Thursday, March 20, 2014

Keputusan SPM 2013

18 tahun yang lalu, aku terima keputusan SPM.
Keputusan aku biasa biasa sahaja, tak lah berderet A.
Andai tuhan benarkan aku memilih semula nak ke mana selepas SPM..
Nescaya,
Aku akan buat pilihan yang lain. 

:)

Menyesal dgn pilihan lampau?
Tidak.
Di paksa oleh parents utk memilih pilihan lampau?
Tidak.
Aku yang pilih sendiri, benda yang aku idamkan sejak zaman tadika.

Dah tu, kenapa " akan buat pilihan lain andai tuhan benarkan di gostan masa lampau? "
Tak suka sangat dengan apa yang dibuat sekarang?
Tak juga.
Rasa terpaksa kah dengan apa yang dibuat sekarang?
Tak juga.

Dah tu kenapa?
Tak bersyukur kah?
Jauhhhhhhhh sekali tak bersyukur..aku amat amat bersyukur..
Aku usaha setiap hari beri yang terbaik, sebagai salah satu tanda bersyukur..

Dah tu, kenapa?
Susah aku nak jawab.
Susah aku nak jelaskan.
Orang yang 'sama sama dalam kasut aku', mungkin akan faham

Adik adik sekalian yang baru dpt result SPM..
Semoga adik adik, lebih luas pemikiran..
Lebih terbuka minda, berfikir di luar kotak..
Bila tiba bab memilih jalan kehidupan selepas SPM..

:)


 Aku rindu zaman di sini. Aku berjanji, akan bantu sedaya upaya anak anak aku, utk berfikir di luar kotak, bila tiba masanya utk tentukan pilihan masa depan / kerjaya.  Aku janji!

34 comments:

  1. teringat dedulu kemain berdebor nak amik result SPM...
    Bila dah dapat ok la sama la kiter tak bederet pun A nasib baik berjaya jugek masuk U..
    pilihan pun rasanyer dah ok... itu jer yang layak haha...

    amboi kemain comey budak 2 nih tau geram...betul tu doc kalo boleh kita nak didik anak kita yang terbaik insyaallah moga anak2 kita berjaya dan cerah masa depanya...

    ReplyDelete
  2. akak serahkan keputusan memilih hala tuju lps spm pada anak2...ikut minat mereka...yg minat IT..pilih IT Engineer..yg suka makan(bidang makanan) pilih food tech..

    ReplyDelete
  3. aku tak menyesal.
    cuma aku yakin boleh buat lagi baik.
    ye lagi baik untuk masa depan yg cerah.
    apa-apa pun aku suka dengan hidup aku sekarang.
    aku bahagia..walau tak kaya. ha..ha

    ReplyDelete
  4. berderet-deret A saya!

    hahahhahaa!!!
    kerek ek??!

    ReplyDelete
  5. Saya agak menyesal tapi apa pun sebab redha dan ikhlas sebab saya tahu yang Dia Lebih Tahu aturan hidup kita.
    Nak pusing balik pun dah tak boleh, jadi kita teruskan mana yang mampu dgn seikhlas dan seredha nya.

    ReplyDelete
  6. Saya bangga dengan apa yang saya dapat dulu..tapi miss sikiiitttt, kawan yang baik sikit dari saya dapat pergi obersi..

    ReplyDelete
  7. Saya cuba nak fahamkan, tapi gagal.

    Err, kenapa Zayyan nampak lebih besar dari Ziyyad?

    ReplyDelete
  8. lorhhh...tua setahun je kita yer..
    kalo ckp pasal SPM...sedeyyy..
    tp bersyukur dgn apa yg saya kecapi skg

    ReplyDelete
  9. Anak acik baru dapat keputusan doc.tak juga berderet A..dia campur kan B+ dengan A+ baru cukup sepuloh m.pelajaran..acik tetap bersyukur.dia tak C tak de D.

    ReplyDelete
  10. cerita pasal SPM..... saya tak layak untuk jadi jurutera.... hehehe... selayak nya lepas dapat SPM jadi binik orang ja masa tu...

    tapi cita2 dulu dari kecik memang nak jadi jurutera.... tapi bukan jurutera sekarang ni... dulu nak jadi jurutera letrik gituu..
    tapi jurutera dalam bidang sekarang ni juga lah yang memberi sinar dalam kehidupan saya dan anak2... ;) .. syukur Alhamdulillah....

    jab2 ni ayat jurutera sastera memang macam ni... susah nak paham... hahahaa

    ReplyDelete
  11. so maknenye doc punye cite2 bukan doktor la yeak...ce citer sikit...mcm kisah menarik jek nie...

    dulu mase kite dulu pakai pangkat2 kan doc..sekrang dah A B C camntu....

    ckp pasal spm ni, tadi baru tgk ig rozita che wan...anak die dpt cemerlang tuh...sejuk perut omaknye hah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko skodeng jugak eh IG dia Lieya? Peminat tegarkah...Ahahaha...

      Delete
  12. semoga janji itu akan dapat ditunaikan bila sampai waktu nyer :)

    ReplyDelete
  13. cikgu pernah tanya kenapa aku tak mau jd doktor...aku jawab " ...sbb yg datang jumpa doktor tu orang yang sakit2 je, lama2 ikut sakit juga".

    beberapa tahun lepas aku tanya seorang doktor dikliniknya " pagi petang doktor kat klinik, isnin sampai ahad ada bukak klinik...duit berkepok pun bila masa doktor nak belanjakan?"...dia senyum tawar je...

    ReplyDelete
  14. Sekarang ni kalau tengok adik2 yang dapat keputusan tak baik saya ada risau sikit sebab ramai antara mereka fikir dunia mereka dah berakhir.sampai ada yang ambil jalan singkat yang bodoh..sedangkan mereka sepatutnya fikir segalanya baru je bermula..sekarang ada banyak jalan untuk berjaya.tak dapat masuk U tetap ada tempat lain yang terima kita.

    ReplyDelete
  15. Kerja akak sekarang tak ada kena mengana dengan cita2 langsung larik 360% tapi lama2 akak cintakan kerja ni...:)

    ReplyDelete
  16. aku keje bukan atas kemahiran yang aku ada... tapi aku ok je dengan keje skang ni noks. aku nak anak aku jd mcm kau dok!

    ReplyDelete
  17. Saya dipaksa dan terpaksa! Tapi takdalah menyesal manapun. Mungkin dah ketetapannya begini. Lari macamana pun ke sini juga suratannya :) Kalau boleh digostan masa, saya mungkin menolak untuk menurut kata. Mungkin juga saya sampai tak bertegur sapa kerana tak suka dipaksa-paksa.

    ReplyDelete
  18. kita adalah para pelakun di pentasNya

    ReplyDelete
  19. kalau boleh pusing balik masa lampau..banyak benda nak ubah :)

    ReplyDelete
  20. Nampaknya kita sebaya doc.
    Saya...pada mulanya ada kesal. Sbb masa lepas spm tu tak terdedah dgn tips memilih course. Tapi skrg saya percaya, inilah perjalanan hidup yg terbaik buat saya.

    ReplyDelete
  21. kalau keputusan SPM tak seperti yang diharapkan tak bermakna ianya dah berakhir.. masih ada masa dan ruang untuk mencapai kejayaan seterusnya..

    psstt: pasni gambar dorang bertiga pulak buat macam aksi.. ;)

    ReplyDelete
  22. Dalam maksud entry ni. Ada cerita disebaliknya yer doc...Handsome nya budak dua org ni ☺

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum,
    Dakupun tak pernah terfikir utk keja macam ni hu hu huhuhu
    tetiba je TERjadi gini...boleh gitu?
    Apapun, syukur alhamdulillah, daku tak jadi sampah masyarakat

    ReplyDelete
  24. Mujur saya tak jadi doktor …. hehehe

    ReplyDelete
  25. MRSM Taiping eh?
    Dah byk bangunan nampaknya... nama aku pd dinding di blkg kelas mesti dah dilapisi berlapis lapis cat..huhu

    ReplyDelete
  26. Saya juga tak dapat berderet-deret A dalam SPM seperti anak-anak saya. Tapi zaman itu tanpa berderet-deret A pun boleh melangkah jauh sebab ketika itu persaingan tak banyak, IPT boleh dibilang dengan jari....Sekarang IPT bercambah, bilang dengan jari tangan dan jari kaki masih tak cukup, persaingan untuk kerjaya terlalu sengit...

    ReplyDelete
  27. Apakan daya yer doc..tidak boleh masa diriverse semula....

    ReplyDelete
  28. Andai dapat ku undurkan putaran dunia...pasti daku sudi menolong doc..hahaha.....cer mintak dengan Doraemon...

    ReplyDelete
  29. Dulu skolah saya pun shortform dia SMART. Tapi kat kuantan sebelum tukar jadi SMKART sbb saper la kretif suh masukkan perkataan menengah kebangsaan plak kat nama skolah tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasa cam komen lari dari tajuk plak. Huhu.

      Delete
  30. apapon rezeki Allah seluas muka bumi kan.. saya pon lain cita2 & lain jadinya.. redha dgn ketentuan serta percaya qada' & qadar Allah.. hati akan jadi lebih tenang insyA... Allah knows best..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...