Friday, January 23, 2015

Utamakan Sunnah, Hormati Adat

Adat yang tak salahi syariat,tak bertentangan dengan akidah,tak mengapa di teruskan...
Contohnya,adat Melayu yang baca Yasin pada malam Jumaat...
Teruskanlah, Insya Allah dpt kebaikan & pahala membaca Al Quran.



Cuma...
Lagi molek jika kita dahulukan sunnah Rasullulah SAW berbanding adat...
Maka,utamakan baca Surah Al Kahfi di setiap malam / hari Jumaat..
Dan lepas tu,bacalah Yasin ..:)

21 comments:

  1. trm ksh doc..insyaAllah akan diamalkan..

    ReplyDelete
  2. Sedang cuba untuk 'lari' dari kebiasaan tapi tidak sampai terus meninggalkan... :)

    ReplyDelete
  3. Nasib pagi tadi baca surah Al Kahfi.... cuma tak habis jer haha....

    ReplyDelete
  4. ye la doc..thank mengingati dan menegur...selama ni baca yassin jek.... in sha Allah akan perbetulkan mane yg kurang betul...moga sama2 mendpt syafaat dan manfaatnyer....

    ReplyDelete
  5. Betul..betull.. betul.. setuju sangat.. surah alkahfi lagi didahulukan dari surah yassin

    ReplyDelete
  6. Betul doc, bukan saja tentang isu surah al-Kahfi dan bacaan Yassin, banyak lagi yang masyarakat kita lebih mendahulukan adat dari sunnah. Ini termasuk semasa majlis kenduri kahwin, amalan meminang dan pertunangan, kelahiran, kematian dan lain-lain...

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah
    ilmu tersebar luas..

    ReplyDelete
  8. Mula2 sukar tapi bila dah mula dan dibiasakan, insyaAllah akan menjadi satu kelaziman dalam amalan harian..

    ReplyDelete
  9. insyaAllah. terima kasih atas perkongsian ini.

    ReplyDelete
  10. assalam..

    terima kasih atas perkongsian yer doc.. ;)

    ReplyDelete
  11. Kakak ni dah terbalik tau doc sebab baca Yasin lepas solat maghrib ramai-ramai dgn anak-anak
    Tapi baca Al-Kahfi esok paginya lepas solat subuh sendirian...

    Macam dah tak boleh ubahlah... tapi kena cuba

    ReplyDelete
  12. betul tu..tp org dh biasa dr dulu kat masjid mlm jumaat pas mgrib baca surah yasin. mgkin seb surah al-kahfi tu sndri pjg kot so imam rasa susah nk baca pam mgrib seb ambl masa. tp kalau nk start blg baca 10 ayat pertama n terakhir ajer kan b4 start surah yasin =)

    zinziemeewah

    ReplyDelete
  13. baru tahu baca yassin malam jumaat itu adat melayu..ingatkan sunnah...terima kasih dz..btambah ilmu yan :-))

    ReplyDelete
  14. Thanks atas perkongsian dan peringatan doc.

    ReplyDelete
  15. nak google surah Al Kahfi... TQ for this info DZ...

    ReplyDelete
  16. Ada yang marah gile bila sebut pasal hadis yg suruh baca surah Al Kahfi dan bukannnya Yaasiin di malam jumaat. Katanya wahabi. Hai macam2.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...