Friday, November 21, 2014

Tiba Tiba Dapat Idea Nak Update Blog Masa Tengah Rukuk?

Pernah tak anda alami situasi sebegini?

  • tak ingat kat mana letak kunci
  • tak tahu nak masak apa
  • tak tahu nak holiday pergi mana
  • takde idea nak tulis apa kat blog.....heheheheh

Dan..pernah juga tak anda alami situasi sebegini?

  • Tiba tiba dapat ingat kat mana letak kunci masa tengah solat
  • Tiba tiba datang ilham nak masak apa masa tengah solat
  • Tiba tiba mencanak canak idea nak pi bercuti ke mana, masa tgh solat
  • Tiba tiba mencurah curah idea nak tulis apa kat blog, masa tengah solat


Kuncinya, kena khusyuk dalam solat.
Tapi itu lah kan, kita manusia, selalu lupa/ tewas dgn pujukan setan / alpa..
Tapi jangan putus atas, kena mujahadah..kena usaha...
Dan kena rajin membaca tips2 utk khusyuk dalam solat







Ingat ya pesanan Imam Muda Zayyan...kena rajin mujahadah, perbaiki kualiti solat..keh keh keh

42 comments:

  1. saya penah pegi dapur, lepas tu saya lupa utk apa saya ke dapur...
    patah balik ke ruang tamu mundar mandir pikir apa aku nak buat pegi dapur tadi..

    kritikal juga masalah memori saya ni...hehehehe

    ReplyDelete
  2. Hahaha...DZ ni lagi teruk 'merenginus' nya ^_^ Saya ni belum sampai tahap DZ. Tiba-tiba teringat nak update blog masa solat. Hihihi.... Yang selalu buat solat saya tak khusyuk tu bila si kecil datang, ambil sejadah dan solat di sebelah. Once dia kata "Allahu Akbar', saya dah start tak boleh khusyuk. Macam mana....

    By the way, saya tak tunggu next WW untuk tempek gambar TMJ. Hari ni saya tempekkan, tengoklah menggelember tak kulit leher. Huahahaha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. situasai kita hampir sama.. tapi dak Nuha datang dan boleh nyanyi let it go.. let it go masa saya tengah solat.. nasib baik dia tak goyang badan saya ajak nyanyi sekali.. huhuhu..

      Delete
  3. Baiklah Tn Imam Muda yang comel lagi kacak...

    Nenek ni memang sukar sangat nak dapat kusyuk dalam solat...:(

    ReplyDelete
  4. ui first time tengok Zayyan featuring lam ni. selalu tgk abang je. MasyaAllah hensem jugak hihi.
    betul kena banyak lagi baiki solat ni..banyak lagi kena cari ilmu.

    ReplyDelete
  5. bkn senang nak mencapai kekhusyukkan time solat...sebab setan akan sentiasa mengoda..itu sumpahnya..
    (kdg2 lupa bilangan rakaat hehe)

    ReplyDelete
  6. Saya pun kadang-kadang begitu juga masa solat: hati bercakap tentang diri dan keluarga ketika kita sepatutnya cuma bercakap dengan Allah... Banyak petua untuk khusyuk ketika bersolat tapi kadang-kadang tak menjadi hingga berada di rakaat ke berapa kadang-kadang tak ingat. Agaknya faktor umur sama kot...?

    ReplyDelete
  7. Alahaiiii....handsome nya imam muda zayyan nih.

    Bukan mudah nak dapatkan solat yang kusyuk. Yang selalu jadi masalah bila anak kacau. Kita tengah rukuk, di panjat nya kat belakang. Tengah tahiyat awal, di duduknya kat riba pastu selak telekung minta di susukan...ppffttt...Terus nak tergelak dibuatnya.

    ReplyDelete
  8. Imam Muda Yeyen! Dadamu seksi gitu! Hahahahah!

    Huhuhu! Sy pun, manusia biasa....argh! Terima kasih doc atas peringatan. Argh lagi. Sambil tarik rambut.

    ReplyDelete
  9. yup btol tu..kusyuk tu paling susah lagi2 time ade anak kecik ni =p

    ReplyDelete
  10. tetibe tersenyum sendri...sbb mcm ciri2 saya je tuh..ahahaha..selalu sgt ilang ingatan..kadang tuh kelam kabut carik bende yg saya nak..pastu rase mcm nak lempang diri sendri sbb sepjg saya mencrk brg tuh rupenye saya tgh pegang kat tgn..grrrrrrr!!..

    comelnye imam muda zayyan..;D

    ReplyDelete
  11. Betul lah tu...biasa terjadi...sebab masa solat tu kita dalam gelombang ALFA kan...terhasil semasa kita berada dalam keadaan rehat atau santai. Inilah gelombang ikhlas yang kita cari. Orang yang sedang rileks, melamun, atau berkhayal gelombang otaknya berada pada frekuensi ini. Orang yang berada dalam gelombang ini adalah yang berjaya memasuki subconcius mind (bawah sedar)

    Sebab tu masa sesak2 kepala barang sume tak jumpa, bila nak solat kita kan fokus kepada satu je, jadi selain syaitan yang menghasut, minda kita juga tenang... baru lah 'terjumpa' barang2 yang tak jumpa tu...

    =)

    Suka tengok anak lelaki pakai Jubah leher V ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ kongsi ilmu tentang gelombang alfa tu...Tak terfkir saya...
      Saya akan banyak membaca lagi tentang ketenangan & gelombang alfa tu :)

      Delete
  12. alaaaaa terase ni! mcm mana niii...tgh solat boleh pulak terdengar anak menangis..dah terpikir eh kenapa ? ehh tgh solat!

    ReplyDelete
  13. slalu gak jd.dlm solat la nk tingat bnda2 lps...wuuuuu....

    ensem la imam muda tu...geram tgk

    ReplyDelete
  14. Lagi dahsyat kadang tu sampai terpaksa batalkan solat hanya kerana was-was dah tutup belum api kat dapur...
    Dahsyat penangan syaitan ni..

    Betul kata Imam Muda Zayyan kena sentiasa ada usaha perbaiki utk khusyuk dlm solat..

    ReplyDelete
  15. tgh solat asyik ternampak muka boss...mmg hampeh syaitan2 ni semua....

    ReplyDelete
  16. mujahadah..mmg payah. Mula2 khusyuk, pastu mulalah melayang...khusyuk...melayang! adoi..

    cute sgt imam muda kita ni. :)

    ReplyDelete
  17. comel betul imam muda ni!

    kejadian selalu ni
    time solat tu la tingat macam2
    kadang2 sampai lupa dah rakaat brapa

    ReplyDelete
  18. comelnye imam muda putih melepak..

    saya pun selalu teringat macam2 masa solat..kadang2 terpaksa berenti solat n stat balik sbb bacaan ntah ke mana,rakaat entah ke berapa :(

    ReplyDelete
  19. banyak kali terjadi.. benda2 macam tu selalu datang masa kita solat.. gangguan syaitan kan.. kena lebih khusuk, tumpuan ken alabih..

    ReplyDelete
  20. alhamdulillah....part update blog tu lum muncul dlm solat lagi hehehehe...
    yg lelain tu ada pernah terjadi...huhuhuhu....

    ReplyDelete
  21. emm biasa berlaku
    sbb tu kalau ilang barang, cpt2 solat
    mesti dpt klu mana barang tu

    ReplyDelete
  22. tu la pasal ... time tgh solat la mcm ideas dtg ..huhu

    ReplyDelete
  23. insyaAllah saya ingat pesan imam muda tu hehehe

    ReplyDelete
  24. betullll... baca surah an nas pun kadang2 melilau jugak.. kuat betul nafsu dan syaitan dalam diri

    ReplyDelete
  25. tipulh klu tk pernah kn... klu tk pernah maksum mcm Nabi pula.
    imam muda tu kta, aunty ikut.. punya.. hihi

    ReplyDelete
  26. MASA SOLAT TU LAH IDEA DTG MENCURAH2

    ReplyDelete
  27. memang pernah...tapi benda macam tu yang buat kita lebih tahu cemana nak khusyuk.Kalau saya,saya solat dalam bilik..lebih sunyi dan tenang.anak2 kat luar ok je..saya garang jadi diaorang tak kberani buat macam2..heheheh

    ReplyDelete
  28. comelnya imam muda
    mudah-mudahan insha Allah
    kita niat untuk kusyuk
    moga Allah beri kekusyukan

    ReplyDelete
  29. Memang banyak cabarannya nak jaga solat jadi khyusuk kan.. Kena banyak ingat kat Allah.. Agar dalam solat pun kita akan ingat Allah SWT juga.

    ReplyDelete
  30. Tak ingat kat mana Kak Azie dengar, antara tipsnya, ialah cuba ikuti apa bacaan kita dalam solat. Kuat sikit pun takpa, cukup utk telinga kita sendiri dengar. Memang membantu.

    ReplyDelete
  31. huhu.. memang sampai terbawa2 kemana2 dunia blog ni ye.. hehe.. tp btol la, percent untuk dpt kekhusyukkan dalam solat memang sukar kan.. syaitan sentiasa menghasut kita...

    ReplyDelete
  32. huhuhui... sama lah doc, kadang masa tgh solat tu la dpt idea memanik, dpt idea nk pi jln2 dpt idea nk msk pe.... kite yg khilaf sbb tak khusyuk masa solat... sbb tu kan mmg kite di galakkn solat bacaan tu biar kuat skit, tp jgn lah sampai ganggu org lain, just kite yg dgr ok kan... sbb kite kusyuk baca kite tak delah pkr bukan2 hehehhe...

    ReplyDelete
  33. saya tak tahu nak komen mana dulu... tapi aduiii cute nya adik tuuu... rasa nak cubit2 jer pipi tu

    teringat apa kata ustaz... hidup ibarat rakaman filem... tayangannya ialah ketika kita solat... hahaha...

    ReplyDelete
  34. tergoda la pulak tengok muka imam muda ni...hehehe

    ReplyDelete
  35. "solat... mmg mudah... tp nak khusyuk dlm solat... hidup 100 thn pun belum ttu akn dpt wpn sekali"

    ReplyDelete
  36. Alolo comelnya imam muda Zayyan.
    Nasib baik auntie takde gegirl.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...