Monday, March 23, 2015

Chain Reaction

Tahu makna chain reaction?
Tindak balas berantai maknanya..



KJ ialah seorang pemimpin yang cool, yang berani di ajak debat.
Pun begitu, aku setuju dengan KJ, benda sebegini perlu lah dia jelaskan.
Di laman FB nya semalam, KJ menulis:


Siapa lah tak ada kerja lain sampai terlalu banyak masa lapang untuk Photoshop berita palsu dibawah ini...
Biasanya saya tak perlu nafi fitnah seperti ini tetapi oleh kerana ramai yang tanya saya tentang 'berita' ini, maka saya dengan tegas ingin sahkan bahawa ia adalah satu fitnah. Ini bukan kenyataan saya dan ini juga bukan berita yang diterbitkan oleh Berita Harian. Ini kerja edit gambar.
Kalau nak menipu pun biar lah logik sikit..


Sangat menakjubkan, dalam ribuan komen dalam FB beliau, ada yg bagi alasan:

" berita perli aja pun"
" satira aja ni"
" tak kan lah korang percaya, hoax aja ni"

Benda macam ni, bagi aku, jadi fitnah.
Tak kira lah samada ia melibatkan org Kerajaan, atau Pembangkang.
Fitnah, tetap fitnah.
Kita sokong hudud, tapi dalam masa yg sama, kita sekongkol dengan berita fitnah?
Bukankah itu ironi?

Sebagaimana kita marah apabila Allahyarham TGNA di fitnah..
Tak kan kita tutup sebelah mata apabila KJ di fitnah, atas sebab perbezaan idealogi politik?

Bila ramai yang baca..
Pasti ramai yg percaya( dalam pada ramai yang tak percaya).
Chain reaction dosa yg kita dapat kalau kita photoshop benda macam ni..
Pernah terfikir?
Astaghfirullahalazim.

33 comments:

  1. saya pun baca komen yg beribu tu..pelik tau sb ade je tgn yg sudi dan rajin memphotoshop semua benda mcm nie..

    ReplyDelete
  2. saya baru perasan psl bende nie..ade jugak org yg sanggup nak wat gini kan..hurmmm..

    ReplyDelete
  3. hoho berani betui kan diorg ni ...
    sabo je la

    ReplyDelete
  4. xfaham betul dengan org taksub politik ni...org ni fitnah yg tu...yang tu fitnah org ni

    ReplyDelete
  5. bila kecanggihan teknologi disalahgunakan..

    ReplyDelete
  6. bukan KJ je yang di fitnah tapi orang laen juga....

    kadang2 saya terfikir....

    dari fitnah2 ini lah yang membinasakan masyarakat kita...

    walhal benda2 macam ni tak sepatut nya terjadi...

    pe kata kalau orang2 yang memfitnah ni kita bicara kan ikut hukum hudud...

    agak2 berani lagi tak nak memfitnah orang....

    Wallahualam... ..

    ReplyDelete
  7. tunggu jelah apa kata para2 keyboard warrior yg "bijak pandai" itu..hehe

    ReplyDelete
  8. sebenarnya org yg bt fitnah tu sakit... sakit jiwa....

    dr bt fitnah gitu baik lah pg bt keje2 berfaedah... mcm bersihkan masjid, bersihkan jamban umah sendiri ke kan... kui3

    ReplyDelete
  9. Selidik tidak.. terus nak jatuh hukum.. part ni keyboard warrior memang suka..

    ReplyDelete
  10. Selalu sgt jadi camni. Yang tak bestnya bila jnis nampak terus hadam dalam kepala percaya lepas tu komen memaki2. Aduu

    ReplyDelete
  11. rajin dok buat photoshop benda macam ni dah tu dok fitnah orang

    ReplyDelete
  12. oo saya taktau..jarang browse fb dah huhu

    ReplyDelete
  13. eee ni memg melampau. kalau xde explanation sy pn percaya ngn berita ni. pastu tak pasal2 share saham neraka...

    zinziemeewah

    ReplyDelete
  14. Doc, benda2 mcm ni jadi perkara biasa untuk masyarakat hari ini. kadang2 takut nak baca macam mereka tidur sekelambu dengan orang yang mereka fitnah

    ReplyDelete
  15. Melampau sangat. Tak tau ker dorang ni dosa memfitnah lagi besar dosanya dari membunuh.

    ReplyDelete
  16. asalamualaikum...bila jari dah terlebih sedap menaip..apa yang ada difikiran main suka2 tulis..tak tahu dosa

    ReplyDelete
  17. Fitnah akhir zaman makin hari makin mudah..Semua di hujung jari...

    ReplyDelete
  18. Dosa yg boleh maintain on wpun jasad dh hancur dln kubur. Adoi..

    ReplyDelete
  19. Sekali baca pun dah tau ia berita tipu, mana ada manusia yg buat kenyataan mengutuk dirinya sendiri.. Lucu juga bila tengok akhir2 ini ramai orang yang suka buat berita gempaq dan fitnah sekadar untuk syok-syok sendiri..

    ReplyDelete
  20. sekarang ni makin menjadi-menjadi fitnah, troll, sarcasm dan sewaktunya,
    zaman yang sangat mencabar.

    ReplyDelete
  21. Uh ya, blog anda sudah saya follow. Mohon follow back blog saya ya :)

    ReplyDelete
  22. Seronok lah tu tengok orang lain kena kutuk atas kenyataan yang tak berasas ...

    ReplyDelete
  23. Knor bca tajuk jer...lps tu tekan button back..mls nk lyn.
    sbb buang msa.
    Hbis2 pun sembang dgn suami jer....topik ni.

    ReplyDelete
  24. Tak perasan pulak......kengkawan mak tak forward kot, dah insaf hihi...

    ReplyDelete
  25. yang tukang forwardpun kekadang... main forwardjer...
    tak terfikir betul ker salah... is
    isyh lagi satu yang bab nak berdakwah dalam whatsapp..
    siap amaran lagi yang tak forwardni bla... bla... bla...
    cam jadi dosa pulak.. isyh panjang pulak komen akak...

    ReplyDelete
  26. Akak ada terbaca di whatsaap husband dengan satu tanda soal besar sebab orang yg berakal tak akan buat kenyataan yg membodohkan diri.

    Akak setuju dengan doc salah tetap salah dan perlu di tegur. Kita tahu akibat dosa memfitnah tetapi ramai juga yang buat sebab dosa tu tak nampak timbangannya sekarang. Kalau nampak masing2 berebut nak buat pahala dan tinggalkan dosa.

    ReplyDelete
  27. bila ada yang percaya fitnah nie maka akan ada lagi ulasan selanjutnya........
    last-last masing2 buat sumbangan derma dosa hehehe

    ReplyDelete
  28. zaman lani senang je nk buat dosa..eh bleh plak buat berita pelsu cam gini bleh plak kata KJ ada skandal ek

    ReplyDelete
  29. Sultan Johor pun byk kena fitnah.
    Saya pun tengok tv semalam.
    Tengok dia kesat airmata byk kali.
    Terutama bila cerita pasal almarhum ayahandanya.
    Juga pasal sakit anaknya Tengku Jalil.
    Siapa kata sultan tiada emosi?

    ReplyDelete
  30. kan??saya sendiri rasa pelik la dengan manusia2 macam ni..dah kita jelaskan pun kata kita sentap..padahal,ada orang yang memang percaya bulat berita2 macam ni..yang si kaki fitnah,dok tepi tepuk tangan.Macam mana pun remeh benda tu orang pandang,kita tetap kena ke depan jelaskan perkara sebenar..pada yang tak kena mungkin rasa remeh je,tapi bagi mangsa fitnah ada yang sampai tak boleh tidur malam..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...