Thursday, March 7, 2013

JJBS + JJCM

Semangat kita masih membara tentang kedaulatan negara..
Tentang hero negara..

Teringat bulan December 2011 dulu..
Di tengah panas terik..
Aku gigih bawak hero sorang ni ke sini...

Kota Ngah Ibrahim /Muzium Matang di Kuala Sepetang, Perak.

Untuk memupuk minat kepada anak anak..
Untuk ajar anak tentang sejarah..
Siapa Kapten Speedy? Sila Google  :)

Cakkk!!



Memang panas terik..
Tapi nasib baik masuk dalam muzium ni sejuk..ada ekon..
Dan ia free..
Kena repeat ke sini lagi bila anak dah besar..
Kena ajar mereka tentang sejarah..
Tentang pengorbanan..

Yang best nya..
Lepas ke muzium ini..
Kita boleh tambah uric acid...
the famous mee udang Mak Jah @ Kuala Sepetang

Tak jauh sangat dari muzium ni, boleh makan mee udang..
Boleh makan nasi goreng udang..
Boleh makan udang goreng tepung..
Boleh makan cucur udang..
Tapi panas berdenting kedai ni..
Bila la mak jah nak bubuh ekon kat kedai ni.. :)

udang goreng tepung @ Mee Udang Mak Jah

sekian..
jalan jalan belajar sejarah + jalan jalan cari makan.( JJBS + JJCM)

49 comments:

  1. aish comelnya dia..

    bagusnya... si kecil dapat belajar sejarah & erti pengorbanan..

    mee udang tu,buat saya lapar pepagi nie.. hehehe

    ReplyDelete
  2. Ooh!!
    saya pun dah sampai sini!!

    saya terjumpa Muzium ini
    lepas gigih mencari papantanda Stesen Keretapi Pertama Port Weld
    Jumpa!!

    ReplyDelete
  3. Sedap tak segala yang berudang-udangan itu? :)

    Mana gambo yang Ziyyad ambik?

    ReplyDelete
  4. agagaagaga......sedap nyer udang goreng tepung!!

    btw...hensem nyer anak :) suka tgk!

    ReplyDelete
  5. adoi!!!! sentap tgk udang goreng tepong tu... mak jah, tolong sediakan ekon sbb saya cadang nak ke sana nnt. hahaha

    ReplyDelete
  6. jenuh pikir amende la JJBS hehehe
    terliur eh tengok udang salut tepung tu:)

    ReplyDelete
  7. lama tk masuk belog nie...header pun dh tukar ada kincir angin lg...mana lg sedap mee bandung muar ke mee udang mak jah? hehe...

    kalau tk ajar generasi skrg sejarah nampaknya sejarah si kitol dan pengkhianat sewaktu jatuhnya empayar melaka dulu akan berulang...terjajah la semula bangsa melayu selama beratus tahun lamanya...

    ReplyDelete
  8. pernah sampai sekali kat muzium tu..dan baru sekali jugak ke kuala sepetang menikmati mee udang mak jah..

    ReplyDelete
  9. lenkali kalo nk datang Tepeng,sila roger2 ye :)

    ReplyDelete
  10. elok tu kecik2 dah dedahkan pada muzium2 and sejarah ....
    itu udang very the tempting one.....
    yum yum yum....

    ReplyDelete
  11. doc..muzium negara dah pegi? tugu negara? pergilah bawak..best..anak2 dee suka..

    ReplyDelete
  12. tak tau pun ada muzium disini..suka tengok gambar ziyyad dan juga..gambar udang..

    ReplyDelete
  13. bila berperahu ... apasalahnya langkau dua tiga pulau kan kan kannnnn

    ReplyDelete
  14. kota ngah ibrahim tu tak sempat nak sampai lagi..in shaa allah..dah masuk dalam list...'mesti pergi'..

    ReplyDelete
  15. Menarik.. Waa mee udang dan udang goreng itu tersangggaatt laa menyelerakan.. adoiyai.. :)

    ReplyDelete
  16. Saya dah pegi makan mee udang kuala sepetang tapi tak singgah Muzium... terliurnya tengok udang goreng tepung tu

    ReplyDelete
  17. sedapnyaaaaaaaa~
    fuh fuh fuhh~ kena diet nehh

    ReplyDelete
  18. Walau tak minat udang, tapi mmg tertarik tengok udang tu.

    Elok kan, bwk kids g tmpt gini. Takle cuma kenal shopping complex je..:)

    ReplyDelete
  19. taktau la nak kata camana. tp ikhlas la kan, mee udang tu lg menarik perhatian dr umah speedy...heheheehehehehhee

    ReplyDelete
  20. oi..oi..sodapnya.....ni mesti ajak adik ipar jelajah seluruh negeri perak ni...baru terangkat pekena mee udnag mak jah..

    ReplyDelete
  21. anak saya sangat minat sejarah berbanding emaknya :)

    ReplyDelete
  22. teringin nak pergi tapi ntah bila..
    udang tu nampak menyelerakan.. ;)

    ReplyDelete
  23. Mak jah nak mengekalkan suasana semulajadi tanpa ekon di kedainya...heheh.....pape pun, mee udang harus dicari kalau ke kuala sepetang sana :)

    ReplyDelete
  24. Sejarah lah subjek yang pelajar paling tak minat masa sekolah dulu kan. Sekarang ni dengan keadaan negara yang kacau bilau, rasanya subjek sejarah sangat penting untuk memupuk nilai-nilai pengorbanan orang dahulu.

    ReplyDelete
  25. Kuala Sepetang, ermm..dah dekat sangat dengan kampung Bunda..Nak kesana dari Simpang empat tempuh Matang dulu kalau tak salah bunda...Kuala Sepetang ada laut, ikan dia fresh2..

    ReplyDelete
  26. Salam doc.

    Bagus tu, mama setuju sgt bawa anak2 ke Muzium- dpt aura negara!

    ReplyDelete
  27. tak pernah sampai ke sana lagi..err..betul ke kalau makan udang banyak @ makanan laut pastu makan vitamin C boleh bawa mati? Ada baca dalam FB ^_^

    ReplyDelete
  28. btul tu....anak anak perlu diajar sejarah...

    psss...UMS pown UMS larr...asal ado....

    ReplyDelete
  29. Sayangnya banyak khazanah sejarah kian punah.
    Tapi kalau yg tempat makan macam cendawan tumbuh sana-sini ada..

    ReplyDelete
  30. adik ipar den wife nya orang Kuala Sepetang...hari tuh konvoilah kami ke sana...sempat pekena mee udang , memang terbaik...:)

    ReplyDelete
  31. Seronoknya. Suka juga jejak sejarah dan patriotik. Nanti Ziyyad boleh repeat lagi yer...

    ReplyDelete
  32. Baru nak tnye apa tu JJBS ☺☺

    Sedapnya tgk mee udang tu.

    ReplyDelete
  33. abg doc tau X nape org indon bengang konfrontasi perang kat kita? sbb dorang kata SARAWAK tu milik dorang yee., harap maklum..

    ReplyDelete
  34. Wallawehhhh!!

    Udang!!! terus lupa tadi belajar sejarah.kihkihkih!

    ReplyDelete
  35. bila ntah nak sampai sini jugak, sambil2 belajar sejarah, pekena mee udang :) kena sangat.

    ReplyDelete
  36. ye la..budak2 sekarang jauh sangt dah dengan sejarah...tak disuruh depa tak kan mencari..

    ReplyDelete
  37. generasi yg belajar sejarah lebih mencintai makna merdeka

    ReplyDelete
  38. mak jah punye udang goreng tepung n udang masak pedas memang best...best~..haha

    ReplyDelete
  39. Alamak ni best ni doc...jalan2 tgk sejarah lame lepas tu pekene plak mee udang famos malaysia hehehheeh

    Bagus ajar anak gi tempat gini..ni selalu pi soping mall...(insap sekejap kite hahahaahah)

    ReplyDelete
  40. Di teluk intan (kg ku) ada padang speedy. Ku suspect sempena nama kapten tu gamaknya yer...?

    ReplyDelete
  41. Muzium? Free? Ada mi udang? *catit catit catit dalam buku nota*
    Nak kena pi nih. Tapi kena tunggu cuti sebab sekarang ni asyik kalut ja..

    ReplyDelete
  42. 1, bagus memupukan minat ttg sejarah pada next generation

    2, mah jah mmg femes, tapi.....saya lebih gemar pada warung mak teh. udang dia pun banyak, tempatnya tenang dan pelanggan tak la pack sangat

    ReplyDelete
  43. Cutenya tgk "kepala" budak baju ijau tu....
    Sejarah....masa skolah dulu tak suka......sorang klasmet nama Sejarah..unik.
    We shud at least thank ngah ibrahim for his fwd thinking - to hire foreigner to improve "security management"...

    ReplyDelete
  44. daddy zz nak sikit mee udang mak jah..mmg ku nampak banyak gila udang=0

    ReplyDelete
  45. memang encem anak dr ni
    cute leh jadi model
    Tengok mee udang tu teringat teman kat Kole sepetang....

    ReplyDelete
  46. JJBS....rancangan baru akn dtg.

    belum pernah jln2 mkn hangen di perak

    ReplyDelete
  47. Belajar Sejarah.. subjek tu dah jadi subjek wajib lulus utk SPM.. Teringin makan mee udang tu.. sangat menyelerakan. Air katira tu dekat restoren di BBU deret restoren Nasi Kandar.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...