Tuesday, February 3, 2015

Lihatlah Awan Dari Matahati

Kawan- kawan blogger aku, sekarang ni di landa musim sawan awan!
Hahaha..

Masing masing gigih capture keindahan awan ciptaan Allah setiap hari..
Kakcik Seroja dan Elly antara yang rancak up date gambar awan memasing di FB.

Ini gambar awan hari ini, di Shah Alam, 3 Feb 2015 sekitar jam 10 am.

Allah jualah yang menghantarkan angin, lalu angin itu menggerakkan awan; kemudian Allah menyebarkan awan itu di langit sebagaimana yang dikehendakiNya dan menjadikannya berkelompok-kelompok; lalu engkau melihat hujan keluar dari celah-celahnya. Maka apabila Allah menurunkan hujan itu mengenai sesiapa yang dikehendakiNya dari hamba-hambanya, mereka serta merta bergembira - Surah Ar Rum ayat 48

Dan Allah jualah yang menghantarkan angin, lalu angin itu menggerakkan awan, kemudian Kami halakan awan itu ke negeri yang mati (yang kering kontang); lalu Kami hidupkan bumi sesudah matinya dengan (hujan dari awan) itu. Sedemikian itu pula kebangkitan manusia (hidup semula sesudah mati) - Surah Al Faatir ayat 9
 
Dan Dialah Tuhan yang menghantarkan angin sebagai berita gembira sebelum kedatangan rahmatNya dan Kami menurunkan dari langit: Air yang bersih suci - Surah Al Furqan ayat 48





Aku teringat kata kata Ustaz Pahrol Mohamad Juoi di radio IKIM, yang berbunyi lebih kurang ( maaf kalau aku terlebih/ terkurang ayat, tapi maksud yang hendak disampaikan lebih kurang begitu):

" Orang orang yang beriman dengan Allah, percaya dengan sebetul betulnya kuasa Allah, tak perlukan hiburan lain / hiburan artificial seperti muzik yang melalaikan atau perlu ke karaoke / ke pusat pusat hiburan. Cukuplah sekadar melihat keindahan dan keagungan ciptaan Allah seperti tasik, laut, awan & gunung ganang,dan melihatnya dari mata hati...nescaya akan terhibur rasa hati, hilanglah stress yang membuku di jiwa"

23 comments:

  1. jangan sawan sudah..:-)

    subhanallah..cantiknya ciptaan ALLAH...

    psstt ..dz awan mendung lom ada gambar lagi :-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















      Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI

      Delete
  2. Kadang2 awan bagai memberi petanda...

    ReplyDelete
  3. best tau tengok awan...kadang2 boleh nampak bentuk pelik2...
    akak paling suka awan waktu pagi...masa matahari baru nak keluar....sgt cantik.

    ReplyDelete
  4. setuju sgt...pandang alam semesta hati jadi lapang

    ReplyDelete
  5. Hobi tgok awan tau...kagum sgt dgn ciptaan Allah
    suka bygkn kiamat nti..langit terbelah..mcmmna keadaannya..

    ReplyDelete
  6. Subhanallah...tgk awan memang menenangkan fikiran, lagi satu tengok pantai.

    ReplyDelete
  7. saya suka post gambar awam...kakcik tu memang saya ikut sgt awan dia tu ;)

    ReplyDelete
  8. mmg suka sgt tgk awan..klu nk snap tu jarang² la dpt sbb drive.. klu tgk awan tu, feeling dia lain macam la

    ReplyDelete
  9. Sama la....dulu2 ptg2 suka baring kat padsng cari awan pelbagai bentuk.....arnab dll

    ReplyDelete
  10. Me too minat jugak tgk awan..berkepul2 cantik macam kapas..

    ReplyDelete
  11. nasib baik bile tgh tgk awan2 cantik, saya tgh driving..kalau x mesti saya pun meroyan sama..ahahaha

    ReplyDelete
  12. hahahhaha
    tag2 nama aku, terus ada few request add friend kat fb
    tapi aku kalau derang tak mention derang sapa, dan aku tak kenal, mmg la aku tak add
    unless dia mention dia blogger then aku add

    tgk awan ni hati tenang ilang stress
    seperti berada di tepi pantai rasanya
    awan lately ni mmg cantik2 wei
    pagi tadi awan cantik betul
    ala2 awan ko kat atas ni gak
    tapi ada cahaya matahari
    dengan hp cap beruang aku ni
    manalah cantik hasilnya

    jom2 cari awan lagi

    ReplyDelete
  13. Hobi saya skang ni. Kalau jalan sesak, tgk jer awan, hati tengang. Indah sungguh ciptaanNYA.

    ReplyDelete
  14. ha.. ramai yang suka ambil gambar awan sekarangni...
    akak kalau boleh nak ambik gambar lautjer... tapi jauh beno lautni....

    ReplyDelete
  15. Kalau tengok awan memang menyeronokkanlah, DZ. Lebih indah feelingnya daripada dapat pegang dada artis K-pop tau! Tapi setakat ni saya belum kena sawan tangkap gambar awan lagi ler....

    ReplyDelete
  16. Suami sy mmg peminat awan. Tengah drive klu nmpk kepulan awan cantik dilangit sayalah tukang snap.hehe

    ReplyDelete
  17. permandangan y sungguh indah...

    ReplyDelete
  18. Wow.. cantiknya.. subhanaAllah.. cantik ciptaan Allah swt.. amazing

    ReplyDelete
  19. subhanallah. super like. like juga ayat ustaz pahrol.

    ReplyDelete
  20. Kenapa ada 'fenomena' baru ke - ' cloud capture '?
    Tapi, baguslah. Sebab remind kita pada kekuasaan Allah SWT.

    ReplyDelete
  21. Eh, nk buat jgk la. Amik gmbr awan. Kebelakangan ni saya selalu nmpk awan yg cantik dan unik.

    BTW, setuju sgt dgn kata2 ostad tu. Alam ini penuh dgn hiburan alami. Subhanallah. Subhanallah. Subhanallah.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...