Tuesday, August 7, 2012

Telekung Bukan Syarat Wajib Untuk Solat Ya...ia pakaian adat/budaya aja.

minggu lepas, malam malam gi kedai makan jap, nak tapau makanan..
mommyZZ yang turun menapau, aku tunggu dlm kereta aja..
terperanjat beruk aku bila tiba tiba ada lembaga putih melintas sebelah kereta aku...serious terperanjat..

 ^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

rupa rupanya muslimah balik terawih daaaa....buat saspen aja..

Lepas tu teringat hadith Nabi ni;

 " Apabila datang ramadhan dibukakan segala pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan dibelenggu segala syaitan." (Hadis riwayat Bukhari & Muslim)


- So, di bulan puasa, boleh tak jumpa hantu?   :)
Sebab hantu tu pun jelmaan jin, iblis, etc etc..ya..termasuk lah hantu kak limah..

Kalau ikut pandangan Dato Dr Harun Din, hadith itu menerangkan tentang syaitan yg di belenggu, dan tidak disebut pula tentang jin, qarin, iblis, ifrit dan lain lain mahkluk halus. Mahkluk-makhluk lain ini tidak dirantai..dan yang tak dirantai ini lah boleh terus continue meneruskan kerja menghasut + menyesatkan manusia..

Dan nafsu kita sendiri pun kena jaga ya. :)
Dan kalau takde kain pelikat atau takde telekung, bukan tak boleh sembahyang ya...sila belajar tentang aurat dalam solat. ;)

45 comments:

  1. nampak kaki tak pe .. bukan antu..

    ReplyDelete
  2. haritu balik kampung malam-malam pon sy terserempak..terkejut juga mula-mula hihi

    ReplyDelete
  3. as salam


    sekarang telekung kaler macam macam ....

    ReplyDelete
  4. hehe kalau sy pun terperanjat.
    tgk budaya negara lain solat jarang depa pakai telukung kan..

    ReplyDelete
  5. saya selaluuuu solat tak pakai telekung. dah terbiasa dari uia dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak tengok GB solat pakai jean dan blause lengan panjang

      Delete
    2. kalau pakai jeans saya akan pakai telekung... :D

      Delete
  6. salam doc..acik pun tak biasa solat tak pakai telekung..tapi ramai je yang bersolat terawikh di masjid tak guna telekung....cuma pakai tudung,jubah dan stokin..tak salah..cuma acik dah biasa dan telekung pun dah banyak..sayang tak guna

    ReplyDelete
  7. tapi jenis yang terlalu bersahaja macammana? sukati dia solat pakai kain pelikat je~baju takde~keh keh~

    ReplyDelete
  8. sama lah dengan tudung..tak pakai tudung takpe..asal menutup aurat.. kalau pakai tudung saji ke serkup ngan baldi boleh tutup aurat boleh je kan..hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam jawapan UAI pulak Rai ni... :)

      Delete
    2. wakakakkakakakka pakai baldi...okay gak kan!

      Delete
  9. klu bulan ramadhan ni mcm tak terperanjat sgt klu terserempak sbb dah boleh agak tentunya org balik solat.. tp klu bulan2 lain mmg bedebar2 jg.. he..he..

    ReplyDelete
  10. dah biasa solat pakai telekung..

    bukan susah nak bawak pun..
    sumbat je lah dlm beg.. bawak ke mana pergi utk singgah solat..
    kalau taknak bawak.. kat masjid2/surau2 pun ada gak telekung wakaf..

    ReplyDelete
  11. wangi tak air freshner kereta tu...? bau limau kah?

    ReplyDelete
  12. hr tu nampak satu pompuan solat pakai seluar.
    ok la kan...

    tak pakai stokin.
    nampak kaki.

    lorhhh...



    .

    ReplyDelete
  13. Kita pulak bila lahir ada Qarin. Itu yg selalu org kata jumpa hantunya selepas dia meninggal. Sebenarnya itulah Qarin pada simati.

    ReplyDelete
  14. senang pakai telekung sbb yakin aurat mmg terjaga..kalau pakai jubah pun saya tetap pakai telekung.mungkin sebab dah biasa n selesa

    ReplyDelete
  15. salam doc..kita pon da biasa pakai telekung..heheheh

    ReplyDelete
  16. akak balik terawih pun mcm tu juga. sbb kat dlm pakai baju tidur saja.tapi naik kereta tak jln kaki mcm tu .

    ReplyDelete
  17. kikiki....kalo lieya pun harus tekejut heheeheh.....

    betul tu, asalkan pakaian kite longgar, bersih dan menutup aurat boleh utk solat...cume kalo bertelekung lagi senang.....sauk je terus heeheheheh

    ReplyDelete
  18. Bak kat UAI, pakai baldi atas kepala tebuk mata dua biji pun tak apa, janji tutup aurat..hehehe

    ReplyDelete
  19. mak oi...nie kalau acu jumpa mau lari gak nie

    ReplyDelete
  20. Sama macam Gadis Bunga. Selalu juga tak pakai telekung untuk solat. Yang penting pakaian bersih dan menutup aurat. Sebab tu sentiasa ada stokin. Tapi, kadang2 yang pakai telekung pun sebenarnya tak tutup aurat. Kenapa? Telekung jarang, nampak rambut dan leher, bila angkat takbir, telekung terselak, nampak tangan sampai ke ketiak, bila sujud, kain telekung dah tersingkap sampai terjulur jari kaki. Yang betulnya, apa sahaja pakaian pun harus diteliti syarat cukup menutup auratnya. Wallahu'alam.

    ReplyDelete
  21. aku tak reti kalau solat tanpa telekung walaupun aku tau telekung bukan satu kewajipan...

    ada jugak aku tgk yg pakai jubah dan berstokin, tapi serius, aku mmg tak reti...dah biasa dari kecik kot...nak2 sekarang kalau travel pun, ada beg telekung khas utk org yg travel...senang!!

    ReplyDelete
  22. mmg bukan kewajipan tapi nurul mmg suka sarung telekung yang bersih lagi putih..hehe mcm dah biasakan takleh ubah rasa pelik

    ReplyDelete
  23. belajar tak abis kekadang tu..

    takde sejadah pun tak boleh nak solat..

    ReplyDelete
  24. biasa dah KA jumpa macam ni , tapi biasa waktu siang ler hehe

    ReplyDelete
  25. Islam itu memudahkan..cuma kita kena tahu hukum hakamnya..agar tidak di was waskan oleh syaithan!!

    ReplyDelete
  26. Islam itu memudahkan dan praktikal

    ReplyDelete
  27. pernah terserempak ngan makcik balik surau time subuh,memang terperanjat beruk...

    ReplyDelete
  28. hehe. pernah nampak perempuan pakai telekung bonceng suami naik motor. nampak macam melayang jer..hehe seram jugak tu

    ReplyDelete
  29. btul...smpurna pemakaian seorang muslimah itu jika pakaiannya boleh dibawa solat. tp sy tak pernah lg tak pakai telekung..mgkin sbb pemakaian blum smpurna..

    ReplyDelete
  30. Pengalaman : Ade sorang makcik bertelekung membonceng motosikal yang dibawa suaminya tanpa lampu dan melalui lorong yang gelap gelita di subuh hari. Terkejut tetiba nampak telekung terbang. Bila dah dekat baru tahu itu adalah orang yang nak ke masjid untuk solat subuh.. Heheh.

    ReplyDelete
  31. kalau den pun apocot terperanjat jugak doc...hehe

    ReplyDelete
  32. kalau duk oversea mmg biasa sgt tak guna telkung. lg2 winter guna baju sejuk yg tebal tu asalkan bersih dan menutup aurat. kdg2 solat guna baju kurung je pun. kat msia tu mcm wajib je pakai telkung. hihi.. ada jugak alasan x solat sbb telkung xde. AllahuAkbar..

    ReplyDelete
  33. sebab tu sebenarnya lebih mudah kalau pakaian yg kita sedia pakai itu menutup aurat.....boleh terus dibawa utk solat ;)

    ReplyDelete
  34. Masa dia berjalan tu kaki dia pijak tanah tak ..... kalau rapat ke tanah tu... alhamdulillah bukan makhluk halus... heheheh

    ReplyDelete
  35. Mau tak terperanjat tetiba je lalu kat tepikan..hehehe.. sabo je laa. doc..

    ReplyDelete
  36. Kalau dalam keadaan biasa rasanya ramai rakyat Malaysia lebih gemar menggunakan telekung kerana lebih terjamin auratnya tidak akan terbuka. Kalau emergency solat juga tapi kena hati2 dalam bab aurat kalau 'ternampak' sedikit pun dah batal solatnya.

    Pernah sekali seorang perempuan bersolat pakai baju kurung sahaja memang le menutup auratnya tetapi bila mengangkat tangan utk takbir tangan baju kurung dah terkebawah. Kena hati2 bab2 macam ni.

    Islam itu mudah.

    ReplyDelete
  37. hehe.. sib baik dia lalu je, buatnya dia ketuk cermin keta ke, mau ada yang fengsan dalam keta.. heeee..

    ReplyDelete
  38. Teringat masa aku drive dari penang ke kelantan ...masa tu awai pagi sebelum subuh...sampai kat satu kawasan tu aku tengok banyak bayangan perempuan berbaju putih....cuak gak..bila sampai dekat rupanya org perempuan nak pegi sembahyang jemaah di masjid...hehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...