Wednesday, August 13, 2014

Bibik Freelance

Melipat baju baju sesudah di basuh ialah satu cabaran.
Lebih lebih lagi bila bilangan ahli keluarga dah makin ramai.
Dulu masa baru kawin duduk berdua, memang cepat kemas tersusun rapi aja baju2 di rumah..
Kini, bila dah ada 3 orang askar, paling besar baru 6 tahun +, yang kedua umur 3 tahun..dan yang paling kecik 1 tahun sebulan..maka beginilah jadinya...:

Proses melipat baju baju menimbun yang never ending! Hahaha..Penuh bilik tetamu di rumah kami dijadikan " port melonggok kan baju baju yg belum berlipat"


Aku tak akan salahkan wife aku lambat melipat baju.
Sebab dia kena jaga 3 askar..askar bongsu pula memang habitat dia suka menguraikan balik baju2 yg dah dilipat kalau tak di awasi! Tu pasal baju2 tu kena longgokkan kat bilik tetamu, pintu kena kasik tutup rapat  :)

Formula jadinya longgokan ni mudah aja:
Kadar basuhan > kadar melipat.  
Hahaha..
Bukan saja saja suka nak rajin membasuh, tapi bila ada budak kecik ni, lagi banyak benda nak dibasuh. Aku harap bila mereka dah besar sikit, walaupun mereka lelaki, harus kena bantu mommy mereka menyidai, mengangkat kain & melipat baju.

Bibik freelance kawasan perumahan aku aku buat servis bersihkan rumah..termasuk melipat baju.
Sebab bibik tu kamcing dengan wife aku ( wife aku selalu guna khidmatnya utk bersih/kemaskan studio bakery nya), maka bibik tu kata bagilah RM10 pun takpa, utk bayaran melipat segala longgokan baju tu. Cadangan menggunakan khidmat bibik ni mungkin perlu aku pertimbangkan..hahaha.

Sebab wife aku bekerja sendiri ..ikut suka suki nak gi studio bila bila aja..maka masih takde keperluan mendesak utk kami ambik bibik secara tetap di rumah. Lagipun kami kurang gemar ada orang asing tinggal serumah dengan kami.

Maka aku bayangkan betapa mencabarnya kehidupan seorang wanita bekerjaya yang ada berderet anak, dan tiada bibik di rumah. :) 
Tu pasal agaknya bibik freelance wife aku tu kata:
" rumah ibu ni tak berselerak teruk pun, masih cantik..kalau begini saya kemaskan, 2 jam satu rumah siap semua. Ada banyak rumah di sini buk, ya allah...kain2 nya berlonggok di sana sini, bawah meja, atas almari...pinggan mangkuk tak basuh seminggu..ada pinggan bawah sofa..semua tunggu saya datang kerja hari minggu"    :P

 

47 comments:

  1. Hahaha, ok saya suka entry ini sebab camni jugaklah keadaan saya..Masalah paling besar adalah melipat baju, saya suka basuh baju tapi nak melipatnya sangat menduga kesabaran..Baby saya pun seusia askar kecik dr pun suka mengurai baju jugak, so memang pasrah jelah..Memang mencabar untuk saya yang bekerja, anak 3 dan takde bibik...
    p/s- btw thank you dr atas komen untuk anak saya yang sakit mata semalam...:)

    ReplyDelete
  2. Lain orang lain cara. Itu tidak dapat dielak. Kak Azie sendiri ada 6 anak tak pernah amik maid. Tak suka orang asing dan juga tak mampu, itu alasan kami.

    Sama-sama buat kerja. Sepah sana sini tu tutup jer mata sebelah, sementara anak nak besar. Itu jer dok fikir. Then bila depa semakin membesar, semua orang ada tugasan masing-masing. Termasuk lipat baju. So dah lama kami suami isteri tak lagi buat kerja sapu sampah, sidai kain, lipat baju or mengemas. Tak kira lelaki pun, depa wajar diajar utk buat kerja dalam rumah. SAma-sama nak makan, kannnnn....?

    ReplyDelete
  3. habitat? kikiki... tabiat la doc... habitat tu tempat tinggal... :)

    misalnya: habitat singa adalah di hutan.


    .


    .

    ReplyDelete
  4. wow... terfkir gak nak cari bibik part time ni... dtg hujung mggu lipat baju, iron baju dan kemas rumah... ekekeke... jadi bapak single ni lagi la mencabar... sbb tahap kemalasan buat benda2 tu di tahap luar biasa... hahaha...

    ReplyDelete
  5. dlu saya pon suka longgokkan baju smpai menimbun tinggi dah jadi gunung tahan..
    pastu bila dh menggunung lagi la malas nk lipat, tapi kena lipat juga..
    pastu saya insaf...insaf la konon..
    skg lepas angkat baju, saya terus lipat..so dh xde baju berlonggok, selalunya keje2 melipat ni saya buat weekend je
    so skg dh xde gunung tahan dh dlm bilik....harap2 kekal la sifat saya ni...muahahahaa..

    ReplyDelete
  6. Memang part ni lah yg paling mencabar DZ utk ibu2 yg bekerjaya adalah untuk melipat kain baju hahaha..
    Jadinya en suami akak mencadangkan semua kain baju di hanger siap-siap masa menyidai tu , memang mengambil masa yg lama sikit utk menyidai tu kan... tapi lepas tu tak payah nak melipat banyak.. sangkut aje dalam wardrobe yg besar tu hahhaa :)

    ReplyDelete
  7. Mmg mencabar,amat memahaminya.Sy guna teknik baju mesti basuh & dilipat setiap hari walau penat m/mana sekalipun.Tak kuasa nak basuh/lipat kalo baju dah start berlonggok.Bibik freelance kadang2 digunakan utk kerja2 lain yang x kuasa nak buat cthnya panjat tangga cuci tingkap/kipas syiling/mop dapur/mop tangga..sgt berbaloi.

    ReplyDelete
  8. bab melipat kain plg akhir sekali list kerja rumah..
    aku guna kaedah hanger dr ampaian smpai nk pakai..

    ReplyDelete
  9. Blog ini. Dah lama saya tak jengah ke sini. Itu pun kalau DaddyZiyyad ingat lagi. Tapi sebab saya asyik tukar blog, manalah nak ingatkan. Huhu. =D

    Pasal baju banyak ni. Saya cadangkan belikan aje setiap seorang satu bakul baju yang besar. Macam style kakak saya. Semua baju yang anak dia yang dah dilipat. Diikat dengan gatah. Lepas tu kumpulkan dalam bakul baju memasing. Tujuan ikat getah, supaya senang nak mencari. Tapi tu lah, bila dah kena ikat, kenalah gosok, kalu baju tu komot. Gosok baju yang nak pakai pi jenjalan je lah. Yang dok umahnya tak yah lah.Hehe.. >__<

    ReplyDelete
  10. Kalau dulu 3 hingga 4 hari sekali baru nak lipat baju.. tapi sekarang hampir setiap malam saya akan lipat baju..

    ReplyDelete
  11. hahahahaha...hadoiiiiiii..inilah entry paling rare la doktor!!

    sebab inilah kenyataan bagi wanita-wanita diluar sana..bukan malas tapi tak terkejar nak buat!
    nak setelkan semua ni kene tunggu semua askar tido...grrr...tapi dah mcm mane kalau anak menyusu mak pun tido sekali..hahaha..alamat esok tambah lagi setimbun kain utk dilipat..grrr....

    never endng story psl lipat kain ni..huwaaa...stress..

    ReplyDelete
  12. kerja di rumah lebih banyak dr kerja makan gaji@ kerja sendiri. tak akan habis selagi tak tidur.

    ReplyDelete
  13. diSeremban pun ada Doc..kawan2 acik yang tak bekerja pun memang ambil seminggu sekali untuk kemas rumah..
    acik je tak pernah..anak2 dah besar..kalau tak kemas sendiri bilik..dok la dalam semak tu..

    ReplyDelete
  14. baca n3 daddy ni akak teringat..dulu akak pernah pergi kerumah seseorang yg akak tak kenal atas urusan kerja. masuk je pintu rumah..masyaallah..akak terus pening. patutlah ada bidalan mengatakan "rumah macam tongkang pecah", sememangnya macam tongkang pecah, bayangkan selonggok mee maggie tumpah atas kapet sampai kering pun tak dibersihkan. dia punya bersepah sampai takde tempat nak duduk..huh!!!

    ReplyDelete
  15. Kakak dah rasa doc. Sebab itu masa anak-anak kecik memang kakak gunakan khidmat bibik/maid sepenuhnya. Bila anak dah pandai berdikari baru totally kakak tak gunakan bibik..

    Khidmat bibik sambilan ini pun bagus juga dpt bantu Fiza. Kesian dia dahlah hero-hero semuanya (termasuk daddynya sekalilah)
    Asal aje jgn macam kata bibik tu sampai seminggu semata nak tunggu bibik tu dah melampau haha...

    ReplyDelete
  16. Ketika anak2 masih kecil fenomena ruang tamu berselerak dengan pakaian biasalah. Bukan saja ruang tamu berselerak dengan pakaian, juga berselerak dengan mainan budak dan benda-benda bukan mainan tetapi mereka jadikan mainan termasuk sudu, pinggan, kunci, botol kicap dan apa saja yang tangan kecil mereka mampu capai untuk dijadikan mainan... Itu baru 3 anak, kalau 6 anak kecil seperti saya dulu ruang tamu memang lagi menarik...huhuhuhu...

    ReplyDelete
  17. doc..saya yang berdua ngan husband ni pun berlonggok2 baju..tak menang tangan nak lipat..dah ada baby karang tak tau la macamna hehehe

    ReplyDelete
  18. sama lah macam mama sekarang, kat bilik belakang tu bertimbun baju tak berlipat....

    ReplyDelete
  19. askar kecik lagi..bila besar nanti boleh la tolong mummy.

    ReplyDelete
  20. tu sebab kalu kat umh, aku soh qausar pakai boxer jek. hehehe

    ReplyDelete
  21. kain berlonggok aku ok, tapi berlonggok sana sini mmg x blh blah.
    kain bawah meja, pinggan bawah sofa? agak2 laaaaaaaa.

    biar berlonggok tapi setempat je...... sepah y kemas konsepnya

    ReplyDelete
  22. fuhhh ni yg tak tahan dek mata ni... same la.. kite baru 2 ketol askar, tu pun dah tak berdaya, dengan berbadan dua lagi.. hope dpt selesaikan keje melipat dgn jaya nye.. baru sdap mata memandangnya...

    ReplyDelete
  23. Akak beli bakul besar longgok masuk bakul semua bila nak pakai selongkar dalam bakul. Hari minggu baru boleh lipat me;ipat itu pun kalau tak ada aktiviti luar.

    ReplyDelete
  24. Permandangan biasa kat umah saya doc. Dah macam gunung kinabalu dibuatnya. Kalau nak melipat kena tunggu anak² tido. Kalau tak tido memang sorang tukang lipat sorang lagi tukai kirai baju yg dah dilipat...ppffttt...Lagi satu kan, saya paling tak suka lipat kain. Tapi terpaksa jugak buat. Dah keja org pompuan kan ☺

    ReplyDelete
  25. Chapter baju ni memang biasalah doc...
    View biasa kat rumah akak...
    Skarang kurang dah skit sbb 3 anak dah dok asrama...
    musim cuti start ler balik tapi sebab anak dah besor...
    leh buat kerahan tenaga kat dorang hehehehehe...

    ReplyDelete
  26. masa raya hari tu seminggu baju tak berlipat
    sebab semua sebok berjalan raya je
    1 family, ada mak ayah, anak 5, makcik 1.
    tau la baju banyak mana untuk seminggu
    menangissssssssssss nak lipat

    ReplyDelete
  27. tahap malas melampau tu statement bibik yang last tu kan..saya pulak hubby yang suka basuh dan menyidai baju..tak sempat nk lipat lagi satu batch dah siap basuh kering utk dilipat..adoiii..hahahaha. dulu ms dia belum rajin basuh baju, saya akan basuh bila saya dah lipat kain. skang x terkejar. puteri kecil kitorang pun suka kirai kain...tension kat situ dua kali kena lipat baju :p opss.terpanjg lak...

    ReplyDelete
  28. kite pon bab melipat mmg kene tunggu "sakit mata" barulah jalan :P

    ReplyDelete
  29. MJ masih berdua dengan suami, jd kadar basuhan adalah 2-3hari sekali, tu pun dah rasa malas nak melipat.

    Tp memang ssetengah bila tau ada bibik freelance ni, sengaja dibiarkan sepah sbb tahu akan ada yang mengemas.. ;)

    ReplyDelete
  30. bagus guna bibik freelance dari bibik yang full time kat rumah kita kan..
    macam2 kerenah nanti :)

    ReplyDelete
  31. 1st time aku baca kaum suami bercerita pasal kain baju yg x berlipat ni hehe....
    Betul tu doc ibu2 yang kerja ni pastu ada anak2 kecik , kerja melipat baju amatlah mencabar sekali . Weekday longgokkan di satu tempat atau dlm bakul. Hujung minggu baru lipat itupun akan menimbun balik ... tak akan abis ...

    ReplyDelete
  32. ahahha.. banyak juga baju tu Dr.. biasalah kan, kalau ada anak kecil..sy klu bab2 lipat baju ni mmg malas & failed. haha..memang mencabar klu bekerja & tiada bibik.. sya dah kalah Dr, kena ambil bibi jg walau anak baru sorang (punya pemalas sy ni)..hahaha.. sabor je lah..
    Tak dapat bayangkan kata2 bibi tu (seminggu tak basuh pinggan, tunggu bibi dtg..uiii...haha)

    ReplyDelete
  33. Teruk sangat dah tu kalau pinggan mangkuk tak basuh seminggu. Tak dapat bayangkan betapa kotor dan berbau sinki tu.

    ReplyDelete
  34. alahai doc... nk wat camne kan... doc la yg tlg mummyZZZ lipat baju tu banyak2...
    msti masyuk kan bibik tuh, kalu dh banyak umah yg dia bt keje, tp sya setuju ngn Hazmin, kalu seminggu tak bsh pinggan n baju camne la rupe umah tu....

    ReplyDelete
  35. alhamdulillah sebagai seorang suami ko memahami keadaan sang isteri
    begitulah adanya cerita sang isteri
    bayangkan kalau ada penambahan watak dlm diri isteri itu contohnya menjaga org tua, menyambung pelajaran dan lain2
    utk aku yang dah setahun lebih tanpa bibik, Allah aje tau, bertambah lagi bila sang suami outstation
    tetap bersyukur dan cuba utk buat yang terbaik, sebab aku tengok dlm situasi yang sama seperti aku, ada yang mempunyai anak sampai 5 atau 6, atau ibu tunggal dll
    tolong mommyZZZ tu selalu, kang aku sekel kang

    ReplyDelete
  36. nak lipat baju ni kena ada Mood, dr. tu aku lah
    selain leh feeling angan angan ke keje akan bertambah laju
    lau angin tak baik bad mood maka kadar perlahanan tangan untuk melipat setiap pergerakkan amat
    lambat perjalanannya. Tu lah nak tahu kisah seorang pelipat baju.....

    ReplyDelete
  37. saya yg baru sorang anak ni pun dah rasa letih melipat baju....nasib baik baju keje antar dobi siap iron...hehe

    ReplyDelete
  38. Biasa la klu ada anak kecik..mmg rumah & kain baju tak kemas2....

    ReplyDelete
  39. Kita serupa ....... wife doc memang supermummy ...

    ReplyDelete
  40. Kerana ada orang macam andalah telah membuka peluang rezeki buat orang lain... Besar juga sumbangan anda, selain itu membantu menjana ekonomi negara! :)

    ReplyDelete
  41. ' kehidupan seorang wanita bekerjaya yang ada berderet anak, dan tiada bibik di rumah.'

    itulah kehidupan saya sekarang ini....

    ReplyDelete
  42. Berapa lama punya baju berlonggok tu, DZ? Seminggu ke? Saya ni bab-bab membasuh, melipat dan menggosok baju memang ada kelebihan sikit. Kah3x, sajalah nak bangga diri sesekali sesekala ya. Situasi ni takkan berlaku di rumah saya. Kalau hari cuti mahu mesin basuh saya nak menangis. Berkali-kali saya membasuh. Hajat di hati nak beli dryer je, senang boleh skip aktiviti menjemur baju tapi takut tak dapat bersuai kenal dgn jiran sebelah pulak. Tak boleh jiran nak tanya pepagi buta - Hai, jemur baju ke? Walaupun memang sah terang dan nyata kita tengah jemur baju di jemuran!

    Bab melipat tu lagi saya suka. Ada sikap pelik gak. Kalau orang tolong lipatkan, saya punggah semua dan lipat semula ikut style saya. Dulu-dulu masa berdua, habis semua pakaian, alas meja, cadar saya gi gosok lepas basuh. Hah, ada berani bibik freelance nak datang rumah saya? Keh3x.

    ReplyDelete
  43. kat rumah ni walaupun budak kecik hanya nabila saja tapi kadar basuhan tetap lebih drp kadar lipatan....baju tak berlipat bertimbun adalah fenomena normal...hihi

    ReplyDelete
  44. SA pun ada perangai x suka lipat baju...rasa menyampah sangat...baju2 semua SA gantung je...x kuasa nak lipat...hehehehhe

    ReplyDelete
  45. bilik belakang jadi mangsa longgokan tp proses melipat akan jd lambat sbb bilik belakang tk selalu masuk... so weekend jer penuhkan bakul lipat depan tv...

    ReplyDelete
  46. hahahaha... mn2 rumah mn2 housewife yg sy jumpa even diri sendiri..masalah terbesar adalah melipat baju ;-)

    ReplyDelete

  47. aku sangat suka sekali dengan info ini terimakasih... tau ga kawan Khasiat Jelly Gamat Gold G untuk Obat Rematik, Obat Asam Urat,Obat Gagal Ginjal Solusi pengobatan herbal terbaik.

    Info Cara Mendapatkan obat jelly Gamat Gold G silahkan klik ->> Cara Pemesanan Jelly Gamat Gold G

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...