Friday, July 4, 2014

Ringan Rasa Bila Dah Mohon Maaf

Aku dapat idea tulis entry ini, lepas baca entry auntie Nanie ini

Tajuk entry pun saya guna tajuk auntie yer  :)

Kisah aku..

Ke Pizza Hut dgn isteri dan anak anak..
Order pizza..
Lama betul menunggu..
Syaitan dah cucuk hati...nafsu lapar menguasai diri..
Panggil berulang kali waiter, makanan yg di order masih tak sampai..
Bila makanan sampai, salah pula!

Aku marahkan budak waiter yg hantar makanan tu..
Aku pun sebenarnya pelik, entah syaitan apa yg hasut hari tu..
Aku tak pernah marahkan waiter..
Aku marah..aku marah...budak waiter tu senyap aja...dan cakap maaf..

Wife aku tegur aku..
Usai makan...
Alhamdullilah, Allah suntik hidayahNYA menerusi wife aku..
Entah kenapa hati aku gelisah terkenang insiden aku marahkan budak waiter tu..

Sebelum bayar bil..
Aku panggil budak waiter tu..
Aku tepuk belakang bahu dia..
Aku senyum.
Aku minta maaf betul betul pada dia..
Alhamdullilah...budak waiter tu senyum ceria...dan maafkan..

Moralnya..
Ada masa, ego itu perlu dibuang jauh jauh.

36 comments:

  1. erm.....

    tapi...

    alhamdulillah sebab dah minta maaf...

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah...syukur Fieza ada sekali kan. Kalau tak, esok kenalah pergi makan kat situ lagi untuk minta maaf...hehehehe

    ReplyDelete
  3. alahaiii,sedih pulak baca,bagus lah doc =)

    ReplyDelete
  4. kadang kadang bila lapar memang boleh terjadi benda camtu.. apa yang penting lepas dah sedar tu kita kenala buang ego dan minta maaf..

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Susahkan nak buang ego tu terutama bagi org yg dah berumur!

    ReplyDelete
  7. bagusnya..jarang orang lelaki sanggup buang ego..terbaekklah!!

    ReplyDelete
  8. benda yg plg susah nk mintak maaf dgn ikhlas..
    buang ego tu..
    tahniah..:)

    ReplyDelete
  9. Dah betul DZ.. susah sebenarnya nak minta maaf ni.. Alhamdulillah ada isteri pelengkap utk menegur kesilapan kan.. :)

    ReplyDelete
  10. dengan yang dekat pun susah nak minta maaf,
    inikan pula yang jauh

    ReplyDelete
  11. jarang cust nak mintak maaf blk kat waiter yg dimarahnye..

    gud job!!..clap2..;)

    ReplyDelete
  12. tahniah! bkn mudah kita nak mintak maaf lps marah2 pd org yg tak dikenali.

    ReplyDelete
  13. 1 of the hardest thing to do. U did it!

    ReplyDelete
  14. Tgh lapa x doc? Tp sy suke entry doc ni. Telus dan jujur bercerita. Manusia takkan sempurna. Apa yg penting, at the end ada kesedaran. Jgn bila cerita/komen org, nak up mcm diri sendiri tu angel sgt!

    P/S: Tgk! Sy dah tercerita perihal org lak. Huh!

    ReplyDelete
  15. Tak ramai yg mampu buat macam tu doc.
    Kakak percaya memang lega bila dah memohon maaf.

    ReplyDelete
  16. Alhamdulillah. Bila lapar menguasai, kadang-kadang kita hilang pertimbangan sesaat hehe.

    ReplyDelete
  17. Alhamdulillah...memang lega bila dah minta maaf kan.

    ReplyDelete
  18. Alhamdulillah. Kekadang kita khilaf. Biasalah bila marah dah menguasai. Macam tadi, saye terbertekak plak dengan opismet saye. tapi kejap je tekaknya sebab saye salah faham hehehe. Tapi ckp gakla sorry i termarah u. Nasib dia okey je hehe

    ReplyDelete
  19. betul la..saya pun masih belajar buang ego..nak jadi org first minta maaf...

    ReplyDelete
  20. Rendah sgt tahap kesabaran tu kdgkala Doc...tambah2 bila kita mendepani sesuatu situasi...Lapar...nak cepat...menunggu lama..mulalah secara tiba2 mengalir darah Hang Jebat....dalm diri...Akk cam tu gak...ada masa sempat ckp sori...adakala berlalu jer pergi...N3 kesedaran ni doc..timakasihlah saling mengingati...

    ReplyDelete
  21. ego & ketegak (degil) tu sama je boleh membuatkan org lain boleh sentap..hanya dgn meminta maaf kita boleh kembali tenang..
    ehh macam ayat novel je hahahahaha

    ReplyDelete
  22. ego lah paling susah nak turun..tapi dgn meminta maaf dan memaafkan membuat hati lebih tenang..

    ReplyDelete
  23. Sedih lak acik baca.tulus mohon maaf..
    Alhamdulillah..

    ReplyDelete
  24. tersentuh plak baca n3 nih..
    tak semua orang akan lakukan sama seperti DZ buat.. lagi2 kita tengah marah.
    tahniah DZ.. saya kagum dengan tindakan DZ..:)

    ReplyDelete
  25. Aku pun sama....cepat marah bila lapar...

    ReplyDelete
  26. selalunya saya takkan sampai hati nak marahkan waiter walaupun order lmbat sampai sebab saya nampak dengan mata sendiri yg waiter ni sibuk, ke sana ke sini amik order cust, hntr order customer.... diorg penat kadang2 sampai hilang fokus, bila cust ramai sememangnya sukar nak layan semuanya dgn baik.

    ReplyDelete
  27. Tahniah buat doc.. bukan semua orang mampu berbuat demikian selepas marah..

    ReplyDelete
  28. kesian jugak kat budak tu
    sebab dia just waiter je kan
    yang masak nya orang kat dalam kitchen tu
    tapi takpe la dah minta maaf
    setiap orang ada kelemahan dia
    yang penting dia dah maafkan lega sket ye dak

    ReplyDelete
  29. betul.......tu lah orang kata jangan pi shopping (order makan ni pun ala ala shopping la) masa perut tengah sangat kosong....hangen kus kus boleh naik terus ke kepala....

    ReplyDelete
  30. Ada masa2 kita out of control. . Mungkin sebab pressure di office..apa2 pun Alhamdulillah sebab "mendapat hidayah".

    ReplyDelete
  31. Bulan puasa ni,DZ memang banyak dugaan. Kalau tak biasa marah, tetiba nak marah sesaja. Nasib baik ada wife di sebelah yang bagi sejuk hati suami. Pengalaman yang harus dikenang ni, DZ.

    ReplyDelete
  32. Ini bagus. tak semua orang boleh buat macam tu. tahniah!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...