Wednesday, May 22, 2013

Kanak Kanak & Perkahwinan

Ke akhbar online hari ni, terpapar 2 berita , masing masing tentang perkahwinan kanak kanak, dalam 2 situasi yang berbeza:

1) Kanak Kanak 13 tahun berkahwin dengan perogol nya

2) Kanak Kanak 13 tahun kahwini lelaki usia 20 tahun

Untuk kes pertama tu:

- memang wajar pihak berkuasa campur tangan, demi masa depan budak perempuan tu.

- tak tahu apa yang difikirkan oleh ayah kepada budak perempuan tu, dengan membenarkan anaknya kahwin dengan perogol anaknya, dan perogol itu sendiri dah kawin dan punyai 4 orang anak.

- pihak berkuasa agama perlu bertindak tegas, supaya institusi perkahwinan dalam Islam, tidak dipandang serong ( dek kerana tindakan perogol ini)

Untuk kes kedua tu:

- Jujurnya, secara peribadi aku templak perkahwinan ini. Terlalu awal. Jangan jadikan alasan ' alah, nenek moyang kita dulu umur 14, 15 dah ada anak'.  Tapi harus di ingat, nenek moyang kita bukan hidup pada tahun 2013, dan nenek moyang kita masa tu bawak 20 sen dah boleh beli nasi berlauk.

aku kahwin pada usia  27 tahun 5 bulan, dan wife aku masa tu berusia 24 tahun 4 bulan

47 comments:

  1. kes pertama tu sangat sangat sedih...
    kesian si anak

    ReplyDelete
  2. Kakcik berkawin di usia 25 tahun 4 bulan dan suami masa itu berusia 26 tahun 10 bulan. :)

    ReplyDelete
  3. omg...40tahun rogol 13tahun, then bapak yg 13 tahun tu hadoyaiiiii....
    eleh...saje jek buat entry ni...mood annibeseri ke???ekekekek

    ReplyDelete
  4. ehhh sama lagik...saya kawin umur 24 thn bape bln ntah..suami pun 27 thn plus plus jugak..

    ReplyDelete
  5. eh sweetnya pic tuh!
    aku kawin umo 24 tahun 8 bulan, alhamdulillah!
    skang ni kawin awal kurang releven kalau nak bagi alasan seperti zaman nenek moyang kita ye

    ReplyDelete
  6. alamak takutnye bace doc...kawin kan dgn perogol nye...isshh ntah le...tak reti nak komen....yg penting kawin ni bukan semate2 pada nafsu tapi kene amik kire jangka masa panjang....kite kawin bukan utk setahun dua....gunakan akal, ketepikan hati....

    ReplyDelete
  7. 13 th...kebanyakkan anak dara sekarang baru 'baligh' masa tu...baru datang period....usahkan masak nasi...nak mandi hadas besar,nak menyucikan diri pun masih kena ajar lagi...

    ReplyDelete
  8. selalunya alasan yg dibagi mengelakkan maksiat, dhtu mcmne ngn masa depan, ngn sekolah nyer... takkan baru amik pmr or upsr perut dh buncit sbb peknen...

    tak paham betul...

    ReplyDelete
  9. makin hari makin mencabar dlm membesarkan anak2
    oh! donia....

    ReplyDelete
  10. aku kawen umur 25 tahun 4 bulan 6 hari.


    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebih kuranglah umur kita masa kita kahwin dulu tu .... hehehe

      Delete
  11. setuju...

    btw, sweetnya gambar kawin..
    ^_^

    ReplyDelete
  12. Kalau kawen muda tapi dah ada pendapatan tetap dan boleh bimbing isteri, saya rasa why not. Tapi seeloknya biarlah puas belajar supaya tak menyesal di kemudian hari...

    ReplyDelete
  13. Kes 1 tu apa yg bapa tu fikir gamanya.....

    13 thn sekarang ni tak boleh nk sama cam dulu

    ReplyDelete
  14. kenapa lah ayah mangsa kes 1 tuh boleh setuju yer~ huhuhu

    saya kahwen umur 23 tahun.. hehehe

    ReplyDelete
  15. yg kes kawen dengan perogol tu sy memang tak setuju sangat2..gila kot.bayangkan apa yang perogol tu akan buat bila budak tu dah sah jadi bini dia..aduiiii mau rabak budak tu kena kerjakan

    kes 2 tu..ntah la.tak paham eden.muda2 nak kawen apa kes.spm pun tak lepas lagi dik oii

    eden kawen masa umur 25 thn 4 bulan n si dia 25 thn 2 bulan hehehe

    ReplyDelete
  16. umur 13tahun masa tu terngin gak nak kawen kehkehkeh.....tp bapak sy cakap tggu umor 25, ..haha kan tertunai jugak ! syukur alhamdulillah.

    ReplyDelete
  17. 13 TAHUN!!??

    mak bapak budak-budak ni betul ke tak betul..?

    ReplyDelete
  18. amboii..comelnya gambor kahwin...

    ReplyDelete
  19. lupa ingatan lah.. bila kawen... hahahaa....

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe kalau tak ingat. Lepas ni bila kawen catit tarikh tu .... wakaka

      Delete
  20. kes 1 : kesian budak tu nanti kena jadi mangsa dera.patutnya perogol dpt balasan bukan dikasi free je mcm tu..tak pasal je budak tu teraniaya.

    kes 2 : muda sangat..tunggu lah paling kurang pun abis spm dulu .

    ReplyDelete
  21. mak2 kita dulu kahwin muda...tapi segala hal rumah tanga dah pandai buat..

    ReplyDelete
  22. Adoi kena kawin gak ke ngan perogol tuh.. takut laa terabai nanti budak tuh.. ikss..

    Wah doc nostalgia gambar kawin tuh.. :)

    ReplyDelete
  23. kes 1 tu kesian kat budak tu..dahlah trauma..parents amik jalan singkat pi kahwinkan dia..hancur masa depan..

    kes 2 tu..maybe parents pikir dari dia buat dosa dan ada anak luar nikah baik kahwinkan saja..kakak ipar dee dulu 16 tahun masa berkahwin dgn arwah abang dee yang umur 33 tahun :)

    ReplyDelete
  24. eh..saya pun kahwin masa umur 24.. :D

    ReplyDelete
  25. TRULY TRUE!!
    nenek moyang kita kawin mana ada nak bersanding kat hotel, photoshoot outdoor lagi lah tak hado.. hehehe

    Logicalnya, memang jodoh, ajal maut ditangan Allah, tak ada buruknya kalau kawin awal ni..
    Saya kawin dulu umur 22tahun (muda kann) dapat anak umur 24tahun.. Alhamdulillah ;)

    ReplyDelete
  26. ... x nak komen boleh tak !... speechless dgn kes2 macam ni

    ReplyDelete
  27. Saya kawen ketika berumur 24tahun 3bulan..suami pulak 29tahun 6bulan.

    ReplyDelete
  28. Menganiaya anak sendiri namanya tu.

    Doc, gambar nikah doc tu nampak sweeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet sangat. Aduhaiii....

    ReplyDelete
  29. DZ, tak sure lah yang penang tu sama ke tak CKT dengan KL.. hehe

    ReplyDelete
  30. Terlalu muda utk dalam jaman yag serba canggih lagi mahal ni.

    Cantik gambar kawin tu ☺☺

    ReplyDelete
  31. budak dulu matang, budak la ni ... byk dalam dunia game
    dulu ada RM100 dah boleh makan sampai cukup bulan, skerang pergi grocery belum separu troli dah dekat RM200.
    Budak skrg ingat hubungan kelamin itu satu keseronokan .. org dulu nak sebut pun malu apa lagi tgk video yg bersepah skrg kat internet

    ReplyDelete
  32. budak 13 tahun zaman dulu tak sama dgn 13 tahun zaman sekarang. akak kawin umur 23 tahun.

    ReplyDelete
  33. Macam anak dengan ayah dah, lagi tak cukup akal parents dia tu dah le rogol anak dia bg kawen pulak tu! Nauzubillah...akak pun ado anak pompuan sorg.

    ReplyDelete
  34. Kalau saya jadi bapaknya,
    saya bunuh lelaki tu...
    Takda kesian2 lagi dah.

    ReplyDelete
  35. singgah malam..

    kes 1 : kesian, boleh menderita lahir batin anak malang itu
    kes 2 : kesian, bukan kata masa remaja hilang..masa kanak-kanak pun berlalu begitu saja

    ReplyDelete
  36. Dah gelap masa depan, bertambah gelap lagi :(

    ReplyDelete
  37. ya allahhh , hilang sudah kewarasannya ..
    hurmmm macam2 dah srg nie

    ReplyDelete
  38. bapak tu bagi kawen sebab nak tutup malu ke utk masa depan budak tu? kalau dah merogol, kasi hukum jer lah! apehal bagi kawen.. POTONG!

    ReplyDelete
  39. I malu gak la. I kahwin muda youuu... 21 tahun. Tu pun jenoh kena ejek sebagai ‘gatai’ sebab kahwin muda sangat!

    ReplyDelete
  40. serius setuju..
    tapi bila tgk pic kabur tuh.. saya igtkan itu adalah pic kawen isu no 2 tuh..
    kehkehkehkeh.. bila usha2 balik.. ehhh.. tuan blog rupanya.. yg ketika itu berusia 27thn ye..
    hurmmmm~ saya da terlajak 3 tahun la camneh.. alamak...

    tapi perasan x anak2 dara sekarang cepat matured?
    saya je kot yg perasan sebab penah ngajar budak darjah 6..
    hurmmmm~ kalo diluar bandar.. ada yg mmg patut kawen pon..
    sebab diorg da sgt matang luar dalam..
    byk rosak muda2.. huhuhu..
    just share my 2 sen yek.. :)

    ReplyDelete
  41. Kakak pun sependapat. Anak kakak yg 17 tahun tu pun kelihatannya masih banyak itu-ini refer pada kita ini kan pun baru 13 tahun!! Mereka yg memegang tampuk agama kena lebih tegas..

    psst: Duduk atas pelamin masa tu masih cute lagi. Tapi Fiza tak banyak berubah masih comel:)

    ReplyDelete
  42. adoi macam tragis jer kahwin ngan perogolll...macam2 kan...
    ololo sweetnyer Dr n wife..

    ReplyDelete
  43. Pengantin tersipu malu kena lap dgn tisu...

    Hek3.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...