Monday, February 9, 2015

Pasar Busuk


Gi lalu lalang depan deretan ikan kat dalam Tesco pun kau dah tutup hidung ye Zayyan...
Hahahaha
Padahal takda la bau sangat pun..
Ni kalau aku bawak masuk pasar basah..
Sure menjengket jengket kaki takmau basah kasut/selipar..kah kah kah


Mommy kau faham sangat perangai daddy..
Kalau ke pasar basah,dia aja la yang masuk...
Daddy sedia bagi berapa aja wang..asalkan selagi boleh nak elak masuk pasar yg ada bau,lecak tu..hahaha..
Bila lah pasar pasar kat Malaysia ni nak kering..takde bau sangat..
Yang ada so far aku jumpa, pasar Seksyen 6,Shah Alam..
Teratur, kering la jugak,takda bau sangat..
Paling teruk, Pasar Besar Klang !  Gila punya busuk ( aku tak masuk pun..hahaha)
Lepas wife aku beli belah dalam tu, masuk dalam kereta...
Petang tu, dalam kereta boleh ada bau ikan/ bau pasar tu dalam kereta aku, sebab tapak kasut wife aku kan basah pijak lantai pasar, lepas tu masuk dalam kereta...Padahal ikan2 semua masukkan dalam bekas polisterin, letak kat bonet tu! hahaha..

Yang aku pelik tu..
Kenapa kita macam tu..
Gi pasar " basah " kat Australia...
Takde pun macam tu...
Kering..takde bau..
Ala ala kau masuk kat Cold Storage tu..ikan2 cantik tersusun,ayam2 cantik tersusun..

54 comments:

  1. salam Isnin Doc...hahaha...perangai Zayyan macam anak saya Dayana...lalu kat bahagian ikan mesti kata "busuklah mama"
    rasanya pihak berwajib kena wat bench mark ke luar negara tengok macamana diorang kawal selia pasar diorang...huhu

    ReplyDelete
  2. Jarang masuk pasar basah ... tak tahu mcm mn kebusukkannya ... hehe beli ikan dan sayur selalu kat gerai2 tepi jalan, ayam pula selalu beli di giant jak ...

    ReplyDelete
  3. Doc ni serupa en.papa KY.masa muda taknak jejak kaki dlm pasar..geli ke apa ntah. KYlah yg menjinjing segala bagai..masuk slm kereta. Dia setia dok tungu dlm kereta. Larni dah berubah..dia yg lebih kerap kepasar membeli belah barang basah..hahaha

    ReplyDelete
  4. Kerja masuk pasar bukan kerja kakcik setakat ini....hehehe

    ReplyDelete
  5. ehheheheh cute
    anak2 akak pon tk suka pergi pasar & tk pernah nak ikut kalau ajak, busuk amat....dah lama tk pergi pasar, selalu prg pasar pagi jerk....

    ReplyDelete
  6. Aku sukar g pasar...suka tengok ikan besar-besar....geram.....tapi tak beli ....mahal

    ReplyDelete
  7. anak daddy zayyan ni..perangai macam ddy tak suka bau busuk pasar...huhuhu...gelagat kanak2 memang mencuit hati..

    ReplyDelete
  8. entahla doc, dana pun mcm doc jgk tp pegi jgk lah psr keramat tuh... itu satu2nyer psr basah yg sya pegi... selalunyer kirim kt edy beli kt psr mlm or beli kt jusco or care4 je...

    ReplyDelete
  9. Masuk pasar pasti saya akan terjengket2 berjalan.. biasanya en. Suami yg pilih sy ikut blkg smbil tarik hujung baju beliau.. ekekeke..

    psstt: dak Kakak xde asthma tp kahak byk..

    ReplyDelete
  10. Dah namanya pasar basah DZ.. jadi basah lah semuanya ehe :)
    DZ ni samalah dengan en suami CH.. tak de maknanya nak masuk pasar.. sanggup tunggu dalam kereta dengan anak2, CH seorang sajalah yg masuk ke pasar tu...

    p/s DZ dah tak kawan dengan GIANT ke ... masuk TESCO pulak :P

    ReplyDelete
  11. itu tak teruk lagi.. cer gi Pasar Pudu ohoiii lagila uwekkkk

    ReplyDelete
  12. tak suka jugak masuk pasar. eheh. kalau ibu ajak awal awal lagi tolak. hahah

    ReplyDelete
  13. tak suka pergi pasar tapi terpaksa juga masuk sebab dapat ikan2 yg fresh.

    ReplyDelete
  14. Haha kelakar. Siap ttup idong. Sy pon klu masuk pasar basah. Bila masuk kereta adududu. Tu pasal taruk sokhabo kt kaki. Kasut jd lecak.

    ReplyDelete
  15. Sejak dulu kerja pi pasar kerja saya, isteri kadang2 ikut, kadang2 tak ikut, kecuali dia ada agenda khas. Tapi semenjak ada Mydin besar kat Alor Setar 3 tahun lepas, saya lebih suka beli di Mydin, harga barangnya selalunya lebih murah dari pasar basah, kering, tak busuk....

    ReplyDelete
  16. Doc Australiaaaaa lagikkkk....ahahhaaa...

    Kalau Mommy pon tutup hidung masuk pasar apa nak jadiii...

    ReplyDelete
  17. cantik tshirt Zayyan.
    Hidup JDT!...... tetiba

    ReplyDelete
  18. kehkehkeh..saya suka giler masuk pasar basah!

    ReplyDelete
  19. terbalik...saya tak suka masuk sbb lecak bagai, jadinya suami je lah g masuk beli. kdg2 je ikut.

    tapi suatu masa dulu, saya mmg kerap g pasar borong melaka seawal 4pagi. borong utk kantin kuarters ladang. mmg lecak, busuk tapi seronok tengok banyaak pilihan.

    ReplyDelete
  20. apo nak dikatoler ...
    terima seadanya...
    saya gi pasar tani jer..
    mahal sikitler tapi dah itu yang senang...

    ReplyDelete
  21. hmmm ... kite pun jarang ke pasar ...sbb jrg sgt memasak ... kesian laki kite hahahhaha

    eh eh ... kite beli kat mydin je ikan2 semua nye .....tp sekali sekala la ...

    ReplyDelete
  22. ank den punya act over sket, dia boleh nak muntah masuk area ikan ayam suma.
    rasa2 bsar sok dia beli ikan online je. haha..

    ReplyDelete
  23. amboi
    anak ko mewarisi penyakit ko
    hahahaha

    ReplyDelete
  24. Memang bakal jadi mcm daddy lah si Zayyan tu haha..... Namanya pun pasar weyh, memacam bakteria yg membiak dalam tu ha..... Kalau butik baju confirm wangi! Hihi....
    Sikit sikit Ostrolia, sikit Ostrolia.....pindah jerlah sana kalau nak sangat.

    ReplyDelete
  25. Syukurlah kita dah ada pasar Tesco dan pasar Giant sekarang kan...

    ReplyDelete
  26. 2 tahun lepas pergi trip kat hokkaido, pergi pasar dia. bersih, tak basah, takde bau. dan pekerja pasar ada baju seragam. smart !

    ReplyDelete
  27. DZ, pasar kat Tashkent pun tak lecak macam kat Malaysia tau :) Pasar basah pun kering jerk! HD pun rajin gak tanya awatlah pasar 'basah' kita betul-betul basah ni.... Samalah anak-anak saya pun masuk hypermarket, baru je nak jejak kat sini masing-masing dah tutup hidung. Siap ada reaksi nak loya-loya lagi, tak tahan bau. Selalunya saya 'halau' mereka dan bapaknya ke tempat lain. Barulah aman saya 'membeli-belah' kat situ :)

    Psstt... dulu-dulu masa kat BP, kita pun tak suka masuk pasar. Dengan bau, dengan lecak, uhuh...so dirty. Kita orang kampung tapi perasan bandar-bandar gitu. Masa kecillah. Dah besar ni tak leh dielakkan. Harus kena redah juga!

    ReplyDelete
  28. Sy suka pegi beli ikan atau lauk2 bsh kat hero je DR..mudah..xdla bau busuk sgt.harga pub affordable la lagi..hehehhe

    ReplyDelete
  29. Sah Zayyan ikut daddylah ni..
    Samalah tandas awam di M'sia mana ada yg bersih.
    Masuk S'pore lantai toilet dia tak ada air pun, tapi toilet kita tak pernahnya kering..

    ReplyDelete
  30. Kakak kalau ke pasar tak masuk macam rugi - terpaksalah masuk juga walau basah sebab nak pilih sendiri baru puas:(

    ReplyDelete
  31. Dulu saya selalu gi pasar chow kit. Ikut arwah ayah. Memang terjengket² lah kalau masuk. Lpas tu baju pon bau hanyir. Tapi best sbb dapat tgk macam² brg² basah. Pelik jugak kenapa bau tu melekat ☺

    ReplyDelete
  32. akak pun tak suka ke pasar basah, nanti air busuk lekat kat selipar, busuk kete.
    lebih suka pegi pasaraya, takla busuk sangat.

    ReplyDelete
  33. lgi pun budak2 tk elok pg psr byk penyakit hinggap nti.. knor suka ke psr ni.. semua apek, nyonya, aunty indon.. semua knl...
    somi lepak dlm keta jerlh...
    sambil dgr ceramah ustaz kt youtube.bgussslh tu.. kn doc.

    ReplyDelete
  34. sama la ngan anak dara SA tu,...x suka pi pasar...busuk katanya

    ReplyDelete
  35. semalam kami ke tesco jugak..nak beli daging..kat tempat barang basah tu punya la kotor basah..agaknya sebab ramai sanagt orang sampai pekerja nya nak cuci pun tak boleh..tapi memang ramai sangt..ada apa entah..

    ReplyDelete
  36. Kalo pasar basah kat Malaysia ni kering, makin kerap la saya ke pasar.

    ReplyDelete
  37. Saya seronok je pegi pasar basar.Kadang bau sayur-sayuran yang dijual membuat jiwa jadi segar walaupun
    pasar basah sedikit berbau, saya ok je.

    ReplyDelete
  38. Assalam...tu la...kenapa kita tak boleh buat cam tu....tapi anak2 suka pi pasar basah...suka tengok macam2 jenis ikan, siap pegang belut lagi...leh buat entry ni...hehehe

    ReplyDelete
  39. haha kemain zayyan...siap tutup hidung..sebijik perangai dayyan...kalo ajak pi pasar sanggup dok dlm keter tak mo teman hahaahahaha...

    tu laa doc...kat luar negara pasar dieorg bersih n selesa...haishhh bile la ade rezeki nak dok oversea nie..... agak2 kalo migrate keje ape laa nak cari...kalo mcm doc senang laa golongan profesional...golongan marhaen mcm den ni nak keje ape laaa....tapi tu la kan...ape2 pun hujan batu di negara sendiri, hujan emas di negara org...

    ReplyDelete
  40. Assalam doc,
    waaaaaaaaaaaaaaaa...omputeh bebenor yer zayyan he3
    kalo si fayyadh iols tu asai pi tesco ka, giant ka, pasar ka, pasar malam ka
    dia puuuuuuuuluuunnnn sama nak nengok ikan & segala barang basah tu haaaaaa
    siap ber-kiss2 babai tata i love u gitew dengan fish hokeyh :)

    ReplyDelete
  41. aku pulak terbalik nok...selalu yg masuk pasar ni laki aku, sebab dia lagi kenal macam2 ikan berbanding dgn aku...hahaha...

    ReplyDelete
  42. Nasib Baik en. suami akk boleh masuk pasar basah DZ.....suka dia tgk ikan2 segar tu..dia kan pemancing tegar...bau2 ikan ni harum mewangi pada dia....anak2 jer mengelak tiap kali ajak pegi pasar basah...kalau paksa jugak...boleh hanger baju kat muncung mulut masing2...

    ReplyDelete
  43. tak tau nak komen.. ramai dah bandingkan kat atas ni.. bila lah malaysia nak berubah..

    ReplyDelete
  44. Malaysia culture macam tu la kot. Fish market tsukiji, tokyo pun kering jer, tak busuk

    ReplyDelete
  45. Dok tarik hidung kasi mancung kotttt :). no komenlah pasal pasal basah...sebab den lom pernah gi pasar ostolia lagi....next time suh fiza pakai terompah masuk pasar...keluar pasar ganti kasut, itu terompah taruk dlm plastik and kasi cuci lah...

    ReplyDelete
  46. Suami memang tau...tak suka ikut isteri masuk pasar basah...makan apa yang dimasak dari pasar basah tu ndak pulak..ha haaa...doc pernah masuk pasar borong kat belakang pasar besar klang tak..perrrhhh..lagi harum semerbak ha ha

    ReplyDelete
  47. Kiranya Zayyan ni ikut macam papa dia lah...tak suka masuk pasar, bucuk...

    ReplyDelete
  48. rs nyer sblm kewujudan tesco dan senagkatannya, pasar2 biasa lg teruk baunya...nk muntah pn ada

    ReplyDelete
  49. untonglah en somi Fiza ni.....somi nekcik mmg gumbiraa kalau masuk pasar..nekcik suka jugak ikut...gumbiraa dapat tengok ikan ikan..

    ReplyDelete
  50. tak pernah pulak p pasar basah kat jepun nun..tp tengok lam tv mcm bersih n wangi je lah hehe..

    btw, saya sudah berpindah ke www.sitisharini.com =))

    ReplyDelete
  51. betul2..pasar kat australia tuh rase mcm nak gie tiap2 hari je rase..kering selesa teratur sgtttt..ehh, rasenye kat australia mcm tmpt2 die semua nyaman jerrrrrr...bersih jerrrr..bestttt jerrr..even ade construction tp xrase sesak sgt..kat gold coast saya perasan setiap malam akan ade lori dtg cuci jalan..rase mcm nak migrate kat sana pulak..ehhh, tetibe..hahahaha..

    ReplyDelete
  52. saya suka pergi pasar...macam macam nak beli kalau boleh
    sayangnya fridge rumah tak cukup besar hihi

    ReplyDelete
  53. satu2 pasar yg hubby masuk pasar sek 6 je. dulu ms kecik2 mak mentua cita dia muntah kat pasar..hahaha..sabar jer la.. so sampai skang dia fobia pasar basah yg busuk :P

    ReplyDelete
  54. dulu suami pengunjung tegar pasar klang. sanggup ke pasar jam 5 am utk dapatkan ikan ikan dgn hg murah. bg saya lg syiok saya tidur dr keluar seawal itu. satu hari, saya kesian tgk hubby sorang sorang ke pasar. so saya ikut.di sana ... saya ikut saya tengok dan saya perhati...balik dari pasar, saya kata tak mau lg beli ikan kat situ. dia tanya kenapa. saya kata nampak tak... ikan ikan dalam bekas semua dia letak kat bawah. penjual bangla plak pijak tepi tepi bekas ikan tu. nampak tak air air dr kasut but dia orang tu menitik masuk dalam bekas ikan, buts tu dia org pakai masuk toilet... air air busuk kat lantai.. aduh trus loya.... hubby plak kata Ha'ah ya laaa... sejak dr itu kami ke pasar sek 6 shah alam. hubby kata .. MAHAL lah pulak, ija kat tak per mahal skit. Hubby kata mana tau ikan ikan tu dr mana? Ija kata tak apa.. tak nampak. Yg kat klang tu terang terangan nampak....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...