Tuesday, July 31, 2012

Usaha, Doa & Tawakal

Pagi tadi time sahur, tengok tv rancangan Semanis Kurma..topik nya pasal Ajaib Ramadan ke apa ntah...

Tengah aku makan roti dengan mata yg kelat, tersengih aku bila dengar pasangan ustad ustazah dua orang laki bini tu mengiakan SMS penonton..

Nak tahu SMS nya apa?

Lebih kurang macam ni SMS nya:
" saya dah lama cuba mengandung, dan doktor2 pakar dah suruh saya cuba makan pil kesuburan. Tapi saya tak makan. Saya terus berdoa dan berdoa. Dalam bulan Ramadan pun saya terus berdoa. Menjelang Syawal, saya di sahkan mengandung"

Ustad ustzah laki bini yang mengacarakan rancangan tu punya komen " itulah ajaibnya Ramadan"

Aku tak kata jangan berdoa. Dan jauh sekali aku tak pula kata Ramadan itu tiada keberkatannya.
Cumanya, yang aku belajar dan faham, setiap doa tu, harus diikuti dengan USAHA. 
Bila dah berusaha bersungguh sungguh, barulah lepas tu berdoa + bertawakal.

Yang ustad ustazah laki bini ni pun takkan tak tahu benda mudah ni? Depa patut betulkan misconception tersebut.
So tu pasal Melayu Malaysia ramai lagi yang mundur, komplen itu salah, ini salah..
Cina, India, hatta Indon & Nepal pun boleh maju bisnes kedai runcit kat sini.
Sebab Melayu Islam suka berdoa...
Berdoa SAHAJA.

Kesian Sekian.

44 comments:

  1. kalu gitu cheqna kena berdoa jelah utk preggy...tak payah melakukan SI???memang konsep yang salah ler tu..kena faham betul2...usaha..berdoa...insyaallah..

    ReplyDelete
  2. pasti mereka berusaha bersungguh sungguh malam malam ramadhan ..

    err...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harus berdoa dan berusaha di malam ramadhan...ehe.

      Delete
  3. saya setuju sangat sangat..

    orang kita ni balik balik berdoa, balik balik bersyukur.. usahanya culas. lepas tu bila nampak orang berjaya dengki pulak..ntah apa dalam kepala otak dia saya pun tak faham..

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju sgt ngan komen rai. setakat berdoa, tanpa usaha, tidak akan mendtgkan hasilnya. lepas tu bila org lain berjaya, nak berdengki lak, camtulah yg selalu terjadi

      Delete
  4. kakcik pernah dengar kata-kata ini :

    amal tanpa ilmu = sesat

    ilmu tanpa amal = sia-sia

    eh! ada kena mengena ke?

    ReplyDelete
  5. Betul tu.. Berdoa tu salah satu pintu kejayaan.. Tp berdoa tanpa berusaha tak guna jugak... Good sharing...

    ReplyDelete
  6. berdoa dan usaha itu lebih baik.
    sy setuju kata2 Daddyziyyad.

    ReplyDelete
  7. Banyak melayu yg macam tu, lebih banyak tawakkal, usahanya kurang

    ReplyDelete
  8. Semua yg terjadi atas izin dari Allah.. tp doa dan tawakal saja tanpa usaha bukan cara yg sepatutnya..

    ReplyDelete
  9. Betul laa tuh.. selain dari berdoa kena laa berusaha..baru laa dimakbulkan Allah.

    ReplyDelete
  10. Oh... kakak ada menonton Semanis Kurma tersebut. Yg pagi tadi ulangannya.
    Kakak rasa mesti ada usaha dan doa membuat dia berhasil dapat zuriat. Cuma penekanan dia mungkin bersempena bulan ramadhan.

    ReplyDelete
  11. bg saya,step yg betul...
    usaha dulu....kemudian doa...then tawakkal...

    ReplyDelete
  12. As salam Doc,

    Dia berusaha tu, tu yg berjaya ngandung ;p :))

    Ya ampun... Selamat berpuasa! :))

    ReplyDelete
  13. Usaha, doa, tawakal dan redha. ^_~

    ReplyDelete
  14. Yang berdoa saja tu bolehlah tahan jugak lagi. Yang tak berusaha dan tak berdoa lagi ramai. Itu sebab bangsa kita jadi mcm ini di bumi sendiri.

    Kesian.

    ReplyDelete
  15. chopp.... nak tanya... keluar topik..

    nebs batal posa tak?
    sms plis..
    ( no ada kat mem)

    ReplyDelete
  16. eh aku setuju ngan ko....org kita memang byk tau doa, tapi tak tau usaha...bukan la semua kan, hanya segelintir! aku suka post ko nih!

    ReplyDelete
  17. dia malu kot nak mentioned dia pulun tiap malam ke tiap hari ke.. heeee

    ReplyDelete
  18. OK, SANGAT setuju....

    been there / done that!

    ReplyDelete
  19. Berkat doa usaha dan tawakal gitu yg betulkan?

    ReplyDelete
  20. dah ada sekian kesian tu dah sekarang...kehkehkeh!

    tapi mmg. kesian sebenarnya.

    sekian.

    ReplyDelete
  21. saya pun nak pregnant gak, insya allah saya doa, tapi saya usaha juga.
    :)
    bagaimana pula dengan "anak luar negeri" yang dibuang-buang tu? adakah 'ibu-bapa' mereka berdoa sahaja, terus TUP keluar.

    ReplyDelete
  22. 6 tahun saya menanti anak sulong.

    Ramadhan pertama tahun lepas, isteri saya mengandung.

    Mungkin ada betul ajaibnya Ramadhan, tapi perlu disertakan dengan usaha berterusan & jangan putus asa. tu saya setuju amat2.

    Jangan benti usaha, jangan benti berubat, jangan benti ikhtiar!
    ujian hebat untuk org hebat kan?

    ;)

    ReplyDelete
  23. betul tu doktor mesti didahulukan dengan usaha..doa dan tawakkal..

    ReplyDelete
  24. Kena la usaha dulu then baru la bertawakal dan berdoa bersungguh2 kan doc..

    Btw doc, doc base dimana ni? Klu ada area KL or Seremban, meh la join Majlis Iftar bersama rakan2 yg mak anjurkan. Klu berminat, let me know. Nnt mak sent detail majlis.

    ReplyDelete
  25. betul tu doc mmg kita sepatuynyer berdoa selain berusaha kemudian tawakkal ajelah

    ReplyDelete
  26. hehehheheh....betul tu doc..saya setuju..kalo berdoa tp xusaha n tawakal xguna gak...hehhehe...saya setuju..:)

    ReplyDelete
  27. betul tu..

    DOA + USAHA + ISTIQAMAH + TAWAKKAL = DUIT

    insyaAllah..

    ReplyDelete
  28. sokong~ doa kena disertakan dengan usaha.. barulah nampak hasil~ :)

    ReplyDelete
  29. yer setuju..x usaha xdenya kan...aku jeles tgok kawan2 preggy...cik abggg jom la cepat kahwin..nak preggy jugakkkkk

    ReplyDelete
  30. pedas2! tp tagline Usaha, Doa dan Tawakal tu mcm biasa je jumpa kat mana2. Rasa semua org pun tahu benda tu kan! saje la xnak pening2 kot. hehe..

    ReplyDelete
  31. tulah pasal kena ada usaha jugak..kalau tak maukan dapat hasilnya=)

    ReplyDelete
  32. doa dan usaha kene seiringan...:)

    ReplyDelete
  33. maaf ckp tapi pada saya tawakal dan doa pada Allah baru usaha kerana kudrat usaha dtg dari Allah jua.pengalaman mengajar.

    ReplyDelete
  34. yang saya belajar dulu masa pergi sekolah agama ialah usaha dulu, baru doa lepas tu bertawakal...wallahualam..

    kes ni mengingatkan kawan saya yang asyik merungut dah kahwin 5 tahun takde anak, tanya pergi cek doktor tak laki bini? tak..bini nya je..tp doc dah diagnose ada cyst..cuma nak confirmkan doc suruh buat pap smear..smpi sekarang takmoh pergi takut pap smear...yg tak tahan tu smpi skrglah asyik merungut takleh mengandung..acaner tu..usaha tak mau..harap miracle je..adeh...

    ReplyDelete
  35. Kdg2 pasangan ustaz n ustazah tu mmg over...ehhh..
    Betul..mlayu slagi ada malas,dengki iri hati mmg x maju...jgn smpi mnumpng di ngara sndiri *peringatan diri sendiri*

    ReplyDelete
  36. salam malam ramadhan abg doc tuu yee.. ehhee

    ReplyDelete
  37. kita anggap penghantar SMS tu segan nak bagitau yang dia usaha tiap malam lepas tu diiringi dengan doa sudah la..

    apa yang penting, sebelum USAHA yang tu pun kena la DOA dulu..sebab kalau nak tunggu DOA lepas USAHA, belum tentu terdoa..

    ReplyDelete
  38. nasib seseorang tu kita sendiri yang mampu mengubahnya...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...