Monday, June 15, 2015

Raja Buah

Semalam pergi ke kebun durian ayah mertua..
Setelah tahun lepas pokok pokok nya merajuk tak berbuah..

ini buah durian. Raja segala buah. Bukan spesis Musang King, tapi rasa durian dari kebun ni Alhamdullilah, banyak yang sedap.


Tahun tahun sebelum ini, memang meriah berbuah.
Banyak buahnya, sampai boleh meniaga jual durian..haha.
Sampai puas makan, di buat cekodok durian, di buat tempoyak.
Durian crepe aja tak sempat buat.

"Berada di antara pohon bidara yang tidak berduri, dan pohon-pohon pisang yang bersusun-susun (buahnya), dan naungan yang terbentang luas, dan air yang tercurah, dan buah-buahan yang banyak, yang tidak berhenti (buahnya) dan tidak terlarang mengambilnya." (al-Waaqi'ah [56]: 28-33)

Sedapnya durian..dan bulan lepas kan musim mangga harumanis.
Bayangkan, betapa sedapnya buah buahan dalam syurga kelak. 

Walaupun kebun nya bersih, lapang...tapi banyak nyamuk!  Memang kesian tengok Zayyan merengek ajak keluar, tak tahan kena gigit. Ye lah, my bad, lupa pakaikan dia baju lengan panjang, seluar panjang...Abangnya si Ziyyad pandai main politik, baru 5 minit masuk kebun, dah bagi alasan " sakit perut nak berak"...kahkahkah..

 Habis berbintat bintat kaki & tangan..


Takpa la..
Pengalaman masuk kebun..
Dulu aku masa kecik2, ikut ayah masuk kebun arwah atuk..lagi teruk..
Kebun durian nya kat lereng bukit, penuh semak samun..di tambah dengan cerita kononnya kat area lereng bukit tu ada beruang ganas...huhuhuh..

Siapa yang tak nak ikut masuk kebun ??

saya !!!!
dia komplen, gatal2 ( kena gigit nyamuk)...peluh2...( ye lah nak, dalam kebun bukan macam dalam shopping mall ada ekon..haha)

Pokok pokok durian kat kebun ni banyak yang rendang rendang...Yang tinggi melangit pun ada.


Hasil kutipan yang tak seberapa..
Sebab pagi nya akak ipar aku dah gi kutip..
Patutnya pagi pagi aku dah janji nak masuk kebun, tapi lepas subuh & breakfast, aku terlena pula..kahkahkah..

Satu kereta sorong ni, kalau nak beli mau la jugak 40-50 ringgit kot..durian yang bagus, fresh...Hujung minggu ni nak balik kampung lagi, harapnya galak la berbuah...boleh buka puasa makan kek durian, sahur makan bubur kacang durian...kikikiki..


Dan aku pun harap pokok2 ni galak berbuah, boleh la aku bawak balik ke JB utk mak ayah aku..
Memang la aku sebenarnya selagi boleh tak mau bawak masuk buah durian dalam kereta..
Memang tu pantang aku, aku tak tahan bau durian dalam kereta...
Tapi sekarang aku kena utamakan mak ayah..
Kan?
Apalah sangat sengsara bau durian dalam kereta kalau nak banding pahala berbakti kpd mereka.

Dan kalau galak berbuah, korang pun boleh datang tumpang makan..
Macam tahun2 sebelum ni, memang kami ajak kawan2 datang ke rumah MIL aku ni..makanlah sepuasnya, nak makan banyak, gi kutip sendiri kat kebun tu...:P

46 comments:

  1. rindu betul nak makan durian dari pokok arwah atok nenek saya..skang nie dh xberbuah..dh la durian2 kat pokok2 tuh mmg spec durian saya...lemak manis..hehe..

    berbintat2 bdn zayyan..comel betul muke time tgh menggaruk tuh..;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. Kesian alahai berbintat-bintat tangan dan kaki. Yalah, kebun durian memang takda aircond. Belum dibuat orang lagi. Hahaha!

    Untungnya ada kebun durian. Kita balik kampung pun takda kebun. Pergi kebun orang lepas tu beli barang seguni dua tapi selalunya tak kena bayar sebab kebun orang tu kebun sedara mara jerk *_* Kalau kat KL ni tunggulah sampai durian dapat masuk KL lepas tu sediakan RM jerk. Sebut pasal durian, alahai... sedapnya bubur kacang hijau letak durian....tetiba!

    ReplyDelete
  3. alahaiii bestnya ada kebun..boleh makan durian free & fresh...

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum,
    tengah tunggu orang ajak pi kebun dia makan deroyan....fuhhhhh, rindu makan durian bawah pokok :)

    ReplyDelete
  5. pokok yang rendang tu.. mak aihh.. boleh petik.. hihi..

    ReplyDelete
  6. kena pakai insect repellent yang sembur tu kat bebudak ni.. hehe.. kesian...

    ReplyDelete
  7. kesian..memang tak tahan dia kena gigit nyamuk.dikampung acik pun dah gugur buah durian nya doc..anak sedara bagi tau..tapi acik ak balik pun..biasanya abang akan telefon bagitau suruh ambik..makna nya dah siap kumpul..tinggal ambik je he he

    ReplyDelete
  8. Dik...sampainya hati...Kesian tau si hensem tu berbintat. Macam Rai cakap, sembur sikit insect repellent. Baru lah dia x serik masuk kebun.

    Kebun ayah akak pun agak kurang galak hasilnya tahun ni. Tapi merasalah juga...

    ReplyDelete
  9. Bunga tak menjadi,tu yg merajuk..btw, durian2 tu mmg memikat jiwa betul.

    ReplyDelete
  10. sy tak makan durian fresh tapi sy makan tempoyak hihihi ;p
    bersih betul kebun durian tu ye smpi boleh nmpk pencopek durian dtg mencuri ^___^

    ReplyDelete
  11. Untungnya ada dusun durian sendiri.
    Apa lagi...sapulah Mopiko kat anak-anak tu hihihi.

    ReplyDelete
  12. Tu salam perkenalan dari nyamuk2 yang ada.. so next time bila datang lagi nyamuk2 tu takmo dah sebab dah tau bau badan kita.. hehehe..
    psstt: my en. suami bertanya.. boleh join makan durian tak kat kebun tu..? ai sorang je yang tak makan durian.. hehehe..

    ReplyDelete
  13. selain tu, raya nt boleh la buat dodol durian..kehkehkeh...

    ReplyDelete
  14. Kesiannya zayyan..Takpelah pengalaman kan, macam adik saya dulu selalu elak masuk kebun bila abah saya ajak..Saya pun tak suka masuk kebun pasal anti dengan nyamuk hehe..Dari semalam sampai pagi ni suami saya dok sembur febreeze dalam kereta..Kata jiran nak hilangkan bau durian letak arang dalam kereta boleh serap bau durian dr, cuba la...

    ReplyDelete
  15. best nye doc....mcm ni laa mase lieya kecik2 dulu...kebun arwah atuk mmg meriah dgn segala jenis buah...durian, manggis, rambai, jambu batu, jambu ari, langsat...pokok petai pun ade..... tapi tu laaaa....skrang durian dah tak berbuah dah....agaknye dah tua kot....ade musang king....durian susu...ishh entry doc ni buat rindu ngan arwah atuk....rajin die menanam....tapi die tak makan pun...utk anak cucu menantu katenyer...sob sob sob.....

    aduh kenduri nyamuk2 tu dpt darah muda hahahaahaha....takpe2 pengalaman tuuu doc....

    ReplyDelete
  16. alahaiii sedapnya dapat makan durian fresh dari pokok..
    dok mengutip pon syiok..geram yang pokok rendah tu..
    sian abis badan berbintat..takpe la ayahnya doktor..hahahaa

    ReplyDelete
  17. ish3 apa lah doc nih, lenkali pakaikan lah si hero tuh patch utk halau nyamuk tuh... tak pun sembur ngn anti nyamuk tuh... sian lah dh berbintat2 si hero ensem tuh...

    eeee geramnyer nengok durian rendang2 tuh... alahai jgn di copet pencurik udah la yg rendah2 tuh....

    ReplyDelete
  18. sy antara individu y kurang digemari nyamuk. kalau ke kebun, sy y paling last merungut pasal tu... syukur sebab sy berkulit sensitif. kalau tampar nyamuk, bukan sekadar berbintat, pakej ngan line kesan garu sekali, yang kemerahan.

    durian jiran belakang rumah dah abes, jenis luruh awal... kenyang kami sekeluarga... makanya bulan puasa x la mencari durian sgt.

    selamat berpuasa!

    ReplyDelete
  19. bestnye la hai ada dusun durian... dulu zaman kecik2 kita dlu.. puas dah masuk semak, ikut arwah nenek pepagi cari durian yg gugur... tapi bile tgk budak skrg, manja tak tahan dok dlm dusun lelame... hehehehe... tu la bg dowang merasa...heheh...

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  21. mak aii..geram tengok buah yg rendang tu!
    kebun FIL..maksudnya dekat je lah dgn rumah saya tu...hehe..bolehla cium bau.

    ReplyDelete
  22. Amboi! bergayutan tak menahan kakak tengok:)
    Zayyan ni kalau masuk kebun pokok getah lagi pengsan agaknya.
    Lain kali pakaikan baju panjang doc.kesian tengok tangan bintat-bintat.

    ReplyDelete
  23. Assalam doc,
    haaaaaaaaa
    iols pun pantang bau durian dalam keta & rumah he3
    tapi minggu lepaih sebab sayang mak punya pasai dibenarkan jugaks
    he3
    sebelom3 ni kalo hubby & mak nak mkn durian memang kena makan kat tempat juai tu terus tau3
    ataupun mak beli kat bawah aprtment kami & kopek sesiap bubuh dalam tupperware he3
    ni dah 3 hari rumah iols bau durian
    alahaaaiii mak ku sayam :P

    ReplyDelete
  24. Masa kecik2 dulu kalau kena gigit nyamuk kat hutan dan belukar saya biarkan saja, saja nak derma darah kononnya.. Tapi zaman tu belum ada denggi, paling takut pun cuma nyamuk tiruk pembawa penyakit malaria. Tapi sebab tinggal di kampung dah biasa dengan nyamuk, dah dapat bezakan yg mana nyamuk bahaya dan tak bahaya....

    ReplyDelete
  25. Wah bestnya..
    last sekali sendawa durian...
    member tarawih sblh yg pengsan....

    ReplyDelete
  26. salam ukhuwah, dah musim durian lah ye sekarang, kak ana lihat ramai yang posting buah durian di sana sini.. :)

    ReplyDelete
  27. Kalau dekat mmg nak sangat tupang makan deriaan tu..nak balik johor malas lah pulak...dah nak raya dah

    ReplyDelete
  28. Ramai yg teruja bila musim durian sampai. ... tp saya rileks je sbb x makan.. hehe

    ReplyDelete
  29. Ramai yg teruja bila musim durian sampai. ... tp saya rileks je sbb x makan.. hehe

    ReplyDelete
  30. Ramai yg teruja bila musim durian sampai. ... tp saya rileks je sbb x makan.. hehe

    ReplyDelete
  31. Ramai yg teruja bila musim durian sampai. ... tp saya rileks je sbb x makan.. hehe

    ReplyDelete
  32. bestnyeeee pokok durian yg rendah2 tu dedulu penah masuk kebun durian pak sedara pajak

    ReplyDelete
  33. Ada lebih hantar ke Kulai.
    Saya tunggu tepi highway.

    Ha ha ha

    ReplyDelete
  34. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  35. Saya tak de kebun durian..tapi kalau nak makan durian kami ke batu kurau rumah kakak saya kat sana.Suami dia ada dusun durian..tahun ni baru ahad lepas buah nya luruh..nanti nak pi aambik lagi..heheh

    ReplyDelete
  36. syoknya... rindu zaman kecik2 dulu..slalu ikt arwan tok wan kutip durian kat dusun.. kt org x panggil dusun, paggil "bukit"...
    sekarang pokok durian dh xde y nak jaga..tbiar camtu.. klo nak mkn beli.. tp rsanya mmg x sama dgn y fresh dr pokok..

    ReplyDelete
  37. Luasnya kebun durian hang DZ..... puas berlari ni hihi....Mesti rajin pak mertua hang ni, seketul rumput pun tak nampak
    Betul sekarang mmg tgh musim durian jatuh. Mmg puaslah setakat nak makan serawa doyan.

    ReplyDelete
  38. Sian zayyan...habis bintat² ☺

    Bestnya dapat makan doyan fresh dari ladang. Rendang jer pokoknya.

    ReplyDelete
  39. bestnya masuk kebun durian
    fresh durian bleh makan

    wei
    ko ngelat
    bangun lambat


    kesian anak ko
    bintat2 abis dikerjakan sang nyamuk
    len kali pakai baju lengan panjang, suar panjang ye, jgn kaler gelap2 ye

    ReplyDelete
  40. hehehe comel je anak
    waktu pun dh berbintat badan
    gigih lagi kutip durian

    ReplyDelete
  41. hari tu kenduri buat serawa durian regu dengan putu mayam
    mak aihhhh bergelodak jiwa hahaha
    rasa sesudu punya la sedap. pastu main jauh2. takut tak tahan godaan hahaha

    ReplyDelete
  42. salam ramadhan doc, skrg musim durian, tp harga durian masih mahal jugak ., huhu2

    ReplyDelete
  43. bro, tampal je roti putih tu kat kulit durian masa nak bawak ke rumah mak ayah tu .. insya Allah tak berbau kete ... i did that everytime bawak buah durian ..

    ReplyDelete
  44. ko beli je spray insect repellent serai wangi tu
    spray kat budak budak dan bapak budak
    gerenti nyamuk agas tak hinggap..

    ReplyDelete
  45. Rendah pokok durian tu.. Siap boleh petik..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...