Tuesday, October 7, 2014

Kassim Selamat

Aku tak punya bakat dalam bidang seni.
Tak tahu melukis.
Tak tahu main alat muzik.
Main rekoder kat sekolah dulu pun selalu failed.
Disuruh lukis gajah, jadi rupa kangaroo.

Wife aku berbeza.
Dia berjiwa seni.
Dia pandai melukis.
Dia pandai main piano. Siap belajar lagi.
Tulisan dia pun cantik, tak macam tulisan aku macam cakar ayam.

Aku ada 3 orang anak bujang.
Aku berdoa, semoga anak anak bujang aku adalah jiwa seni.
Tak pandai banyak, pandai sikit pun jadi lah.
Biar seimbang otak kanan & kiri.
Kalau memang tangan keras tak tahu main alat muzik pun,
Aku akan cuba pastikan mereka dapat pendedahan awal, belajar.
Dan belajar dari ibu mereka terlebih dahulu.

Raya Haji di rumah nenek aku. Aku tiup saksofon pakcik aku. Beliau memang jiwa seni. Boleh main saksofon, boleh main flute, mahir main gitar. Aku perhatikan, orang berjiwa seni ni selalunya minda mereka tenang, lebih mudah di ajak berunding, selalunya santai, relax.

35 comments:

  1. tulisan doctor mana pernah cantik.. tulisan doctor selalu macam cakar ayam.. hehehe (jgn marah yer Doc)
    apa2 pun yang DZZZ pilih utk career dorang harap bakal mak mertua diorang tak ada bantahan.. jangan jadi mcm abang kachem chelamat hehehe

    ReplyDelete
  2. hahaha..tergelak aku baca komen zaza!!

    ReplyDelete
  3. Akak setuju dengan penyataan yang orang seni lebih mudah di ajak berunding. Memperhalusi sesuatu perkara dengan jiwa halus mereka.

    ReplyDelete
  4. kita yang takde jiwa seni ni? kelam-kabut sikit...

    *tolong jangan nyanyi lagu `jeritan batinku', nanti air mata aku bergenang.

    ReplyDelete
  5. gaya macam ahli muzik dah ada..heee..:)

    ReplyDelete
  6. sampai ke idak nak tekan punat yg ujung sekali tu doc? hehehehe

    ReplyDelete
  7. Tulisan doktor memang biasanya susah dibaca hahaha.. (jgn marah doc.)
    Fiza memang nampak berseni kakak percaya dari 3 hero tu ada yg ikut kelak...

    ReplyDelete
  8. Haruslah tulisan cakar ayam .... kan doc hehehe
    Ada gaya suda tu jadi ahli mujik ... :p

    ReplyDelete
  9. kan doc semua kena tulis cakar ayam.....?

    ReplyDelete
  10. doc...lepas tiup tu...hujan turun dgn lebatnya ke..:)

    ReplyDelete
  11. Harap2 anak dktr ade jiwa seni. Huhu. Setahu ana tulisan doktor semua jenis nak laju je. Nak cepat je.

    ReplyDelete
  12. alaaaaaa kassssimmmmmm....!

    saya suka prinsip doc..seimbang kan bakat, ilmu dan skill anak2. saya rasa tak ramai parents berjaya buat macam ni. terpulang pada penerimaan anak2. moga2 hasrat doc & wife tu tercapai, in shaa allah...3 hero tu pun bijak macam mummy daddy depa..

    ReplyDelete
  13. belah2 my hubby ada jiwa seni, adik dia pernah jadi juara apakeralat tu macam peti letak kat dada kembang kempis kuar bunyi huhuhu. tapi..my hubby jer buta seni dalam family dia hahaha. tapi tengok my anak ni... suka gelek jer... menari boleh kasi balance tak?

    ReplyDelete
  14. Jiwa aku seni...
    Tapi dek seninya jiwa, sensitif la pulak....

    ReplyDelete
  15. ye betul..diaorang bercakap pun lebih jelas dan tenang..tak de suka kecoh2..

    ReplyDelete
  16. saya lukis orang lidi pon hodoh
    cam mane tu
    huhu

    ReplyDelete
  17. hahahaha.... hebat la tu, lukis gajah jadi kanggaroo..... ni nk lukis rumah pun hadi kotak 2 segi ja ni

    ReplyDelete
  18. doc rakam laa kasi upload...nak gak dengar tiupan merdu doc heheeheheh

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum,
    tulisan doktor memang gitewww apa

    Tulisan ambo tak comey jugak sbb dulu bercita2 nak jadi doktor tapi dah fail add mats, mananya boleh kan huhuhuhuhu

    ReplyDelete
  20. yup
    org seni
    lebih cool
    lebih tenang
    kihkihkih

    ala kasimmmmmmm

    ReplyDelete
  21. Amboi! Konpius lah doc. Doktor Ismadi ke atau Kassim Selamat? Atau kacukan dua-dua sekali ni? Heheheh! Kalau mcm ni pny gaya, takdelah Sabariah kena buang dgn mak sendiri. Ya tak? Ekekekekek!

    ReplyDelete
  22. Masa di sekolah saya pernah jadi pemain dram. Juga suka masuk pertandingan nyanyi tapi tak pernah dapat no 1 sampai 3....hehehehehe... Sekarang bidang seni dah pencen, cuma melalak dalam bilik air masih jadi ciri sejati....

    ReplyDelete
  23. saya nie buta seni..tgn pengkau mmg kretiviti tuh takdak..kihkihkih..

    psstttt psstttt, sbb tuh doc jadik doctor..larikkkkkkkk!!..
    *gurau2 jewwww tau doc*

    ReplyDelete
  24. Part lukis gajah jadi kanggaroo tu kelakar..
    agak2 apalah cikgu tu komen agaknya..

    ReplyDelete
  25. Alahhh, DZ... gambar tu eksyen ajelah ya. Aksi tiup tu jangan-jangan bunyi pun tak keluar. Eh, lupa...baru lepas raya! Salam Aidil Adha.

    Faktanya memang semua tulisan doktor sangat sukar difahamikan. Saya pun kadang tu peliklah macamana nurse boleh baca ye tulisan doktor. Orang perempuan biasanya tulisan memang cantik. Maklumlah identiti tu. Tulisan tak cantik nanti malu nak tulis surat cinta, itu dulu-dululah ... Saya pun dulu-dulu belajar main rekorder asyik jelah gagal penuh gaya. Merah padam muka perempuan melayu terakhir tau.

    Anak-anak saya pun tak minat muzik nampaknya maka tiadalah Kassim Selamat dalam famili kami. Tapi sepupu-sepupu ramai gak jadi penyanyi....

    ReplyDelete
  26. otak sorang doktor tu lain kot... heheheh itu pasal lah, kang kalu semua boleh doc eksen lak sbb serba serbi boleh hehehe... maaf doc gurau

    ReplyDelete
  27. kan orang dah lebelkan tulisan doc tu mcm cakar ayam..apa nak kisah. kueh cakar ayam tu sedap pe..hehe
    ada juga orang seni yang perengus..hehe

    ReplyDelete
  28. pandai main melodian je... lagu getaran jiwa. Habis je main terus semput

    ReplyDelete
  29. Salam doc..dah lama tak mai sini...waa kemain lg....gaya mesti ada yer dak....org berjiwa seni ni selalunya teliti...suka memerhati...lagi untuk mencari ilham untuk buag artwork......

    ReplyDelete
  30. Gaya dah ada tu. Cer tiup sket bagi kitorang dengar...hehehe...

    Kalau ikut belah saya, seni menyanyi adalah. Kalau ikut belah suami, seni melukis sebab adik ipar pandai melukis. Kalau seni main muzik, setakat gitar tu jer lah. Kalau tulisan plak, tulisan suami lagi cantik dari tulisan saya ☺

    ReplyDelete
  31. Gambar nilah yg mssuk FB kan....Kassim Selamatlah sangat...
    hihi.... Oklah tu yg sorang jiwa seni yg sorang doktor...mmg balance sangat dah tu

    ReplyDelete
  32. tak geti xpe,janji gaya tu hade.hehehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...