Friday, May 22, 2015

Nasi Berlauk

Ada sebuah restoren mamak baru bukak di kawasan perumahan aku.
Baru sebulan lebih bukak.
Best!
Sebab rasa kari dia, memang lebih menjurus kepada style kari nasi kandar kat Penang, bukan rasa tipikal mamak Klang Valley.

Maka nya...


Semalam aku tapau lauk ayam goreng, daging masak hitam ( best, sedap gila), ikan tenggiri goreng, dan kuah campur satu plastik, ikat mati.

Nasi, masak sendiri.
Telur dadar, goreng sendiri.
Berselera makan lepas maghrib, sampai kan kul 9malam tadi aku dah lena tido..kahkahkah..
Kononnya nak tidurkan anak anak, sekali dengan aku tidur sekali.

Dari dulu aku wondering, kenapa lah kedai makan Melayu tak boleh buat macam mamak..
Maksud aku...
Sediakan lah lauk pauk sampai malam..
Lauk pauk sentiasa di recycle yang baru,. yang panas..macam style mamak..
Sebab aku lagi prefer sebenarnya makan nasi berlauk, berbanding makan benda bergoreng malam2 ( nasi goreng USA, nasi paprik ke, nasi pataya ke, etc etc).

Aku rasa, kalau ada kedai makan Melayu buat menu nasi berlauk nya sampai malam, mesti laku.
So far, gerai jual masakan Kelantan je aku ada jumpa yg jual lauk pauk sampai ke malam ( sebab gerai nya pun start berniaga pukul 6 petang ke atas).
Kalau di bulan Ramadan restoren Melayu boleh sediakan juadah lauk pauk di malam hari, kenapa di bulan2 lain tak boleh buat?
Takde sambutan kah?
Memang aku sorang aja kah yang suka lauk pauk Melayu di malam hari?  Hahaha..

32 comments:

  1. mlm feel dia dah lain kalo mkn berlauk nie..hehehe..lain org lain perut ye dak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. Masa akk dok bujang dulu, naik jelak tekak nk tapau mamak atau tom yam menu. Kalau ada pasar malam, ok lah sikit...bnyk lauk pauk. Kadang2 sanggup dadar telur dan aulam dengan ulam jer.

    Kalau ada yg jual lauk pauk versi mlm, akk rasa mesti dapat sambutan.

    ReplyDelete
  3. saya suka gak nasi berlauk pagi petang siang malam haha

    ReplyDelete
  4. saya pun suka makan nasi berlauk.. goreng goreng ni kureng sikit.. hehehe

    ReplyDelete
  5. suami saya suka nasi berlauk jugak pagi petang siang malam macam kak ciksiti haha

    ReplyDelete
  6. SUKA NASI BERLAUK ADA ULAMAN..NYUMMM

    ReplyDelete
  7. Kakak rasa sebab leceh itu yg malas nak masak tu doc
    Makan berlauk siapa tak suka.
    Ramai aje yg beli org macam kakak bila balik kerja letih sebenarnya beli lagi senang mcm bulan ramadhan kan.

    ReplyDelete
  8. Kakcik juga penggemar lauk pauk Melayu, tapi memang susah nak dapat di kedai-kedai makan / restoran selepas waktu makan tengahari...

    ReplyDelete
  9. urghhhhhhh....xbaik tayang makanan dekat org diet tau...T_T

    actually saya adalah peminat tegar nasi kandar..sebab tuh saya xleh gie bercuti dekat penang..balik kl kompom naik 3-4kg..hehe

    ReplyDelete
  10. Salam....daging masak hitam tu sungguh mengoda..tambah2 mkn dgn nasik panas :)

    ReplyDelete
  11. Memang betui.. x pernah jumpa kedai makan melayu juai nasik lauk pauk sampai malam..
    Depa nak bagi peluang kita memasak atleast sehari sekali kut... takut kita lupa...(sangka baik..)

    ReplyDelete
  12. Lapar terus nampak gambar makanan..kat umah yan seminggu 3 kali kari :-))

    ReplyDelete
  13. Assalam doc,
    hat daging itam tu memang nampak sedap
    iols orang penang
    so sekali nengok boleh tau lauk nasi kandaq tu sedap atau idok he3
    cecewah3

    ReplyDelete
  14. Saya dah masuk 3 tahun tak makan nasi waktu malam. Anak-anak juga terikut-ikut tak suka makan nasi waktu malam. Mereka lebih suka makan makanan selain nasi yang kadang2 kadar kolestrolnya lebih tinggi dari nasi berlauk!

    Agaknya kedai Melayu tak buat nasi berlauk waktu malam bagi mengurangkan kadar obesiti di kalangan orang Melayu yang memang gemar makan sampai ke pagi tu, agaknyalah...hehehehe...

    ReplyDelete
  15. kt depan shell sberang jaya ada kedai nasi berlauk start pukul 4 petang cmtu smpai pukul 12 malam.macam2 jenis ada.petang2 bderet ja keta benti.ada yg mkn kt situ ada yg bungkus tp slalunya pukul 8 9 lauk dh x byk.

    sy pon suka mkn nasi blauk gak mlm2 tp yg simple2 ja.x suka kuah byk2

    ReplyDelete
  16. leceh kot doc nk sediakan lauk2 tuh... renyah... kalu msk pns kan senang je sbb nasi dh siap2 msk tgl goreng je...

    ReplyDelete
  17. mungkin ramai yang prefer makanan yang light2 ko sebelah malam..sebab siang dan sumbat dengan segala jenis makanan hehehe

    ReplyDelete
  18. wuishhh kuah campur ikat mati tu mmg payah nak dapat. hahahahhaa
    Kami kat sini mampu imagine telan liur jer la.. ushakan nak dapat yang lauk pauk sampai ke malam, hat goreng2 tu pun nak kena ketung ktang sendiri. tapi betul la kan, kenapa mamak atau kedai indian jer yang buat sampai ke malam lauk pauk ni..

    ReplyDelete
  19. Kuah campur ikat tepi tu yang best tu.. dapat makan dengan nasi panas dan kicap pun dah sedap pada tekak saya..

    ReplyDelete
  20. Alahai.malam sy nk diet Doc..takmola makan ns..behehehe

    ReplyDelete
  21. betul...tapi nmpak mcm gerai melayu suka buat makanan bergoreng je untuk malam

    ReplyDelete
  22. Salam dari Kelantan. Kat sini pagi2 dah makan lauk. Okbai. Haha

    ReplyDelete
  23. Ermmmm...sedap tu, tapi berminyak, takutlah...hi hi ( padahal mmg ada spare taya pon.. hu hu)

    ReplyDelete
  24. cilakak itu ibu puspita..
    ko halau ibu puspita tu!!
    masuk kan dalam spam

    ReplyDelete
  25. haah kan..actually nasi berlauk lagi jimat bagi pembeli.tapi bagi peniaga mungkin ala carte lagi senang nak prepare kot?entahla..

    ReplyDelete
  26. alamak...x leh tahan la tgok semua tuh....

    ReplyDelete
  27. Saya pun sebenarnya kalau dah lapar sangat memang terasa nak makan nasi berlauk. Yang lain-lain tu macam tak teruja je nak mengurangkan kelaparan. Saya kurang dah makan kat mamak nih disebabkan HD lah punya angkara, tunjuk bukan-bukan punya cerita! Kebanyakan kedai makan tak sediakan lauk-pauk sampai malam mungkin sebab takut tak dapat sambutan. Mungkin juga banyak kerja nak sediakan lauk-pauk sampai malam, lebih baik jual yang goreng-goreng, lagi cepat.

    Tengok gambar daging masak hitam tu, alahai..... meleleh air liur nih!

    ReplyDelete
  28. Kuah campur satu plastik tu apa? Kuah kari ek?....
    Tetiba pulak teringin nak makan nasi Arab....walaupun kurang kaitan ngan entri hihi...

    Tak beli kobis tumis potong halus tabur biji sawi mamak ke?

    ReplyDelete
  29. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...