Thursday, February 21, 2013

Hobi Menjana Pahala

Pada aku, setiap blogger, ialah peminat fotografi / ber-hobi fotografi camwhore..hahaha
Unless dalam blog dia memang langsung takda gambar yang di ambil sendiri.

Walaupun takda kamera dslr..
Dengan kamera henfon pun blogger akan ambil gambar makanan..
Orang lain akan tanya " bila boleh makan ni?" sambil si blogger sibuk compose gambar beger bakar..hahaha

Dan ikut pemerhatian aku lah kan..
Majoriti blogger ialah peminat fridge magnet..
Kah kah kah...

Thank you naaaaa kak Dinas ..cek baru terima FM Brunei ni semalam...:) Dah makin penuh pintu esbok cek..nak kena beli esbok 3 pintu pulak kot..hahaha..

Cakap pasal hobi fotografi, hobi kumpul FM ni kan...
Sesetengah hobi, seronok di buat beramai ramai..dengan kaki-kaki yang sama hobinya..
Memancing dan geng memancing..
Menembak dengan geng menembak..

Cuma aku susah nakgi menembak gambar dgn geng2 menembak yang aku kenal online ni..
Sebabnya.. bila aku free, mereka tak free..bila mereka free, aku nak tido tak free..

Penyudahnya, aku banyak berbicara maya dengan mereka..
Nama nama seperti Dr Singa, kak Dinas, TasekM, GB, Wak Gelas, My Journey My Photo, CPL, Kuah kari, Nizam Arif, dan My Story Pic ( just to name a few) adalah nama nama blogger kaki foto yang aku mesti selalu masuk ke blog mereka. Pasti best kalau dapat sama sama ber photoshoot di lokasi feveret aku Ostolia, ataupun sunrise kat Mt Bromo! hahahaha..

sebab entri ni edisi ucap TQ kat kak Dinas, maka cek tayang la jugak beg kamera cek ni..sama spesis dengan beg kak Dinas...keh keh keh


Moralnya..
Hidup biar ada hobi..
Kalau tidak, hidup kita monotone..
Bosan, boring, dull, terlalu rutin.
Dan menerusi hobi, kita tambah kenalan..
Tambah kenalan itu, eratkan silaturrahim..
Erat silaturrahim, dapat pahala. See?
 : )




43 comments:

  1. Saya pon suka kumpul FM. Selain dari keychain. Klo member gi bercuti ker, mesti kirim seketul.

    ReplyDelete
  2. Semuanya berkait sesama sendiri...dari hobi ke pahala :)

    ReplyDelete
  3. Saya dah berhenti kumpul fm sebab dah penuh body peti ais tu .... huhu

    ReplyDelete
  4. jgn ada yg punya hobi pelik2 dah la ya..jgn tak percaya,ada lelkai hobinya suka curi dan kumpul pakaian dalam wanita...pantang dijemur,kejap ja lesap..

    ReplyDelete
  5. beg hampir sama.
    utk jalan jauh nak angkut banyak lens aku bawak beg tu.
    kalau dekat2 sini aku bawak beg kecik sikit.

    aku ni malas nk bawak berat2.


    .

    ReplyDelete
  6. setuju setuju...betoi tu...hidup kena ada hobi..ada hobi yang boleh buat ramai2 ada hobi yg pulun sorang2 tapi janji ada hobi yang boleh releaasekan tension.. sukak jugak FM!

    ReplyDelete
  7. Sy suka amik gambar but nw mls lak nk upload kt blog since photoshop wt hal..nk kena redownload..:-)
    Pasni leh selalu dtg sini psl tuan tanah suka amik gmbar juga..hihi

    Nk fm gak! Ekekek

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum DZ

    tidur boleh dimasukan dalam kumpulan hobi ke.....

    ReplyDelete
  9. Aku suka amik gambar tp skill dh kelaut. Skang amik pic byk pakai hp je. FM aku suka! Sila ltk nama aku kt list ko sbg penerima FM ye. Kikikiki

    ReplyDelete
  10. Salam Doc.
    Ya, walau hanya kenal di maya tapi macam ada depan mata.Moga silaturrahim berpanjangan.
    Moga tulisan2 kita jadi satu wasilah berdakwah juga.
    Jumpa nanti insyaAllah.

    ReplyDelete
  11. ehh apesal tepat kat batang hidung nie?hehehehe...

    ReplyDelete
  12. Betul..ada hobi hidup jd ceria. Saya pun minat fotografi, tapi guna compact camera je lah. Amik tips pun cuma dari blog2.

    ReplyDelete
  13. teman pon dapat seketui dari Kak Dinas..
    besaq lagik tulisan Brunei tu..
    takpalah..walau tak pi sana,tapi dpt jugak merasa sebenier dari sana :)

    ReplyDelete
  14. beg aku kecik je...
    aku minimalis...
    aku guna apa yg ada je...

    ReplyDelete
  15. oh ya, kerana selebihnya aku sumbatkan ke dalam handbag wife...
    beli handbag mahal-mahal, itulah gunanya.. kan?

    ReplyDelete
  16. dulu tak kumpul fm
    la ni.. suka kumpul fm [hny fm yg diberi oleh blogger sahaja :p]

    ReplyDelete
  17. Blogging pun hobi kumpul pahala kan...?

    ReplyDelete
  18. sy suka fm:)macam best je tengok fm melekat kat peti es

    ReplyDelete
  19. bila ada pahala, keberkatan pun dapat.. insyaAllah.. klu ada rezeki nak pergi menembak dgn kak dinas nanti jangan sampai tertukar beg pulak ya.. he..he..

    ReplyDelete
  20. hehehe sonok dpt tambah koleksi FM ye

    ReplyDelete
  21. tapi doc punye gambar2 semua cun2...mmg pandai le snap2 gambo nieh....

    betul2 ramai peminat fm nie....lieya tak le minat sgt, tapi tu le benda wajib beli kalo pi becuti....adiah tuk kawan2 pun suke cari fm....lagi2 fm tu tertulis name tempat tu...lagi best...peti ais dah penuh dgn fm ajek ni heheeheheheh

    ReplyDelete
  22. esbok saya pun dah penuh ngan FM.. kena buat dinding khas dari steel plate lepas ni utk letak FM :D
    anyway, our house just stone throw away kan.. kalau rasa nak nembak sunrise ke, sunset ke, nite shoot ke kat City Park tu, boleh je..
    Bromo sunrise saya dah shoot.. Ostolia tu belum la lagi.. kena masuk my wishlist gak tu

    ReplyDelete
  23. beg kemeratuh sama mcm beg breastpump.hahaha..aah rata2 mmg peminat fm=)

    *tang doktortuh ia transfer kat sepital..hehe tapi mmg ada yang tak logik dlm citer2 tau dah..hahahaha

    ReplyDelete
  24. doc! sila smpaikan salam syg rindu dendam kat kak dinas ye. sy tak bleh dh nk view blog kak dinas..dh private. rindu sgt nk manja2 ngn kak dinas....huwaaaaaaa~

    ReplyDelete
  25. Saya masih minat fotografi.
    Tapi berubah ke iPhonography.
    Lepas tu post dlm Instagram.
    DSLR dah jarang dipegang.

    Jomlah berInstagram...

    ReplyDelete
  26. Sama2 Doc. Memang konpem sama sebijik beg kita. Nanti kalau ada rezeki pi menembak sama2, kena tulih nama besaq2 kat beg. Satgi tertukaq pulak, mahahah.

    ReplyDelete
  27. dslr dibeli khas oleh suami utk anak anak...akak guna smartphone je ...betul tu..bila ada hobi rasa ada je something to look forward to..

    ReplyDelete
  28. betol tuh.. sokong sesangat!
    peti ais saya pon dah penuh.. nak kena pikir camner nak tampal FM lepas nih.. hehehehe

    ReplyDelete
  29. SA minat menembak..tp kadang2 kena tgok mood, now minat tanam bunga..then minat novel..minat masak..eh banyaknya hobi..kih..kih..kih..

    ReplyDelete
  30. eeehhh sama la hobi kita...rietta suka snap picta...walau xpndai....amek gambar nature, buat rietta hilang stress, lupa pada masalah...terapi minda yang sangat baek buat rietta....pling bertuah....rietta dikelilingi oleh sawah padi...yang sentiasa mendamaikan jiwa...FM plak...rietta sebenarnya xminat pada asalnya...yang mna dikasi org, rietta akan penuhkan fridge bonda...lpas tu rietta sendiri blikan utk bonda...tpi kebelakangan nie...suka la plak...bru ada beberapa jew koleksi dirumah rietta...yang laennye...semua dirumah bonda..

    psss...btl tu...klu cat yang striking kaler....mesti lg meriahkan....rietta sndiri pown suka tgk...

    ReplyDelete
  31. Hobi menembak boleh join pakcik...tapi mcm doc juga......masa yg determine boleh ke tak boleh kan.

    Makcik? Tak larat tanggung kamera...henfon cukup lerr

    ReplyDelete
  32. Hobi saya adalah JJCM!!

    mkn adalah hobi yg plg best

    ReplyDelete
  33. Hola doc!

    Comel FM tu secomel tangan yg memegang! weee~~

    Saya sampai skrg tak tahu apa hobi sendiri... hobi berubah-ubah ikut angin lalu...hahaha... Sadis lak rasanya... Tp saya rasa saya ada satu hobi yg takde kat org lain... iaitu kuat berangan! Pssssttt... pernah berangan nak jadi princess ko! hahahahha :D

    ReplyDelete
  34. Sangat minat mengambil gambar.. Kebanyakan blogger ada minat yang sama.. Apa2 pun hobi berblog membuatkan kita mengetahui banyak perkara tentang kehidupan..

    ReplyDelete
  35. den suka jugak kumpul FM...pintu peti ais bahagian atas dah hampir nak penuh...lepas nih kena sambung lekat bahagian sisi peti ais pulak...nak lekat bahagian bawah takut hero den buat main pulak...hehe

    ReplyDelete
  36. kita sumbat kamera dalam handbag jaa... heheh...
    pastu kat rumah lom ade peti es.. kumpul FM.. kat cpu opis jaa... hahahaa....

    ReplyDelete
  37. Cantik FM Brunei tu,ramaikan blogger mempunyai minat yg sama.

    ReplyDelete
  38. majoriti yg kumpul FM semua dikalangan kaum HAWA kan... kannn... ^_~

    ReplyDelete
  39. hobi tangkap gambar hubby CiM dh dpt menjana pendapatan pd dia skang....suka sgt bila bersnap snap keindaan alam.

    hobi CiM, suka buat brg2 creative..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...