Monday, May 18, 2015

Ubat Tiruan

Gambar2 ini, ialah dari laman FB Kementerian Kesihatan Malaysia.

Jom main permainan " cari perbezaan antara 2 gambar"
Hahahaha...


Yang best nya, ubat tiruan siap ada pakej label hologram tiruan jugak..hahaha

Susah betul nak cari perbedaan nya, kan?


Minyak cak Kapak tiruan?

Ini paling lejen. Ubat kurap pun kena ciplak! hahaha


Untuk renungan bersama..
Baca lah info di bawah ni ya..


38 comments:

  1. Kena betul2 teliti untuk cari perbezaannya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. alohhhh... camner niii.... !!!

    ReplyDelete
  3. alaaa susah nyer nak tgk tipu ke tak tipu...minyak cap kapak pun nak tipu ke!!!adoiii...jahat la!

    ReplyDelete
  4. ish macam tak dapat nak bezakan je ni...bahaya nih

    ReplyDelete
  5. kene tenung bebtul baru boleh perasan...ishhh, terus jd scary...

    ReplyDelete
  6. aduhh..seram lah doc..dah mcm2 ubat tiruan skrg ni..belum lagi beras & telur tiruan...adoii fening...
    kena tgk betul2 lah sblm beli kan....

    ReplyDelete
  7. Tulen ke ni... Tulen banggg...ahahhaaa...

    ReplyDelete
  8. huhu.. nak amik ubat pun kne main carik perbezaan.. susah juge cenggini..
    di mata kasar nmpk sama sajer..

    ReplyDelete
  9. bahaya ni, kena perhati betul-betul ni...

    ReplyDelete
  10. Senangnya mereka menipu ..
    Susah sekarang nak cari yg original..
    Baru2 ni air zamzam pun ada yg tiruan..
    Nak beli skrg kena lah berhati-hati sungguh

    ReplyDelete
  11. lepas nie ber jam jam lah dok dalam farmasi..semata2 nak tilik ubat samada tiruan atau tak

    ReplyDelete
  12. Naik juling kakak tengok satu-satu. Itu yg dipapar keduanya dan dah tunjuk bezanya
    Kalau beli terus hulur memang tak tahu ianya tiruan..

    ReplyDelete
  13. nak selamat beli je kat farmasi insyaAllah selamat hihi
    harap2 farmasi xde la tiruan kan

    ReplyDelete
  14. hadoiii...klau ubat pun dah diciplak, benda ini tak mustahil boleh masuk ke farmasi, klinik mahupun hospital...

    ReplyDelete
  15. aduh.... nk kenalpasti yg tiruan tuh pyh jgk... ni yg serem nk beli ubat2 gini kt parmasi nih...

    kene gune ubat tradisionla je lah pasni or amik kt kenek

    ReplyDelete
  16. minyak cap kapak tu tak jumpa la perbezaan nya..kat mana ye??

    ReplyDelete
  17. eh scary nya.. semua bernda nak di-fake kan. barangan lain takper lagi, tapi bab kesihatan benda nak titik ke mata nak ditelan ni.. have to be extra careful la.

    ReplyDelete
  18. Klu tk tgok betul2 hidup2 di tipu..
    Sukar tmbh mata rabun dahlh mls bwa spec..
    Tq doc..boleh saya ambil pic ni bt rujukkan utk masa dpn..dn masa la..

    ReplyDelete
  19. jarang sgt tengok2 benda mcm ni. biasa beli terus je pakai. lepas ni kena belek betul2 sebelum beli. tq for sharing

    ReplyDelete
  20. Hologram pun ada yg tiruan,
    habis nak buat camna lagi?

    ReplyDelete
  21. makin bahaya sekarang ni...byk sgt yg tiruan

    ReplyDelete
  22. Semua benda dah ada yg tiruan... dulu pakaian, beg jam, kasut.. makin maju tiru ubat, milo, kicap..
    La ni.. telur & beras pun dah ada tiruan....
    Tp yg paling menguntungkan orang tiru/buat duit palsu la kan....

    Apa2 pun memang makin scary.. pernah deman and jawan offer panadol.. makan 2 biji x rasa apa pun... rasanya panadol tiruan kot...
    Selalu ambik ubat kat klinik kesihatan je.. yg pastinya asli..

    ReplyDelete
  23. ADUI ... JAWABNYA NK BELI UBAT CARI KAT KLINIK LA ... NK BELI KAT FARMASI ATAU KEDAI RUNVIT DAH RTK SELAMAT

    ReplyDelete
  24. Kena belek betul² lepas ni. Bahaya lah.

    ReplyDelete
  25. Patut sesetengah ubat makan berketul2 pun tak baik... tiruan rupanya! Banyak betul benda tiruan di Malaysia, kesiannya kita....

    ReplyDelete
  26. Patutla ada sekali tu akak pakai eye mo, bukan main pedih lg mata. Uishhh...bahaya lah

    ReplyDelete
  27. Tak berani nak beli sembarangan..

    ReplyDelete
  28. Adoi takutnya...akk selalu gunakan eye mo...tau2 nnt makin rabun jer bijik mata i ha...penyamun2 ni nak untung jer...

    ReplyDelete
  29. adoiii..susah nk bezakan.. huhuhu

    ReplyDelete
  30. Thanks sudi berkongsi info ini. Boleh menjadi rujukan :)

    ReplyDelete
  31. Assalam doc,
    jenuhlaaaaaaaaaaa
    terukla deme ni dok wat tiruan
    iols ni hat yang doc tunjuk gambor tu pun dok tak dapat beza ori & tiruan
    ni kan pulop nakg kenai dengan sendiri sob3

    ReplyDelete
  32. Jenuh ni..nk kena refer slalu bila mmbeli. Haih... Takde kje btl tau diorg ni

    ReplyDelete
  33. manalah nak prasan kadang2 tu kan

    ReplyDelete
  34. kena betul2 tgk ni tak bnyk beza sgt bahaya ubt tiruan ni takut mkn2 terus jalannnn ;p

    ReplyDelete
  35. ntah hapa ntah letak dalam eye mo tiruan tu..

    ReplyDelete
  36. Sah saya tak tau mana yg ori mana yg ciplak. Nasiblah. Kalau ambik ubat di klinik selamat kot.

    ReplyDelete
  37. Susah juga nak detect mana satu original dan ciplak. Saya ni dahlah rabun, kalau membeli tu tengok jenama hak tulisan besar jerk. Yang kecil-kecil huruf ni saya memang tak perasan kalau ada perbezaan.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...