Thursday, July 17, 2014

Lontong Kering

Buat para wanita di luar sana, yang takde idea nak sediakan juadah berbuka..

Ni aku kongsi juadah aku berbuka semalam..

Lontong Kering. Famous di Johor. Nasi impit dimakan bersama rendang, serunding, sayur goreng jawa dan sambal udang..ada juga versi yang letak kuah kacang sikit + paru goreng digunting..

33 comments:

  1. Pagi2 kuar gambar makan makanan ni doc...haihhhh...

    ReplyDelete
  2. taknak buat ketupat bulan puasa nih, simpan utk raya, baru besttt

    ReplyDelete
  3. Pagi2 dah tayang makan...saja je taw...

    Pi Johor nak carik benda ni nanti.

    ReplyDelete
  4. arghh apa ni apa ni
    tak nak tengok
    hihi

    ala mana nak cari lontong darat kat melaka ni -_-

    ReplyDelete
  5. Adoiyaii terliur pulak.. x pnh mkn mcm ni...

    ReplyDelete
  6. Adoikkkhhhh

    Penderaan sungguh tgk lontong itu !!

    ReplyDelete
  7. gULPPP...!!

    hUH.. batal pose tgk gambo ni lama2.

    ReplyDelete
  8. wala wala... menu raya sudah kuar di blog DZ ... udah tergoda pulak teman nengok nye :)

    ReplyDelete
  9. Oh... di sana tak ada resepi macam ini ke doc.?
    Jadi ini Fizalah yg masak semuanya:)

    ReplyDelete
  10. Amboi doc. Awalnya raya...hehehe...Buat orang kecur ailio jer tau.

    ReplyDelete
  11. pagi2 tengok gambar makanan , aih bertabah ajalah

    ReplyDelete
  12. Ini juadah, kalau nak masak sendiri kat rumah, confirm sehari suntuk akak kat dapur Doc oiiii..... Nak buat rendang, nak masak sambal jawa...nak buat serunding kelapa...ingat senang ke? Huhuhuhuhu....terbayang2 dah nak parut kelapa berpuluh2 biji....

    ReplyDelete
  13. ni betul2 johorrrrr ni doc heheheehe

    adoi saje la doc ni bikir org kecur pagi2..... lieya pun suke lontong kering....tapi yg berkuah lodeh ngan sambal kacang tetap di hati...uwaa tak sabar nak balik kampung....

    ReplyDelete
  14. Dah macam hidangan hari raya ...
    Jam berapa sekarang ni ye .... hehe

    ReplyDelete
  15. Semalam dah tengok.. ri ni tengok kat sini.. alahai.. tergoda dibuatnya..

    ReplyDelete
  16. Nanti Che Mid buat kuah lodeh pulak...sape yang suka berkuah tu, boleh tambah ..he he..

    ReplyDelete
  17. La...ingat sekali ngan resepi...kena google lain la...hehehe

    ReplyDelete
  18. sebenarnya nakcik tak tau istilah lontong tu....kalau makcik, yang tu adalah nasi himpit & rendang...kalau yg berkuah lodeh tu makcik kata lontong...tu yg bila ckp ngan org selatan (tanah air) makcik teragak2 nak kata.."hari ni mkn lontong..: hehe

    ReplyDelete
  19. woh gambo lontong kering....membako!!!

    ReplyDelete
  20. sedap nampaknya
    aku lak suka lontong goreng
    tau tak lontong goreng tu apa?

    ReplyDelete
  21. Uish! Kak Fiza yg msk semua ni ke doc? Pehh! Fav ouh! Last mkn lontong kering plg sedap adalah di Taman Perling - 5-6 thn lps....Sobs....

    ReplyDelete
  22. terbaek lontong kering, kite sukerr

    ReplyDelete
  23. susah nak carik kat bazar ni....

    ReplyDelete
  24. Aduhh sedap sangat nampak Lontong ni Dr... sy tak pernah makan lagi ni.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. DR... Saya keje kat hospital Lahad Datu..;)

      Delete
  25. Tak pernah makan lontong kering camnih..
    selalu makan yg ade kuah tuh.
    mana nak carik lontong cam nih DZ?

    ReplyDelete
  26. Aduhai... dugaan betul ler! Mana nak sempatnya DZ nak merendang daging balik kerja nanti buat makan dengan lontong ni. Setakat sambal jaws tu okeylah lagi leh pejam mata. Ish, ada sambal udang pulak... tak tahan puasa den tau :)

    ReplyDelete
  27. Depan opis Kak Azie ada restoren yang jual Lontong juga Lontong Kering sebegini setiap pagi. So masa sarapan dulu, kami rajin la dok borong. Sebab orang Johor yang meniaga, memang pure betul!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...