Wednesday, April 22, 2015

Dengkes & Tepok

Dulu, aku tak la suka dengan kucing.
Tak suka bukan bermakna aku benci, tidak.
Cuma, tak lah beria ia nak ambil tahu tentang kucing.
Jauh sekali nak menganiaya kucing/ pukul kucing...tak la sampai macam tu.
Cuma..mmg tak suka..tak ambik port.

5 bulan lepas kalau tak silap aku, tuhan datang kan kucing liar/gelandangan kat rumah aku.
Hari hari kucing tu datang. Warna dia kuning ke orenan.
Mula mula aku buat dek aja. Macam biasa, tak layan.
Tapi aku bersyukur sangat sebab dikurniakan hidayah, gerak hati..utk cuba beri kucing tu makan..
Pada satu hari, aku mula belajar beli makanan kucing..

 Mula mula aku beli makanan kucing dlm bekas kecik. Sekarang ni, memang saiz giant macam tu aku beli. 


Hari2 kucing oren ni datang, hari2 aku bagi makan.
Sampai beliau dah macam kucing peliharaan aku sendiri.
Tapi beliau tak lah tidur di rumah aku...
Beliau hanya datang bila kereta aku sampai bila balik kerja, dan bila pagi2 aku bukak pintu..
Macam tau tau aja, beliau berlari lari kucing datang ke rumah..mengiau ngiau..dan aku beri makan.
Tak lah pulak aku tau di mana beliau tidur atau menumpang teduh.

Inilah beliau, Dengkes nama nya. Manja dah sekarang ni dengan aku, dgn anak anak & wife aku..hahaha.


Lepas tu, entah mana datangnya..
Ada la pulak seekor kucing hitam datang rumah..
Kucing gelandangan jugak.
Aku saspek, mesti beliau ini dengar gossip liar dari Dengkes..

Inilah beliau, Tepok nama nya.Tepok ni kucing betina aku rasa, sebab nampak 3- 4 set puting breast nya...kah kah kah..

Maka, selepas itu..tiap2 hari lah si Dengkes dan si Tepok ni datang ke rumah aku.
Kalau malam aku & wife balik, malam lah mereka berlari lari kucing datang ke rumah.
Pernah satu hari tu, si Dengkes luka teruk badannya, aku saspek kena geget dek anjing liar.
Aku rasa macam nak jahit kan aja, tapi aku bukan doktor haiwan.
Nak buat dressing pun, masa tu si Dengkes masih malu malu kucing dgn aku..kalau nak pegang, dia lari, tapi kalau sua kan makanan, dia mai...hahaha..So, agaknya berkat berkhasiat nya makanan kucing cap Tesco tu, setelah few weeks, sihat lah Dengkes. 

Ini anak kucing yang comel. Yang baju biru tu anak aku.

Kejap...jangan teruja sangat nak saspek anak kucing comel yang anak aku jinjit tu, anak kpd pasangan Dengkes & Tepok ya..hahaha..
Itu adalah anak kucing pakcik aku. Pakcik makcik aku pencinta kucing. So masa gi rumah dia minggu lepas, nampak lah koleksi anak anak kucing dia..sangat comel..lantas terus aku suruh Ziyyad posing sebagai bahan nak masuk FB & IG..hahaha.

So, adakah Dengkes & Tepok mengawan?
Ya.
Sebab mereka dikurniakan 2 cahayamata. Tapi aku masih tak berpeluang nak ambik gambar mereka, sebab sangat sangat malu kucing..ke penakut? Puas la aku pujuk, ajak datang dekat sambil bagi makanan, dia tengok dari kejauhan je. Bila aku skodeng di sebalik tingkap, berkejaran anak anak kucing si Dengkes & Tepok ni datang makan makanan yg aku taburkan...Hahaha.
Dan mereka berdua tak lah comel sangat. Warnanya tompok tompok oren & hitam...wakakaka...Ye la, sebab bapak oren, mak hitam!  :P

Bila aku dah bela kucing secara semi pro ni ( iaitu cuma beri makan aja, pandai2 lah kau bawak diri gi tidur kat mana kau suka), maka aku dah boleh faham perasaan pencinta pencinta kucing.
Sebab walaupun aku semi-pro, aku risau jugak memikirkan bilamana si Dengkes, Tepok & anak anaknya tak dapat makan ( bila aku gi luar daerah, atau keluar pagi balik dah lewat malam sangat).
Nak sampai ke tahap aku sediakan sangkar, uruskan kucing2 ni bawak gi vet, mandi kan...so far tak lagi...biarlah buat ketika ini, kami sekeluarga menjadi pemelihara kucing secara semi-pro sahaja.

Memang benarlah janji Allah..
Infaq kan lah harta2 kamu, nescaya Allah tambah rezeki kamu.
Sejak aku & wife berkecimpung dalam bidang pembela kuceng secara semi-pro ni, memang Alhamdullilah, urusan bisnes wife aku banyak perkembangan positif. Urusan dipermudahkan. 

Baca jugalah catatan ringkas kat bawah ni, tentang kucing kesayangan Rasul SAW, moga kita semua, kalau tak boleh jadi semi-pro macam aku ( kalau jadi professional macam pencinta kucing yg lain, lagi bagos), at least...bila nampak kucing2 mengiau kat kedai makan, baling lah sikit isi2 ikan kat mereka. Tak luak pun lauk pauk kita tu.  :)

79 comments:

  1. Salam Dr...
    sifat yang mulia bila menyayangi haiwan spt kucing.. org kata klu suka kucing romantik..hehe..
    sy pun sekadar penjaga semi pro,boleh lah.klu nak jaga kucing sepenuh masa mmg agak susah sbb suami laergik bulu kucing..huhu.. insyaAllah rezeki makin murah bila kita infaqkan sedikt hak kita tu...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..wife saya kata, saya tak romantik..hahaha

      Delete
  2. yeay!! saya suka entry ni!! sebab saya memahami perasaan tak suka kucing itu tapi bela jugak kucing.. sebab saya juga semi-pro jaga kucing kat umah tu..

    mlm pepandai la nak tido mane..tapi bgn pagi buka pintu berderu semua kucing & jugak ayam jiran depan umah dtg mkn makanan kucing..hahaha..ye ayam pun makan sekali okeh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayam pun ada tengah bandar? wow..haha

      Delete
  3. sama la kite..saya nie xde la pencinta kucing..n xde la pembenci kucing..so so jer..tp saya belum tahap bg kucing2 makan sbb kucing2 tuh semua dh ade port utk makan..hahaha..kucing dtg umah saya hanya utk tumpang tido..xkisah pun..tp kalau dh smp membuang pun kat umah saya, mmg saya hangin la tp xde la smp nak sepak pukul kucing2 tuh..mmg selalu kalau gie makan memana, kalau ade kucing dtg mengiau kat tepi saya, mmg saya akan bg skit ape je yg saya makan ke die..tp tgk gak la makan ape..kalau tgh makan durian mcm mana saya nak bg..ahahahhahaa..

    bg makanan dekat kucing pun ibarat kite bersedekah..insyaAllah akan dtg je rezeki utk kite dari Allah..;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Try la bagi, mana tau kucing suka durian! haha

      Delete
  4. alhamdulillah..rezeki dikongsi bersama kucing2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. rezeki tuhan suruh kita share kan kak..:)

      Delete
  5. Dengkes ngan Tepok ye..
    betul2 Johorian nih. Heheh.

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah...orang yang suka bagi makan kucing ni akan murah rezeki. Setiap hari kucing-kucing tu pasti akan mendoakan kebaikan kepada orang tersebut :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah...doa dari kucing tu tulus suci, sebab kucing sentiasa berzikir, tak tahu mengumpat..:)

      Delete
  7. lama dah tak main ngan kucing..
    aritu kat kampung ada kucing terbuang..cantik..anak2 pon suka..
    tapi skarang dah mati kena langgar ngan keter..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedih bila tgk kucing kena langgar kan...

      Delete
  8. saya dulu seekor jer doc yg datang bergelandangan.. tak sangka subur rumah saya, kucing gelandangan itu sudah 2 kali beranak di rumah saya. terpaksa pelihara sebab anak2 dah sayang sgt. saya pun kurang gemar kucing tapi hubby dan anak2 memang suka. hubby la yang beli makanan kucing, beli bekas makan minum, beli pasir kucing dan tempat operasi instinjak dan buang sisa2 lagi. mak tak kuasa doc.hahahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpa,hubby kalau penggemar, dia akan uruskan...:P

      Delete
  9. oh lupa nak cakap, sekarang kitorang ada 9 ekor kucing n countings..sebab ibu gelandangan itu mcm mengandung lagi jerr..huhuhu..satu team lahir time MH370 terhempas dan satu team lahir time MH17 terhempas..huhuhu

    ReplyDelete
  10. Bila DZ cerita pasal kucing .. teringatlah akak kucing gelandangan ada menumpang beranak dirumah akak, bawah buaian kayu dekat poarch kereta tu, kata en suami jgn tengok atau usik nanti emak dia angkat bawa larik.. anak-anak akak intai sikit-sikit jer lah.. akak pun sama, ada 4 ekor semuanya.. comel-comel.. kami pun niat lah nak jadi semi-pro macam DZ ni.. jadi pergi lah Giant cari makanan kucing.. rupa-rupanya mak kucing ni nampak masa anak-anak intai anak dia tu.. yg si Nabil siap pegang lagi.. Balik kami dari Giant tengok.. tinggal seekor jer.. rupanya mak dia dah bawa larikkk.. yg satu ni tak sempat nak ambik.. tapi kami biarkan tak bawa masuk rumah.. lepas tu letak makanan kucing yg dah beli tu.. intai balik tingkap dia ambik anak dia.. tak tahu dia letak kat mana.. pastu anak-anak akak letak makanan tu kat luar.. biar dia makan.. kesian kan dia nak menyusu anak.. sekarang tak tau mana pergi kucing2 tu .. mesti dah besar..

    ehhhh macam blog akak pulak.. buat entri pada hal komen jer... hahahha

    Sorry ye DZ :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takpa kak..seronok baca pengalaman akak..tulis panjang2 pun takpe, saya suka membaca. :)

      Delete
  11. Unik lah nama dorang. Dulu masa jaman skolah ada jugak lah bela kucing. Sebab kucing memang suak datang kat umah tu. Mungkin sebab mak selalu bagi makan kat kucing. Pernah jugak kitorang buang kucing sebab asyik terkencing & berak merata. Tapi boleh dia ingat jalan nak balik umah...ppfftt...Abaikan jer lah. Bela macam biasa tapi dok kat luar rumah lah.

    Saya suka kucing tapi tak der lah sampai tahap nak membela. Si anak sulung sibuk nak bela kucing. Tapi adik² dia takut kucing. Acaner tu...hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti adik dia dah besar,ok la tu...berani punya. Macam anak anak saya, dulu masa kecik2 semua penakut kucing..hahaha

      Delete
  12. Dari mana datangnya nama Dengkes dan Tepok tu?

    Kakcik suka baca kisah ini. Ada juga pengajarannya. Yang datang itu mungkin pembawa rezeki, jadi janganlah mereka sewenang2nya dikasari... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari sejarah negeri Johor kakcik :)
      Kisah harimau,yg mana salah seekornya cacat kakinya.

      Delete
  13. suka kucing..tapi tak suka bela..coz bulu dan bau kucing...dan masih terkenang suatu peristiwa..huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada peristiwa tak best ke dgn kucing? :)

      Delete
  14. Kat rumah akak ada 3 ekor kucing yg makan ikan sekurang-kurangnya 4 kilo seminggu. Makanan kucing 1 pek sebulan dan pasir kucing 3 pek, lagi sikit hari yg betina tu da nak beranak entah berapa ekor lagi. Seronok tengok depa tergolek tengah rumah tapi masa tengah nak membesar tu puas la akak luka sana sini sebab jenis kucing liar suka melompat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak bagi kucing2 tu makan ikan apa? bergoreng ke mentah?

      Delete
  15. Situasi yang awal sama dengan saya.. bukan tak suka kucing cuma belum masa untuk saya serius bela kucing.. sebab buat masa ni saya lihat belum ada tanda2 rajin dalam diri anak2 untuk menjaga kucing.. (takmo saya menambah penat yang ada ni).. cuma teringin nak bagi makan macam yang Doc buat tu.. InsyaAllah.. satu hari nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah...satu hari nanti...Aminnn

      Delete
  16. doc, bg lah nama yg komersial sikit.... tp kan btl lah kan org kata kalau kite pelihara kucing nih secara rela atau tak sengaja mereka sebenarnya pembawa rezeki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha..kata warga JDT, haruslah bagi nama Dengkis & Tepok..

      Delete
  17. sy pon x suka kucing mcm doc jugak..

    mak sy pon bela kucing semi-pro camni

    ReplyDelete
  18. kalo saya suka sgt dengan kucing ni..
    nak cuba cari kucing baka yg bulu lebat la pulak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya teringin nak bela kucing parsi sebenarnya...tapi tgk harga...adoiiii

      Delete
  19. Terharu knor mmbacanya..samalh dgn knor pun tak suka, tklh sampai mmbenci..suka tklh sampai belai dia...tgok dr kejauhan jer....

    beruntung kucin kucin tu ...dpt penjaga semi-pro pun tkpelah...
    usaha doc tu bkn siia2.

    p/s tq info teh lemon tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah knor...
      Kita kumpul saham akhirat sedaya yg mampu

      Delete
  20. DZ sama ngan suami akak..dulu2 x seberapa ngan kucing..tapi sejak 5-6 tahun lepas dia mula berubah..kesnya lebih kurang sama..ada anak kucing dtg rumah .. kami terus bela kucing tu..sampai beranak pinak.. tp skrg kami dah x bela kucing dah..keadaan rumah yg x mengizinkn..:(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takpa...at least dulu dah ada pengalaman membela, mungkin di masa depan, ada rezeki, rumah dah OK...boleh bela kembali :)

      Delete
  21. baru nak tanya dgn lebih lanjut psl si dengkes dan tepok ni. Tp semua dah cerita abis.
    Sya pun x berapa suka kucing sbb x thn bulu tapi x bererti suka suki aniaya binatang ni. Comel bah ... geram nak peluk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada kucing yg jenis takde bulu,nak bela? hahaha

      Delete
  22. Memang suka sangat kucing....dan diturunkan ke anak2 sifat suka kucing tu ( walaupun sekarang tunjuk macho depan anak2 dgn tak lagi membelai kucing )...cuma oleh kerana anak2 ada yang ada asthma, so tak boleh bela, nanti digomolnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...takpa bro, belakang2 anak, gi belai kucing2 tu..:P

      Delete
  23. Akak adalah manusia yang sangat amat penggeli kucing.. boleh melompat akak bila kucing melintas depan or belakang... Chef CiJu peminat tegar kucing.. anak2 gak. but not me. eeeeeeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. chefCiJu tak mau bela kat rumah ke? hahaha

      Delete
  24. Di rumah saya juga ada 2 ekor kucing. Yang jantan bernama Jebat dah dipelihara sejak 2 tahun lalu. Yang betina (Hanglipo) baru 4 bulan dipelihara. Kedua-duanya berasal kucing geladangan, mula-mula bagi makan macam doc buat juga, lama-lama mereka tak mau tinggalkan rumah saya.. Kalau mereka tak kelihatan sehari anak-anak pasti akan cuba jejaki..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kucing2 mmg perlu kat rumah JR, sebab pernah baca cerita rumah JR dimasuki ular kan?( kawasan dekat dgn sawah)

      Delete
  25. aku pun beli saiz tu.
    tengah offer rm 20.99 kan..?

    aku pun mcm kamu juga.
    kucing datang rumah.. aku bg makan... tapi aku tak bela... aku sinus... MC sinus...

    aku dh siap pesan kat kucing2 tu.
    1. tak boleh masuk rumah - dia dengar kata.
    2. jgn berak merata - dia dengar kata.
    3. jgn kencing merata - yg ni dia tak dengor cakap. esp. yg jantan.

    tapi kan doc.. cuba bg beskot smart heart.. sumpah deme tak nak dh cap tesco tu... ha ha.
    aku malas layan.
    bg cap tesco je.. sbb murah... :)

    aku teringat kata2 seorang kakak blogger...
    juga pencinta kucing.

    katanya: belum tentu kucing yg kita beri makan tu menumpang rezeki kita... mungkin kita yg tumpang rezeki dia... Allah beri rezeki tu utk dia melalui kita...

    benar... benar...



    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Deep,...sangat deep kata kata kakak blogger tu...
      Den sangat insaf.

      Delete
  26. Oh dah masuk kelab pencinta kucing lah ye doc..welcome doc and family....mmg bagus ada kucing anak anak akan jadi penyayang dan.lembut hati.. Nak tambah anak angkat lahi..mehlah datang rumah nekcik...ada 5 orang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nekcik pun terpsksa beli brand Tesco jugak..yg termurah..8 kilo tu sebulan...takpelsh kongsi duit pencen....blum sakit pening lagi tu..doc on call lagi..tapi lagi murah dari pergi klinik vet..alhamdulilah

      Delete
    2. Insya Allah nekcik, harapnya anak anak saya jadi insan penyayang..:)
      Tambah anak angkat?
      Buat masa ni, tak lagi...haha

      Kalau kucing sakit, boleh tak saya bagi ubat manusia? haha

      Delete
  27. Rumah kakak pun ada kucing mendatang tapi dah berkhemah dekat belakang rumah . Mula mula tak layan tapi sekarang dah sediakan bakul , whiskers , bekas makanan dan bekas air .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bertuah kucing2 mendatang kat umah kak zakie tu...dapat bakul semua...:)

      Delete
  28. kat umah kita pun ada kucing pelarian mcm ni..dr byk2 umah..umah kami gak yg diorg dtg
    bkn x suka kucing...suka tp rimas bila byk yg dtg tu bijak2 pulak boleh bukak tudung periuk..tudung salji
    bukan x diberi makan..hari2 makan ayam ikan hehe..tp tulah biarlah diorg tu asal kita layan diorg ngan baik
    diorg tu juga pembawa rezeki kita jugak kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. kucing bukak tudung saji??? hahaha...kucing genius tu

      Delete
    2. kucing bukak tudung saji??? hahaha...kucing genius tu

      Delete
  29. rajin lak ko menjawab komen kali ni dik!!

    hahahaaaaaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. azam baru sempena gst...hahaha...nak rajin jawab komen...

      Delete
  30. saya pencinta kucing
    semi-pro lah tapi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. berapa ekor kucin ada kat umah ?

      Delete
    2. berapa ekor kucin ada kat umah ?

      Delete
    3. hhahahaaaaaaa!
      terlebih rajin nampak!
      sampai dua kali tanya!!

      ada lima nam ekor!

      Delete
  31. semi pro kucin kedai makan ...
    sape datang je kite kasik dia makan ... ;)

    ReplyDelete
  32. Kawan lina bg kucing dia mkn kfc.bkn tulang aym, tau. Bila dia g mkn kfc, dia akn tapaukn seketul dua for her cats.dr im 16 up to now, kucing tu stil hidup. Tp now dh tua la :) rumah dia ada a few cats.gebu n gedempol.hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. makan KFC? wow...
      along nak ajar dengkes & tepok makan macaron la...haha

      Delete
  33. Alahai DZ ni, jump to conclusion cepat sangat! Baru jadi semi pro pembela nasib kucing, dah katanya gossip liar bertebaran antara kucing gelandangan dok memuji si semi-pro ni punya kebaikan. Tepok tu dok datang mestilah disebabkan dah kena panahan asmara si Dengkes tu :) Bukan sebab gosip liar pun!

    Tapikan, saya teruja nak tau mana dapat nama selebriti 'Dengkes' dan 'Tepok' ni? Buka buku nama-nama kucing ke? Eh, ada ke? Hahaha....

    Saya tak bela kucing bukan benci tapi saya tak tahan geli. Kalau saya nampak kucing dari kejauhan, saya okey aje. Datang dekat pun okey juga cumanya sekarang anak bujang bongsu saya tu sangat-sangat 'pemalu' dengan kucing. Dia angkat kaki kalau kucing dok bersidai bawah kerusi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. MD...oh MD....
      Bikin malu tau anak JDT tak tahu Dengkes & Tepok....hahaha
      Itulah nama 2 ekor harimau yg terdapat di jata negeri Johor, yg ada kisah unik disebaliknya..
      Gi Google baca..haha

      Delete
    2. Eh, ya ke? Ya ke ni?

      Alaa...DZ! Sayakan si Tanggang. Nanti saya google ek baca pasal Dengkes & Tepok ni. Lagipun Jata negeri Johor pun dah lama saya tak nampak. Saya cuma nampak logo DBKL je kat KL ni. Hahaha.....

      Delete
  34. sedih pulak baca kisah dengkes ngan bini dia tepok ni,
    ada anak yea,
    alhamdulillah, moga bertambah murah rezeki dr sekeluarga.

    ReplyDelete
  35. saya takut kucing. tapi suami dna adli suka sangat suka kucing. kadang2 adli dok bawa kucing masuk rumah.umienya siap pesan ngan adli. jgn bagi dekat dgn umie... hihihi

    ReplyDelete
  36. saya pon bukan pencinta kucing. tapi mak saya memang beli makanan kucing untuk bagi kat kucing2 yang datang kat rumah

    ReplyDelete
  37. dl ms preggy bela kucing, nama Mona n Fendi.. dkt nk bersalin, anta blik kg sementara je..belum bersalin, dpt tau kucing mati kena langgar.. aduii.. so skang xde bela dh..tp jiran sebelah bela kucing n masalah besar bila dia mcm aniaya kucing tu.. xbg makan, tinggal kucing smpi 2-3 hari tanpa makanan n minum.. bongok btl.. mohon doc jg kucing helok².. *tetibe bg nasihat*

    komen mcm xde kaitan dgn entry..hehehehe

    ReplyDelete
  38. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  39. boleh jadi agen pencari jodoh untuk kucing kucing! hihihi!!!

    ReplyDelete
  40. Assalam doc,
    iols masa zaman bebudak pun pencinta kucing
    mana pi dok usung hokeyh ")
    tapi sekarang tak bela dah he3

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...