Friday, February 7, 2014

Vaksin Typhim Vi

suntikan Typhim Vi, vaksin mencegah Typhoid Fever ( demam kepialu)


Aku baru suntik 8 orang pekerja restoren vaksin Typhim Vi .
Itu requirement dari Majlis Bandaraya utk pekerja di sektor makanan, sebab demam kepialu berjangkit menerusi makanan.

Ceritanya..
Macam tahun2 sudah..

Bila suntik vaksin ni..
Baru kita tau melambak restoren yang kita sangka ' halal'
Menggajikan pekerja yang non muslim
Yang aku tengok kukunya, jarinya..pun loya..
Yang aku tengok rambutnya, pun loya..
Mereka ini, mungkin bukan waiter..
Tapi pekerja di sebalik tabir ( dapur)..
Restorennya gah..posh...kagum kita lihat..
Tapi pekerja di sebalik tabir nya..
Tu belum tengok utensil masakannya..

Alahai..

39 comments:

  1. alahai..ngeri la pulak.. restoren mana tu dr faiz?

    ReplyDelete
  2. tu yg selalu terbantut bila nak makan Teppayanki...tgk tukang masak tak ensem langsung...hehehe

    ReplyDelete
  3. errghhhhhhhhhhhhh... terus aku rasa loya nak mkn kat luar.

    ReplyDelete
  4. Tetiba rasa loya. Errr lagi suka pegi kedai yang dapoq terbukak. tapi susah nak jumpa.

    ReplyDelete
  5. Ok.. lepas ni aku akan lebih kerap suruh wife masak di rumah...

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. kalau bau wangi memang hairan la kak.

      Delete
  7. Itu belum tengok yang celah2 segala jenis yang berlipat lagi tu kan....eeeaawwww...!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha betul tu sis.

      akak setuju ngan apa yg doc tulis, mmg betul lagi sahih! tp selagi tak jadi kes tkader nya MB nak wat kerja menyeluruh betul2. Kang kita citer lebih2 org ckp kita nak tutup piuk nasi orang lain pulak. Akak dan pekerja yg terlibat wlp bukan uruskan makanan mmg dpt suntikan 3 tahun sekali.

      tp org kita pun mcm tak kisah jer makan kat tempat2 camtu...dah lapar benar gamaknya sampai takleh nak fikir! hehehe

      Delete
  8. sepatutnya bos2 restoren ni kena
    hantar pekerja2 g buat Padicure & Manicure plg kurang 2 mggu sekali ni .

    ReplyDelete
  9. saya pun baru buat injection typoid.. sebab bekerja di syarikat makanan.

    ReplyDelete
  10. terbayang kuku panjang yg kotor...lengan berbulu..eiii...

    ReplyDelete
  11. Kebersihan amat penting agar kita semua sihat..

    ReplyDelete
  12. aduhaiiii...ye ke..ishh loya tekak

    ReplyDelete
  13. makanan yang sampai depan mata bukan main lazat2...tapi cer pi check kat dapur...

    tu tak nampak peluh meleleh kat dahi lagi...kain lap... tu lah jugak lap meja lap pinggan lap segala lap...

    time masak , sudu, senduk tu jugak merasa makanan, pastu yang tu jugak cedok sos cedok garam, segala macam yang tu lah...

    ReplyDelete
  14. seramnya bila tau
    restoran apa lah gamaknyer tu

    ReplyDelete
  15. alamak....ni yang makin ngeri nak makan luar ni..kena rajin masak la jawabnya

    ReplyDelete
  16. Uwekkkkkkkkkkk
    Kedai mn la tu kan....patut la sedap je kita mkn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak, kau dah la pemakan luar tegar kan kak? Hahahaha.

      Delete
  17. Alahai... jangan dicerita lebih lanjut lagi DZ. Nanti ada yang termuntah dan menyesal tak sudah. Luaran memang selalunya gah, bila masuk lebih dalam lagi barulah tahu yang sebenarnya.... Kalau doktor yang nak menyuntik pun terasa geli melihat fizikal serabai si pesakit aka pekerja bidang makanan apalahlagi kita yang tukang makan nih...aduhai..nak pitam sekejap!

    ReplyDelete
  18. dulu kan..masa SA kerja kedai kek dah dapat dah suntikan tp x tau la apa nama suntikan tu...x tau jugak samada yang sama mcm yng doc up kat entry ni ke x...masa dapat suntikan tu kan...demam oiii....

    ReplyDelete
  19. Sebab tu sekarang ni penyakit2 yg dulu dah lama tinggal dalam lipatan sejarah seperti kolera dan tibi kini muncul kembali lepas dibawa imegran2 ini...

    ReplyDelete
  20. dah banyak kedai mamak yang tak berapa nak 'mamak' sangat dah sekarang ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat gerai macam ni yang tak tahan tu dan meloyakan tekak tu yang suka "ptuiihh..ptuiih"..peluhnyer tak payah ceritalah...

      Delete
  21. Ok..rindu nk mlepak baca entry kat sini.hero2 sumer sehat,doc?

    ReplyDelete
  22. kannnn.....makcik dulu pun cucuk jugak...walau hanya buat catering kecik2 dari rumah...

    tapi tu lah kan, sekarang ni banyak sgt 'imported cook'

    ReplyDelete
  23. Munna pun baru cucuk sebab buat kad kesihatan sebab jual makanan.....

    ReplyDelete
  24. Tetiba rasa loya pulak tekak nih bila DZ sebut pasal kuku n rambut.
    adehaiiii.

    ReplyDelete
  25. Salam doc ...

    Loya pulak mendengarnya.
    Memang kalau diperhatikan di foodcourt kat shopping complex, kebanyakkan tukang masak adalah di kalangan bangsa asing. Putus selera.
    No wonder Malaysia sekarang ni dilanda banyak penyakit yang pelik-pelik.

    ReplyDelete
  26. Pemeriksaan premis-premis makanan sepatutnya dilakukan secara berkala oleh pihak kerajaan tempatan untuk memastikan kebersihan pada tahap yang maksimum. Semua pekerja hendaklah menjalani pemeriksaan kesihatan di klinik kerajaan atau swasta.

    ReplyDelete
  27. Di sini terdapat senarai klinik suntikan typhoid dan kursus pengendalian makanan www.kursuspengendalianmakanan.com

    ReplyDelete
  28. Salam. Saya pelajar UiTM Tapah dan sekarang ni saya kena buat business proposal. Saya nak masukkan jumlah kos untuk satu suntikan Typhim ni, berapa ringgit eyh utk satu suntikan?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...