. saya tak boleh..tanam ape pon tak idop..
    bunga kantan untung berganda la..pernah beli sebatang sampai 7hengget..

    ReplyDelete
  11. nekcik niaga soto depan rumah jerlah

    ReplyDelete
  12. Bgus knor setuju..klu ada tanah jgn di biar kosong..jenuh nak jawab di sana nanti..knor biasalah nak berniaga....sbb dn berniaga jer boleh beli rmh yg beratus ribu tu...klu kerja dgn org sampai mati pun tak dapek den nak menolongnya...sampi ketualah org bujang merempat dgn mak bapak..mereput dlm rumah sewa....itu pun klu bisnesnya berjaya,tapi aden percayo ..yakin dgn Allah..rezeki luas..kito yo jgn malasss...

    ReplyDelete
  13. Bgus knor setuju..klu ada tanah jgn di biar kosong..jenuh nak jawab di sana nanti..knor biasalah nak berniaga....sbb dn berniaga jer boleh beli rmh yg beratus ribu tu...klu kerja dgn org sampai mati pun tak dapek den nak menolongnya...sampi ketualah org bujang merempat dgn mak bapak..mereput dlm rumah sewa....itu pun klu bisnesnya berjaya,tapi aden percayo ..yakin dgn Allah..rezeki luas..kito yo jgn malasss...

    ReplyDelete
  14. Dusun durian takda ke, DZ? Kalau tak boleh jadi supplier durian ^_^

    Entahlah ya, saya nak kerja apa kalau ditakdirkan jadi begitu? Saya rasa saya jadi surirumahtangga aje kot. Penat dah bekerja makan gaji ni.

    ReplyDelete
  15. wahh berbudi dengan tanah dapat hasilnya..bestnya

    Jom vote blog acik di MSMW 2016 : Cara mengundi di sini

    ReplyDelete
  16. Sekarang ni mula berniaga kecik2lan.. kira persediaan la bila x kerja nanti..

    Pernah & minat jugak bertani.. dah pernah tanam kantan dulu.. tapi bila harga kantan mula mahal budak penagih selalu curi.. sampai bunga yang kecik2 pun habis diambik.. kita nakbuat laksa pun sampai kena beli pulak...

    ReplyDelete
  17. Ada bakat jadi petani ni doc. Cantik gambar nagka tu..

    ReplyDelete
  18. Bunga kantan yang banyak tu sedapnya dibult sambal bunga kantan DZ.. selera makan gitu.

    ReplyDelete
  19. rasanya klu diberhentikan sy memilih untuk berniaga juga..cucuk tanam memang tidaklah..haiwan ternakan lg luar kawalan hati..meniaga makan2 boleh la kot.hahaha

    ReplyDelete
  20. Berenti kerja? Yesss....! Boleh mak goyang2 kaki nengok asterok kat rumah. Takder duit, minta jer dengan Abg Jib...dia kan ada stok duit derma banyak...

    ReplyDelete
  21. tetiba rasa nak try tanam kantan plak
    kat pasar kampung area rumah sy ni pon 1 kuntum dah 5 hengget. tak segar plak tu. teratai layu di tasik madu sangat rupanya

    ReplyDelete
  22. Bunga kantan, serai, santan kelapa mmg mahal kat pasar skrg ni... klu tanam sendiri mmg jimat... tomato n terung n cili api pun senang nak hiduo walaupun tanam blkg umah je.

    ReplyDelete
  23. Wow...cempedak gergasi...padan jer dengan orang yang memegangnya tu...

    ReplyDelete
  24. uishhh.. besar betul cempedak gergasi tue. first time tengok. sedap ke isinya?

    ReplyDelete
  25. Boleh hidup ke bunga kantan tu nanti? Kih...kih...kih...Nampaknya boleh geng dengan Tun Abdullahlah kalau cenggini.

    Buat masa ni belum terfikir lagi nak buat apa, mungkin belum terdesak kot.

    ReplyDelete
  26. Boleh hidup ke bunga kantan tu nanti? Kih...kih...kih...Nampaknya boleh geng dengan Tun Abdullahlah kalau cenggini.

    Buat masa ni belum terfikir lagi nak buat apa, mungkin belum terdesak kot.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...