Monday, June 22, 2015

Isteri Zaman Sekarang Tak Patut Tak Pandai Masak.

Hujung minggu aku balik JB.
Balik kampung, sambut Ramadan dgn mak ayah.
Biasalah, bila balik kampung, ada resepi2 mak yg kita suka, kita akan minta isteri kita belajar.
( sebab aku bukan jenis lelaki yang pandai & suka memasak)
So wife aku pun menuntut la beberapa resepi dari mak aku.


Dalam pada tu, wife aku saja la belek2 buku resepi mak aku..
Ada banyak buku resepi.
Buku yang dah lama..taraf otai...
Tahun awal 80an punya buku pun ada..

Ni lah buku resepi mak, sebelum era internet & Astro. Zaman dulu, nak resepi, kena beli majalah, atau tunggu kat suratkhabar. So mak aku akan kerat resepi, dan tampal di buku resepinya. Yang bertulis tangan tu selalunya mak aku salin dari TV. Ya, rancangan masak2 kat TV..hahaha...Zaman la ni, channel AFC berulang ulang 24jam sehari tayang rancangan memasak, sampaikan rancangan realiti TV masakan pun ada. Sebenarnya, zaman sekarang ni, kalau orang perempuan kata tak pandai masak, tak patut. Tgk AFC boleh belajar, tengok Youtube boleh belajar ( selain gi belajar dgn mak, mak mertua, join kelas memasak). Tapi ye lah, kalau takde kemahuan, memang tak pandai la. Contohnya aku, memang aku tak de kemahuan nak belajar memasak..hahaha.

23 comments:

  1. Assalam Daddy Z, same my mum, dia pun ade beberapa buku resepi.. mmg dah dimakan hari...tahun2... menurut mak zaman dia bujang dulu..my mum mmg superb bab memasak, tak cam anak dia ni... adoi.... nak kata minatttt sgt masak tu tak la..akan masak, menu yg kite suke je, hahaha... kalo mak kite takde nnt..mcmner ek... tak tau nak ckp la....

    ReplyDelete
  2. Tapi pada kakaklah doc. airtangan org biasa memasak dgn yg baru belajar walau ikut resepi yg sama 100% akan ada bezanya.
    Samalah macam kita belajar dgn mak kita tetap yg mak masak lebih sedap walau dia dah tunjuk segala mak-nenek yg perlu dibuat.

    ReplyDelete
  3. Setuju...
    Anak-anak makchaq lelaki perempuan semua boleh memasak.. dari kecik makchaq ajak depa main masak2..nafisah pun dah boleh harap tolong masak nasi.. guna rice cooker la tapi..

    ReplyDelete
  4. setuju sangat....klau malas sgt pun belajar, bukanlah nak bagi terrer sampai nak pergi bertanding, tapi sekadar basic dan tahu selok belok nak ke dapur....tetamu datang jer dah tahu...ini nak kena suruh berulang kali tak bangkit2 lagi....

    ReplyDelete
  5. Pmpn kadang ckp je xreti masak. Cer bagi kuali n sudip. Kung kang kung kang siap daging dendeng.

    Lelaki kalau boleh masak nasi goreng pn dah dikatakan pndai.

    so klau pmpuan kata tak pndai masak jgn cpat prcaya.

    ReplyDelete
  6. Err....mak akak x berapa.pandai masak. Cincai maaa...janji boleh makan. Samalah macam anaknya ni...hahahaha.

    ReplyDelete
  7. yup, betul tu. aku pun macam tak percaya bila kawan aku (lelaki) bagitau dia start belajar masak dengan cuba2 dari rancangan tv je. sampaikan dah pindah ke sabah bukak kedai makan kat sana. dulu masa tinggal serumah, nak masak sardin pun malas ya amat. hehehee...

    ReplyDelete
  8. Nasib baik dapat en. Suami yang pandai masak.. lagi senang keje saya sebab saya tak suka masak.. tapi takdelah sampai tak tahu langsung memasak.. hehehe..

    ReplyDelete
  9. Memasak adalah salah satu cabang survival...lebih² lg utk tggal bujang dan gaji blom masuk...

    ReplyDelete
  10. Bila DZ tulis entry ni... Teringat lah akak belajar masak asam pedas Melaka dari arwah MIL akak, Arwah MIL akak memang pakar memasak.
    Oleh kerana nak jadi isteri mithali.. akak belajar lah makanan kesukaan en suami dari MIL tu Hihihi..
    tapi mcm kata kak zakie lah, walaupun dah ikut 100% caranya.. airtangan mak juga yg terbaikkkkkk ;)

    ReplyDelete
  11. Buku2 resepi acik lesap masa pindah doc..tak tau tercicir diimana

    ReplyDelete
  12. sekarang ni nak masak google je DR...krik..krik..

    ReplyDelete
  13. Org sekarang masak tak bukak buku doc...bukak hp
    Kami semua suka dan ghajiin masak...kna q

    ReplyDelete
  14. pakar kemahuan makan je ye doktor..hehehee..

    ReplyDelete
  15. memori ni..dulu arwah nenek selalu surh salinkan resepi dari rancangan masakan kat TV.jenuh la nak catch up.nasib Abah ada idea, suruh rekod, so bila nak salin bolehla pause...hehe

    ReplyDelete
  16. yolah dulu2 mana hada intenet2 cam skrg nih.... kene salin lah kan....
    tp buku mak doc nih mmg legend lah...

    ReplyDelete
  17. Bila tengok buku resepi mak DZ ni terus terkenang zaman lalu. Kakak-kakak saya pun ada buku resepi ni. Saya dulu rajin tolong potongkan resepi dalam majalan dan tampal dalam buku. Macam nilah. Itu aje tugas saya. Nak masak saya memang pemalas sejak kecil. Tapi betul kata DZ, kalau sekarang tak pandai masak memang malulah. Nak apa aje resepi google aje. Tak payah susah hati nak jot down resepi macam zaman dulu-dulu!

    ReplyDelete
  18. hahha teringat plak yg kerat resepi kt surat kabar tu ^__^

    ReplyDelete
  19. yan masa mula2 kawin sampai sekarang ada buat buku resepi ..tiap kali nk msak mesti rujuk balik catatan..walaupun dah selalu masak..huhu

    ReplyDelete
  20. rumah saya pun ada buku antik mcm ni...

    semua biskut raya punya resipi...

    rasa nak tiru je mak-mak zaman dulu... tp smpai la ni tak terbuat...

    huhuhu.

    ReplyDelete
  21. Betul.. Betul.. Emasa saya pun ada buku resepi tulis tangan sendiri..

    ReplyDelete
  22. Nasib sedar diri statement bawah tu hihi....
    Yer setuju, mmg taknpatut sungguhlah kalau pompuan tak pandai masak zaman sekarang ni. Tu namanya mls ....Ececeh....mcm mak ada masa mmv malas masak, mak mengaku huhu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...