Friday, January 18, 2013

Al Waqiah.. Ar Rahman

Dari Aus ibn Aus radhiyallahu ‘anhu, bahwa Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
“Hari kamu yang paling utama adalah hari Jum’at. Pada hari itu Adam diciptakan dan diwafatkan, pada hari itu pula peniupan sangkakala dan kehancuran Kiamat terjadi. Maka perbanyaklah shalawat kepadaku pada hari itu, karena shalawat kalian diperlihatkan kepadaku” (HR. Abu Dawud, an-Nasa’i, Ibnu Majah, ad-Darimi, dan al-Baihaqi)

 "Dan gunung-ganang dihancur leburkan dengan selebur-leburnya... Lalu menjadilah ia debu yang bertebaran " - Surah Al Waqiah, ayat ke 5 & 6. Tentang gambaran bila berlakunya kiamat. 

            Minum teh tarik itu nikmat. Tanpa daun teh, tiada teh tarik, tiada melepak di mamak. 

" Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?..Mereka (bersenang-senang di tempat masing-masing dalam Syurga itu dengan) berbaring di atas hamparan-hamparan, yang lapisan-lapisan sebelah dalamnya - dari sutera tebal yang bersulam; dan buah-buahan kedua-dua Syurga itu dekat (kepada mereka) untuk dipetik."  - Surah Ar Rahman ayat 53 - 54. Tentang sikap manusia yang tak mensyukuri nikmat, dan balasan nikmat di syurga yang tiada tolok bandingnya.

42 comments:

  1. Perkongsian ilmu dihari jumaat. Mekasih DZ.

    ReplyDelete
  2. Minum teh ais juga bagai satu nikmat yg tak terhingga kala hari hangat :)

    ReplyDelete
  3. syukur atas nikmatNya.. salam jumaat daddy zz..

    ReplyDelete
  4. syukur syukur syukur ya Allah....dapat bernafas pun satu nikmat..

    ReplyDelete
  5. Bersyukur ditemukan jumaat lagi dah nikmat yg tak ada tolok bandingnya.

    ReplyDelete
  6. gunung hancut bagai debu... dasyat sekali.
    Allahuakbar...








    aku byk leka dengan duniawi

    ReplyDelete
  7. Surah yg senang di hafal al-waqiah...

    ReplyDelete
  8. walaupun sentisa disogok dgn gambaran hari kiamat tapi kadang2 sy leka juga..good entry doc!

    ReplyDelete
  9. Tazkirah yang bagus di hari Jumaat..

    ReplyDelete
  10. tkasih sharing dikk
    sesungguhnya kita kena rasa bertuah kerana masih dpt melihat keindahan alam semulajadi nie
    cantik2 pic adik nie ;)

    ReplyDelete
  11. Elok untuk jadi amalam ke2-2 surah ini. Masukkan sekali Al-Mulk sebagai payung kita di Padang mahsyar, Insya Allah. Thank you for the reminders, Doc.

    ReplyDelete
  12. Bila baca Al-Quran tahu maksudnya atau cari tau maksud macam ni lebih mendalam kefahaman kita..

    ReplyDelete
  13. marilah sama2 kita perbanyakkan shalawat...

    ReplyDelete
  14. Tengok documentary tsunami Jepun.. Allah hu Akhbar.. hanya dengan air.. takutnya

    ReplyDelete
  15. semoga tak terus hanyut dan terus istiqamah..

    ReplyDelete
  16. semoga kite dpt menyeimbangkan antara dunia n akhirat... nice entry utk jumaat

    ReplyDelete
  17. Salam jumaat DZ..sentiasa bersyukur dengan nikmat yang Allah kurniakan dan selalu ingatkan diri tanggungjawab kita terhadap Sang Pencipta kita..

    ReplyDelete
  18. Salam jumaat... Penghulu segala ari

    ReplyDelete
  19. Bila dah ditiup sangkakala Gunung Tahan pun tak tahan ...

    ReplyDelete
  20. Terima kasih atas perkongsian Doc. Akak sangat suka teh :)

    ReplyDelete
  21. tima kasih atas perkongsian..salam singgah.

    ReplyDelete
  22. semoga penulis entri ini & keluarganya dirahmati Allah....amin amin ya Rabbal alamin...

    ReplyDelete
  23. Terima kasih bila berpesan2 mcm nie..moga kita akan senantia beringat utk tidak lalai...

    Moga daddy sekeluarga dirahmatiNya...

    ReplyDelete
  24. Alhamdulillah. Moga kita manfaatkan hari hari yang berbaki ini, aaminn

    ReplyDelete
  25. Salam sejahtera Tuan,

    Maaf,lamanya tak ke sini..
    Mama tabiklah nama blogspot ni dipetik dari ayat quran. Moga kita manfaatkan masa.
    Seronoknya anak2 tu. Sesuatu yg jadi kepunyaannya mungkin menjadikannya lebih rasa bertanggungjawab.Kecil2 cili!
    Tkasih, cerita pasal IKIM menjadikan mama terpanggil, buka radio rupanya mmasih berfungsi! terus IKIM yg bersuara. Selepas kematian Din Beramboi mama sebenarnya jarang sgt dgr radio!
    Moga kita dpt menafaat drnya.
    Salam utk Fiza, selamat hari lahir. Moga sentiasa bahagia bersama suami yg sgt memahami dan anak2 yg comel dan pandai.Amin.

    ReplyDelete
  26. syukur alhamdulillah.
    antara dua perkataan yang harus selalu melekat di bibir dan tertanam di hati.
    nice sharing.. :-) tq.

    ReplyDelete
  27. Mee siput tu saya di van yang menjual cendol berhadapan Maybank Taman U. Siap dengan sambal tumis sekali.. Sedap juga rasanya..

    ReplyDelete
  28. Alamak...domam2 ni..refresh balik ke alpaan den...Tq....

    ReplyDelete
  29. subhanallah..perkongsiaan yang bermanfaat.. nice pic too..

    ReplyDelete
  30. Banyak sungguh nikmat diberi NYA. Kita jer sering lupa utk bersyukur...

    ReplyDelete
  31. SUBHANALLAH...CANTIKNYA PANDANGAN GUNUNG GANANG NI

    ReplyDelete
  32. dalam surah Ar-Rahman ayat yg bermaksud, " Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?" diulang sebanyak 31x....

    kalau tak bersyukur tak tau la...nikmat, makan, minum, bernafas, bahagia...apa lagi??? ^_^

    ReplyDelete
  33. alhamdulillah...krn masih lg diberi kesempatan utk melalui hari2 jumaat yg indah

    ReplyDelete
  34. tq for sharing :)
    bagi mengingatkan sesama kita.

    Syukur alhamdulillah diberikan kenikmatan dari Allah s.w.t.

    ReplyDelete
  35. syukur/... alhamdulillah... ingatan yg baik

    ReplyDelete
  36. Nice pic doc. Good sharing too. TQ kerana sama2 mengingati.

    :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...