Monday, June 24, 2013

Supermoon June 2013

Jumaat lepas Dr Singa whatsapp saya, mengingatkan tentang fenomena Supermoon..
Saya pun teruja, lagipun tak pernah menembak bulan selama ada DSLR..
Tapi apakah Supermoon?

Secara mudah, Supermoon (istilah yang dipopularkan oleh astrologer Richard Nolle pada 1979) ialah keadaan di mana kedudukan bulan paling dekat dengan bumi, sebab kitaran bulan bukannya kitaran bulat, tetapi bulan mengorbit bumi pada kitaran bentuk elliptical. Istilah yang tepat di dalam ilmu astronomi ialah fenomena Perigee - Syzygy. ( sumber ).


Maka saya budak baru belajar sahut lah cabaran Dr Singa..:P
Inilah bulan saya...




Tapi...
Saya 'tersalah tarikh'....wakakakakaka...
Supermoon ialah malam semalam, pada malam masuknya Nisfu Syaaban...
Saya tembak bulan ni sehari awal, yakni hari Sabtu malam Ahad..
Baru tersedar salah tarikh, pagi ini ! ( Monday, 24 Jun 2013)..
Tapi...kalau ikut Sumber Ini , " Saturday and Sunday should both be ideal viewing opportunities"...katanya..:)
In fact, 'full moon' dimata kasar kita,  berlaku untuk tempoh 2 hari sebelum & selepas fenomena Supermoon ( sumber)..
Jadinya..bagi yang tak berkesempatan melihat agungnya kitaran alam ciptaan tuhan ni semalam, malam ini dan malam esok, jangan lepaskan peluang..bulan tetap kelihatan besar & 'full', walaupun bukan Supermoon. Supermoon berikutnya ialah pada 10 Ogos 2014.






47 comments:

  1. Cantiknya. Maknanya malam ni masih berpeluang lagi lah nak tgk supermoon nih ☺☺

    ReplyDelete
  2. boleh pulak salah tarikh kan hahahaha

    ReplyDelete
  3. owh.. info nya camtu.. saya lagi tak tengok bulan semalam pun... uwaaa... letih kena lipat kain segunung mlm tadi.. 2 jam.. hahahaha

    ReplyDelete
  4. sib awak shoot hari Santu malam Ahad tu..
    sebab masa tu durjana jerebu belum berapa teruk !!
    eniweyyy...

    cun lah itu bulan!!

    ReplyDelete
  5. Apa pun superb la itu bulan...good job doc..

    ReplyDelete
  6. fuh mesti lens doc bangsa yang mahal punya nih , cantik dan jelas tuh gambar bulan tuh...kagum den...

    ReplyDelete
  7. vahh. cabaran disahut! banyak bulan saya boleh tengok hari ini. heheheh~

    ReplyDelete
  8. fuhhh... serius cantik gambar yang doc dapat tembak ni.

    ReplyDelete
  9. wahh.... aku pun nak juga la.. tapi nak buat kelainan sikit
    aku nak ambik foto supermoon dikala bulan sabit... amacam?

    ReplyDelete
  10. wpun first time tetap cantik!

    ReplyDelete
  11. Subhanallah.. cantiknya.. jelas sekali.. hope jgn tembak wajah saya.. nnt nampak jelas kawah2 di muka saya yg umpama bulan ini.. kuikuikuikui..

    ReplyDelete
  12. waaa doc...gambar superb la..akak menembak jam 6 pg tadi..kalau semalam lagi terang benderang..

    ReplyDelete
  13. salah tarikh??ok..tapi gambar tetap cantik..wow!

    ReplyDelete
  14. Salah tarikh pun cantik juga bulannya...

    ReplyDelete
  15. nak try nengok malam ni la, errr, kalau malam stil jerebu ke...

    ReplyDelete
  16. cantik nyer ciptaan Yang Maha Esa..

    ReplyDelete
  17. hoi cantik gambar bulan ko, terus gua nak terjah blog dr singa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. wei, mana men refill2 utk latte, suh mommyZZ wat cafe, jual latte, tapi bila aku dtg aku leh refill sesuka hati ye wakkakakakakkakakka

      Delete
    2. aku makan buah letup2 dengan penuh konfiden tanpa menghiraukan ko ye....wei tak mabuk la makan buah tuh, sedap dol, anak kampung cam aku tak de istilah takut, redah aje masuk dlm mulut wakakakkakakakakakkakaka itulah senario budak kampung 30 tahun lepas
      umah mak aku mmg patut jadi markas, dah la dia wat umah dia cam markas, dia lak dok berkampung kat markas hari2....org veteran mmg lain cara perjuangannya, penuh komited!
      mereka lebih menghargai kesusahan dan lebih menghayati jalan ke arah kemerdekaan itu, duduk dengan mereka kita akan tau lebih dan kita akan lebih menghargai perjuangan mereka dan apa yang kita ada hari ini

      Delete
  18. saya tengok malam tadi, kebetulan otw balik ke penang betul2 kat area qb memang cantik n besar..xde la snap pic pun kete tengah bjalan kan hehe

    ReplyDelete
  19. Siap ada pancaran glitter glitter gitu eh.... thumbs up!

    ReplyDelete
  20. cam ada lampu kat bulan tu....kerrrr berlian? jom pakat2 buat rombongan!

    ReplyDelete
  21. waa kemain lagi bulannyer tu beliplapliplap lagi tu...

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum DZ

    Subhanallah

    ReplyDelete
  23. seronok ada dslr boleh tembak bulan..saya tembak guna hp je hehehe....tapi memang cantik sangat bulan..berseri-seri gitu

    ReplyDelete
  24. Masya allah...cantiknya ciptaan Allah.
    Best la doc sempat. Saya malam tadi ingat, tapi malas nk keluar.
    Malam ni nak rajinkan dirilah..kot ada rezeki.

    ReplyDelete
  25. tak teringat langsung walaupun dah perasan bulan tu nampak lain dari biasa.. :(

    ReplyDelete
  26. kenapa pusat bulan tu terbalik..?!..
    silap.. pusat bulan ke bawah...
    pusing kamera eyhh...

    ReplyDelete
  27. x sempat tgk sbb jerubu 1 hal kedua, tido awl...
    btw, cantikkkkk

    ReplyDelete
  28. tu guna filter ke? sbb kat rumah saya tak nampaklah bulan sbb jerebu..huhu..

    ReplyDelete
  29. cantik, macam berlian pulak....

    ReplyDelete
  30. Tersilap ye
    Tp Ttp cantik...
    Semalam x keluar rumah sebab Jerebu , bulan pun x tengok

    ReplyDelete
  31. Tersilap hari pun tetap cantik jugak, subhanallah :)

    ReplyDelete
  32. indahnya ciptaan Tuhan utk diabadikan

    ReplyDelete
  33. walaupun tersalah tarikh....sampai pagi (waktu skrg ni) bulan still cool. masih kelihatan cantik, cuma tak berapa nak besor. tggu tahun depan la pulak

    ReplyDelete
  34. gambar bulan tu cun kalau buat desktop wallpaper.

    ReplyDelete
  35. wahhh...hebatnye dh boleh tembak bulan...
    pasni boleh tembak byk2...buat koleksi..

    nice pic!

    ReplyDelete
  36. Cantiknya gambaq bulan tu.. macam bola bercahaya... macam tak percaya ada garis2 macam tu kat bulan...

    ReplyDelete
  37. Subhanallah. Nampak bulan Doc sungguh berseri dan berkilau bak mutiara.

    ReplyDelete
  38. ini hasil tembakan DZ ke?? cantik nya..
    ciptaanNya, semuanya Indah2 belaka ;)

    ReplyDelete
  39. Subhanallah.. cantik gambar ni.. Saya lagi la.. langsung tak pernah ambil gambar bulan..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...