Monday, October 15, 2012

Inai


Godek godek album lama..tahun 2006..hihihihi..jumpa gambar ni..
Ni zaman moda moda..umur baru 27....:P
Ni masa tengah minum jus buah kat hotel di Bali..masa ni tgh syiok honeymoon lah kata nya  :P

Bila tengok gambar ni, baru teringat nak gugel hukum lelaki pakai inai...(tepuk dahi sendiri)

Hasil gugel:

" Hukum memakai inai bagi orang lelaki. Memakai inai bagi kaum lelaki dari kalangan orang Islam perlu dilihat dari sudut budaya dan uruf (budaya sesebuah kaum). Ada di kalangan ulama yang mengharamkannya atas alasan menyerupai orang perempuan dan ada pula yang mengharamkannya kerana memakai inai bukan budaya orang Islam malahan budaya orang bukan Islam. Perlu diperjelaskan di sini tidak semua budaya itu haram. Islam hanya mengharamkan budaya yang bertentangan dengan syariah dan akidah Islamiah. Budaya memakai inai tiada kaitannya dengan ketuhanan selain Allah SWT dan tiada unsur syirik."

Again, isu berinai ni memang tak habis nak bincang la kan..
Bagi aku, niat itu penting, dan asalkan tidak bertentangan dengan akidah, go on aja la.

Tapi..
Bila bab bab yang banyak khilaf/pendapat ni..
Baiknya tinggalkan lah..
Elakkan benda yg syubhah/was was/tak pasti 100%, kan?


So,
Kalau menikah lagi, aku tak akan pakai inai.
~bahahahaha.

ps: entri ni sesuai utk YB sebenarnya.  Tak yah pakai inai tau YB  keh keh keh

45 comments:

  1. amboi mata...hahaha
    dan amboi jugak utk statement kahwin lagi...hamboiiiii

    ReplyDelete
  2. Amboi sedapnya cakap.. MommyZZ jegil mata baru padan muka.

    psst: Kalau musim haji diMekah kita akan nampak ramai lelaki timur tengah yg inai janggut dia tau. Kakak mula nampak dulu gelihati tapi abang marah..

    ReplyDelete
  3. menikah lagi!!??
    hamboiiiiiiiii!!

    ReplyDelete
  4. betul.. 'niat itu penting, dan asalkan tidak bertentangan dengan akidah, go on aja la.'

    ReplyDelete
  5. Menikah lagi? Fiza kata apa? ;-)

    ReplyDelete
  6. So,
    Kalau menikah lagi, aku tak akan pakai inai.
    ~bahahahaha.

    perghh...ayat ni yg tak tahan nie..:)

    ReplyDelete
  7. pergh!!!mcm model tuuu...hihi...

    **cet...ayat nk menikah lg tu klu puan bini tgk kompem tdo luar la..hahaha

    ReplyDelete
  8. assalam doc..dulu2 ikut je..orang pakai kan..tak ngelak pun kan..he he
    tapi acik suka berinai dari zaman muda sampai ke tua ni..dau inai tu dah jadi macam ubat pulak..dulu kuku lembut..dan jari pecah2 sejak rajin berinai..dah elok pulak..apa kata doktor..

    ReplyDelete
  9. "Menikah lagi" tu yang tak tahan beb

    ReplyDelete
  10. ni ada kena piat balik kang ni dengan mummy DZ....

    ReplyDelete
  11. wak pown X penah pakai inai yee.. ehhhEE

    ReplyDelete
  12. hohohohoho! pasang cita-cita nmpk? heee~

    ReplyDelete
  13. "menikah lagi"...hehe pasang niat?

    doc tgk makciknye comment box kat blog makcik yer

    ReplyDelete
  14. musim honeymoon mata pun tukar warna weh !

    ReplyDelete
  15. errkkk.. ini statment berani mati nih! hahahahah.. ape komen mummy ziyyad?? hahahaha..

    ReplyDelete
  16. Hahahaa....kemain lagi...

    Mommyz kena pantau ni,hehe

    ReplyDelete
  17. wah sempat juga tu menyambil selit2 juga hajat hati nk kawin lagi hehehe

    ReplyDelete
  18. pes pes sy nampak tang mata dulu..amvoiiii kelabu mata hitam ku uuuu hahaha

    nk call mommy zz sekarang nk repotttt hahaha

    ReplyDelete
  19. Ada hati gak no .....

    Abg leman dulu pakai ka tak ...tak tau .nak kena buka album kawin lah pulak .....

    ReplyDelete
  20. ko tak mo pakai inai masa menikah lagi sebab takut kantoi ngan bini ko kan wkakakakakakkakakakaka

    ReplyDelete
  21. lelaki....

    tak lari dari sebut pasal kawin dua hmmmm

    ReplyDelete
  22. doc pakai contact lens warna grey ke tuh...hehe

    ReplyDelete
  23. Niat nak nikah lagi? Akak setuju dan sokong! hahaha sebab mana ada lelaki yang tak pasang niat gitu? Semua adaaaaa...! Tinggal berani dan tak berani jer lagi.

    ReplyDelete
  24. Tengok keriting tang jambul tu udah macam P.Ramlee dalam citer Penarik Beza!

    ReplyDelete
  25. ammbbooiiiiii "kalau menikah lagi.."

    tak kena sembur ke... tapi takleh nafikan hukumnya yang dibolehkan... ouucchh..

    ReplyDelete
  26. Kahkahkah memang tak bleh tahan gelak bab menikah lagi tu :D

    ReplyDelete
  27. menikah lagi?...erk baik2...ade cik puan tgu depan pintu umah ngan parang ari ni ekeekekekekeek

    ReplyDelete
  28. hajat yg last tu baik lupakan hehe

    ReplyDelete
  29. hheheheh ada hati nk tambah lg ek... mommy ziyyad,sile amik perhatian hehehe....

    suami dana mmg tak nk pakai inai masa kami nikah dulu, heheh tak tau naper tp mmg dia tak nk n tak terasa nk paksa lak pun heheheh

    ReplyDelete
  30. Terkenang semasa dolu2 ekkk...

    Akak nikah mula2 pun tak pakai inai...:)

    ReplyDelete
  31. zaman2 dolu memang ramai yg kurang arif pasal byk perkara...
    tapi now syukur byk yg kita pelajari kannnnn....

    * buat2 tak baca part 'nikah lain' tu muahahahaha

    ReplyDelete
  32. kot menikah lain sok jemput tau.
    aku nk bersilat depan pengantin (wakil mommy zz)

    keh2.



    .

    ReplyDelete
  33. pengantin lelaki biasa xnak pakai inai..tp kena paksa ngan mak dan mak sedara..hahaha...

    ReplyDelete
  34. ada yg kata, pakai inai bg lelaki sekadar utk amik ati org tua je walaupun dlm hati meronta2 x mo pakai.leceh katanya!

    ReplyDelete
  35. Moga kita semua bahagia dan dapat membahagiakan orang lain!

    ReplyDelete
  36. MCM ADA NIAT NAK EMNIKAH LAGI JER...HAHAHA

    ReplyDelete
  37. search me kat FB > suriaamanda@yahoo.com

    ReplyDelete
  38. Amboi ada hati nak kahwin lg....

    ReplyDelete
  39. bukan nikah satu lagi.. kahwin sekali lagi..mcm omputeh buat tu.. bila umur lanjut buat majlis kahwin kali kedua..dgn pasangan yg sama..kann..kann..hahahaha..

    ReplyDelete
  40. haha. entri pasal inai.. yang komen sumer pasal nak menikah lagii.. caner tuu..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...