Tuesday, May 26, 2015

Menahan Rejection, Menahan Sabar


Ini antara kerjaya yang aku respect.
Respect sebab gigih, menahan malu, menahan rejection.
Kau sanggup berjalan dari meja ke meja, semata mata nak jual buku?
Berjalan mengharungi panas , dari kedai ke kedai, dari kereta ke kereta yg di parking, nak jual buku kanak kanak?
Aku duduk makan ~ 35min. Lama lepak, sebab perhatikan si penjual ni.
Dalam tempoh tu, takde satu pun buku nya laku.
Tapi dia tetap sabar,dengan muka senyum, cuba menjual kepada setiap pelanggan yang baru datang.
Kepada yang terlalu banyak komplen Malaysia ni sempit hidup, kos sara hidup mencengkam diri, bla bla bla, anda dah cuba ke tahap ini tak berusaha cari duit??

35 comments:

  1. Memang tabah kakak yg menjual ni..
    Gigih dengan usahanya..
    Kekadang buku yg dia jual tu kita dah ada.. macam buku kamus bergambar dengan pelbagai bahasa tu..
    Jadi en suami selalu sedekah kan sahaja kepada mereka..

    ReplyDelete
  2. Memang tau, sebab tu saya cuba beli untuk bantu orang-orang yang jua buku macam ni..Sebab effort orang macam ni saya hargai dan belum tentu saya boleh buat..Mana tau memang dia perlukan duit untuk beli makanan dan susu anak kan..5rm atau 10rm pada kita mungkin kecil tapi pada diaorang mungkin terlalu besar...

    ReplyDelete
  3. Itulah orang meniaga....apabila dah terbiasa dengan penolakan, dia tak akan rasa putus asa..masih tersenyum dan terus berjuang....demi sesuap nasi... :)
    singgah blogwalking...



    Nak tahu ade diabetes ke tak?Jom cek kat sini:
    http://blogmummyrifqiy.blogspot.com/2015/05/tanda-tanda-diabetes-yang-anda-mesti.html

    ReplyDelete
  4. Tabik dengan dorang ni. Takpa dik cari pengalaman dulu, dah byk pengalaman boleh apply kerja yg terlebih terjamin atau buka business sendiri. :)

    ReplyDelete
  5. Semoga mereka tidak keciciran dalam menimba ilmu sama ada ilmu dunia mahupun akhirat...

    ReplyDelete
  6. orang tolak dengan baik takde masalah..yg saya paling tak tahan menengok adalah yang jenis mencebik, pandang hina pada orang yang berniaga macam ni..

    ReplyDelete
  7. Memang mereka ni jenis penyabar orgnya.

    ReplyDelete
  8. kena banyak2 sabar kalau kerja sebegini...tapi yan bukan orangnya..sebab yan tak penyabar...

    ReplyDelete
  9. saya mmg cukup respect org yg wat one to one bisnes mcm nie..org mcm nie bukan takat tinggi sifat penyabaranye..confident level die pun sgt tinggi..tp saya mmg xleh wat kerja nie..sebab saya xboleh terima rejection..huwaaa..

    ReplyDelete
  10. kerja macam ni memang kena banyak sabar...tp tu la...kadang2 dia x abih cakap lagi kita dah cut the conversation...apa pun...at least dia berusaha mencari atau menimba pengalaman kan...

    ReplyDelete
  11. kan...diorang memang tabah.bagi saya nak jadi peniaga berjaya kena tahan malu dan bersedia kena reject.setuju ngan statement last doc!

    ReplyDelete
  12. dl ms bujang slalu sgt org2 cmni dtg jual buku kanak2...kdg kesian nk tolak sbb xda anak nk beli tp bl dh kwen ada anak ni xpenah plak org mai juai ms mkn kt luar.

    Respek gila sm depa.sy pon x mampu nk keja cmtu

    ReplyDelete
  13. Nak beli tapi seluk poket xde duit.

    ReplyDelete
  14. Gigih..kerja yg halal
    Klu nk tahu dulu imam muda Asraf juga jual buku...

    ReplyDelete
  15. setiap pagi, mereka (aku tak pasti dengan penjual dalam entri ni) akan berkumpul dan berlatih bercakap. yang ketua akan bagi motivasi. bila balik pun mereka akan buat perkara yang sama, setiap hari.

    hehehehe, ini masa aku kerja jurujual selama 2 minggu dulu. seronok sebab dapat jumpa ramai jenis orang. yang baik, yang sombong, semua ada. yang nak mainkan orang pun ada. dem...!

    respek pada sesiapa yang dapat bertahan lama dan ada tahap kesabaran tinggi.

    ReplyDelete
  16. Its a good training ground for them dgn syarat mereka minat. Masa akak interview sales engineer atau corporate marketing, CEO suruh cari candidate yang ada experience buat door to door sales. Kalau dia boleh sabar dan mampu tebalkan muka, bermakna dia ada skill utk buat marketing.

    ReplyDelete
  17. Dulu kawan kakak dia didik anak dia buat macam inilah (jual utk buat tinted glass tingkap rumah).
    Dia buat di HDB flat di S'pore. Keluar-masuk lift tunjuk catalogue
    Sekarang dah ada sykt sendiri jual tinted glass bukan utk rumah aje tapi juga utk kereta - dah kaya masih muda.

    Kawan kakak tu tapi cina.

    ReplyDelete
  18. Eh I dulu kalau yag datang jual ni benda yang bermanfaat, I beli jer. Eh selalu beli la walau tak manfaat pun, tapi kalau jnis yang terlalu girang belum apa2 dah campak buku ke muka kita.. I tak layan hahahaha. Anyway, masa lepas SPM dulu I pernah kerja jual mesin urut kaki dari rumah ke rumah... hahahahah nak tergelak ingat balik punya lawak apa pun tak tau time tu, boss cakap untuk practise.. sebab kerja yang saya mnita adalah position lain kat office huhuu. Layan kan ajer.

    ReplyDelete
  19. penah sekali je beli ..... tu pun buku solat sunat .....

    ReplyDelete
  20. Memang tabahlah. Tu yang kekadang rasa tak sampai hati kalau tak beli.

    Saya pernah kerja part time. Bagi sample air kat orang ramai. Tiap² weekend meredah pasar raya. Macam tak sangka plak bley buat kerja macam tu. Memang rasa malu tu ada jugak lah. iyerlah...kekadang orang tak amik minuman yg kita bagi tu. Tapi demi mencari rezeki lebih, buat muka selamba jer lah.

    ReplyDelete
  21. kalau jenis tak memaksa....kesian, beli jugak... tp ada yg jenis paksa beli tu yg geram

    ReplyDelete
  22. Tp akk mmg salute org2 mcm ni DZ...kulit muka mmg kene tebal...bukan makeup yg tebal...kulit muka sendiri nak kene tebal semulajadi...tp tulah....golongan marhein..asal benda jd duit..jd pula duit yg halal...malu semua tolak tepi...brgkali ada 2 3 mulut kecil dirumah yg perlukan makan..pakai dan tempat berteduh...

    ReplyDelete
  23. Saya pula suka tengok gelagat orang yg makan bila didekati oleh si-penjual itu. Macam2 gelagatnya: ada yg menolak dengan cara sopan, ada yg buat-buat tak dengar dan tak nampak walau nafas si-penjual di sebelahnya itu pun dia boleh dengar, ada pula yg menyindir (ini yg buat saya marah bila tengok!). Kalau tak nak beli pun tak apa, tolak cara berhemah dan jangan hina orang yg cari rezeki halal...

    ReplyDelete
  24. Biasanya saya akan tolak sebelum dia sempat bukak mulut.. sebab kesian dia bercakap.. at d end tak beli.. tapi biasa yang saya jumpa org jual mainan atau selain dari buku..

    ReplyDelete
  25. Kuat semangat dan tebal muka yg boleh jadi juru jual

    ReplyDelete
  26. ni komen ke berapa belas ke puluh ni hehehe
    saya salalu respect dengan orang yang keje macam ni......sebab tahu diri sendiri macam tak sanggup
    kalau saya tak beli pun saya cuba tolak dengan cara baik-baik sebab sedar kalau diri sendiri berada kat tempat diorang mesti kecewa kan....

    ReplyDelete
  27. Dulu kat kuantan ada sorang pakcik arqam yg jual buku. Pakai serban dan jubah. Memang rajin dia berjalan jauh dari stesen bas ke shopping mall ke lot-lot kedai. Biasanya saya akan beli majalah dgn dia sbb terharu dgn usaha gigih dia.

    ReplyDelete
  28. kat bawah opis aku ni ramai penjual2 begini,siap kadang2 aku ckp, dik tadi pagi baru ko approach akak dik, smalam pun sama ko dah approach
    hehehehehehe
    biasanya aku tak beli, sebab yang dijual aku dah ada

    ReplyDelete
  29. Saya yang tengok pun rasa malu inikan pulak nak suruh saya yang menjual. Memang respeklah pada mereka yang menjual produk macam ni. Kena tebalkan muka dan bercakap aje walaupun orang buat sambil lewa, tak menghiraukan kita. Itulah, kita ni kena bersyukur. Walaupun katanya susah, takdalah sampai macam ni sekali kena berusaha mencari sesuap nasi.

    ReplyDelete
  30. Laki mak pun pernah ckp gitu. Bukan mudah weyh .....dahlah penat cakap, orang tak mo beli.....kesian jugak ek.

    ReplyDelete
  31. Assalam doc,
    kekadang tu kesian
    tapi memang iols tak pernah beli baranag2 yang dijual seperti tu
    sebabnya setakat ni semua bukan keperluan iols masa diorang jual tu
    tapi hubby iols pernah gak beli
    kesian katanya he3

    ReplyDelete
  32. di tempat sy makan, ada sorg pakcik yg selalu dtg jual CD.kami x pernah beli sbb selalu dgr kat hb atau utube.sy kdg2 terfikir, ada lg ke org nk beli CD pakcik tu.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...