Monday, March 9, 2015

Wedding of The Year

Hujung minggu, aku kemas rumah.
Kemas buku buku lama, majalah lama..
Terjumpa lah majalah ni...


Hahaha..
Majalah Pengantin..
Wife aku punya koleksi..
Teringat zaman aku nak kahwin dulu, memang rajin la wife aku tengok majalah macam ni..
Nak dapatkan perfect wedding katanya..
Siapa yg tak impikan perfect wedding, kan?

Tapi itu lah..
Bila di fikir fikirkan balik..
Banyak keluar belanja utk wedding..
Walaupun wedding aku tu, wedding biasa biasa aja..
Memang dah fikir utk control bajet masa rancang wedding tu dulu..
Tapi sekarang ni, bila dah matang, baru sedar..ada lagi beberapa aspek dlm urusan wedding tu aku boleh jimatkan lagi perbelanjaannya..

Aku harap..
Dalam pelbagai aspek kehidupan sekarang ni..
Minda aku boleh dan mampu berfikir secara matang lagi kritis..
Supaya kalau umur panjang, masa umur aku 50 -60 tahun nanti..tak la aku ulang skrip
" tapi sekarang ni, bila fikir2 balik, aku boleh buat yang lebih baik"

32 comments:

  1. wedding saya dulu paling simple of the year ^_^
    saya pun selalu berfikir moga lepas ni saya jadi lebih tenang
    dan sabar.
    dua benda tu nak kena asah :)

    ReplyDelete
  2. hal perkhawinan org sangup berhabis...

    ReplyDelete
  3. Rasanya wedding aku dulu memang simple dan sempoi habis. Tengok kawan2 punya majlis kawin grand2 semuanya .. terasa jeles juga tapi bila dipikirkan balik ok juga apa majlis kahwin simple2 .. jimat yang penting apa yang wajib dah dibuat. :)

    ReplyDelete
  4. wedding saya xterasa sgt bab nak kuaukan duit..sbb fifty2 dgn husband saya..wat majlis sekali harung senang..lgpun kawan die kawan saya, kawan saya kawan die..kalau ajak pun org sama..yg lainnye cume kawan2 opis..umah pun takat 3 minit je..hahaha..so mcm boleh kene hantuk kepala ngan mak pak je kalau nak wat asing2..

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah majlis kawin saya tak grand giler..hehehe..semua beli sendiri pakai duit ot..

    ReplyDelete
  6. wedding saya dulu pun simple sgt2.buat dekat rumah je. Tengok sekarang punya wedding ..mewah sangat2...

    ReplyDelete
  7. jangan pikir nak wedding sekali lagi udahhhhh

    ReplyDelete
  8. jangan ada yg sanggup bergolok bergadai sudah lah ya..kang anak dah 2,3 org...hutang tak abis bayar lagi...

    ReplyDelete
  9. orang belum kahwin, memang impikan nak wedding grand2, biar berhabis duit, hutang keliling pinggang takpe, asalkan dapat majlis perkahwinan "wedding of the year". tapi lepas kahwin, baru lah nak menyesal.. tapi kenapa jadi macam tu? kenapa sebelum kawen orang tak piker untuk simpan duit untuk belanja lepas kahwin nanti.. entahlah..

    ramai yang cakap " sebab kahwin sekali seumur hidup".. tapi saya tengok ade je orang kahwin 3, 4 kali seumur hidup macam artis2 tu.. and lagi satu, orang selalu ingat "kahwin = SEKALI seumur hidup" tapi MATI pun sekali seumur hidup jugak kan? kenapa tak ramai yang nak persiapkan diri kaw2 untuk menghadapi KEMATIAN yang entah bile menjelma.. huhu..

    *MUHASABAH DIRI SENDIRI*

    ReplyDelete
  10. Alhamdulillah masa kawin semua ok sbb tok2 sedara yg masak sendiri.. Yg paling puas hati sbb dpt akad nikah pkl 10, pastu terus tukar baju (hubby tukar samping & tengkolok je, baju tetap sama) & then pkl 12 dpt makan kat meja pengantin sambil2 tunggu & jumpa semua tetamu.. Unlike most wedding pengantin keluar lambat & tak dapat jumpa tetamu yg datang awal.. Selalu pengantin keluar lambat kan.. Cuma pause kejap masa Zohor..

    ReplyDelete
  11. Kenduri saya dulu simple je.. tapi masa kenduri adik ipar last year.. saya dengan en. suami amik kesempatan melaram lagi sekali atas pelamin dorang.. ekekeke.. rezeki sebab akak ipar ada andaman.. ;)

    ReplyDelete
  12. klu mak pak sporting mmng nk majlis nikah je ;p jimattt sbb kehidupan after nikah tu lgi penting

    ReplyDelete
  13. sy kawin dlu semua nya guan duit sndiri..x berani mnta tlg sepa2..ssh pyh sy sndiri..blnja sebais jimat..pelamin bt sndiri jahit sndiri..bunga ubah sndiri..langsir jahit sndiri..cadar tempah kedai..penat sgt2..tp bila pikir balik..rasa nya 1 sen sy x susah kn urg tua sy..dr sy bertunang smpi la kawin dan ada ank..tp bila tengok adik2 d bwh sy..nak kawin mak bapak sy susah..knp??..lps tu skrg lg trend mak bapak suka bt mjlis ikut org..tak nak kalah dr org lain..wlu pn duit salam kaut tu cover kos semua tu..tp x suka dgn cara tu..sbb duit salam kaut tu..besa mak bapak kena balas balik ..bkn free tu..susah nak ckp..trend zmn kini

    ReplyDelete
  14. Akk punya wedding dulu pun sempoi abis Doc...bukan setakat sempoi abis...sempoi sempoi sempoi giler lah....bab pelamin tak boleh blah..budak2 kampung jer buat...abis guna langsir2 lama mak + kain batik panjang arwah nenek...hahah...bila tgk balik gambar pelamin....tergelak-gelak dibuatnya...yg penting AKAD tu kan Doc...

    ReplyDelete
  15. yan dulu pelamin,baju sepasang,hiasan makan berdamai, solekan nikah dan solekan sanding cuma rm650....
    teringat cerita lucu masa nak naik pelamin...huhuhu

    ReplyDelete
  16. harus jimat doc...
    life after nikah lagi byk nak guna duit...
    syukur lah akak dolu2 punya wed'g seminimal yg boleh...
    takde hutang mana2...semua duit sendiri...
    habis wedding takde dah nak risau apa2...

    ReplyDelete
  17. Bab berbelanja utk majlis kawen ni rasanya hak masing masing.... sebab sesuatu bajet kawen tu Kadang2 kita nampak mahal gile tapi bg mereka yg buat tu diorg rasa sgt berkemampuan sbb ada antara mereka yg mmg betuk mampu a.k.a kaya ;-)

    ReplyDelete
  18. salam doc. kdg2 akk usik Along, jgnlah kawen cepat2 kumpul duet dulu dah mampu bagi mkn anak dara org baru kawen. Jawapan Along, Along nak buat master dulu mak... Along kalau kawenpun lepas mak haji dulu. Sayu hati akk sbg ibu, akk kata tak payah syg, mak ada rezeki sendiri. terkedu akk.

    ReplyDelete
  19. salam doc. kdg2 akk usik Along, jgnlah kawen cepat2 kumpul duet dulu dah mampu bagi mkn anak dara org baru kawen. Jawapan Along, Along nak buat master dulu mak... Along kalau kawenpun lepas mak haji dulu. Sayu hati akk sbg ibu, akk kata tak payah syg, mak ada rezeki sendiri. terkedu akk.

    ReplyDelete
  20. skrg nie pun ckp buat2 simple tp byk jgk berabis..........skrg semuanya mahal.

    ReplyDelete
  21. majlis saya sangatlah sederhana.
    dasar tak berapa berduit...

    haha.


    .

    ReplyDelete
  22. masa tu hantaran murah lgi...timbang kati lagi..

    tapi majalah tu taklah lama sgt..rasanya masih baru..beberapa thn sja kan..

    ReplyDelete
  23. Saya kawin dulu paling sempoi, di rumah saya buat kenduri ala-kadar sampai isteri kecik hati sebab di rumahnya buat bukan main besar, di rumah saya kenduri sangat kecik macam budak-budak main kawin-kawin, hehehehe... Tapi itulah... kenduri kawin kecik2 ni pun dah 25 tahun rumah tangga masih untuh, insyallah.. ada yg kawin bukan main grand tapi belum 3 tahun mahligai besar runtuh...

    ReplyDelete
  24. Nekcik pun ngeri tengok orang kawenkan anak..banyak belanjanya..hu..hu
    Tapi bagi nekcik buatlah ala kadar..setakat yang termampu untuk majlis lebih diberkati...insyaallah

    ReplyDelete
  25. wedding sekarang gerun mendengarnya...dimomok pulak dengan kisah raikan cinta bertambah tambah beranganlah bakal pengantin! dan keluarlah statement apa salahnya sekali seumur hidup hihi

    ReplyDelete
  26. baru semalam bersembang dengan somi KY. seminggu ada 3 wedding.bawa balik 6 beg berisi gula2 n ntah apa2 hiasan yg takde fekdah. maaf lah ye bukan sombong dgn pemberian tuan rumah.last buang dlm tong sampah. nampaknya setiap minggu kita buang duit. niat asal nak sedekah kat tuan rumah..huhu

    ReplyDelete
  27. Masa saya kawin dulu pon tak der lah grand. ikut kemampuan jer. Naik pelamin sekali ngan adik. Save budget disitu. Tgk org kawin skang...wowwwww...banyak nya duit dorang. Siap buat photoshoot, photoboth bagai.

    ReplyDelete
  28. mmg zwman yg Sekarang semuanya perlu duit.jadi kena rancang sebaiknya kewangan. bukan hanya hal kawen,byk aspek lain juga kan

    sy masa kawen dulu kerja pun belum..memang ala kadar saja.tak pernah rasa tak guna duit dengan betul.rasa macam tak cukup serba serbi adalah.huhu

    ReplyDelete
  29. sebenarnya banyak lagi keperluan lepas nikah yang perlu di ambil kira dan perhatian
    tapi biasalah
    sebagai manusia
    semua mahukan perfect wedding
    heheheheheh
    sekali kan seumur hidup (insyaAllah kekal sampai ke Jannah)

    aku dulu kawin pun beli gak majalah2 gini
    normal sebagai seorang gadis masa tu
    tapi alhamdulillah
    byk buat sendiri aje
    dan hasilnya pun alhamdulillah puas hati
    yang penting
    selesai majlis
    selesai segalanya

    zaman skang wedding mmg nampak gempak dan meriah
    apa pun ikutlah budget yang kita ada
    supaya lepas majlis kita leh goyang kaki lenggang kangkung

    ReplyDelete
  30. betul tu...byk pembaziran drpd berjimat... bla berjimat nnt TAKUT org label kedekut... mrk lbh takut dgn KATA2 ORG berbanding 'berkawan dgn syaitan' (membazir)

    ReplyDelete
  31. Tulah.... kadang kadang kita cakap mmg tak nak berlebih lebih, nak sederhana jer tp sampai masa jadi grand. Dapat pulak kalau menantu tuan doktor...hihi

    ReplyDelete
  32. kan selalunya kita ni mcm tu la haaa. awal2 plan tak nak lebih kat situ kat sini. tapi sedar2 eh eh ape yang telah saya lakukan iniiiiiiii gituuuu haaaa

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...