Friday, January 3, 2014

Awak Dah Mumayiz?

Di suruh pilih, yang mana anda nak ?

duit RM1 yang cantik, baru keluar dari bank, tak berkedut, tak berkeronyot

Atau

duit RM100 yang dah buruk, berkeronyot

Budak belum mumayiz..mungkin akan pilih RM1..
Sebab cantik duit nya, kan?
Budak belum mumayiz akan terpesona dengan kecantikan luaran.

Itulah analogi yang seorang ustaz berikan di radio IKIM 2 bulan lepas kalau tak silap aku..

Kita yang dewasa, mampu berfikir, tentu akan pilih RM100..
Sebab nilai nya..
Tak kisah la rupa nya buruk..berkeronyot..

Begitulah dunia ini..
Nampak cantik..tak berkeronyot..
Ramai yang tertipu dengan dunia..
Macam budak belum mumayiz  :)

Jalan menuju akhirat yg kekal abadi..
Memang berkeronyot..tak menyenangkan..susah..
Tapi kita patut tak kisah tentang kesusahan itu...keronyot itu..
Sebab NILAI nya..

28 comments:

  1. dalam rupa yang berkeronyot tu, ada kebahagian yang sementara...

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum DZ

    jalan yg berliku, Insyaalah dihujungnya ada kebahagian

    ReplyDelete
  3. setuju...sgt2 mendalam maksud kata2 diatas...

    ReplyDelete
  4. Owh rupanya belum mumayiz aku.. tersentak lalu tersedar.

    ReplyDelete
  5. Jalan yang sempit yang membawa kepada kebenaran
    Jalan yang luas yang membawa kepada kehancuran

    ramai orang yang melalui jalan yang luas itu
    Sedikit orang yang melalui jalan sempit itu

    Petikan lagu nasyid

    ReplyDelete
  6. Adoi! Sentap! Hahahaha.....kena muhasabah diri.

    ReplyDelete
  7. Sentap gak. Nampak sgt belum mumayiz :-(

    ReplyDelete
  8. hakikatnya.. jalan ke mana pun.. orang nak pilih yang mudah je.. T_T

    ReplyDelete
  9. duit singgit tu pun tak lawa. dah berlipat.

    ReplyDelete
  10. Kadang2 apa yg kita lihat bukan apa yg sebenarnya. Sebab itu ada orang kata jangan percaya apa yg kita dengar dan cuma boleh percaya separuh saja dari apa yg kita lihat....

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. betul..jangan memandang luaran..nilai tu yang penting..

    ReplyDelete
  13. Mendalam sgt maksud entry kali ni...hihihihi

    ReplyDelete
  14. Memang jalan tuk kejayaan yg sebenarnya susah..yg indah tuh luaran sahaja yg dikaburkan oleh syaitan...

    ReplyDelete
  15. Dont judge a book by its cover. ada relevant tak doktor? Wkaakakakaka

    ReplyDelete
  16. bila dah khatam buku Mudahnya Menjemput Rezeki...pandangan terhadap hidup dan kehidupan ini banyak berubah..terutama bab RM..

    ReplyDelete
  17. moga kita bersama akan terus menjadi khalifah Allah yang lebih taat dan bertanggungjawab...amin

    ReplyDelete
  18. Ya Allah, tak sedar pun macam ni. Perumpamaan yang baik

    ReplyDelete
  19. Sangat mendalam maksud entri kali ni......yang indah belum tentu baik isinya.

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum,
    Anak buahku yang belum mumayyiz tu pun tak mo duit singgit, melolong2 nak yang RM50 hu huhuhuhu

    ReplyDelete
  21. Uhukz....sadis sungguh.....den yg selalu alpa dgn kecantikan dunia....uhukz

    ReplyDelete
  22. aam taun baru : better muslimah hehe insyaallah

    ReplyDelete
  23. mendalam sungguh maknanya..
    apa2 pun kita mesti lah pilih jalan yang sukar untuk permudahkan kita kesana nanti.. InshaAllah

    ReplyDelete
  24. ada yang tersirat di sebalik yang tersurat...

    ReplyDelete
  25. selamat menyambut tahun baru ...semoga lebih baik dari tahun yg lalu. in sya Allah

    ReplyDelete
  26. kalo sy jumpa dua2.. dua2 sy amek... hihihi...
    psstt.. maaf lmbt bls jejak.. selmt tahun baru... :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...