Wednesday, January 1, 2014

Bapa Yang Hebat !

Antara soalan yang acap kali di tanyakan pada aku, ialah:

" bagaimana saya nak suruh anak saya makan doc? "

" dia memang makan jajan aja...taknak makan"

" susah la anak saya nak makan ubat"

" saya guna ubat punggung aja..ubat sirap dia tak mahu"  ( ubat demam masuk dlm lubang dubur)

Aku bukanlah pakar pemakanan..
Jauh sekali pakar motivasi kanak kanak..

Cuma yang selalu aku nasihatkan ibubapa sebegini:

" Gunakan kreativiti anda"
" Selidik, fahami apa yang anak anda suka / kelemahannya..dan gunakan ia"

Kita yang lebih kenal anak kita..
Bukan doktor...bukan cikgu...bukan nanny..walaupun ramai juga yg maid nya lebih kenal anaknya

Kreativiti bapa ini, anda boleh contohi..



ps: Jangan pula nanti bagi alasan " saya tak geti melukis lah! " 
Be creative!
Perah otak!

22 comments:

  1. anak saya minum susu je skrg ni...maybe after 6 month umurnya saya pun akan menghadapi masalah ni. harap harap baby aina tak cerewet makan. :-)

    ReplyDelete
  2. Anak den pun minum susu jerk.....dah tak maw makan....makan pedas skey pun tak leh....rasa nak cekik2 jerk...

    ReplyDelete
  3. kalau cantik sangat, rasa sayang pulak nak makan! hehehee...

    ReplyDelete
  4. Hahaha.... Anak daku tengok roti ni mesti cabut larikkkkk...

    ReplyDelete
  5. hahah.. cantek plastik roti.. =D

    ReplyDelete
  6. Setuju doc....hanya kita sebagai ibu bapa yang faham apa anak kita mahu. Tetapi kekadang tu memang nak juga minta pandangan orang lain terutamanya dari orang seperti doc. :D

    Anak aku kalau nampak roti tu mmg tak mo lah di makannya...ganas sangat hehehe

    ReplyDelete
  7. Terbaik!
    Tp as parent mmg ada jugak yg sy suka tanya pada doktor sbb mereka lebih expert.
    Besar pahala jd doktor nih
    Moga2 ada sorang ank sy jd doktor besar nanti bukan auditor mcm mama dia..

    ReplyDelete
  8. anak den kalau kat rumah asyik nak makan nasi dengan sup jer , apabila tanya pengasuh mee goreng , kuey teow goreng semua pun makan...hmmm...

    ReplyDelete
  9. Dulu masa saya kursus di USM Penang, satu malam kami pergi dinner di rumah professor kat sana. Kami bercerita pasal ubat sumbat kat vontot tu. Dia kata dia memang tak pernah langsung bagi pada anak² nya masa mereka kecil. Dia khuatir akan memberi kesan dari segi psikologi nya kepada anak dia. Dia usahakan cara lain nak bagi turunkan suhu badan. Balut dengan kain basah ke, balut dengan daun ke, asal kan tidak menggunakan ubat itu.

    First time den belek ubat bentuk peluru ini masa tahun lepas. Nak kosong kan perut sebab nak xray. Baru den tahu yang ubat tu lembik. Hahaha. Rasa macam ketinggalan zaman pulak. End up den buang ubat tu.

    ReplyDelete
  10. anak2 akak mmg teramat susah makan ubat...kalau sebut nak pergi hospital,jumpa doc,makan ubat..yg demam terus jadi baik...
    pernah sekali bg ubat cacing yg perisa ala2 milo tu..letak dalam air milo..boleh pulak dia kata milo ni tak rasa mcm biasa..tak sedap..

    ReplyDelete
  11. betui lah doc, sbb kadang cara yg sama tak blh gune kt semua bdk.... kite lah kene cube sndiri camne cara nk bg anak kite suke mkn

    ReplyDelete
  12. Salam.
    Bahagia di th baru!
    Siapa yg hebat tu kalau bukan kita!

    ReplyDelete
  13. Memang tak senang jadi ibu bapa, tapi kalau nak, seribu daya kan.

    ReplyDelete
  14. terbaik la doc..suke entry pendidikan mcm ni.....yg penting atas usaha kite parents kan nak jadikan sesuatu tu menarik dan kreatif...bab2 kreatif tak jadi masalah...gugel jek semua keluar kan doc...so boleh gunapakai mane yg rase sesuai....

    ReplyDelete
  15. nak ke anak makan sandwich muka hantu tu? hehehe.

    ReplyDelete
  16. nasib anak takder masalah bab makan.. anak sayakan makan nasi kosongpun boleh habis sepinggan.. senang keje ibunyer...

    ReplyDelete
  17. saya boleh lukiskan orang lidi je!!!

    ReplyDelete
  18. betul cakap doc ibubapa kena kreatif..ank sy mkn xde masalah dia mmg suka sayur n nasi. ubat pun x susah mkn tp kena sorok sebab asyik nk makan ubat je...ayam, daging n ikan xdepun xpe..

    ReplyDelete
  19. Takut plak nk mkn roti tu hahaha anak kita, cara kita la!

    ReplyDelete
  20. anak aku tak reti brenti makan doc. takde lukisan indah pun anak aku ttp beselera. hahahaha

    ReplyDelete
  21. Can't stop smiling too. Sangatlah kretif.

    ReplyDelete
  22. mrk cuma nk amik jln yg sng je...mls nk fikir2 lelama

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...