Tuesday, December 4, 2012

Oh Tudung Fareeda

Obsesi manusia ni, pelbagai.
Ada yang sanggup subuh sepi pukul bola kecik nak masuk dalam lubang sebesar lubang tikus.
Ada yang sanggup subuh sepi pacak tripod tunggu matahari naik.
Ada yang sanggup subuh sepi termangu depan kolam tunggu ikan gigit umpan.

Tapi..
Bila ada yang sanggup SEBELUM subuh sepi dah berkampung tepi kaki lima kedai..
Usung anak kecik, baring tido kat tikar mengkuang.
Semata mata nak beli tudung..

Maka..
Aku tertanya tanya keistimewaan tudung ini..
Sampai timbul obsession sedemikian rupa..

- material nya ringan kah, umpama body aluminium binaan Lamborghini , sampai tak terasa di sarung di kepala?

- material nya maha hebat kah, ventilasi bersepadu dapat dicapai, sampai terasa sejuk kepala walaupun tudung di sarung 24jam tanpa buka?

- kalis air kah ia..sampai kalau hujan tak perlu berpayung..hanya selamba melangkah dengan memakai tudung berkenaan?

- sangat tahan lama kah...sampaikan tak perlu beli tudung lain untuk 5 tahun berturut turut punya raya puasa?

Jangan salah anggap..
Aku tidak cemburu dengan kejayaan yang dicapai oleh si pencipta tudung..
Sekalung tahniah kepada beliau, sebab berjaya dalam bidang ini..

Dan jangan salah anggap..
Aku tidak menjuih bibir mengutuk obsession membeli tudung sebegini..
Sebab aku punya obsession tersendiri jua..
Terpacak di tepi pantai seawal jam 5.30pagi dalam kesejukan pagi 2 degree celcius, semata mata menunggu matahari naik..
Lagipun, anda beli tudung itu, duit ada...anda usung anak kecil anda, anak anda yang tak selesa, bukan anak saya...

Aku cuma wonder..
Apa hebatnya tudung ni..
Sampai timbul obsesi sedemikian rupa..
Sekadar ingin tahu..
Itu sahaja..

Bukan model tudung fareeda...dipaksa pakai tudung...bahahahaha

78 comments:

  1. Tudung tu mahal . tak semua orang mampu beli. Kalau mampu pun kena fikir 10x.

    ReplyDelete
  2. Tak boleh nak jawab.. Persolan tu kena tanya mereka yang terlibat..

    Zayyan sangat cute.. (jadi mangsa keadaan nampaknya.. )

    ReplyDelete
  3. assalam doktor..acik pun teringin nak tau jawapannya..dari semua persoalan tu

    ReplyDelete
  4. saya pun tak dapat nak komen sbb saya pun pakai tudung bawal je.. tapi ade jugak terbaca kat status fb, ade orang sanggup beratur seawal pukul 12 tengah malam semata-mata nak ambik no giliran yang mula di beri pada pukul 10 pagi esoknya.. kalau saya lah, lagi sedap layan tilam empuk kat rumah..

    ReplyDelete
  5. saya juga cuba mencari jawapan tapi tak jumpa.
    btw, husband tak bagi pakai sbb mostly senteng atas dada.

    ReplyDelete
  6. Cepat2 le bagi ada supaya ada geng Mommy bergaduh rebut tudung.

    Kualiti mungkin tapi lebihnya jenama kot.

    ReplyDelete
  7. hehehe..kena tanya diorang sebab saya pun pakai tudung paling mahal RM40 je..itu pun ada satu dua je..yg lain RM10 je hehehe...kalau saya..kalau saya la kan..boleh beli benda lain..tapi betul kata doktor..masing-masing ada obsesi tersendiri..biarlah..janji tak minta duit kita

    ReplyDelete
  8. Oh.. jangan buat anak kecil itu keliru dengan identitinya... hehehe...

    ReplyDelete
  9. Tudung ni saja yg ada 2nd hand value doc, pakai sebulan 2, bosan boleh jual 2nd hand, susutnilai rendah, klu beli masa sale boleh jual dgn keuntungan lagiselepas dipakai sebulan 2, ada org yg makchaq kenai kata, dia post je kat fb tak sampai setengah hari dah ada buyer utk tudung2 2nd hand dia, klu beli sale yg 2nd boleh jual harga tak sale, tu la dpt utg pulak..Dia pulak pi beli yg baru...

    ReplyDelete
  10. saya pun tertanya2 tau, sbb ada baca satu forum tu. dari gayanya mmg diorang tunggu lps subuh utk dptkan latest design Fareeda ni. siap rebut2 tu..

    saya? takde obses mana2 tudung. hidup pun jadi lebih mudah. Lagipun tak sanggup beli tudung rege mahal amat ni. Tak taula kalau dah kayo esok. ^__^

    ReplyDelete
  11. saya stick ja dengan shawl murah murah nih... :D

    ReplyDelete
  12. Nak tau juga apa istimewanya tudung nih. Saya tak mampu nak beli...mahal sgt.

    ReplyDelete
  13. mahal tp kalau singkat,melekat..takde maknanya juga...lagi2 kalau timbul riak dihati...tudung aku paling mahal,paling latest...bkn pahala bertudung yg dapat...

    -dulu dan kini-setia dgn tudung bawal ja..:)

    ReplyDelete
  14. tak sanggup nak beli selai tudung sampai 3 angka harganya.. nak beli yang lapanplohhangget pun pikir banyak kali... yang senyum n beli banyak2 bila tudung rege seploh hengget..

    ReplyDelete
  15. saya miskin.
    pakai tudung murah sahaja.

    ReplyDelete
  16. saya macam TM...
    sayang duit nak beli tudung mahal mahal nie.
    keperluan lain lebih penting ....

    ReplyDelete
  17. uih, nasib baik saya bukan jenis pakai tudung 'jebeng' macam tu. haha.
    saya rasa, jenamanya la DZ, bukan perkara lain. masa itu ada sale giler2 sampai RM3 @ RM5 ke?

    cop, jawapan kpd pertanyaan DZ,
    memula saya mabuk tapi takdelah teruk tapi khamis lepas bleeding. lepas bleeding tu yg tak berdaya. doc bg ubt tambah darah dll. pegi cek dan doc belum sure nak buat D&C ke tak. minggu ni jumpa doc utk scan dan tengok macamana...huhu. takottttt

    ReplyDelete
  18. hanya mereka yg dapat memberikan jawapannya

    akak suka dgn obsesi doc tu, pernah nak buat di PD tp suami kata 'keje gilo lak'

    ReplyDelete
  19. Hahahahaaa....tak lama nanti zayyan jadi duta tudung ler pulak baru tahu......

    ReplyDelete
  20. ohhh dasyattt penangan tudung tu...pernah dengar jenama tu tapi tak pernah pula nak mengintai lebih2...lagi2 nak beratur sampai berjam jam...sorry laa

    ReplyDelete
  21. yea..aku pun tertanya2, bukan nak kutuk sbb aku pun kadang2 pakai tudung utk beberapa occasion hehehehe....namun nak beli tudung2 mahal ni..aku fikir 44 kali la..rasanya aku ok jer ngan tudung2 biasa..janji selesa dan murah...

    ReplyDelete
  22. dee tgk harga tudung pun takut..hehehe..inikan nak tidur kat kaki lima semata2 nak beli tudung tu..laaagggiiilaaaah takut..hehehe..

    ReplyDelete
  23. Tudung tu cantik, ada brand dan dikenali ramai. Rumba-rumba macam-macam fashion pun ada (tapi kakak tak pakailah).

    Last tu anak pulak jadi mangas kena pakai tudung hahaha....

    ReplyDelete
  24. soalan yg sama dok berlegar dlm fikiran sy.
    nak sgt tau kenapa kena ambil no giliran tu.

    ReplyDelete
  25. tak dapat nak jawab sbb tak der pun tudung tu 'stok' tudung ku hehehehehe...
    tapi kalo sampai nak tidor kat kaki lima and beratur tu...
    tak sanggup akak....

    ReplyDelete
  26. tgk jgk membe FB update gambar org beratur di kaki kedai semata2 tudung tu, sehebat atau semahal mana pun tudung tu kalau tak menepati syarat menutup aurat sia-sia je duk beratur macam tu. mentaliti org melayu bila ada jualan diskaun semua duk berebut tak kisah benda lain dah..

    btw kalau doc ada anak perempuan cam tu kot iras mukanya bila bertudung

    ReplyDelete
  27. Bg saya, untuk tudung bukan jenama jadi ukuran.. Harga yg menjadi keutamaan. Kalau ratusan hg nya, pakai utk beberapa bulan dan kemudian diganti walau tiada koyak dan rabaknya... itu satu pembaziran.

    ReplyDelete
  28. ku tunggu hasil 'terpacak di tepi pantai seawal jam 5.30pagi dalam kesejukan pagi 2 degree celcius, semata mata menunggu matahari naik..'

    ala...2 degree...
    tu kat Perth kannn....?

    ReplyDelete
  29. Doc... kawan saya pernah cakap "kalau pakai kain mahal atau tudung mahal ni, peluh pun tak berbau" ... sejuk macam dlm aircond, kalau dah suka dan mampu semua boleh cakapkan. Alhamdulillah setakat hari ni saya tak pernah lagi terbeli tudung yg mahal2 ni, saya masih setia dengan produk orang kg... tudung bawal hihihi

    ReplyDelete
  30. sampai kena amek giliran? perghhhh...giler hebat penangan fareeda ni...

    nasib la aku tak obses ngan tudung mahal cenggini...ko nak tau aku obses pada apa?

    aku obses pada zero fare AA...haha...takpun promo dia yg seposen tu ke, yg sepuluh hengget tu ke....pantang dia email, tengah mlm aku dah tunggu...tu pun tetap masuk waiting list...nyammmmpahhhhh...eh, tapi kenapa tahun ni takde zero fare ek? adoi la...

    ReplyDelete
  31. Wife saya fanatik Fareeda.
    kakak ipar saya pun dah jadi fanatik jugak.
    pesakit2 saya pun dah makin ramai yg fanatik Fareeda.
    24 jam menghadap FB.
    Tunggu stok baru masuk dlm FB.
    Harga 150-250 sehelai pun dah tak heran.

    Tapi,
    wife saya tak pernah mintak duit saya.
    dia guna duit dia sendiri.
    sebab tu saya tak kisah sangat.

    Saya beli lens mahal2 boleh,
    kenapa beli tudung mahal sikit tak boleh?
    Lepas tu saya malas nak berdebat lagi...

    ReplyDelete
  32. sy tgk dr hanie post pasal ni kat fb..sy pun jadi tertanya2..pelik tp benar! obsesi org yg berbeza2 kan :)

    ReplyDelete
  33. saya pernah pakaikan tudung kat riffa.hehehehe

    ReplyDelete
  34. dia ada versi english pattern. Wow! haha.


    aku jeling je. Beli jauh sekali. Shawl aku 10hengget. bawak rm150 boleh dpt 15 elai.ekekek

    ReplyDelete
  35. saya pun tak faham kenape ramai sgt org berkenan tudung fareeda nie .
    sampaikan nenek saya pun sibok nak mencari , *ta faham sungguh

    ReplyDelete
  36. Hahahaha! Sy tak penah suka tudung fareeda. Geli tgk renda2 lapisnya. Heeee~

    ReplyDelete
  37. ya Allah..kiutnya Zayyan ..macam mommy dia

    ReplyDelete
  38. Tak tau pun ttg tudung ni...jap lagi nak Google...hihi
    Ketinggalannya mokcik ni

    ReplyDelete
  39. oh dah ada saingan baru utk Ariani ke nih...wife den suka tudung simple2 jer...


    * doc nanti pm nama penuh,alamat n contact number, nak courierkan trial lens Air Optix tuh...pm kat yusrizalafiza@yahoo.com...:)

    ReplyDelete
  40. Salam Tuan,

    Heem ...brapa harga satu?
    Kemarin tgk tudung dgn mak tudung di Jakel Rm 750!
    mcm2 ada dan mcm2 penerimaan!

    ReplyDelete
  41. ...masih menunggu jika ada yang berbaris baris itu akan menjawab. Mana la tahu ada blogger di kalangan mereka?

    ReplyDelete
  42. keistimewaannya adalah muka zayyan leh nampak mcm gegirl kalo pakai tudung.. hahahaha..
    ouh, saya x kesah.. tudung cap ayam pon ok je.. janji pakai tudung~

    ReplyDelete
  43. Bila saya baca pasal kisah ni di blog rakan2 semalam saya pun rasa hairan. Bila saya tunjukkan entri2 tu kpd emak Adam, dia lagi hairan dan terkejut .... huhuhu

    ReplyDelete
  44. Tudung saji works fine on me...

    ReplyDelete
  45. Biasa je rasanya, tengok kwn pakai tudung ni sesuai utk org muda. Mahal la....mcm membazir je.

    ReplyDelete
  46. ntahle doc..nekcik dari dulu hingga kini pakainyang rm20 jek..janji melepasi syarat sah pakai!!

    ReplyDelete
  47. suka sangat dgn tajuk n3 doktor ni..saya pun heran kenapa org gila sgt dgn tudung fareeda..jelaslah menunjukkan sebab kenapa pempuan ni senang masuk neraka & senang masuk syurga.masa raya ritu ada sy tgk sepupu pakai.tgk macm biasa jer..tp saya yakin org yg pakainya pasti akan terasa riak dlm hati..hubby sy pun tanya apa istimewa & kenapa mahal sgt tudung fareeda tu sebab dia terbaca dlm blog seorang kerani blh berbelanja & mampu beli tudung fareeda..tp kalo org tu byk duit & tersangat mampu saya tak heran la..

    ReplyDelete
  48. sape ke fareeda tu ?

    kalau tudung mahal2 pun sampai jadi rebutan tapi nasik lemak terdedah takde maknanya..

    ReplyDelete
  49. hehehehe tak berkenan sgt tudung-tudung mcm tu.
    umi ijah aje yg berkenan tp takdela smpi nk beli tudung tu sgt sbb harga dia ehem boleh tahan mahal hehehe..

    ReplyDelete
  50. aduhhh..
    mati2 ingat itu bb girl..

    daddy itu sgt kasihan ok!

    dlm fb. geng NYATA JELITA bengang tu.. siap balas mbalas..

    saya?
    pi lantaklah... ada aku kesah!

    ReplyDelete
  51. adoii matilah org yg pakai ni marah kang hahahaha...

    ai selalu pegi dan tgk tudung nie dan rasa apa kebenda yg mahal sgt nie? wlupun tudung ariani pun klu pegi dan mahal smpai ratus2 tu rasa pelik apatah lagi tudung nie...so for me berbalik pada kemampuan dan niat..niat nk tutup aurat dan asal selesa cukup...klu pki tudung mahal tak de riak kat hati syukur kalau tak better pki tudung murah ngeee..sekadar peringatan tuk diri sndiri :)

    ReplyDelete
  52. saya org kampung, xtau sgt tudung2 moden ni
    hehehe

    ReplyDelete
  53. mungkin sbb kualiti n minat yg jd kan obses cumanya tiap org punya minat yg lain2 kan... tp nyer sgt tak ptt sampaikan anak kecik perlu di paksa beratur sekali di pagi2 buta, itu sgt melampau...

    ReplyDelete
  54. Samala kita kadang tertanya kenapa orang terlalu obses dengan tudung ni, dah le mahal sesangat tapi orang sanggup membeli..

    Mungkin betul orang Fareeda cakap, sekali terjebak memang terjerumus :D

    ReplyDelete
  55. Bestlah entri ni...salam kenal dr...

    ReplyDelete
  56. sapa yang pernah membeli memang akan repeat la....tapi aku tak brapa suka sebab tudung dia byk jenis awning, apa pun design dia cantik2, yang sesuai dan kena bila pakai, mmg cantik la bila pakai....harga dia memang agak mahal, tapi material dia sangat best! kalau ko nak tau best ke tak, ko cuba pakai sekejap, baru ko leh feel......
    lepas entry ko nih, mau kena fire ko ngan penggemar tudung nih.....tudung ni ramai penggemarnya....ko tau kalau dia ada wat promo atau apa2, perghhhhh panjang gila barisan dia, lom bukak kedai, dah mcm apa queue....ada satu petang tuh, time aku lalu, terkejut bagai nak rak, bukan kaum hawa je dok beratur, kaum adam pun ramai weiiii...ntah2 ko pun ada sama gak beratur wakakkakakakakkakakakka
    apa pun ko ni memang kijam ar, cian budak handsome tu kena paksa jadi model bertudung....len kali ko aje jadi model.....ada brani?

    ReplyDelete
  57. saya tak terfikir pun nak beli tudung mahal2 camni sbb mmg tak mampu. huhu... tapi ada beberapa staff hubby yg obses ngan fareeda ni sampai en suami yg dari tak kenal fareeda dah kenal skrg... haha..

    ReplyDelete
  58. tudung saya murah2 je.. tak sanggup habis $$ utk tudung mahal2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. opsss... citer pasal underwater camera kat blog ya..

      Delete
  59. aah bro. tak pasti apa lebihnya tudung ni. selalu gak teman mak n kakak2 ipar gi beli tudung. gtemar benor dioarg beli tudung2 camni. mungkin sbeb jenama? mungkin juga sebab kualiti dan design bro.

    ReplyDelete
  60. akak pakai tudung pasar malam je... yg penting aurat ditutup

    ReplyDelete
  61. walaupun sy bekerja,ada duit sendiri tapi masih tak sanggup nak kuar duit beli tudung fareeda.lagipun design tudung ni tak sesuai dgn body lonjong mcm jiraf hahaha

    beli kat pasar malam je, baru 20rgt,agak2 tak sesuai takde la ralat sangat:)

    kalau doc ada anak pompuan confirm comei macam ni hahaha

    ReplyDelete
  62. nasib baik la kegilaan saya tidak pada tudung..hehe...lain org lain kegilaannya..tapi utk menunggu seawal pagi depan pintu kedai..itu bukan saya.

    tapi saya suka kegilaan yg satu itu..bangun awal pagi pacak tripod sambil tunggu matahari naik!

    ReplyDelete
  63. Sy tak sukz tudung tue psl bg sy too costly..lgpon mcm ala2 datin jer kalau sy pakai..opss sorry! This is my own opinion..

    Sy lebih suka beli kain sendiri, choose kaler n hantar tailor..sy dpt dua helai shawl..n satu drnya sy lets go secara murah...mmg sgttt bebaloii bak kata Kamdar...:-)

    ReplyDelete
  64. dulu saya bantai je pakai tudung jenis apa pun asal murah..tapi sekarang cari yang labuh2 sikit la..dah faham syarat bertudung..bukan setakat menutup kepala..

    ReplyDelete
  65. Kaum wanita je yang boleh beri jawapan yang terbaik ni. Hehe.

    ReplyDelete
  66. tak reti la..tapi kalau tengok iklan kat tv aritu macam pendek sangat je tudung tu.. saya pun tak berapa nak kenal tudung fareeda bagai ni.. pakai tudung bawal je senang.. hehehe..

    ReplyDelete
  67. saya tak mampu beli , lagipun tidak menepati piawaian hubby saya, tak labuh menutupi dada :p dia yang nak kena tanggung masuk neraka kan, keh keh keh

    ReplyDelete
  68. Cantik header baru.. Lama tak update. Busy ke Doc??

    ReplyDelete
  69. Cek tak kenai tudung Fareeda tu, hehehe..

    ReplyDelete
  70. comel..header tu pun cantik..comel betul

    ReplyDelete
  71. sayang duit nk beli tudung yg mahal tu..kalo ada satu pn dah ok..model tudung kt bawah tu cute aje

    ReplyDelete
  72. Sy pun tertanya2 .. Tudung tu pendek & tidak menepati syarat bertudung.. Kalau diukur labuhnya dengan harganya adalah amat tidak berpatutan.. Lps tu sy tgk dia berlapis2.mebbe sbb dia blapis2 mk harganya..manusia smakin pelij..

    ReplyDelete
  73. mujurlah saya lansung tak obsesi dengan tudung tu.
    tak menepati piawaian diriku!

    ReplyDelete
  74. tudung tu sgt pendek.. tgk model2 kt tv pakai ada yg hampir nampak leher belakang, jauh dr menepati apa yg digariskan agama, depan pn senteng, lgsg tdk menutupi apa yg wajib ditutup.. bg sy amat tdk berbaloi beli mahal, harga ratus2 tp ttp jg tdk menutup aurat sepenuhnya..

    ReplyDelete
  75. kawan sy supply tudung fareeda ni.. modal bawah rm3 je sehelai.. disebabkan ada nama tudung ni meletop.. untung berlipat ganda.. habis macik2 semua tertipu.. kih3

    ReplyDelete
  76. Mampu pakai tudumg biasa je...tapi tudung fareeda tu katanya kainnn sedap..sesuai la dengan harga....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...