Monday, March 30, 2015

Sawan

Aku ni, kalau nak mengemas rumah, memang elok tunggu " sawan mengemas" aku sampai.
Di rumah, mmg pembahagian tugas, bab mengemas selalunya aku yang buat.
Bab memasak, basuh & ampai lipat baju--wife aku buat.

Ye lah..
Kami bukan orang kaya, tak dak maid.
So, sendiri jadi bibik lah..hahaha.
Kalau ada bibik, soheh tiap2 hari aku suruh dia mop lantai dapur..bahaha.

kalau takde jentera ni, memang aku tak akan mengemas. Aku mmg tak geti nak sapu rumah guna penyapu. Aku rasa leceh, dan lebih kotor nanti jadinya. Habuk melekat kat kipas siling pun aku sedut..haha. Ni vacuum cleaner kedua aku, setelah hampir 9 tahun kahwin. Uiihhh, dah lama gak rupa rupanya aku kahwin.


Bila tiba sawan mengemas, dia macam ada satu kuasa tambahan..
Seronok, ralit vacuum sana sini, bawah karpet, celah buku..semua aku nak bersihkan.
Kalau time malas tu, tengok buku/ mainan anak bersepah pun, aku buat bodoh..hahaha..

Atas TV, belakang TV, atas speaker..semua aku lap..takde kesan habuk..:P


Aku mmg a bit cerewet bila mengemas.
Nak kalau boleh perfect. Tu pasal wife aku berdebor debor kalau lepas dia vacuum, dia tunggu aku balik rumah bagi komen. Tapi orang dah tolong kemaskan, kita puji la..tak kan nak kondem lebih lebih. Dah namanya wife, bukan bibik..keh keh keh.

Tapi Alhamdullilah, so far aku bukan lah golongan OCD.
Kalau Obsessive Compulsive Disorder, memang lah payah.
Pasangan pun boleh tak tahan..
Bayangkan, kalau org ada OCD ni, semua benda kena ada sistem..
Contohnya, susun hanger baju kena ikut warna, susun pinggan kena ikut brand! Hahaha.

 Belakang desktop kan berselirat wayar, so tempat paling syiok habuk nak bersarang. Sebab ada anak kecik, kulit limau raya Cina pun aku jumpa semalam kat belakang ni! Puas hati dapat vacuum bersihkan belakang desktop ni. Ada la 2-3 kali sebelum ni, masa sawan mengemas tahap gaban tiba, setiap wayar tu aku bersihkan, lap guna kain basah..berkilat kilat wayar hitam tu..haha.


Modem pun aku lap semalam! Berhabuk!

Berapa kerap sawan mengemas ni tiba?
Ikut mood.
Tapi paling lama, 2 minggu sekali dia mai la.
Kadang kadang, balik surau pukul 9.30pm, bukak kain pelikat, tukar persalinan mengemas..aku boleh vacuum rumah, bersihkan kipas, susun buku kat rak..sampai la pukul 12 am.

Korang yg ada anak kecik, tolonglah check celah sofa. Abaikan sofa aku yg dah bercapok warna kulitnya tu. Jenuh dah aku asyik nak bersihkan, sejak ada askar2 kecik ni. Celah sofa ni, segala mak nenek serpihan Chipsmore ada, kerepek ada, pembalut coklat pun ada!


Last but not least...


Habuk yg melekat kat frame gambo, jangan lupa di sental.

Sebenarnya...
Sawan mengemas aku ni menjadi jadi bila start ada anak.
Aku harap, tahun depan murah rezeki aku nak pass baton sawan mengemas ni kat bibik la.
Hahaha.

38 comments:

  1. bukan doc saja yg ada masalah 'sawan' ni...akak pun sama..mengemas ikut mood...tp nak datang mood tu...berminggu jugak la hehe

    ReplyDelete
  2. Kakcik kalau bab mengemas, mop mengemop memang serah kat Abang Bob. Tapi sekarang, dia dah tak berapa rajin lagi, jadi seminggu atau dua minggu sekali, dia upah bibik untuk ambil alih tugas itu... :)

    ReplyDelete
  3. bagus sawan yg ni.. saya punya sawan tak mai lagi ni.. heheheeh

    ReplyDelete
  4. suspens je tajuk dz...huhuhu..samalah dengan yn..kalau datang mood rajin..habis semua dikemasnya..kalau mood M...sapu jelah jawabnya...:-))

    ReplyDelete
  5. sep skit..kite sama..xguna penyapu nak sapu lantai..mesti pakai vacuum..hehe..

    tp betul la..kalau sawan mengemas tuh mariii, tuh dia..satu umah nak bersihkan..celah2 semua abis selongkar..tp kalau malas, toy anak smp dh terpijak2 pun takat pandang jer..ahahaha

    ReplyDelete
  6. Baguslah doc ada sawan mengemas. Kalau ada sawan malas memanjang memang tak dapek nak nolong...ekeke...

    Kat celah sofa tu memang sentiasa ada benda. Harini vacuum esok ada lagi.

    ReplyDelete
  7. Kakak ingatkan nak buat N3 tentang penyakit sawan tadi:)

    Sawan yg baik kalau macam ini semua org suka.
    Abang tu sawan mengemas dtg bila tengok kakak buat barulah dia buat.
    Kalau tak memang tak adalah dia tu...

    ReplyDelete
  8. Serupa jugak lah sawan mengemas kita ni..adoiyaaii!!..cuma bab nak lap wayar guna towel basah tu, SB tak berani sangat..tak pasal kang biru muka nanti..sedut guna vakum saja la jawapnya..

    ReplyDelete
  9. Akak mmg x pernah ada sawan mengemas. Bukan dalam resume langsunggg. Ha, kesian laki akak kan..hehehe. Tp, dia pulak yang rajin mengemas. Biasanya sawan dia sampai kalau mak.pak.mertua dia nak.datang..hehe

    ReplyDelete
  10. Alhamdulillah...sawan yang bagus tu...amalkan selalu. =p

    ReplyDelete
  11. hahahaha..kalau sawan mengemas saya dtg ibu saya la yg paling takut!! habis semua brg nak buang..hahaha..pening tgk tipuware ade 80 pun nak simpan..alasan sayangggggg...

    ReplyDelete
  12. betui tu doc ... mmg nk mengemas ni kena menurun dulu sawan die ..klu tak jd ...hehehe

    ReplyDelete
  13. Untunglh si isteri...knor pun pntg berhabuk. Suami knor rajin cuci bilik air dgn cuci jating econ jer..

    ReplyDelete
  14. Alamak saya punya sawan mengemas haritu pun dah mai dahh..Bukan main saya rajin nak vakum segala celah siap angkat meja dengan sofa bagai..Selalu nya suami je yang buat, kali ni saya buat sendiri puas hati...Tapi kan nasiblah saya ni takde OCD tu, kalau tak lagi payah, yang sekarang ni pun saya agak cerewet suami n anak2 bising, jadik saya kena pasrah dan control sikit..Kalau tak, sikit habuk pun tak boleh semua nak organize dan bersih je..Kalau dulu selagi tak bersih selagi tu lah saya tak boleh makan ataupun tido huhu..

    ReplyDelete
  15. saya pulak kalau lap2 habuk ni setiap pagi saya buat..saya kan rsuri rumah je..ada banyak masa kat rumah.tak payah tunggu sawan datang..hehehe..

    ReplyDelete
  16. Saya baru lepas mengemas bilik anak2.. huhuhu.. macam2 ai jumpa.. banyak gak barang yang ai buang.. dari terus disimpan menyemakkan ruang, baik ai buang.. end up.. bersih wooo.. ;) pueh hati den..

    ReplyDelete
  17. sawan camnih sawan yg bagus.. hehee
    dah lama lak suami sy tak kena sawan nih..
    dia pun mcm daddyziyad gaks... jarang berkemas, tapi sekali dtg sawan.. kemain berkilat satu rumah...
    heheee

    ;)

    ReplyDelete
  18. Kalo hari-hari diserang penyakit sawan pun susah gakkkk (^_^)

    ReplyDelete
  19. Okje pun tak tau......okje punya sawan vakum mesti waktu maghrib. Org sebok nak solat maghrib time tulah okje syok pulak mevakum .....
    Seram pulak rasanya....mesti bertenggek tenggek syaitan agaknya. Nauzubillah...
    Eloklah tolong menolong, sian bini.....dialah juga masak, jaga anak sepanjang hari...apa salahnya sang suami membantu ye dak

    ReplyDelete
  20. tu laa doc...dtg sawan mengemas mmg semua kite bongkar kan....lieya biase nye jarang pegang vacum...tu tugas en laki...tapi kalo die takde sesekali pegang vakum santak gak vakum tu kene tonyoh telan habuk dek lieya kahkahkah....skrang ni kejap jek urmah dah berhabuk laaaa...mujur takde bibik, kalo ade bibik mmg hari2 soh sental belakang lemari tu hohohohooh

    ReplyDelete
  21. wah bagus bagus..husband saya pun kerja nya mengemas tapi bila time sawan macam nilah haha..

    ReplyDelete
  22. nampak sgt sawan mengemas tu tak berapa ikhlas doc, sbb ada niat nk suh bibik jgk buat heheheh...

    dana pun kemas2 umah mmg serah kt edy, dana tak suke ngemas2 umah takat biasa2 tuh boleh la... kalu nk mop nk bersih beria2 mmg suh edy lah... kalu tak sia2 lah kite masakkan bg dia mkn sedap2 kan kui3

    ReplyDelete
  23. Rasanya kalau kena sawan mengemas memang tak berkemaslah. Dah namanya pun kena sawan...keras kejung tegedang hehe.

    ReplyDelete
  24. sVs suka sangat kalau sawan ni datang... suka sesangat

    ReplyDelete
  25. kahkahkah
    aku panggil bibik seminggu skali
    bersih umah + gosok baju sekolah anak aku 3 org sebakul besar ngan baju kerja kami suami isteri
    RM100 chargenya!

    ReplyDelete
  26. hubby saya tetiap malam doc. macam x reti penat saya rasa..hahaha. awal2 kawen dulu dia dah memang cop tugas sapu rumah. so sampai sudah dia yang kena buat kerja sapu rumah. muafakat membawa berkat. hahahaha. laling, i love u so strong lah..hehehe..

    ReplyDelete
  27. Sawan kemas saya datang hari-hari tapi cuma di bahagian hall saja. Bahagian lain ikut rentak hati dan keberselerakan tempat.. (perkataan "keberselerakan" tu betul ke..?)

    ReplyDelete
  28. Akak sejak anak perempuan balik dok Kajang mengemas semua ni dah jadi kerja dia, hari Ahad dia merengek nak beli vakum katanya asyik bersin je bila menyapu yg lama dah rosak.

    ReplyDelete
  29. Assalam doc,
    iols ni ja slalu kena sawan ngemaih 3-4hari sekali gitew
    hubby tak pernah pun :P
    hubby sawan basoh baju pulop
    boleh gitew??? he3

    ReplyDelete
  30. biasa nye macam tu la...klu jarang2 mengemas sekali dtg sawan mengemas mmng segala pelusuk dibersihkan nye..

    ReplyDelete
  31. Dulu saya OCD..
    Wink..wink..
    Sekarang dah kurang.
    Tapi, masih ada sikit2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa sekolah, susunan baju kurung dalam locker asrama kene sama aras bila dilipat. Hanger kena warna sama, jenis sama. Lipatan kain, tshirt kene sama pattern n size. Jangan lah berani2 kacau susunan buku saya..mesti saya ngamuk..kui3.

      Delete
    2. Bagusnye...
      Macam kawan saya jugak..husband n wife ada schedule housechore.

      Delete
  32. betul tu.. da start mengemas mmg x pandang da yg lain. kemas biar kasi licin. tp time nk dkt raya je laa br wat cm tu hahahahahahahha

    ReplyDelete
  33. Bravo! Bravo! Tak sangka saya DZ ni ada sawan kemas. Belum jumpa ubat lagi ek? Hahaha!

    Sekurang-kurangnya merasa jugalah jadi bibik di rumah sendiri. Saya memang selamanyalah kot jadi bibik sebabnya saya ni 'bekas' OCD. Kalau dulu OCD saya memanglah ohsem. Lipatan baju mesti tajam. Habis segala benda yang boleh gosok saya gosok. Kalau wayar komputer gerak sikit daripada sebelum saya keluar rumah pun saya boleh detect. Kalau saya susun buku mesti nak sama ketinggian. Kalau satu buku hilang pun sekali pandang saya dah tahu ada orang usik rak!

    Kalau susunan dalam almari dapur diubah orang, memang saya tahu. For examplelah, saya tahu sudu saya ada satu dozen tetiba bila saya check tengok 1 hilang, memang saya cari punca kehilangan sampai dapat! Semua orang kena investigate macamana sudu yang satu tu hilang dari tempatnya! Tin-tin sardin pun habis saya kira, kalau hilang satu dan saya tak guna untuk masak sardin, memang saya cari culprit sambil membebel-bebel. Sebab itulah DZ suami saya tak bagi saya berhenti kerja. Katanya nanti satu rumah kena hantar pi dapatkan rawatan sakit jiwa!

    Saya ni dulu OCD tapi sejak ada anak, OCDnya hilang sikit-sikit.

    ReplyDelete
  34. I like this post... visit us->> Khasiat Jelly Gamat Gold G treating Disease Obat Rematik without side effects.

    ReplyDelete
  35. Kira baik lagi latu sawan mengemas tu dtg setiap 2minggu. Kerap la jugak tu. Nak lagi kerap dah tak panggil sawan. Hehe.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...