Tuesday, January 27, 2015

Mati Pun Pakai Wang

Dari FB, aku cilok..



Ada benda yang mmg perlukan wang di zaman ini.
Ada yang bagi aku, perlu ke di bayar?
-upah baca Al Quran di rumah?  di tanah kubur?

Kita yang masih hidup ni, rajin2 la baca Al Quran.
Kita yang masih hidup ni, rajin2 lah pastikan anak isteri kita rajin baca Al Quran.
Kita collect saham akhirat sejak masih bernyawa, sekarang ini..FOC.

37 comments:

  1. dh nk mcm upacara kematian agama lain dh smpai ribu2....wuuuuu

    ReplyDelete
  2. Sume pakai duit sekarang ni. Beruntung la kalau byk duit

    ReplyDelete
  3. hidup susah
    mati pun susah
    kata apek

    dulu2 tak de pun badan2 atau syarikat yang uruskan bab2 kematian
    setiap kampung atau taman akan ada org2 yang uruskan
    aku pun tak tau la, bila servis2 ni dikomersialkan
    jadi la lagu ni

    yang paling aku tak berkenan
    di satu taman
    ada satu kematian
    pastu perlukan van jenazah utk hantar ke kubur
    ada ke drivernya kata, dia ni tak masuk dlm khairat kematian surau kami
    eh eh
    bukan uruskan kematian dan jenazah bagai fardu kifayah
    nampak tak mentaliti camni?

    religion is all about money, kadang2 betul phrase ni!

    ReplyDelete
  4. Fuhhh...biar betul..... betul ke ni?

    ReplyDelete
  5. Sebenarnya bila amalan cuba dihargai dgn wang akan beginilah jadinya
    Sebaiknya sendiri kena sediakan bekalan termasuk anak-cucu yg soleh/solehah
    Tak perlu panggil org tahlil/baca quran dirumah/kubur tu semua. Tak ada nas soheh
    Telah tiba masanya didik umat Islam tentang tanggungjawab fardhu kifayah.
    Dahsyat kalau itu jadinya. Alhamdulillah tempat kakak belum lagi
    Tapi tak mustahil masa akan dtg. semua di franchisekan..

    ReplyDelete
  6. Bila semuanya dah diswastakan itulah yg jadinya, semua pakai duit! Nanti jika semua sistem pendidikan sekolah juga diswastakan, tentulah makin pening kepala ibu bapa. Kalau sistem keselamatan juga diswasatakan makin huru haralah negara...

    ReplyDelete
  7. betui ... mati pun pakai duuit ...

    ReplyDelete
  8. Upah baca Quran di rumah dan dikubur akak tak faham yang tu tapi di sebelah Kedah biasa buat macam tu. Keluarga akak kalau bab baca Quran tu keluarga yang buat tapi dirumah sahajalah.

    ReplyDelete
  9. Hidup pun tak senang, mati pun susah...tapi tak pasti lah abt form ni....walau pun tau org bayar pada "org2 masjid" yg dtg sembahyang mayat...

    ReplyDelete
  10. Menyukarkan keluarga arwah, kesian andai mereka kurang berkemampuan..

    ReplyDelete
  11. nak mati pun kene pikir bnyk kali ni..kakakaka..

    ReplyDelete
  12. Wow, baca Al-Quran zaman sekarang ni pun dapat upah wang ringgit jugak ye.

    ReplyDelete
  13. Smua memerlukan wang..
    Ada wang baru jalan..
    Tp tula kita sbg umat Islam part baca Quran tu gilir2 la antara adik beradik akn, semayang pun boleh antara sesama keluarga dan jiran

    ReplyDelete
  14. Ppperrrrrggghh.. Rm 4 k tu .. mahal giler.. sana hargs bil bersalin

    ReplyDelete
  15. bru tgk semalam..terkejut gak..

    ReplyDelete
  16. Dapat jugak yang ni..tp x dan nak buat entry...sabo jer la....hidup mati nak guna duit

    ReplyDelete
  17. Masa saya kecil dulu bila solat jenazah dapat duit. Kaum keluarga si mati akan letakkan duit di tangan jemaah semasa imam baca doa selepas beri salam. Setiap baris ada sorang tukang bagi duit tu. Biasanya dalam 3 baris aje pun

    ReplyDelete
  18. nk kena jemput rupanya untuk solat jenazah ni. sy ingatkan bila dengar ada kematian, melawat & sertai solat jenazah.
    dah tu pula, sedekah di tetapkan harganya bagi menunaikan solat.

    yang solat tu, ikhlaskah? pedulikah dia pada anak yatim/keluarga y ditinggalkan oleh si mati?

    pendapat peribadi : ibadah yang diniagakan.

    ReplyDelete
  19. nampaknya kena menabung untuk urus jenazah yerr

    ReplyDelete
  20. Pitan jap tengok harga tu. Dah mati pon kena pakai duit yg banyak jugak yerp.

    ReplyDelete
  21. last 2 yrs..my pakcik meninggal d hospital..so cari la van jenazah di masjid besar d bandar..mnta natar balik kg..smpi kg..jenazah dah turun..tiba2 driver van mnta bayaran..jarak bndar dgn kg dlm 50km++..byrn d minta RM400..kesian famili tym tu x duit dlm tgn..so kutip2 duit..bt tlg byr..ok fine ..tp till now..sy heran..knp can jenazah yg di wakaf kn d masjid utk kegunaan org awam..boel dtetapkan byrn sedemikian ..if byrn seikhlas hati n berdasarkan kemampuan waris si mati ok la..klu yg x mampu..mcm mn nak bw jenazah balik rmh..org da la dlm kesusahan..kita tmbh lg mslh org tu..itu pndgn sy la..if waris n famili org byk duit itu bkn mslh..

    ReplyDelete
  22. tok sah matilh klu mcm tu.... hamba duit

    ReplyDelete
  23. 1st time tau pasal ni.. uruskan jenazah pun perlukan duit juga.. tiada yg percuma mahupun yg hidup atau pun yg mati... jadi persiapkanlah diri kita...

    ReplyDelete
  24. tiada yng percuma skarang ni...mati guna duit..ceramah agama dan guru ngaji pun nak bg duit...kalau dulu seikhlas hati nak bg berapa..sekarang ni belum mjlis dah letak harga...sedih2 semakin akhir zaman semakin manusia alpa..

    kesian pada kluarga arwah..terpaksa mnangung kos yang tinggi..

    ReplyDelete
  25. takper... urusan orang yg dah mati dah habis dah... kat negara kita ni takder lagi mayat di biar tepi jalan kalau takder duit.. tu urusan orang yg hidup lah...

    tapi ganas giler sampai 4000 lebih

    ReplyDelete
  26. Ni mesti kematian kawasan orang orang kaya ni.....pergh mahal betul charge upah baca Quran kat Tanah perkuburan tu...
    Ginilah dunia namanya DZ, semua pun mau wang, bukak mulut sikit sudah kena bayar ......kalau tak de wang macamana? Sapa mau tanam ? huhu

    ReplyDelete
  27. Ni mesti kematian kawasan orang orang kaya ni.....pergh mahal betul charge upah baca Quran kat Tanah perkuburan tu...
    Ginilah dunia namanya DZ, semua pun mau wang, bukak mulut sikit sudah kena bayar ......kalau tak de wang macamana? Sapa mau tanam ? huhu

    ReplyDelete
  28. sungguh ke ni...4000 lebih
    kawasan elit apa ke, dekat sini pun ada juga harga untuk setiap tu
    tapi tidaklah setinggi yang ditunjukkan

    ReplyDelete
  29. Dah mati pun kena guna duit juga? 4K tu bukan sikit... lebih baik start 'mengumpul' pahala mana patut mulai sekarang....

    ReplyDelete
  30. Baca talkin dgn jadi imam solat jenazah pun kena cas? Mungkin mereka ada alasan sendiri yg mampu mereka jawab di hadapan Allah nanti. biarkan la mereka.

    ReplyDelete
  31. takde yg percuma zaman sekarang nie.dah mati pun nak banyak pakai duit..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...