Thursday, May 14, 2015

Ambillah Gambar Sebanyak Mungkin.

Semalam, ulangtahun perkahwinan kami yang ke 9.
Sedar tak sedar, dah 9 tahun aku berkahwin.
Sedar tak sedar, dah 3 orang anak aku.
Sedar tak sedar, makin tua dah aku..haha.


Anak bongsu aku, Zayydan.
Setiap kali lepas solat, mesti dia akan datang, duduk di riba.
Sama sama tunggu aku baca doa.
Semalam aku sedar, aku perlu ambil gambar ni.
Gambar yang akan tinggalkan satu memori indah.
Bahawasanya, tangan yang aku pegang tu, Insya Allah lagi 10 tahun, akan makin besar.
Bahawasanya, aku akan rindu saat saat akan riba anak kecil aku, rindu pegang tangan kecilnya yg suci.

Moralnya..
Sebab teknologi makin murah & mudah.
Ambil lah seberapa banyak gambar & video ahli keluarga kita.
Dulu, nak cuci gambar mahal.
Dulu, nak beli roll filem 36 mahal..
Dulu, berkira betul sebelum petik shutter camera, sebab nak pastikan guna betul2 roll filem tu.

38 comments:

  1. betul tu..dulu berkira nk ambil gmbr...skrg sng je..tp tu laaa ramai yg menyalahguna teknologi yg ada...menggunakannya ke arah kebinasaan

    ReplyDelete
  2. skrg nak tnye sape amikkan gmbr ni dari belakang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia amik gmbr guna kelip mata je. Hebat doc. hehe.

      Delete
  3. setuju dgn Doc..ambil lah sebyk mgkin gambar anak2 kita sbb nti masa ini akan kita tinggalkan.. suka bila dpt imbas balik gambar2 anak masa kecil.. moments terindah tu..:)

    ReplyDelete
  4. lea suka ambik gambar Adli. Bila tengok gambar dia baby sampailah 2 tahun lebih ni tersenyum sendiri. moment yg snagat-sangat indah. tak boleh nak balik ke masa tu

    ReplyDelete
  5. perangai zayyan sama ngan anak dara kecik saya
    mmg dia tggu saya bagi salam, pastu duk atas riba tadah tangan atas tangan saya
    huhu

    ReplyDelete
  6. tahniah!
    dah lama tak beli filem yg gulung2 tu

    ReplyDelete
  7. Memori yg tak akan berulang lagi tu DZ,
    Betul tu.. zaman sekarang dah canggih..
    Pastu boleh diedit dan bagi lagi elok..

    ReplyDelete
  8. hard disk saya, phone saya penuh gambau anak jer..hehe

    ReplyDelete
  9. selamat ulang tahun...

    dl boleh kira brapa sgt gmbr yg ada sbb mahal skrg gmbr smpai sana sini simpan.byk sgt

    ReplyDelete
  10. Dah ambik byk foto digital...tp dah x tau nak buat caner...

    ReplyDelete
  11. True...sangat benar. Ambillah seberapa banyak. Akak dapat selamatkan beberapa video Adam menangis masa darjah satu dan video dia buat persembahan tadika. Meleleh air mata setiap kali nengoknya....

    ReplyDelete
  12. Happy anniversary !!!

    http://blogmummyrifqiy.blogspot.com

    ReplyDelete
  13. betul2...
    saya suka amek gmba zhareef dlm apa keadaan pon..
    dia mandi, tido, makan, main, berlari...semua saya snap..
    bila tgk balik...snyum sorg2..pastu ckp sndiri....cepatnya dia membesar.

    ReplyDelete
  14. betol sangat dokte. tak kisah lah walau gambar gegar sekalipun.
    nanti bila berganti hari kita rindu kenangan tu kan

    ReplyDelete
  15. betul tu doc... suke belek hp lama yg penuh ngn gambar n video aiyan masa bby lg

    ReplyDelete
  16. Happy Anniversary Doc....

    Cepat jer anak-anak ni besar.. pasti akan dirindui saat dieorang kecik-kecik bila dieorang dah besar nanti

    ReplyDelete
  17. BETUI TU ..... dulu waktu waktu anak baby ..suka amik gambar setiap hari

    ReplyDelete
  18. =(( SEBAK PULA RASA eh terhurup besar

    ReplyDelete
  19. eh
    sama perangai ngan anak aku aryan la!

    ReplyDelete
  20. betul3 lani tesalah amik bleh delete n amik balik pilih yg paling cun ;p

    ReplyDelete
  21. Assalam doc,
    betui3
    dedolu masa fayyadh kecik dok amek gambor sajork
    jarang amek video
    maklumla enset kuno
    ni bila dah ber-smart phone asyik amek video sajork
    buat kenangan kan3

    ReplyDelete
  22. Betul tu.. dulu nak ambik gambar memang sangat berkira. Sekarang sehari ambik 20 gambar sehari pun tak jadi masalah. Cuma yg best nya dulu gambar disimpan dalam album, boleh dikongsi tengok beberapa tahun lepas itu. Gambar sekarang banyak tersimpan dalam galeri henfon...yang mungkin akan terus dilupakan selepas itu....

    ReplyDelete
  23. betul..saya hari2 ambik gambar anak,ambik video diaorang..walaupun tak share kat mana2 laman sosial hari2,tapi gambar2 tu untuk kenangan saya dan suami bila kami tua nanti...

    ReplyDelete
  24. Setuju..tgn tu akn mmbesar nti..dgn tgn tu juga samaada dia nk jga kita plk nti..
    bukti esok2...

    selamat ulang thun perkhawinan bt dr dn isteri..bahagia selalu

    ReplyDelete
  25. P/s ttg rempeyek tu knor biasa delivery..
    pos tkut hncur plk...

    ReplyDelete
  26. Walaupun anak saya aina tu baru nak msuk 2 tahun tapi dalam ipad ni nak dekat 2000 gambar dia sahaja dari baby sampai skrg... suka amik pic gelagat dia masa kecil ni untuk di belek belek kemudian hari :-)

    ReplyDelete
  27. selamat ulang tahun dz... :-))

    anak2 semakin besar tanpa kita sedari kita belum puas bersama mereka ketika kecil

    ReplyDelete
  28. Happt wedding anniversary doc. Betul tu. Dalam HP ni pon penuh gambar anak² jer ☺

    ReplyDelete
  29. very true la daddyziyad... growing kids adalah moments yg indah & takkan dpt diulang.. setiap saatnya tidak sama.
    softcopy of source in our memories.. the hardcopy perlu diambil n disimpan.. nway, thanx for sharing..
    tgu 10 tahun lagi, versi gambar nih..

    ReplyDelete
  30. Happy anniversary dari kakak..
    10 tahun lagi semua dah bujang-remaja
    Tangan pun dah sama besar dgn tgn daddy masa tu..

    ReplyDelete
  31. Tahniah sekali lagi! Tak perasan kan masa dah berlalu..mcm baru2 kawin je.

    zaman skrg, saya mmg byk amik gambar. Tapi ntah bila la nak print..

    ReplyDelete
  32. sekarang semua dihujung jari click selagi boleh...simpan dan save kat mana mana yang boleh
    saya suka belek gambar dalam hp sendiri lepas tu senyum sensorang...kadang2 menangis hahahha

    ReplyDelete
  33. fiza buat macaron..
    kau letak fon kat dagu eh??

    ReplyDelete
  34. Moment yang takkan berulang lagi..
    Moga mereka tidak berjauhan dari kita bila kita semakin tua nanti..

    ReplyDelete
  35. Setuju sangat tu, DZ. Kalau boleh semua aksi mereka nak diambil gambar. Yalah, nanti bila anak-anak dah besar, kita tinggallah berdua semula dengan suami, hari-hari honeymoon. Tentu sedih sangat masa tu. Tentu teringat balik memori dengan anak-anak masa mereka kecil dan memerlukan kita sangat-sangat!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...