Tuesday, June 10, 2014

Jangan Jadi Obes

Tadi belek belek gambar anak anak aku masa mereka kecik..
Aku speku, anak bongsu aku si Zayydan ni, mesti ikut muka abang nya, si Ziyyad..

Ni Ziyyad masa baby..


Ni Zayydan, bulan lepas..


Ziyyad ni, sekarang ( umur 6+), ada imbas imbas rupa aku masa aku 6 tahun..
So penaakulan mantik nya, kalau Zayydan follow Ziyyad, makna nya 2 orang anak aku nanti, rupa macam aku?  :P

Yang tengah ni..
Aku speku..ikut sebijik muka mommy nya..

Okehhh..
Pentingnya membuat spekulasi/andaian/penaakulan mantik...
Sebab..
Adik aku whatsapp gambar lama kami adik beradik..
Peringatan keras:  JANGAN GELAK tengok aku ya..

Aku yg boolattt..hahaha...Masa ni aku darjah 3 rasa rasanya..Sebab ayah aku dukung adik bongsu aku tu, yang lahir tahun 1987. Aku masuk darjah satu tahun 1985. Gila aku & adik2 aku tergelak tengok gambar ni..apa ke motif aku pakai baju Ladybird belang pink biru? Aiyoooo..

So..
Si Ziyyad sekarang kurus..
Aku dah janji kat wife aku..
Aku akan kawal Ziyyad, biar dia maintain kurus, hensem, kacak, bergaya, taf, dan yg sewaktu dengannya..
Dan sebab penaakulan mantik aku kat atas tadi pun kata si Zayydan maybe follow aku, so dia pun sama, aku kena pastikan dia kurus, hensem, kacak, taf, bergaya...hahahahaha..
Jangan makan banyak..
Jangan jadi obes macam aku tu..hahahaha
Memang dari awal lagi kena aktif bersukan, riadah..
Kalau dah obes, mmg jenuh woooo nak kurus kan badan..
Dulu aku aktif rugby, mmg boleh kurus..
Masuk universiti belajar medic, habis boroi..
Kerja spital, lagi hampeh takde masa nak bersenam..
Sekarang ni, azam nak fit bergaya macam tahun tahun sudah yg tak kesampaian ..
Kena jaga makan, 3 minggu sebelum masuk Ramadan..keh keh keh ..
Masuk Ramadan...makin kurus dan fit...keh keh keh...
Impian itu pentingggg...lalalalalala

Ziyyad tahun lepas, 5 tahun ++...seingat aku, masa aku 5 tahun ++ pun, aku kacak macam ni..bahahahahaha..

31 comments:

  1. belajar perkataan baru hari ini..
    'penaakulan mantik...'

    booolat best perr..
    sedap polok!

    ReplyDelete
  2. sblm masuk darjah 1...kanak2 yg chubby nampak comel..geram nengoknya..bila dh mula sekolah..dah tak berapa nak comel dah..:)

    ReplyDelete
  3. ahahhaa.. bolat & comel DR masa kecik2... lebih kurang Ziyyad tu muka...
    siap buat penaakula mantik tu Dr..dasyat... haha..

    ReplyDelete
  4. hahaha akak gelak tergolek2 tengok pic DZ waktu kecil tu ... memang obes pastu pakai baju pink kaler.. tu yg tak menahan tu...

    Yang pic last sekali tu memang terserlah kehenseman Ziyyad ... :)
    Janji dgn auntie jg ikut macam ayah tau.. hahaha larikkkkk

    ReplyDelete
  5. bahahaha... penakulan mantik saya tengok leher ziyyad agak kurus dan jinjang.. insya allah kurang sikit risiko nak obes tu.. provided kena jaga gak la makan dan aktifkan diri..kikiki..

    ReplyDelete
  6. ok janji tak gelak .......kahkahkah
    Comel apa baju pink lady bird tu kihkihkih
    Yang penting Ziyyad comel apa...menurun dari siapa juga tu....

    hehehehehe alamak tak dapat berhenti gelak.

    ReplyDelete
  7. hahaahahaa...ehhhh tergelak plak!!!

    bapak hensem anak sure hensem laaaa doktor!dont woriii lagi pulak ade darah jawa, jepun johor skit skit :)

    dun woriiii...my adikss gemuk hingga sek menengah but abis sekolah kurus kering!dah kenapa...?ganetik kot..

    ReplyDelete
  8. Hihi... kelakar tengok gmbar doc. masa kecik tu.
    Kalau Ziyyad sekarang ni bagi t-shirt lady-bird tu mesti tak nak:)
    Sulung ikut daddy, 2nd ikut mommy dan adik ikut daddy/mommy adil!

    ReplyDelete
  9. Masa zaman dulu2, baju ladybird tu yang paling mahall...glemer dan ada class. Kaler memang tidak di kira feminin atau maskulin lagi, tapi kalau ada baju ladybird, memang bangga la kiranya. Ok, fakta dan penaakulan mantik yang lain2 tu, akak pasrah menerima...hehehehe

    ReplyDelete
  10. adoiiiiii beratnya 'bakul' niiiii hahahahahaahah

    bkn ke ms zaman tu mmg fofular bj ladybird??

    ReplyDelete
  11. Part baju ladybird jalur pink biru xnenahan..kihkihkih..jgn ulangi baju yg sama plissss..;)))))

    Anak2 doc semua comel3..suke saya tgk..ehhh td doc kate anak2 doc ikut muke doc..adakah bermakna mcm saya ckp doc pun comel..owhhh nooo..larikkkkk..hahaha..-gurau ptg jer-

    ReplyDelete
  12. hahahahaha nak gelak jugak walau tak kasi... My son1 balik sini masa wkend, bgtau dia pi jumpa doktor tanya apa sebab dia tak naik2 badan sedangkan kawan2 dia dah nampak ala2 dewasa....
    doktor rekemen multivite & balik sini tambah B comp...harap2 it works for him :)

    ReplyDelete
  13. Mmg bolat btul erk u masa kecik..tp ank2 u semua handsome..hehe

    ReplyDelete
  14. Bagi yg tak pernah bolat ingin sangat2 nak bolat-bolat sikit body, sebab kata orang lelaki yg kurus tak macho. Seperti anak lelaki no 4 saya yang kurus melidi, makan sehari 5 kali pun tak mau bolat-bolat jugak, kesian....

    ReplyDelete
  15. budak kecik comeljer kalau bam bam...
    tapi akakni alahai tak larat mata memandang...
    tengok doktor cam comeljer masa keciktu...

    ReplyDelete
  16. dah tergelak doc akk tak sengaja...hahahahaha..penaakulan mantik pestime dgr ni doc....maklumlah kurang membaca...motip baju ladybird..nak nampak lagi comel kut doc...belang pink biru hahaha tak menahan...

    ReplyDelete
  17. obes -_-
    bila nak kurus ni
    saya akan pastikan kalau saya ada anak, saya akan refer penaakulan mantik seperti di atas
    hahaha

    ReplyDelete
  18. Tak nak gelak. Tapi ter gelak jugak ☺☺

    Ok apa baju ladybird belang² tu. Tapi anak² bujang dr memang handsome.

    ReplyDelete
  19. tu gambar masa darjah 3?dh sama tinggi dengan kereta..hehehe

    ReplyDelete
  20. Adakah mantik itu sama erti dengan mantis? Hahaha

    ReplyDelete
  21. hhihi, kerana entry ni tak pasal2 saya belajar memahami apa itu penaakulan mantik....
    tq..saya faham dah..

    ReplyDelete
  22. Ok..ok..mak janji mak x gelak..mak x gelak.

    tp..

    tp..

    Kah kah kah kah...mak gelak utk diri sendiri jugak. Sbb dulu x gemok..kuruih mcm bdk x cukup makan tp now..??

    Gemok,debab,lemaksss berlebih2an woih!


    ReplyDelete
  23. tiap kali mak aku pergi sepital..dia akan buat kesimpulan mana misi yang baru kerja dan yang lama..
    kalau yg baru kerja, kurus..yg dah lama sikit...
    bau ubat boleh buat jadi gemuk tak?

    ReplyDelete
  24. yg sulong rasanya bleh maintain kot badan ko ko jaga dari awal
    yang no 2 tu sebijik mommy la muka
    ngan putih ngan gebu
    tapi mungkin bleh jadi kurus kalau dah start melasak
    yang ke3 masih jauh utk diperkatakan
    biar ajelah montel dulu
    sebab sedap wat cubit2
    ahhahahhaa

    ReplyDelete
  25. Hahahaha.. tergelak gelak baca n3 nih.
    ape plak kontrol 2 orang jer.. kontrol semua lah DZ.. biar semua hensem dan seangkatan dengan nye.
    hahahahahaha.. aduhaiiii.. letih pikir pasal berat badan nih DZ. hahahahaah tetiba!

    ReplyDelete
  26. Hahaha...penaakulan mantik... ohsemnya perkataan...dah lama tak jumpa... alah DZ...anak-anak kita semuanya besar tapi kalau ikut makpak zaman mereka dulu-dulu, semuanya melidi...camna nih...

    Semoga azam sebelum Ramadhan DZ akan terlaksana...nanti pakailah baju melayu pink diri sebelah si abang sulung, nak tengok ada tak sebijik cam Daddynya....

    ReplyDelete
  27. ziyyad sangat hensem!
    selamat berjaya dr untuk menguruskan badan

    ReplyDelete
  28. SA pun x leh tgok gambar2 lama...mesti gelak gilo nanti..hahahahahahaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...