Thursday, January 15, 2015

Tambang Bas Sekolah Naik 10-20%


Katanya kena naik juga tambang, sebab kos penyelenggaraan bas naik 100% 
Jadinya, harga diesel turun pun tak guna, mereka guna alasan kos maintenance.

Aku hantar anak aku ke sekolah setiap pagi.
Balik sekolah, wife aku yg jemput..kalau aku free, aku boleh jemput.
Aku rasa ini lebih convenient, dan memang pun takda perkhidmatan bas sekolah ke sekolah anak aku..hahaha..

Berapa tambang bas sekolah sekarang ya?

36 comments:

  1. anak anak saya naik van
    100+120+120+70 sebulan..

    kesat dahi

    ReplyDelete
  2. Dulu Rm100 kot tengok km jugaklah.... La ni lama tak bayar duit tambang bas sejak makcik berhenti kerja hihi....Nampaknya kalau cenggini elaun nafkah kena naik jugak 10-20%lah yek hihi.....Panas tau ambik anak tengahari tengahari ni...Terbakar kulit I yg dah sedia sawo ni....

    ReplyDelete
  3. tak brani nk bg anak naik bas sekolah .... mak depa rela kena marah dengan boss dan kena kata dgn rakan sekerja rajin keluar lunch awal ...... as long as my son are safe .. i dont care la.....kiki

    ReplyDelete
  4. kalau nak naikkan tu segala macam alasan.. kata maintenance.. tapi rupa bas macam nak roboh.. entah la.. kami pun ambik hantar anak sendiri

    ReplyDelete
  5. kesianlah anak ramai tu..rasa terbeban yg melampau..
    lama dah ulang alik jemput anak..siap tertidur dlm keta lagi..

    ReplyDelete
  6. Gulpp. tambang bas sekarang boleh bikin tercekik biji cempedak. Teringat zaman skolah dlu, Naik bas, MOGAH namanya. Tahun 2001 masa form 1 sampailah form 3. Beli pas bulanan dalam RM 30.00/ sebulan,

    ReplyDelete
  7. kalau minyak naik bg alasan minyak..tp ttp nak naik kan rege bas so petik psl maintenance pun..hurmmm..

    ReplyDelete
  8. BS pergi sekolah dengan berjalan kaki je... dah jimatlah sikit...

    Dulu bila beli gas memasak dengan menggunakan khidmat penghantaran, harganya memang lbhkrg RM29.00. Sejak harga minyak turun, bila beli gas, memang pada resit ditulis harga gas RM26.60 dan khidmat penghantaran (sebelum ini tak pernah tulis pun) RM3.00...

    ReplyDelete
  9. 60 hengget utk lepas kan 2 traffic light je haaa....jalan kaki boleh tapi anak tak laratttt..dari maju junction ke sek agama kg baru belakang quill mall je punn...huwaaa..nangis hentak kepala~!!!!

    ReplyDelete
  10. kan best, bila kita nak sesuatu servis/brg tetiba org tu kata..harga dah turun sekarang ni, sbb harga minyak dah turun!

    teringat tambas bas sekolah rendah saya dulu, sekitar beberapa belas RM untuk sekolah pagi dan petang.

    ReplyDelete
  11. Sekarang 2 hala aje dah rm90,satu sekolah..kalo 2 sek...sila tekan kalkulator...pengsan!!

    ReplyDelete
  12. Nasib baik saya cuma tinggal 2 orang anak saja lagi yg masih sekolah menengah, seorang naik motor, seorang lagi saya hantar. Zaman saya dulu pi sekolah menengah naik basikal aje, sekarang tengok deretan kereta atas jalan sangat menakutkan!!

    ReplyDelete
  13. Urusan hantar anak ke sekolah masih dgn pengasuh.. cuma kakak je saya kena amik balik sekolah petang.. sebab tu kalau pagi lewat sampai office, balik kerja rasa nak tekan pedal minyak sambil berdiri rasanya.. hehehe..

    ReplyDelete
  14. tingginya naik harga...minyak turun harga..tapi pelbagai benda naik..pelbagai alasan dibgi..yang jadi mngsa kita...kalau minyak naik harga..semua naik mndadak...minyak turun pun naik harga...adoi

    ReplyDelete
  15. Alhamdulillah, sekolah anak-anak belakang rumah MIL je, jalan kaki 2 minit...tak pernah tau pulak tambang bas berapa...

    ReplyDelete
  16. Rm70 utk pergi dan balik untuk jarak 3km. Mahalkan?

    ReplyDelete
  17. Kakak baca komen kawan-kawan tu boleh tahan mahalnya
    Kakak pun hantar anak kakak, balik Mak Zah jemput - senang sikit

    ReplyDelete
  18. Melampau lah. Suma nak naik. Nasib saya hantar & amik sendiri anak sebab sekolah kebangsaan & agama berhadapan jer. Transit pon kat skolah agama. Habis sekolah ustazah akan hantar gi skolah kebangsaan jalan kaki jer.

    Kalau area umah saya tu RM80 untuk rumah ke sekolah yg sekangkang kera. Tak sampai 10 minit jer pon..ppffttt..

    ReplyDelete
  19. anak akak ali iqbal ke sekolah agama pergi & balik sebulan RM75 (10 minit sampai sekolah)

    tak paham semua benda naik
    minyak dah turun tapi barang2 tak pulak di turunkan, dulu alasan minyak naik
    ini semua disebabkan semua barang/benda dimonopoli oleh org asing.....

    ReplyDelete
  20. tak pernah tahu harga tambang bas...syukur rumah ngan sekolah tak jauh...
    semput jugak kalau anak ramai ..naik bas..kos tambang pon dah boleh byr ansuran kereta..huhu..tetiba teringat sorang kawan yg anaknya 7 org sekolah tahun ni..camno tu...

    ReplyDelete
  21. ya ampun nokkkk...kalau cerita bab tambang bas ni mmg aku boleh menyinga....

    ko bayangkan, anak aku dulu monthly dia rm110 je utk sekolah pagi petang..padahal bukan jauh sgt pun..
    tahun ni dorang naik jadikan rm140 sebulan...grrrr...
    aku tanya kenapa naik jugak padahal rega minyak dah turun, dorang boleh ckp sbb nak GST april ni...
    hoiii, ingat aku bodoh ke apa bg alasan mcm tu...

    tapi nak buat mcm mana, dorang ni dah bersatu pakat2 naikkan tambang secara berjemaah..aku kata nak cari yg lebih murah mmg tak dpt la..sbb pengusaha bas ni dorang dah bersatu weiii...

    grrrrrr...tu baru tambang bas wei, belum lagi nak cerita macam2 benda yang naik...demi anak, ku tabahkan jua...huhu...

    ReplyDelete
  22. tahun lepas rm45 (pegi balik)
    tahun ni naik rm5, otomatik rm50/sorang
    dah 2 orang= rm100
    itu baru sekolah biasa
    sekolah agama lain pulak
    total tambang sahaja utk 3 anak rm200

    ReplyDelete
  23. Tu yang sekarang ni makin lama makin jammed jalan-jalan yang lalu kawasan sekolah sekarang ni. Parent terpaksa hantar sendiri anak-anak sebab tambang bas sekolah yang makin mahal.

    ReplyDelete
  24. Tak pernah hantar anak naik bas jugekkk...

    ReplyDelete
  25. Akak sekolah depan sikit je dari rumah boleh jalan kaki tapi still ambik van untuk Hikram anak bungsu akak tambang balik sahaja Rm20. Tak dengar cerita lagi tambang tahun ini.

    ReplyDelete
  26. Tak boleh nak hantra ambik anak sbb opis jauh dr rumah dan sekolah. Jeles dgn parents yg hantar dan ambik anak sendiri.

    ReplyDelete
  27. x berani bg anak naik bas...pergi papa anta...balik nenek tlg amek sebab mama n papa work jauh hehe..alhamdulillah nenek boleh tlg amek hehhee

    ReplyDelete
  28. Anak saya punya tambang Van takat 75 ringgit je sebulan..heheh..sebab dekat dengan rumah kot..saja bagi dia naik van sebab nak dia berdikari sikit.tahun lepas memang ayahnya yang ambik dan hantar.

    ReplyDelete
  29. wah!!! takut baca hrga tambang masing2. agaknya kalau 10thn dr sekrang tmbang bus sekolah sama banyak dgn jumlah kita isi minyak kereta sebulan kn...huhuhu

    Norsalihah

    ReplyDelete
  30. Patut lah ramai ibu bapa antar sendiri anak ke sekolah...lalu depan sekolah pagi2 confirm jem. ..Rupa rupanya harga tambang bas mahal giler.

    ReplyDelete
  31. anak aku naik bas/van sekolah
    alyssa, ke SK pergi aje, balik jalan kaki ngan cikgu taska
    ke SRA amik bas/van sekolah pergi balik
    charge RM90, naik RM10

    aira lak, pergi dan balik dari SRA
    SK jalan kaki ngan cikgu taska
    charge van/bas RM50
    naik RM5

    total charge utk 2 anak RM140

    aku bleh hantar derang pepagi
    cuma time papa derang outstation
    time aku ada hal
    camner?
    so amik keputusan naik van/bas aje
    cuma masalah aku
    alyssa nak ke SK waktu pagi, dari umah ke sekolah tak sampai 5 minit
    sekolah start 7.30 pagi
    tapi naik van 6.25 pagi
    huhuhuhu
    kesian
    tapi tak de pilihan

    ReplyDelete
  32. Saya salute tengok parents yang boleh antar ambik anak dari sekolah sendiri

    ReplyDelete
  33. Mahal yuran bas skolah skrg doc. Kalo setakat pergi dgn balik skolah je takpe lagi. Ini ada lagi tambahan kalo ke transit dan balik dr transit. Mmg telan duit betul.

    ReplyDelete
  34. Saya pun tak tahu tambang bas sekolah berapa sebab sejak anak mula tadika sampailah sekarang, berambil berhantar sepanjang masa. Maklumlah, Mommy yang ni jenis 'lemah semangat' kalau tak kendalikan sendiri hal anak-anak :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...