Tuesday, November 18, 2014

Salah Menilai.


Janganlah kita salah menilai..
Yang kaca disangka permata..

Janganlah kita salah berkira kira..
Berkira kira sangat utk ilmu fardu ain..ilmu Al Quran..
Tapi mudah melabur untuk ilmu menyanyi, main piano, dan taekwando

Janganlah salah luangkan masa
Bersusah payah bersesak berhimpit ke pesta keraian juga konsert
Majlis ilmu di pandang sepi..

Janganlah kita salah mengangkat ..
Yang merosakkan akhlak di angkat darjat di beri penghargaan..
Yang mendidik tarbiah akhlak di kecam di nista

Janganlah kita lupa tujuan hidup..
Yang tak kekal tinggal di luar kubur kita pulun..
Yang jadi peneman setia hingga ke Mahsyar kita abaikan..



30 comments:

  1. betul tu doc...kite kena pantau napmaknye rancangan tv yg anak kite tonton sbb skrang byk lambakan program2 hiburan yg merepek2 .... tahap nyanyi mcm karaoke sampah pun ade jugak hah.....

    moga2 anak kite menjadi insan cemerlang dan terjamin sahsiahnyer....amin

    ReplyDelete
  2. Setuju dengan n3 DZ nih.
    memang bende yang merosakkan semua berebut nak menaja.
    kalo bende yang membawa ke saham akhirat. kemain berkira lagi.

    minta di jauhkan lah dari Anak2 kita yang baru nak mengenal dunia dari bende2 yang merosakkan.
    aminnn!

    ReplyDelete
  3. dunia akhir zaman , duniawi diagong2kan

    ReplyDelete
  4. ..dan sanggup membayar untuk menaikkan nama anak menjadi artis..

    ReplyDelete
  5. Jauhkan dari perkara2 -ve dari mendekati anak2 kita semua.. amin..

    psstt: dari Meru.. boleh tahan jauh jugak nak ke Danau Kota tu.. kami ke sana dari PJ sebab tu tak terasa sangat jauhnya.. ;)

    ReplyDelete
  6. Benar tu DZ... sebagai ibubapa kita yg mencorakan mereka.. kalau kita cenderung kpd agama.. agamalah yg mereka pilih...

    ReplyDelete
  7. benar dan setuju... tapi itulah hakikatnya zaman sekarang ini...

    ReplyDelete
  8. huhuhui dunia akhir zaman kan doc... anak2 muda skrg nih lebih nk ngikut retis dr nk ikut akhlak yg mulia

    ReplyDelete
  9. Semurah2 nak masuk syurga, semahal2 nak masuk neraka, tetap manusia memilih yang mahal. Konon yang mahal itu 'berkualiti'.

    ReplyDelete
  10. saya paling tak suka tengok realiti tv yg cari ustaz ustazah tu.. kalau menang bayaran sangat murah.. dan saya tatau kenapa ada program macam tu.. entah la..

    ReplyDelete
  11. Malangnya TV kita dijadikan alat promosi untuk mengheret kita mendekati neraka....

    ReplyDelete
  12. tak baik menghina seorang guru..walaupun memnag ada guru yang garang tapi pandang la sama ilmu yang dia bagi..artis2 tu buat kita lagha je..tengok kat ig betapa ramai nya anak2 muda teringin nak jadi artis..pelik betul..

    ReplyDelete
  13. yes, jasa guru sangat bernilai. teringat puisi Usman Awang tu :)

    ReplyDelete
  14. setuju! patutnya menuntut ilmu tak perlu berkira-kira.. ilmu tak ternilai

    ReplyDelete
  15. mcm mana nak didik anak untuk kurangkan minat terhadap hiburan jika parent sendiri asyik bukak channel hiburan setiap kali bersama anak anak dirumah?

    ReplyDelete
  16. Puisikah itu? Berjiwa seni juga ek?., haha

    ReplyDelete
  17. setuju..semoga kita semua jadi parents yang pandai menilai

    ReplyDelete
  18. Setuju saya dengan pendapat DZ ni. Macam baru-baru ni, saya ke rumah si polan. Rumah barunya bukan main cantik. Tanya itu, mahal, tanya ini pun mahal. Tetiba bila nak tumpang sembahyang, nak pinjam telekung, astagfirullah.... terkejut saya tengok telekungnya yang uzur.

    Alamak, ini dah kira mengumpat juga ni! Berat pulak bahu sebelah kiri hari ni!

    ReplyDelete
  19. Memang bombastik sungguh quote tu DZ....
    Syaitan kan mmg kerja dia menyesatkan manusia atas dunia ni.....kita yg berakal ni patut menilai mana yg baik dan buruk. Moga hidayah Allah akan menjadi petunjuk kita ke akhirnya

    ReplyDelete
  20. Agreed..
    Totally agreed.
    Sekarang anak-anak dah diajar masuk segala bagai rancangan tarian, singing contest...semua yang lagha2 (sia2).
    Kat akhirat, tak bawak masuk syurga pun sume tu dek nonnn..
    Baik kau bagi anak ko jadi hafiz /hafizah..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...