Monday, July 29, 2013

Buku Skrap

Pagi ni, belek belek rak buku..
Ternampak satu buku..
Buku skrap..
Ala....buku yang kita tampal2 benda dalamnya tu..
Famous zaman sekolah dulu, kan? :P

 Ini lah buku skrap aku...hahaha...Kenangan 18 - 19 tahun dulu..zaman zaman sekolah..gigih tampal keratan akhbar pasal kesihatan...Tiap tiap hari Ahad kat suratkhabar Utusan masa tu ada bab Kesihatan. So aku kumpul..aku tampal...kah kah kah

Zaman tu, mana ada internet. Nak cari maklumat pasal kesihatan, kat buku atau suratkhabar aja la..Beruntung budak2 sekolah zaman sekarang, Google aja di hujung jari...tak yah la poyo macam aku kena kerat kerat keratan akhbar..wakakakaka

aku rasa zaman anak anak aku, dah takde lagi buku skrap. Kot mereka dah besar nanti aku tunjuk buku skrap aku ni, mau kena gelak!  :)

Ini yang paling nostalgia...

-
-
-
-
-
 aku siap taip isi kandungan buku skrap aku! Taip guna mesin taip okay...hahaha...Mesin taip ialah satu mesin ketinggalan zaman, di tahun 2013 ni...kah kah kah

Ini lah antara kenangan aku zaman sekolah..
Saja suka suka buat buku skrap pasal kesihatan ni..
Maklumlah, masa tu bercita cita nak jadi doktor katanya...:P

Korang pun mesti ada buku skrap kan?
Hahaha....

52 comments:

  1. gigih ok!! nmpk sgt zaman kita dulu bebudaknya sangat kreatip kan :)

    ReplyDelete
  2. dah pun berjaya jadi doktor kan..doc.

    ReplyDelete
  3. cita-cita yang jadi kenyataan:-) u deserve it doc:-)

    ReplyDelete
  4. Hehehehe gigihnya. sebab tu jadi doktor!
    Siap taip muka surat tu. Hehehe Eka pun ada buku skrap. Dulu arr. Simpan sampai skang. Hahahaha

    ReplyDelete
  5. Uh? unik... kalau lah uncle sempat lalu zaman ni.. mesti menarik... Errr.. mesen taip tu hapa?

    ReplyDelete
  6. Khazanah bernilai ni doc ;)
    Mesti ank2 kagum tgk kegigihan daddy diorg nih

    ReplyDelete
  7. ' penyakit muka' ?

    apakah itu..?
    cer bukak mukasurat 20 jap...

    ReplyDelete
  8. ada..tapi tak secantik doc punya..katarak..sayalah pesakit tu..pinjam buku skrap boleh? hahaha..

    ReplyDelete
  9. seronoknya, cita2 doc dah kesampaian. sy dulu cita2 nk jadik peramugari...hahahaahahhahaha *taktau nak tampal apa??*

    ReplyDelete
  10. hahaha...berguna ni dok...dulu buat buku skrap resepi kot tapi entah ke mana hilangnya dah...

    ReplyDelete
  11. dulu2 ada la jugak buat benda yang sama.. tapi, buku tu entah mana lempaq pon dah tak tau... :)

    ReplyDelete
  12. hahaha...nostalgia gila.. bebudak zaman skang kalau sebut typewriter pun tak dapat bayang benda apa.. hahaha..

    ReplyDelete
  13. Saya ada buku skrap keee...entahlah lupa dah ...

    ReplyDelete
  14. hahhaha mmg nostalgia doc, lawa lg tuh... aah mcm makngah dia ada buku skrap psl petua2, nk petua apa msti dia ada simpan... ada 2 buku skrap...

    walaupun dh ketinggalan zmn tp benda2 ni kenangan betul kn doc

    ReplyDelete
  15. Aku punya buku skrap masa dok asrama dulu entah ke mana...

    ReplyDelete
  16. akak dulu suka tampal sajak,puisi hehe....jiwang la sangat masa tu

    ReplyDelete
  17. Eh...apa pulak zaman sekarang takder, Doc. Adaaaaa...... Naik jenuh nak menolong Adam buat buku skrap. Setiap subject ada jer buku skrapnya. Siap masuk marakah exam lagi tau.

    Tapi serius saya kagum indeks tu di taip. Perghh!!!! Berbaloilah kan. Cita2 tercapai. Usaha gigih membuahkan hasil. Contoh yang sangat baik.

    ReplyDelete
  18. dulu ada tapi terpaksa buang sebab cik anai2 dah cium mesra buku2 tu.. uwaaa.. sedih sangat rasanya :(
    apa-apapun akhirnya berjaya jugak menjawat jawatan doktor.. ;)

    psstt: itulah.. patutnya kena ada 3 layer kan.. hehehe.. ;)

    ReplyDelete
  19. Nostalgia sungguh! Gigih tu siap menaip lg...
    Saya punya buku skrap yg masih ada, tntng masakan. Jumpa resepi...gunting, tampal kat buku. Pun ada ruangan isi kndungan..tulis tgn.

    --jumpa buku skrap anak sdara, justin bieber! Geram..

    ReplyDelete
  20. Klasiknya... tapi nampak cam masih elok.. Pandai DZ jaga.

    ReplyDelete
  21. aku masih simpan buku skrap kesihatan aku walau aku tak bercita2 jadi doktor
    hehehehhehe gigih mcm ko, kumpul dan tampal, abis semua brochure kat spital aku amik hahhahhahaha
    betul kata ko, untung bebudak skang kan!

    ReplyDelete
  22. gigeh ko noksss... takpe, nnnt leh buat satu galeri, kasi simpan semua harta pusaka zaman ngko ye. hehee

    ReplyDelete
  23. Itu baru betul bercita2 dan berusaha kearah itu. Apa yg diusahakan secara lebih itu maka lebih juga dpt hasilnya.

    ReplyDelete
  24. Saya kagum!

    Saya takda buku skrap.
    Tapi saya ada buku diari.
    Jurnal kehidupan zaman belajar dulu.
    Segala jenis tiket saya tampal dalam tu.
    Tiket bas mini pun saya kumpul.

    ReplyDelete
  25. Bangga mak/ayah kiranya cita-cita nak jadi doktor betul-betul tercapai.
    Pada kakak semua itu tetap ilmiah utk dibaca.

    ReplyDelete
  26. jangan ketawa ok....
    ini nostalgia ok.. klassik... sentimental value..
    yang kita ade dan orang lain tak ada....

    kita pon ade buku scarp...
    tapi cikgu ambil sebab dia kata ..
    buku scarp kita yang paling kreatif..
    beria2 mintak balik tak mau di bagi nya...

    simpan tau... kenangan tu...

    ReplyDelete
  27. hahaha rare giler... baguihnya u DZ.. ;)
    I ada jg buku skrap.. tapi tampal gambar2 artis, lirik2 lagu.. hahaha
    langsung tak bermanfaat kannn...

    ReplyDelete
  28. wajib disimpan nie..
    bkn snang nk jaga..
    tgk cam baru jer lagi buku skrap tue..
    besa dh kuning2 dh.

    ReplyDelete
  29. Buku skrap aku tentang puisi dan cerpen...

    ReplyDelete
  30. ms sekolah x rajin tp ms blajar ckp main rajin. wat buku skrap psl liverpool hehehehhe

    p/s nanti check emel ya

    ReplyDelete
  31. Haah...rietta pown ada...masih smpan smpai skank...cuma rietta nye lebih kepada koleksi peribadi larr...kad ucapan...kad jemputan kawen...dan gmbar pemandangan yg chntek chnatek...eeehhh...cita cita dah tercapai pown...tahniah doktor...

    Pss...jika sudi, emelkan nama dan alamat surat menyurat pada henrietta3321@gmail.com

    ReplyDelete
  32. Klasik. Makcik x pernah ada buku scrap...pakcik ada...mostly of drawings.
    Typewriter? Teringat zaman pakcik ambik masters dulu...bila nak buat thesis...pakcik suruh makcik baca n dia patuk la typewriter tu....tersengguk sengguk ngantuk....pastu pi hantaq kat org lain pulak utk masuk computer for the proper one.

    ReplyDelete
  33. berbaloi buat buku skrap tuh kan , skrg dah jadi seorang doktor pun...alhamdulillah...:)

    ReplyDelete
  34. very the classic. yg typewriter teramat klasik...

    ReplyDelete
  35. patut lah jadik dokter.. mmg minat kesihatan dari kecik.. saya malu nak cakap ngan DZ ape isi buku scrap saya.. saya tampal kartun2 dlm sokabar tuh.. hahahahaha.*dang! tepuk dahi!

    ReplyDelete
  36. Ptt la blh jd dokter,,,, huhuhu.....

    ReplyDelete
  37. masih simpan buku skrap arwah mak, semuanya tentang masakan. Patut la mak pandai masak

    ReplyDelete
  38. Zaman sekarang ni buku skrap pun macam tak macam buku skrap...tinggal print then tepek..

    Kalau akak dulu tampal resipi. Suka sangat..

    ReplyDelete
  39. wahhhhh nampak betul u memang minat nak jadi doktor ek doc...
    syukur dah berjaya skarang...
    berjasa gak buku scrap tu hehehehehehehehe...

    ReplyDelete
  40. meh nak kongsi cerita.......
    dulu kalau nak buat soalan exam utk student guna mesin taip juga tapi taip atas kertas berkarbon sbb nanti nak kena gelek dgn mesin yg pakai dakwat hitam macam ubat gigi botolnya.
    kalau pembantu pejabat tak buat kena buat sendiri kalau nak cepat. masa tu boleh tengok
    tudung , baju dan muka pun kena dakwat hitam.
    sekarang ni mesin tu pun masuk muzium dah.

    ReplyDelete
  41. Nampak bebenor memang minat nak jadi doktor dari kekecik dulu kan :)

    ReplyDelete
  42. saya ada banyak buku scrap. nampak sangat minat tu pelbagai. cuma end up ke sini. huhuhu~

    ReplyDelete
  43. Wah masih simpan lagi... nostalgia tu... Mesin taip hmmm saya memang tak reti guna..

    ReplyDelete
  44. Salam Bro...hahahaha...memang nostalgia la...aku pun ada, tapi aku kumpul kartun2...tu belum lagi segala buku stem bagai sebagai hobi....sekarang ni mana ada dah hobi mengumpul stem macam aku..lagi satu dulu masa study, memang guna mesin taip kalau nak buat tugasan...kikiki...

    ReplyDelete
  45. bagusnyer masih simpan ssampai skang ni ! tabiklah !

    ReplyDelete
  46. Ni mmg teladan paling rare sekali....hahahhaa. giler semangat nak jd doktor.

    Kalau 19 tahun dulu aku ada buku lirik lagu jiwang je. Wakaka.

    ReplyDelete
  47. Bersusah2 dahulu...bersenang2 kemudian kan....

    ReplyDelete
  48. memang sgt bercita-cita tinggi...

    tang schizophrenia tu, doktor dlm gambar tu sekarang bos aka HOD sy.. heheh..

    ReplyDelete
  49. sgt nostalgia buku skrap ni. nak2 pula bila guna mesin taip tu. saya mmg surrender masa guna mesin taip dulu. entah apa2 yg ditaip.

    alhamdulillah... cita2 nak jadi doktor bukan satu anganan semata.

    ReplyDelete
  50. fuyoh!!! berkat rajin dan doa ibu. sejuk perut ibu mengandung :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...