Thursday, August 14, 2014

Hamba Gajet

Perhatikan gambar ini betul betul..
Ingat, bukan individunya yang kita nak kritik..
Tapi perangainya, yang patut kita jadikan muhasabah..
Supaya kita tak buat benda yang sama..


Semalam aku tak sempat balik ke rumah, jadi berbuka ringkas di kedai mamak.
Tak sampai 2 minit aku duduk, datanglah sekeluarga laki bini & 2 anak remajanya (gambar).
Aku perhatikan saja.
Azan Maghrib, aku pun berbuka.
Sambil aku makan tosei garing & teh ais, aku perhatikan perangai si emak.
Start aja duduk di meja makan, terus tengok hp.
Tak berpaling muka/ mata..tumpu 100% kat hp.
Anak- anak dan suami dia seolah olah tak wujud di meja dia.
Mamak tu hantar makanan pun, dia tak menoleh.
Sambil makan, mata ngadap hp..Roti canai dia dah siap di potong( aku perasan masa mamak tu hantar..hahaha), jadi dia suapkan roti canai tanpa melihat makanan..perhatikan gambar tu, mata sedang khusyuk tak beralih tgk hp.
Hampir 18 minit aku duduk di situ dari masuk waktu Maghrib, perempuan ini makan sambil tengok hp dan abaikan terus secara total suami dan anak2 nya di meja yang sama.

Bila aku dah habis makan, aku gi bayar kat kaunter.
Lepas tu aku saja lalu sebelah perempuan ni, aku jeling tengok apa benda la yang dia khusyuk sangat tengok....laaaaa..tengah tengok drama Melayu kat skrin hp rupa rupanya..
Laki dia pun agak agaknya malas nak layan perangai bininya..Laki dia berborak2 dengan anak anaknya yang duduk berdepan dengannya.

Serius cakap, memang buruk bebenor rupa bila kita yang dah tua bangka ni, terlalu ralit ngadap henfon..langsung tak peduli orang sekeliling..makanan depan mata pun tak dipandang, main cekup aja, ambik masuk dalam mulut.

Aku akui, aku sendiri ada tengok FB..jawab2 soalan lepas upload gambar makanan  :)
Aku yakin kita semua ada buat macam ni..
Tapi tumpuan kita bukan pada hp / gajet semata mata..
Menjawab kejap di hp, dan teruskan komunikasi dengan orang semeja kita ( rakan / keluarga)..ini yang sepatutnya. Hargai masa berkualiti. Dan aku akui, yang paling baik, jangan ber FB / online masa di meja makan dengan orang lain ( sorang diri lain cerita).
Hormati dan hargai orang2 di sekeliling kita.
Hormati rezeki yang ada depan mata, dengan beri tumpuan..lihat rezeki tu.


42 comments:

  1. Betul tu DZ, sekarang ramai sekeliling dunia mereka dengan gajet aje.. boleh bersosial dengan gajet tapi adalah hadnya.. hormati keluarga dan kekawan.. masa tu lah kita nak berbual2 dengan keluarga setelah seharian bekerja.. bagi yg bekerjaya lah.. anak2 masa tu lah nak berkongsi cerita dengan ibubapa.. muhasabah diri juga ni...

    ReplyDelete
  2. mmg ada orang camtu, yang parah kalau kat rumah magrib kul 8 sebab layan drama dulu, Masya Allah...Allah diketepikan hanya kerana drama melayu yang lagha...

    ReplyDelete
  3. yeszzza... i got the point... sedih kan tgk situasi mcm ni... kdg2 tu pernah nmpak si ank terkebil2 ambk perhatian parents yg tgh kusyuk layan fon.. bagi jatuh sudu laa... bg tumpah air laa... last2 apa yg si anak dpt is kena marah... huhuhu...

    ReplyDelete
  4. Drama Melayu yang ada sarikata Bahasa Melayu ke tu?

    Pelissss laaaa...

    Hahaha

    ReplyDelete
  5. ermm..bnyk kali dah tgk mcm ni...hamba cerita melayu kah???

    ReplyDelete
  6. 'I Fear the Day That Technology Will Surpass Our Human Interaction'

    Atok E=MCKuasa2 kata...

    ReplyDelete
  7. aku perasan anak aku suka sgt hp/tab jenis2 gadget ni.. ni mesti dia duk perati mak bapak dia ni.. kat rumah, kalu anak nak main aku akan letak jauh2 benda alah ni..

    skrg kat compny aku tgh gila watup.. sikit2 watup, padahal duk depan belakang je.. brcakap tak, komunikasi gini bukn berkesan mana..aje je nak suruh bos bc jgk..kan bos masuk dlm group tu..

    ReplyDelete
  8. saya pun takut kalau terjadi macam ni.. biasanya kalau nak pergi makan saya tinggalkan hs dalam kereta.. supaya mmg tak boleh nak pegang hs masa makan.. lagi pun kami bukan selalu makan kat luar..so apa salahnya sesekali tinggalkan semua gadget tu tumpukan pada keluarga kan..

    cuma cons nya.. jarang ada gambar kami makan2 kat luar.. harap belas ehsan hs suami je la.. haha

    ReplyDelete
  9. drama 200 % tu eh hahhahaa.....sy bawak phone ke mana2....tp x dela sampai mcm tu huhu
    tulah kdg2 org ckp....mesra dgn org jauh tp jauh dgn org dekat ...cthnye camnilah kan hehe

    ReplyDelete
  10. akak kalau ada hubby, tak berapa berani sangat.. kena sound nanti.. selalunya kalau ada org sekeliling, jengah kejap2.. bohong kalau kata x tgk hp kan..

    ReplyDelete
  11. Ini Mak malampau sgt dah ni...akk nyer pesan kat anak2...bila makanan belum sampai..ok layanlah gajet ko sampai lebam...bila makanan sampai akk akan ambil gambar..tu pun ikut mood akk..nnt tak der pulak bahan nak citer kat bloq...hahaha..masa makan jgn siapa berani nak pegang gajet2 ni...boleh bertukar jd megatron mak ko nnt..cubalah...Tp yg ni terbalik sudah mak yg lebih...haihhhh....

    ReplyDelete
  12. Saya selalu berkhutbah depan anak-anak dan isteri (sejujurnya isteri sangat gila drama Korea!!) bahawa suatu hari mungkin teknologi akan membunuh kita. Memang teknologi telah merenggangkan hubungan kekeluargaan kita, kita lebih banyak bercakap dengan besi dari bercakap dengan ahli keluarga kita. Kita lebih banyak merenung besi dari merenung mata ahli keluarga kita. Kita lebih banyak memicit besi dari membelai anak-anak dan pasangan kita. Bukan semua begitu tapi jika menjadi hamba teknologi, lama-lama teknologi itu sendiri akan membunuh kita.

    Satu hari nanti mungkin kerana asyik melihat tablet, waktu makan pun mata ke tablet, tahi cicak jatuh dua tiga ketul dalam pinggan pun tak sedar, terus suap makanan masuk mulut dengan tahi-tahi cicak sekali...

    ReplyDelete
  13. Macam melampau lah plak Dr org ni..makan pun tak tengok makanan tu..tercekik kang, sapa nak jawab.. ya Allah! sy pun kdang ada gak tgk hp atas meja makan, tapi takdelah smpai tak peduli anak & suami..(mau kena sound kena hubby..haha).. selalu ingatkan diri agar jgn gila gadjet sgt...takut benda lain terabai...nauzubillah...

    ReplyDelete
  14. Sedih kalau dah jadi mak-mak masih macam itu.
    Salah satu sebab kakak terminate FB kakak inilah.
    Tak layan bimbang ada yg terkecil hati. Layan bimbang banyak masa terluang ke situ..

    ReplyDelete
  15. tula..situasi dah selalu sangat nampak kan
    kadang2 kita pun tak perasan kita suka buat benda yang sama
    macam saya...kalau ada hubs saya jarang pegang hp
    sebab hubs bukan 24jam selalu dnegan kitakan??
    malam baru jumpa..
    so hargaila masa dengan family dan anak2..
    entry ni bagus sebab ttba sedarkan saya jugak act..
    tq

    ReplyDelete
  16. Memang situasi macam ni dah bersepah dah dekat kedai mana tau mana-mana sekalipun kan doc. Sampai macam ni sekali kemajuan dan perubahan yang dibawa oleh segala macam gadjet ni. Boleh jadi renggang ikatan kekeluargaan tu.

    ReplyDelete
  17. peringatan tuk lieya jugak ni doc...kdg2 selalu jadi mcm nie laaaa.... leka layan hp anak2 kat depan makan buat dek jek.... ishhh tapi tu dulu la...skrang tak jadi dah cam tu.... nampak sgt tak amik port di saat kualiti time ngan keluarga ....tu laa penangan gajet kan doc....rasenye ramai yg mcm ni, bukan akak ni sorang jek.....ape2pun bagus doc buat entry nie...dpt jadikan panduan pada semua....

    ReplyDelete
  18. Ish, DZ... kalaulah saya perempuan itu memang masuk suratkhabarlah sehari selepas kejadian - Isteri dihempuk suami dengan kaki kerusi akibat keasyikan melampau membelek gajet ketika bersama keluarga...'

    Sebenarnya memang kerap sangat tengok situasi begini. Kadang-kadang satu keluarga pun tak bercakap, asyik membelek gajet masing-masing. Gajet tu umpama hidup matinyalahkan. Kalau takda, memang lagi sedih daripada suami mahupun anak-anak sendiri. Ni mesti kes tengok drama melayu pukul 7 malam tu....

    ReplyDelete
  19. Komunikasi antara keluarga sudah semakin berkurangan. Sume gajet ni patut digunakan sebijak-bijaknya. Peringatan ni untuk diri saya serta keluarga. Sekarang, saya mmg bertegas dengan anak-anak supaya meninggalkan segalanya di rumah waktu makan-makan kat luar. Baru best berbual-bual sambil makan. Saya dan En Suami mmg takde akaun FB, Insta, Twitter etc cuma tumpang anak-anak punye acc sahaja di samping dapat monitor aktiviti mereka.

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum,
    Kalo daku makan sensorang mmg akan tengok2 tepon sambil makan. Tapi xtvt luar dengan orang lain -----> letak status kat FB pun takkkkkk hu hu huh u hu

    ReplyDelete
  21. Mekasih atas perkongsian dan peringatan ni doc. Permandangan biasa dah doc sebab ramai yg macam ni. Alhamdulillah saya masih belum tahap macam ni. Kalau kat kedai memang kekadang tak bawak HP. Kalau bawak pon bagi anak main. Pancing supaya duduk diam dan tak merayau dalam kedai makan...hehehe...

    ReplyDelete
  22. ramai sekeliling kita yang macam ni. budaya yang dibawah oleh kemajuan.
    kalau kat luar dah macam ni, kat rumah tak tahu lah macam mana mereka berkomunikasi

    ReplyDelete
  23. yg selalu sgt saya tgk anak2 yg gini..jarang tgk yg mak2 beria tgk henpon..

    kalau keluar ngan family kecik saya tuh, sekejapan2 je tgk henpon..kalau beria mcm tuh mau somi saya tebar roti canai kat muka saya..kihkihkih

    ReplyDelete
  24. haaaaa adegen biasa zaman skang
    ngap2 lalat yang dingap pun tak pasan
    kadang2 mmg sakit hati, tak yah kata org len la...nak kata diri sendiri yang lupa daratan gak kadang2

    ReplyDelete
  25. Blogwalked!

    http://cerita-adindabaizuramazlan.blogspot.com/

    ReplyDelete
  26. Budak-budak pon dah pandai dengan gadget ni...

    ReplyDelete
  27. Masa bln puasa haritu bunda berbuka kat lua ngn anak2...sebelah meja kami ada sekeluarga baya2 bunda dan dua anak remaja...

    Sementara azan bunyi...makanan banyak yang telah terhidang...termasuklah meja kami dan keluarga sebelah...

    Yang kelakarnyer tu sama naik jer mak ayah n anak2 snap2 gambar makanan tanpa segan silu dgn orang keliling yang memandang jer...ada juga bangsa asing...

    Sampai tertonggeng2 snap setiap sudut...hahaha...

    Biarlah anak2 bunda je snap2 (tapi taklah sampai camtu) bunda? ...tak akan...

    ReplyDelete
  28. Kalau hubby saya tengok saya buat macam tu, confirm kena marah.. Yelah.. kenalah tunjukan teladan yang baik pada anak-anak.. Kesian kat anak2.. dahlah siang ibubapa bekerja.. malam nak manja2 tak dapat jugak.. :(

    ReplyDelete
  29. Mohon jauhkanlah. Serius. Memang bosan jugaklah kalau ada yang duduk semeja, tapi terlalu asyik dengan gajet.

    ReplyDelete
  30. Setuju sgt.. jgn laa dok ngadap jer.. tak boring ker.. adoiyai..

    ReplyDelete
  31. setuju sangat.kesian kat suami dan anak2..masa makanlah masa yg sesuai bertanyakan sesuatu dan bergurau atau berborak. kalau masa yg ada sedikit pun nak di abaikan..takut dah tua nanati terabai..

    ReplyDelete
  32. setuju! paling pantang bila tgk org mkn bt perangai mcm ni..kot ye pn mknlah dulu.

    ReplyDelete
  33. Dah jadi trending sekarang ni kat kedai makan mereka2 ni lebih suka ngadap enpon kan..

    MJ kalau nak kluar dengan asben selalu pesan, make sure enpon tinggal dlm poket..hehe

    ReplyDelete
  34. family akak pun macam tu...hahha...
    tambah2 kalau ada wifi free...dengan nabila sekali hadap tepon...kalau ada mak mertua, memang semua kena marah...
    "hangpa ni takdak keja lain ka?...dok hadap benda tuuuuuu ja"...
    (tapi akak kurang la nak banding dgn yang lelaki dlm rumah ni...hiiii)

    ReplyDelete
  35. ni dah addicted tahap melampau dah ni doc...ada ubat ke nak bagi ni...kalau adik badik SA dah ku rampas semua gadjet tu dah...

    ReplyDelete
  36. saya punya tak der plan mobile data..kah kah kah..so kt rumah baru boleh online dan ofiz..hehehe.. so kurang la jadi cenggini tp ada orang tuuuu dulu dia selalu ngata orang mkn asyik hadap hp skang dia pun sama .mati kalu encik suami baca...hahahaha..lariksss

    ReplyDelete
  37. suka ayat yg last tu... hormat rezeki...

    ReplyDelete
  38. dia br dpt hp br kot doc... tu nk tayang2 kt rg... x pun jakun 1st time pegang smartphone ;-)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...