Monday, April 21, 2014

Koleksi Kisah Benar

Hari ini, Isnin...
Agak busy...
Macam biasa...
Jadinya, tak sempat nak berceloteh di blog ni..
Aku copy & paste aja lah celotehan aku di FB tadi...
Buat rakan2 blogger yang bukan rakan FB aku , enjoyyyy yourself membaca kisah benar ini..:P



Kisah 1:
- Doc:  Demam berapa hari dah?
- Pesakit: Saya takgi kerja pagi ni
( clue nya: lain di tanya, lain yg di jawab)

Kisah 2:
- Doc: Sakit apa ya?
- Pesakit: kipala sakit, badan sakit, cirit, itu muntah sudah 8 kali...tekak sakit
(clue nya: pendek kata, segala sistem dalam badan, sakit! )

Kisah 3:
- Pesakit: Saya sakit sangat pinggang ni, dah makan ubat tak jalan..
- Doc:  Okeh..saya bagi awak injection tahan sakit yang kuat, kita inject kat ponggong.
-Pesakit: Errrr...saya tak boleh kerja..sakit pinggang..tapi tak mau inject
- Doc: Dah tu kata sakit sangat..meh la saya inject kan..lepas tu awak bleh rehat kat rumah
( clue nya:  sakit sangat..tapi refused injection. Org kalau dah sakit sangat, dia sendiri yg mintak inject, ini genuine case )

Kisah 4:
- Pesakit:  Saya demam, batuk..flu ( sambil buat buat batuk..melampau pulak tu harkat batuk nya..bahahaha)
- Doc: ( sambil mata membelek " Buku Rawatan Panel" pesakit)...Tapi awak 2 jam tadi dah gi klinik lain kan? Doktor sana dah bagi ubat kan? Dan  mmg doktor sana tak bagi MC..sebab awak tak demam pun bila saya check.
- Pesakit: ( dalam hati: cissssss....dia tau aku nak mintak MC, gatal tangan pulak doc ni belek buku rawatan)
( clue nya: rajin rajin lah belek kad rawatan/ buku rawatan panel pesakit)

Kisah 5:
- Doc:  Awak takde MC ya hari ni...saya tambah kan sikit je lagi ubat demam..tu pun bila perlu ambil., ambil lah
- Pesakit: Saya tak larat gi kerja
- Doc: ( sambil tgk " Buku Rawatan Panel" pesakit). Semalam kan awak dah MC kat klinik lain.
( clue nya: rajin rajin lah belek kad rawatan/buku rawatan panel pesakit)

Kisah 6:
PERHATIAN: KISAH INI AGAK SENSITIF, ADA PIHAK MUNGKIN SENTAP, TAPI SIAPA YANG MAKAN CILI, DIA LAH YANG SENTAP..keh keh keh

- Pesakit: Saya ada emergency la doc / anak saya sakit la doc..Pengetua/ GB suruh saya ambik MC kat klinik.
- Doc: Bukan kah ada akta/ termaktub dlm akta, awak boleh ambik CRK( cuti rehat khas).??
- Pesakit: Tapi GB/Pengetua kata leceh/tak mau rosakkan rekod.
- Doc: Dah tu, bila timbul masalah birokrasi tempat awak kerja, doktor lah tempat settle kan masalah?
( clue nya: Memang kami para GP, pening kepala melayan karenah sesetengah guru sebegini. Pun begitu, kami percaya majoriti guru bukan kaki MC, ramai yg komited dan jujur dalam mendidik anak bangsa. Jadi, as I said earlier, yg termakan cili sahaja lah rasa pedas yer..hahaha)

31 comments:

  1. hahahhaah ada yek doc yg bt gitu di pagi isnin? pelik pulak dgr nyer... sbb tak penah bt kot... sbb dana jenis kalu tak betul2 sakit n tak larat baru pg kenek n doc yg nk bg mc bkn kite yg mintak mc... n kalu dmm biasa2 n xlarat pg keje kadang amik cuti rehat je...

    sebenarnyer ini semua ikut mentaliti kita sendiri kan... kalu kite sndiri yg mmg dh biasakan diri mls... sampai bile2 pun

    ReplyDelete
  2. hehehe...dah baca kat FB tadi... kena print out, buh kat depan pintu klinik..sapa yang terasa, terus tak jadi minta mc dah kuikuikui

    ReplyDelete
  3. kisah 3
    selalu jumpa
    selalu buat macam awak buat..

    sekarang..
    kalau ada patient tanya ' klinik ada jual MC tak?'
    saya ajar staff..
    macam awak ajar ..
    ' ada ..500 ringgit.. dua hari 1500 ringgit.. '
    hahahhahaa!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak, nanti orang kata tak reti matematik pulok.
      hahaha.

      Delete
    2. hahahaaa!!
      exponential rise!!

      Delete
  4. hehehehe.. macam2 alasan jugak yer.
    tapi rabu lepaskan DZ. saya kena cirit birit.. memang tahap flat trus badan.
    doc saya bagi 2 hari MC. heheehhe.

    ReplyDelete
  5. Ha, yang sakit pinggang tu, kalau memang betul sakit, memang akan mintak injection. Akak dah rasa dah tu.... Arcoxia pun x jalan... Jalan pun senget. Tapi kalau dia tak nak injection, memang obvious la kot.

    ReplyDelete
  6. koleksi kisah2 benar oleh sorg doc...kelakar membacanya...ramai yg suka auta rupanya bila jumpa doc...

    ReplyDelete
  7. Pernah gi klinik dr bagi mc tapi simpan dalam poket. dan pernah dr nak bagi mc tapi cakap kat dr tak nak mc nak ubat je. kena gi ofis jgk sbb klau keja tak siap nnti lagi parah. pekerja mcm ni pn tak bagus sbnarnya sbb selfish gi ofis sebar virus. tihihi...

    ReplyDelete
  8. Hihi... inilah kerenah org nak sambung cuti ni doc... maklumlah hari isnin.

    ReplyDelete
  9. kalau compile ni boleh buat buku..haha

    ReplyDelete
  10. hahaha,mcm terasa pedasnya
    tp dulu la,skrg saya dah baik
    mc pun setahun sekali kot

    ReplyDelete
  11. masuk pesakit yang ke-18..
    doc : eh, sakit la hati saya tengok awak punya muka mintak mc ni. dah pergi balik...
    pesakit : (terpinga2 sebab belum bukak mulut dah kantoi..)

    ReplyDelete
  12. Doc nak mc boleh..sogo ada sales..lama x pi shopping...muahahahaha...larikkkkkkk

    ReplyDelete
  13. Koleksi kisah hari isnin. Macam2 fikir kalu nak ngelat ni ehehe

    ReplyDelete
  14. Nasihat aku doc, rajin rajin lah belek kad rawatan/buku rawatan panel pesakit ya.

    Hahaha.

    ReplyDelete
  15. no 3 kisah benar suami saya tu. sakit sangat tak tertanggung br gi mintak injection .kalu boleh x nak mc nak keja. workholic punya olang..apa pun tak boleh..huhuhu

    ReplyDelete
  16. macam-macam kisah ado, hehe :)

    ReplyDelete
  17. hheeeh..berssusun2 la klinik dia pergi dalam seminggu tu..gara2 malas nak kerja..tempat kerja suami saya tak boleh buat gini sebab kalau MC mesti tempat kerja nya akan hubungi klinik tu tanya macam2..suami saya kata ada klinik kat sini yang surat MC nya tak laku kat tempat kerja suami..ketat kan undang2 nya??

    ReplyDelete
  18. Mesti penat doc geleng kepala dgn pe'el sorang2. :D

    ReplyDelete
  19. Ni lah dia..time badan sihat tipu tipuan kata sakit...dlm kepala tu nak MC jer..tanya dmm berapa hari boleh jwb dia ari ni tak keje..adoiii hai...yg doc nak cucuk tu ada tak jarum yg size dia besar duit siling 50 sen lama tu Doc..biar berlubang ponggong dia tu...geram jer tgk org yg nak mintak MC jer kejenya ni...

    ReplyDelete
  20. DAh baca kat FB tadi. Memang lawak lah. Ada jer alasan nak MC khenn. Nasib Dr tak fobia nak kerja hari senin...hehe...

    ReplyDelete
  21. Berdasarkan pengalaman saya berdepan dengan staf yg sakit jadi-jadian ini ialah bila menelefon pejabat beritau 'sakit', suara mereka mesti perlahan diiringi batuk-batuk kecil. Memang lawak, semua sakit mesti ada simptom batuk: demam....batuk, sakit kepala....batuk, sakit kaki...batuk, sakit perut...batuk... Rasanya pesakit jadi-jadian tu terpengaruh sangat dengan cerita drama Melayu - asal sakit mesti kena batuk-batuk....

    ReplyDelete
  22. 1 ariMC RM500.. 2 ari RM 1500? Ahaha..mesti menyumpah2 org yg bertanyakan MC tu kan ^_^

    ReplyDelete
  23. baru ni pegi klinik. Pastu doktor tanya nak mc tak, saya kata taknak. Pastu bila kat kaunter ubat, staf kaunter bagi ubat then tanya lagi, MC awak nak hari ni ke esok? *pegi klinik tu waktu malam*. Mula2 rasa tanak MC, tp dah 2 kali ditanya terus je jwab, 'esok'.

    ReplyDelete
  24. kekadangkan.. pelik dengan staff yg bagi mesej kul 6 pagi kata MC harini... pastu kalau tengok MC cert tuh... bukan klinik 24 hours pun and dated hari dia MC tuh (measn bukan dia g klinik malam ler kan). apa pun lantakler.. as long asa ada bukti MC

    ReplyDelete
  25. Sampai satu tahap rasa susah nak percaya dah alasan yang staf bagi yang dia dapat MC..
    Contoh: cuti dah tinggal sikit tapi sebab nak selamatkan cuti sanggup dapatkan MC..

    ReplyDelete
  26. Kadang terfikir gak....mudahnya dia ni dapat mc ? Naik hangin bila Isnin or Jumaat je mc.....Doc, jika anak demam/sakit, si ibu boleh dapat mc ke ?

    ReplyDelete
  27. hehehe tepuk dada tanya hati lah doc bab2 mC ni

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...