Tuesday, February 26, 2013

Mythbuster - Siri 4

Kekadang, aku rasa kelakar, tergelak bila dengar mitos mitos tentang dunia perubatan..
Kekadang, aku rasa sedih & marah...sebab mitos mitos itu, dah la tak betul, berisiko datangkan kesan buruk pula..Yang sedihnya, bila sudah diberitahu, bodoh sombong ego pula nak menafikan penjelasan aku...Tak apa lah, aku dah jalankan tanggungjawab, yang menanggungnya, bukan aku.

Kali ni, aku tengah rajin nak share mitos mitos yang ada..
Dan aku nak debunk the myths..

" doctor, darah saya kotor ya? "...tanya patient aku lepas darah di sedut...Sebab darahnya warna hitam pekat, tak 'bersih' dan bewarna fresh blood, merah menyala..  Aku jelaskan padanya bahawa darah yg disedut keluar itu warnanya gelap sebab ianya dah takde oksigen, ianya darah yang disedut dari saluran darah bernama vein. Darah yang penuh oksigen di bawa oleh saluran darah yang dipanggil, artery...darah ini warna merah menyala. Dan doktor tak punya mata Superman, sekali imbas tengok darah, doktor tak boleh bagitahu pesakit ' darahnya penuh cholesterol ya', atau ' darahnya banyak kuman'. Tetap kena hantar ke makmal. Faham ya?  :)

Ini namanya Glucometer set. Mesin ajaib yang boleh memberi bacaan gula dalam darah. Mitosnya ialah, ada pesakit kencing manis yang nak kelentong doktor, nak tunjukkan bahawa dia jaga kencing manisnya( makan ubat ikut schedule, jaga makan, exercise regularly). Makanya 24 jam sebelum darah di ambil di hujung jari utk di baca oleh mesin ini, pesakit ini pulun puasa dan tak makan. Bila di test, wallah! memang cantik bacaan gulanya...... Tapi pesakit ini tak tahu hakikat adanya test darah yang di panggil HbA1C. Ujian darah HbA1C ini akan memberi gambaran tentang kawalan gula dalam badan utk tempoh 3 bulan sebelum ini. Bacaan HbA1C ini ialah dalam bentuk peratusan( percentage). Bacaan lebih 7% menandakan poor glucose control, dan ianya sebagai indicator bahawa risiko utk develop komplikasi diabetes itu tinggi, kalau tetap tak kawal pemakanan.

Semua orang kenal alat ini kan. Menyukat tekanan darah kita. Mitos tentang tekanan darah ini ialah " kita boleh suka suki makan ubat darah tinggi macam makan gula gula". Ramai patient yang buat peel macam ni, Bila dia rasa dia OK( tak pening, tak sakit tengkuk), dia stop makan. Ataupun bila dia check BP dia normal dah, dia stop makan (padahal BP nya normal sebab effect ubat darah tinggi). Kalau memang komited tak mahu makan ubat, boleh. Cuma kena faham caranya bagaimana, Bukan suka suka buat keputusan on -off makan ubat. Sepanjang tempoh tak makan ubat, anda perlu ubah gaya hidup( jaga makan, regular exercise, kawal stress), dan sentiasa monitor tekanan darah. Masalahnya, org Malaysia ni, susah nak exercise, susah nak jaga makan, dan malas buat pemeriksaan BP berkala. Lebih percaya makan produk MLM, terus stop ubat, tanpa check BP, tanpa rujuk doktor. Sendiri jadi doktor, sendiri kiok nanti.




......bersambung daaaaa

( dulu ~ 2 tahun lepas, aku ada menulis pasal Mythbuster ni..Di Sini...kali ni aku sambung dengan mitos mitos lain..yg part glucometer tu, ulangan..hahah )

48 comments:

  1. ramai yang bersikap begitu sebenarnya.....aku tak pernah buat benda2 yang ko mention kat atas, tapi aku memang penakut makan ubat hahahhahahahha
    tapi kalau aku dah sakit teruk, perghhhh mmg aku makan ubat ikut arahan doktor tau

    ReplyDelete
  2. Kat Bolehland mmg ramai yg amik MBBS..baik yang ada ijazah dan jugak takde ijazah.tu sebab tokey farmasi cepat kayo:-D

    ReplyDelete
  3. oh patutlah semalam pi klinik cek gula guna ujian RBS ke apa tah tu bacaan gula saya 4.7 kebetulan memang puasa semalam tp sblm neh guna ujian yg sama dan dibuat ketika tak berpuasa pun bacaannya 5..
    bulan depan buat ujian HbA1C tu plak.sblm neh tahun sudah dah penah wat MGTT gula 10 dan doc kata sy diabetes maka kena lah makan metformin tu hari2..harapnya suatu hari nanti leh stop bergantung pd ubat..harap jelah kan..bukan senang nak kawal pemakanan neh..lgpun kena diabetes bkn sebab keturunan.

    ReplyDelete
  4. Bak kata mak sy-jgn hrplah nk tipu doktor!diorang pandai.mak sy penderita diabetis yg suker posa sblm g check up !!!

    ReplyDelete
  5. Bagusla share gini..dpt tambah ilmu.
    Dan..jgn cuba menipu doc!

    ReplyDelete
  6. assalam doc..suami acik tiap kali cek..mesti darah cantik..tak de tanda2 darah tinggi..tapia teruskan ubat tak pernah berhenti..sekali doktor tak kata boleh berhenti katanya..

    ReplyDelete
  7. tuan doktor,betulkah jika orang lelaki itu ibu jari kakinya besar maka err...aaa...itu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ilmiahnya soalan bujal ni... saya pun nak tahu jawapannya.... he he he....harap jawap ya doc...

      Delete
  8. sangat suka dgn info hari nie....
    nak tergelak pun ada sbb memang ada kejadian disekeliling sepertimana yg bro citerkan hahahahaha....
    nak nak bab posa sblum check up tu hehehehehehehehe...
    tapi malas lak i nak betulkan dorang tu bro..
    sbb dorang tu my aunties & uncles...dah tua kan...
    biorlah je lah....
    asalkan dorang tetap gi checkup and maintain ubat & jaga pemakanan...

    ReplyDelete
  9. Assalam, tuan, darah hijau ada ka

    ReplyDelete
  10. Soalan bujal macam pernah dengar je entry kat mana errk

    ReplyDelete
  11. susah nak menipu doktor..banyak alatan ajaib yg ada..keh3

    ReplyDelete
  12. seronoknya baca..tq for the info doc!

    ReplyDelete
  13. tq share info2 mcm ni.. peringatan untuk diri KA sendiri juga hehehe

    ReplyDelete
  14. bagus! saya suker info pasal kesihatan sbb bila baca saya jadi takot dan terasa mcm taknak mkn dah lepas baca n3 ni dan nak ke gym balik. hahaha....

    ReplyDelete
  15. TQ. Tapikan, bab org yg pose sbb nak dpt bacaan ctk tu...peh! Menakutkan! Selalu bukan ke check 1 jam pas mkn? (Eh? Betul kan? Sy pun dah lupe. Dulu ms preggy, ade diabetes. Selalu kena check setiapkali pas mkn)

    ReplyDelete
  16. hehehee...info baru ni thanx doctor!

    ReplyDelete
  17. kalau yang selalu amik darah ka lengan tu, arteri ke vein? adakah ujian yang dibuat resultnya jadi beza?

    ReplyDelete
  18. Thanks doc... ramai yg tak tahu sebenarnya..

    ReplyDelete
  19. Ada yg lagi dahsyat doc. dia pergi perubatan tradisional katanya batu karangnya dah tak ada dah buang cara misteri (entah betul entah tak). Tup-tup pengsan, bawa hospital kerana dah serious - sekarang dah meninggal pun kesian sangat..

    ReplyDelete
  20. aku ada kawan yg mmg ada darah tinggi...tiap kali sebelum check up dia puasa dulu nok..hahaha...patut la bacaan dia cantik je...apapun, aku harap kawan aku tu sihat2 jer hendaknya...

    esok aku nak pi buat fully body check up...dah lama tak buat kekdahnya...harap takde apa2 membimbangkan...

    ReplyDelete
  21. jgn nak kelentong dgn doktor hehe...:)

    ReplyDelete
  22. gambar bp set tu nampak bergaya. hehe

    ReplyDelete
  23. Makchaq memang takut makan ubat, tapi mesin cek darah dan kencing manis tu ada beli.. selalu check sendiri.. takut jugak sebab makchaq ada keturunan kencing manis... tapi setakat ni ok lagi la bacaan2nya..

    ReplyDelete
  24. x suka check darah....heheheh....satu keturunan SA darah tinggi...

    ReplyDelete
  25. alat yang terakhir tu ditakuti masa akak mengandung.. sebab der darah tinggiler...
    sekarangni masih terkawal tapi takut2 gakler..
    betoiler orang kita percaya ubat MLM lagi.. mak mertua akaktu susah betoi nak tukar
    pemikirann dia...

    ReplyDelete
  26. Hehehhehehe...suka doktor naikk anginnn ....
    Mitos itu salah satu cabang sastera lama tau doktor hahahahahaah

    ReplyDelete
  27. mitos no. 2.... teringat masa mengandung dulu... sebab ada kencing manis... 2 minggu sekali ambil darah 4 x sehari

    ReplyDelete
  28. masa MENGANDUNG sihat walafiat tapi darah tinggi selepas bersalin ...camno tu ? apa kata Doc bg masalah ni?

    ReplyDelete
  29. Foto no.1 tu... ko tunjuk DARAH???

    *tetiba mata berpinar, matahari berganti bulan, badan pun ringan.. dan sekeliling jadi gelap*

    ReplyDelete
  30. glucometer tu leh detect paras gula 3bulan lepas? wow!

    ReplyDelete
  31. saya tak suka alat terakhir itu sebab bacaan dia asyik rendah sahaja:(

    ReplyDelete
  32. itulah..ramai yg salah pemahaman bab bab ni

    ReplyDelete
  33. DARAH KOTOR KLAU BOLEH TENGOK MACASM TU JE MEMNAG HEBAT LA..DARAH KOTOR NI YANG SAYA TAU DATANG BULAN JE..EHHEHE

    ReplyDelete
  34. Bagus lah bagi info ni....errr...mcm ne nak tipu doktor utk dpt mc...ada ilmu tak...? Ahakz

    ReplyDelete
  35. Akak pun beli sebijik glucometer tu beberapa tahun lepaih bila mak akak asyik hypoglycaemic & 2 kali kena naik embulen pi hospitel. Lepas beli & check regularly, alhamdulillah dapat elakkan hypo.

    ReplyDelete
  36. assalam, mcmne pulak yg dikatakan suka mandi malam tu akan mendapat penyakit paru2 berair...adakah benar atau mitos jgk doc..?

    ReplyDelete
  37. Sangat sinis tapi sedihnya org Malaysia mmg begitu. Enjoy reading this doc.

    ReplyDelete
  38. tetiba saya teringat chechup dengan kakak Dr.Singa...
    memula ngeri tengok ade lelemak dalam darah...
    kot kolestrol tinggi..
    Alhamdulillah... sihat
    cuma tak rajin senam2an ... haishhh...

    ReplyDelete
  39. hehehe........ kan dah kena bebel ngan doktor.... tipu lagi

    ReplyDelete
  40. heheheheeee.....

    terapung-apung lelemak CPL masa tu!!

    ReplyDelete
  41. yg pasal glucometer set...teringat kat pakjang si fendy...ada darah tinggi kencing manis..bacaan turun naik slalu kuar masuk hosp.tp degilnya lah..xmo jaga makan. bila lmbt lg check up dia pulun lah segala kuih muih air kopi yg manis2 tu. bila tetiba dia ckp 'yg ni pakjang xboleh mkan..manis" ha tu maksudnya esok nk g check up la tu! hehe

    ReplyDelete
  42. banyak juga kekeliruan yea...rietta lately nie suka amek bacaan drah kt bilik bawah...selalu nak yang perfect jerr...risau klu tiba tiba tinggi...pernah juga gula sangat rendah...tkut...

    ReplyDelete
  43. Bila baca catatan doc ni saya terus teringat kat mak saya... dia seorang yg sangat prihatin akan ubat-ubatannya... saya juga selalu bising klau dia terpedaya dgn ubat tradisional/direct selling/MLM ni... kalau dia beli pun saya akan tetap nasihatkan dia spy makan ubat yg dibekalkan hospital... Alhamdullillah, tiap kali call saya akan tanya mcmana check up aritu? Doc ckp apa2 tak? Biasanya doc mmg puji mak saya sb dia mmg tak culas makan ubat secara berkala & jaga makan juga... Ya Allah moga mak saya dikurniakan kesihatan yg baik sentiasa :))

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...