Monday, January 21, 2013

Kisah Mamat Dan Ayahnya: Duit Belanja Sekolah

Pesanan buat anak:

-Dapat duit belanja ni, Mamat buat beli buku tau. Jangan beli jajan pulak. Main tikam kat luar sekolah pun jangan.

Pesanan buat ayah:

-Nak bagi duit belanja kat Mamat biar ikhlas tau. Jangan la di dera telinga Mamat suruh dengar bebelan awak sebelum duit tu diserahkan. (padahal bulan lepas, minggu lepas, semalam dan malam tadi awak dah bebel benda yang sama pun !) Mamat banyak urusan kat sekolah, bagi aja duit tu, dan doakan yang terbaik buat Mamat.


Nah duit belanja..

Mamat ingat kat ayah ya nanti..
Banyak tu 100 hengget ayah kasi belanja..
Mamat: " baiklah ayah" ( dalam hati kata : ala, duit 100 tu pun ayah ambik dari tabung mamat kan, hari hari mamat simpan seposen dalam tu..)

54 comments:

  1. hari ni sekolah anak saya bagi duit tu..
    cuma datang dan tunjuk IC
    tak ada cakap-cakap sebelum bagi duit
    tiap-tiap tahun..

    ReplyDelete
  2. Sbenarnya ayah nak skit duit seratus hinggit tu ☺☺

    ReplyDelete
  3. akakpun amekjer kat pejabat sekolah...
    tunjuk icjer ... ha.. mamat budak bijak..

    ReplyDelete
  4. anak daraku dah amik pun duitnya...
    dah selamat dibank in kan :)

    ReplyDelete
  5. memang itulah lumrah ayah .. sentiasa concern dengan anak-anaknya, walaupun anak2nya nanti sudah beranak pinak.

    ReplyDelete
  6. ahahaha.. mula2 tak paham. sekali belek2 pasal 100 tu...baru perasan.
    dah selamat pun dpt duit tu khamis lepas. 2 org dptlah 200...

    ReplyDelete
  7. Hehehehehe....

    Apelah bapak ni. Ape barang serat je!!! Bagilah riban!

    "Kau ni tak kenang dek untung tau tak!!!"

    Heee~

    ReplyDelete
  8. he he he duit amik hati tu doc...yg pasti org anak ramai gak untung hahahhah....

    ReplyDelete
  9. ayah minta blanja tu mamat... hahaha

    ReplyDelete
  10. Ayah yang sentiasa perihatin. Ayah yang tahu tanggungjawab. Anak2 jangan ;upa pulak. Buadi jangan dibalas tuba...ahaks...

    ReplyDelete
  11. Bapak nak belanja apa pun tak pa.. duit tu duit bapak.. anak kena belanja berhemah dengan duit yang bapak bagi tu..

    ReplyDelete
  12. x cukup yg ayah bagi mintak kat mak pulop... uhhuu...

    ReplyDelete
  13. Wahhh......ini, wakil2 BAPAK kena baca nie. Bapak lupa pulak yang duit tu duit Mamat kan. Bukan satu tabung jer Mamat simpan kan? Tabung gaji, tabung tepung, tabung minyak.... Hahahahhaha. Brilliant, doc!

    ReplyDelete
  14. Utk Tahun 1-belum ada peruntukan lgik ;(

    ReplyDelete
  15. Mamat jangan beli rokok atau habiskan duit tu kat cyber cafe atau beli topup untuk teman wanita, ya nak ya...

    ReplyDelete
  16. kekekee..mcm ada maksud tersirat je =p

    ReplyDelete
  17. hahahhaha aku dah amik last week kat cikgu kelas dia, tapi cikgu kelas dia eksen, tak peramah langsung!
    ayat aku ngan anak aku lak gini:
    aku: alyssa ni duit sapa, duit u atau duit mama?
    alyssa: ntah
    aku: ntah, so mama amik la kan!
    alyssa: eh mana bleh....mama last year dpt RM100, ni dpt RM100, so total RM200 ye
    wakkakakakakakkaka dia dok kira dan ingat ok!
    ala, aku pun tak amik duit tu, aku bank in dlm akaun dia, sebab bagi aku, keperluan diri dia aku masih mampu nak sediakan, so dpt duit camni, aku bank in kan aje dlm akaun dia....tapi bagi yang betul2 belanjakan duit tu utk keperluan anak, aku rasa cukup bagus, RM100 cukup besar nilainya utk mereka2 yang betul2 memerlukan, semoga apa yang diterima dimanafaatkan dengan baik, peluang ada dan dtg skali, semoga peluang yang ditg dimanafaatkan dengan betul!

    ReplyDelete
  18. duit ayah adalah hak ayah
    duit anak tetap hak ayah juga...hihihi


    Alhamdulillah, selamat di bank-in ke tabung anak

    ReplyDelete
  19. Alahai mamat kalau gitu gaya ayah sorok jgn bagi nampak duit tabung mamat pada ayah..

    ReplyDelete
  20. Saya dah ambil duit mamat pagi ni.

    Baru kejap tadi 'ayah' hantar sms tanya "sukakah anda dgn program rakyat XX ini? Sila jawab YA atau TIDAK."

    ReplyDelete
  21. x berani nak komen panjang.. takut salah tafsiran.. ahaks~

    ReplyDelete
  22. Waka...waka....tersirat sungguh....KITA2 sekarang dah BIJAK....ahakz...ahakz

    ReplyDelete
  23. Esok baru "ayah" bg RM100 tu pun nak kna tunggu YB jugak

    ReplyDelete
  24. masa amik duit hari tu,ketua puteri umno cakap...org dah berbudi..pandai2 kita berbahasa,org dh memberi...pandai2 la membalas jasa..:)

    ReplyDelete
  25. 'ayah' saya tak pernah bagi duit
    sebab saya tak pernah undi 'ayah'

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau mcm tu BR1M pun 'ayah' tak nak kasi kat awak .... hahaha

      Delete
  26. hakhakhakhakhak....saya suka lawak maksud tersirat nih!

    ReplyDelete
  27. Tak ada anak patut tak paham mula2.. Bahagialah kanak2 dpt seratus..

    ReplyDelete
  28. hahaha...tp 100 tu..dee dpt 200..dpt kat ayah kt umah..'ayah' pakai baju biru bagi :)

    ReplyDelete
  29. dah dapat hari ni BKAP2013, untung G.Besaq tak bebel panjang2 pd ibubapa...walau hari ni diharamkan kaunter hutang dlm kaw. sekolah tp esok dah menanti bayaran sepatutnya...pa pon takpa. Syukuralhamdulillah!

    ReplyDelete
  30. Wah..cerita sinis tapi betul.

    ReplyDelete
  31. Ayah.... ayah..... bagi yo la, bukan duit ayah pun

    ReplyDelete
  32. buat beli buku kegemaran mereka...selalunya camtu...
    (pinjam tapi pulang takpe... ^_^

    ReplyDelete
  33. Mendalam maksud yg tersirat. 100 pada mamat yg memerlukan sgt lah banyak, juga sebaliknya....tapi kita pun akan sedih juga kalau mamat gigit tgn bapa kan

    ReplyDelete
  34. Alaaaaa....bukannya ayah berkira, ayah cuma buat kira-kira lah mamat.

    ReplyDelete
  35. ooops.... mamat2 nk wat camne, ayah tpaksa cover

    ReplyDelete
  36. 100 hengget ni rasanya cukup 10 hari kot.. ke less.
    sbb rata2 budak sek ren skng belanja rm1. Kalau sek dua sesi dah rm2.
    Tapi rasanya rm1 tu xcukup.

    ReplyDelete
  37. tak suka kalo mak bapak ada yg berfikiran nak anak belajar pandai untuk tanggung diorang dan adik beradik lain sedangkan anak terpaksa usaha sendiri untuk duit belanja sekolah..

    ReplyDelete
  38. seb baiklah anak2 KA serah duit ni tanpa tuntut apa2 pun hehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...