Saturday, March 9, 2013

Bolehland

Episode BolehLand...tanah di mana, semua boleh!

Di kawasan rumah aku...pagi ini. Tasik untuk beriadah, boleh juga jadi tong sampah gergasi buat typical Malaysian. Aku malu, sebab kalau di negara maju, adalah mustahil nak lihat banner sebesar besar alam macam tu direntangkan untuk mendidik rakyatnya erti kesedaran sivik.

Aku hairan dengan mentaliti sesetengah kaki pancing di BolehLand ni. Kat mana ada air, kat situ dia mesti bertenggek memancing, padahal terang terangan kawasan itu kawasan larangan memancing. Paling aku pelik, semalam, di satu kawasan yg aku boleh panggil parit besar, ada kaki pancing siap tebar jala! Nak berhobi pun, hormatilah hak orang lain.

35 comments:

  1. cop! sbnrnya BOLEHLAND ni mmg nama tepat ke atau doc nk cakap 'asal boleh' je...hehe terconfuse pulak

    ReplyDelete
  2. semuanya perli diingatkan dan diamarankan..tu pun masih ada yang buat2 tak paham :)

    ReplyDelete
  3. selalunya perbuatan dikata JANGAN yang tu lah depa nak buat
    di KATA YA apa tah lagi
    Apa pun kena Fikir bila kita dah meningkat usia ni
    sebagai rakyat malaysia yang cintakan TANAH air kena lah memupuk budaya menjaga ETIKA
    untuk diri sdiri jugak khen. Lau kata TAK BOLEH tu jangan lah di langgor jugek khen....

    ReplyDelete
  4. udah nya hobi depa ....mana nak tahan2 lagik...tapi ada jugak kaki mancing ni bermaruah....tak memancing sebarangan....

    ReplyDelete
  5. Kat kg.di kelantan ada parit besar, parit tu awan punya tapi boleh pulak ada yg pasang penahan ikan sekotak2. sudahnya parit tu mcm berpunya dah tak boleh diusik!

    Sebenarnya tenang tgk air bersihkan?

    ReplyDelete
  6. Kat sini, di parit besaq depan hospital pun ada orang memancing. Padahal parit tu penuh ayaq kotoq..sabaq jalah..

    ReplyDelete
  7. Tempat yg dilarang tu lg dorang suka..

    ReplyDelete
  8. lagilah malu kalau dah berbanner tu pun sampah penuh dalam tasik or sungai..maluuu..

    ReplyDelete
  9. menjala di situ dapat sampah ke dapat ikan

    ReplyDelete
  10. yang terlarang itu godaan. yang dilarang itu jugak yang orang suka. adat dah. tak tau dah nak didik cara yang macammana lagi.

    ReplyDelete
  11. ada banner apa lagi doc kat area tasik tuh...hehe

    ReplyDelete
  12. heheee..kelakala..bolehland hehee

    ReplyDelete
  13. biasalah..di bolehland semua pun boleh..

    tp dee tak heran tgk orang tebar jala kat parit besar..belakang rumah dee ni sg klang yg mcm parit besar..kat situlah orang memancing..kat situlah orang menjala..ada pulak tu yang beli ikan2 tu..huhu..tentulah orang asing..

    ReplyDelete
  14. Dia macam benda biasa le tengok....
    Kat mana tulis 'dilarang buang sampah', di situ juga depa buang....
    Kalau yg dilarang tu...menggeletek hati nak buat.

    ReplyDelete
  15. Sy suker bila dr buat entry bolehland nih- mmg betul serba serbi!

    Good observer ;)

    ReplyDelete
  16. malaysia boleh!! so semua boleh :-)

    ReplyDelete
  17. Kat kuantan ni, dah pacak signage perli "tak rasa bersalah ke buang sampah merata2?" pun tapi kat bawah signage tu la populasi sampah berlonggok....dah tu acaner???? semua jenis geletis nak 'dare' arahan yg mmg terang lagi bersuluh yg bermula dgn perkataan "dilarang....." atau "jangan......"

    ReplyDelete
  18. sesuatu yang dilarang tu yang best

    ReplyDelete
  19. kalau dah kaki tu memang kaki lah kan? payah nak tahan. kene train diorang ni semua ni...

    ReplyDelete
  20. cabar diri. yg tak boleh tu syok nak buat.

    ReplyDelete
  21. kat tempat dilarang tu la tempat yg depa lagi buat.. tak tau nak cakap dah masalah apa sebenarnya.. paling sakit hati main buang sampah dari tingkap kereta.. kalo sampah yg besar tu, mau kena cermin kereta belakang, tak ke bahaya tu.. ada jgk yg buang sampah dari tingkap kereta tu, kereta yang ratus2 ribu kemain harga nya... aduusshhh...

    ReplyDelete
  22. salam..

    rakyat mlaysia kurang sedar lg nie..

    ReplyDelete
  23. patut letak banner macam ni...

    buang sampah... kena tembak....!!!

    memancing... kena sumpit...!!!

    hehehe...

    ReplyDelete
  24. cantiknya kawasan rumah doc!
    tenang,tenteram.

    ReplyDelete
  25. Yg tak boleh tu la depa nak buat......mcm sini..tpt pacak signboard "dilarang menjaja".....tang tu la lori hawker bergerak tu nak buat port

    ReplyDelete
  26. Nk buat camner, nk kena pasang banner. Itu pun lom tentu patuh lg tu

    ReplyDelete
  27. Yg tebar jala barangkali bukan orang alaysia.

    menteliti org malaysia mmg begitu. Nk jumpa yg ada kesedaran sivik sgt sedikit

    ReplyDelete
  28. kalo dekat longkang pon nak tebar jala...tu namanya SENGAL!

    BolehLand adalah negara yang tak dapat diguga tahap mentaliti orang2 yang menghuninya..

    ReplyDelete
  29. sakit mata tengok orang yg against law kan..
    kalau orang larang, yang itu juga dia nak buat.
    Sebab tu saya pilih dok di chinese residence..
    insyaAllah nak juga dok malay residence tapi
    kena cari betul2 kawasan sesuai sebab kita nak
    habiskan usia dalam suasana positive kan..

    ReplyDelete
  30. tu la masih takder kesedaran...kawasan ni nampak bersih n cantik...

    ReplyDelete
  31. kat sini byk parit. asal lepas hujan je mesti ramai betul org dok memancing kat tepi parit. hmmm... serius tak faham.

    ReplyDelete
  32. hahahaa... agak-agak la kan. kat parit pun nak tebar jala jugak ke.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...