Thursday, December 18, 2014

Susuk

Bukan selalu ada penemuan sebegini bila tengok x ray..
Tapi bukan selalu tak bermakna jarang jarang..
Ada juga yang kita nampak wujudnya jarum emas di pipi ( bila buat xray tengkorak / skull)
Yang ini, ada kat kedua dua atas bahu..

Seorang wanita Indonesia, umur sekitar 40an, wajah biasa aja( bukan jelita macam Dian Sastrawidoyo) datang utk pemeriksaan rutin FOMEMA. Susuk di kedua dua bahu mungkinkah untuk beri kekuatan bekerja? Wallahualam

41 comments:

  1. ooo.. kalau pemakai susuk gitu rupa paparan filem x-ray diorang ya? hanya tuan badan je tahu tujuan pemakaian susuk tu..

    ReplyDelete
  2. bila Allah bukan menjadi tempat bergantung harap sepenuhnya..moga diri sendiri, keluarga dan zuriat kita dijauhkan dari perbuatan syirik..

    p/s: nampak kuat tak dia? hehe.

    ReplyDelete
  3. boleh nampak carum je ye doc..heran betul kan..walau apa pun tujuan..buat apa la nak cucuk2 jarum dibadan.tak takut betul

    ReplyDelete
  4. dah byk kali saya jumpa kes camni.
    pernah jumpa satu pakcik umur 50-an.
    Susuk penuh kat perut dan dada.
    Lebih 50 jarum.
    Meleleh air matanya bila saya tanya.
    Muda2 dulu dia jadi boxer.
    Nak kebal katanya.

    ReplyDelete
  5. takutnya bila percaya jarum dari percaya Allah..

    ReplyDelete
  6. uiihhh leh nampak noh by xray owg yg pakai susuk..kantoi ah t hihi

    ReplyDelete
  7. Pandai pulak jarum tu dok dendiam situ ye. Suatu waktu dulu jarum pernah juga masuk kaki makcik, bukan nak bagi kuat lari...dia termasuk ikut buku lali...keriyau satu kampung boleh dengaq...darjah 3 kot masa tu....dokter kampung keluarkan separuh, makcik keluarkan separuh yearssss later....agak2 ada lagi balance 'susuk' tu ke tak??

    ReplyDelete
  8. Tak berjalan ke jantung ke jarum tu?

    ReplyDelete
  9. Kalaulah doktor kata nak operation buang sebab bahaya kan ada jarum dlm bahunya.
    Mungkin masa tu baru dia buka cerita..

    ReplyDelete
  10. erk.. bg kuat keje kot?
    tp apa pun sebabnya, salah kan?

    ReplyDelete
  11. mungkin die kerja buruh kasar angkat simen..
    pernah tengok gamba yang kawan share..susuk kat muka..berpuluh2 jarum ade kat muka org tu..hii ngeri

    ReplyDelete
  12. Ooo boleh nampak ye... x sakit ke tinggal jarum kat ctu?

    ReplyDelete
  13. Dia tau tak doktor yang cek dia tahu dia pakai susuk? Hehehehe

    ReplyDelete
  14. tu dawai penyangkut coli kot doc...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi..bukan.
      Dawai sangkut coli lain rupanya dlm xray

      Delete
  15. ntah2 dia cedera dr kecik kot doc.... huhuhu penah ke jumpa kt muke doc?
    tp kan pekerja indon abah kt kg penah cerita mmg dia ada amalkan ilmu pengasih supaya org kesian kt dia, tp dia mmg rajin solat kt masjid n pergi majlis2 agama... n dia pun ada pakai susuk sbb dia tak mkn pisang emas, n kalu dia pg kenduri arwah sapa2 dia takkan jamah apa2 pun makanan kt majlis tuh....

    ReplyDelete
  16. tu dia
    kiri kanan
    dari segi perubatan
    ko bleh removekan ke

    ReplyDelete
  17. pestime tau ade susuk letak kat bahu..ingat susuk kat muke je..

    ReplyDelete
  18. Baru tau kalau xray kita boleh nampak susuk macam tu.. eemm..

    ReplyDelete
  19. macam2 tempat boleh pakai susuk rupanya..ingatkan kat muka jer..huhu..
    baik pakai susuk moden kat lengan..pakai implanon..tak branak ..haha..

    ReplyDelete
  20. ishh doc...nauzubillah....thanks doc share kat sini..dpt kiteorg tgk...

    betul la kan org ckp, org seberang ni dtg malaysia kerja masing2 ade bawak 'ilmu'...ye la kalo tak takkan dieorg berani dtg sorang2 kerja kat sinie....takut plak nak amik bibik kalo ade ilmu susuk2 nieh.....

    ReplyDelete
  21. kalo ade jarum cam tuh lepas ke FOMEMA dia DZ?
    sy tau pasal ujian FOMEMA nih sebab sy uruskan jugak dokumen renewal permit kerja pekerja asing nih.
    selalunye yang fail FOMEMA sebab penyakit serius n berjangkit jer.

    ReplyDelete
  22. Nak buat bahan bukti, lepas ini kalau nak tahu orang tu ada susuk, suruh jer wat x-ray satu badan...

    ReplyDelete
  23. Huhu seram betui...klu nenanti ai bz tahap gaban tak termampu nk buat kerja rumah....ai bw bakal bibik pi xray tmpt doktor ye .....klu clear br kite hire...haha haha

    ReplyDelete
  24. sheram lah pulak. Kadang2 masih ada lagi yg berpegang kuat pada amalan susuk ni. Takutnya. Kalau nak buat, fikir mati je cukuplah.

    ReplyDelete
  25. Errr, skerinya. Boleh nmpk bila x-ray eh?

    ReplyDelete
  26. salam ada keluar news online, makcik dari China ada banyak jarum didalam lutut dan pehanya. dia kata masalah sakit lutut kaki arthritis itu yang menyebabkan dia mengikut saja arahan tabib masukkan banyyyak jarum bersalut emas.
    For circulation katanya.. kesian

    ReplyDelete
  27. Boleh tuan doktor ....mai whatapps meh ....

    **collagen powder shaklee

    ReplyDelete
  28. oo..kalau xray boleh nampak ye..saya baru tahu,..susuk tu pun tak pernah tengok depan..rasa macam nak google jap la..heheh

    ReplyDelete
  29. alamak... nak p buat x tray la.. kot2 ade susuk tanpa sedar ke... bahaya ni...

    ReplyDelete
  30. aduii..tercucuk sikit dh sakit, ni masukkn dlm bdn lak.. hurmm..apa ye rsnya tu..

    ReplyDelete
  31. ya ampon, ada susuk ke tu? baru rasa mcm percaya rupanya susuk ini wujud.....

    ReplyDelete
  32. Boleh nampak erk. No wonder lah dorang sentiasa bertenaga bila bekerja.

    ReplyDelete
  33. assalamualaikum.. tgk gmbar xray ni scary.. tp memg kompem ke yg ni memg susuk. blh jadi tak kot2 santau ke or sebnarnya hanya jarum yg masuk dlm bdn dia tp dia xsedar.. maafkan saya bertanya.. :-)

    jemputlah ke blog saya zinziemeewah.blogspot.com

    ReplyDelete
  34. Erk.. deno ni kalau boleh taknak kena jarum2... tapi ada orang yang nak letak jarum2 dlm badan.. haishh everyweek kena cucuk ubat recormon naik lebam

    ReplyDelete
  35. sblm ni sy penah tgk jugak cm ni.penah google yg pasal cucuk cucuk jarum ni,mmg nampak.hmm dorg masih percaya benda benda gini, bibik yg dtg kerja rumah mil sy skrg, mmg kuat, dr pg, sampai mlm x henti buat kerja.sy tgk pon pelik.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...