Thursday, May 10, 2012

Jangan Asyik Komplen

Sabda baginda Rasul SAW:

Lihatlah kepada orang yang di bawah kamu dan jangan lihat orang yang di atas kamu. Itu lebih baik agar kamu tidak memandang remeh nikmat Allah ke atas kamu
[Hadith riwayat Imam Muslim – no.7619]


Ni gambar petang kelmarin aku ambil dari dalam kereta. Kadangkala kita rasa boring dengan kerja kita, rasa macam 'apasal lah ayah aku bukan Ananda Krishnan ka, Syed Mokhtar al Bukhary ka..'jadi, tak payahlah nak susah payah kerja..goyang kaki aja, boleh melancong sana sini, duit berkepuk kepuk dalam bank makan 7 keturunan tak habis.

Tapi kau lupa daddyziyyad, kalau kau ditakdirkan tuhan kena kerja tengah-tengah panas, berdebu berhabuk, risiko kena langgar dengan kereta tepi jalan macam dalam gambar tu, baru kau tau betapa besarnya nikmat tuhan dah bagi kat kau selama ni..

Firman Allah SWT:
 Maksudnya:
Jika sekiranya kamu semua menghitung nikmat Allah, pasti kamu tidak akan dapat mengiranya.
[Surah Ibrahim, ayat 34]

 
 ~ sekian, tazkirah khamis( selalu bagi tazkirah hari jumaat, tapi sebab esok pagi2 aku dah nak ke Kota Bahru, so aku buat tazkirah awal sikitlah ya..ahahaha)~

54 comments:

  1. Replies
    1. Alhamdulillah...aku hepi dgn keja aku sekarang...
      syukur padaNYA...


      p/s: ko ni tertinggal ketapi ke apa? aku dah publish la citer pasal coconut shake aku tu...haha...

      Delete
    2. aku tau, aku dah baca dulu..saja nak usik kau ...ahaha

      Delete
  2. bersyukur dengan apa yang ada..

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah, seronok dgn kerja skrg.

    ReplyDelete
  4. OK. saya dah insaf selepas baca entry ni. pasni tak merungut tapi komplen boleh kan? hehehe.

    ReplyDelete
  5. Terima kasih untuk tazkirah yang ringkas tapi bermakna ini.

    KB? Bercuti lagi? Semoga selamat walau di mana berada. InsyaAllah.

    :)

    ReplyDelete
  6. betul tu, susah kita, ada lagi orang lain yang lagi susah daripada apa yg kita rasa

    ReplyDelete
  7. Memang kena selalu tengok orang yang lebih susah dari kita untuk jadi orang yang bersyukur.. kecuali dalam hal beribadat

    Tapi jangan pulak jadi macam anak makchaq.. kalau tanya 'kenapa dapat B"? jawabnya... 'ala.. ade je orang yang fail...'

    ReplyDelete
  8. Err, apa kes doc ke sana lg, apa2 pong drive safely.... :)

    Betul tu, kalo asyik mandang org yg lagi hebat dr kite, Kita terlupa erti syukur.....

    ReplyDelete
  9. btol...memang patut kita mensyukuri rezeki yg kita ada :)

    ReplyDelete
  10. Alhamdulillah...syukura dgn apa yg ada kan.....

    ReplyDelete
  11. perlu sgt bersyukur dengan apa yg kita miliki sekarang.. Alhamdulillah.. terima kasih atas perkongsian yg baik ini untuk memuhasabah diri.. selamat ke kota bharu.. have a safe journey..

    ReplyDelete
  12. Salam,
    Entry hari ini menginsafkan saya...
    saya sedang berperang dengan emosi yang bosan dengan kerja
    sekarang ditambah dgn politik pejabat yang menjengkelkan.

    ReplyDelete
  13. Betul. Sy selalu merungut bosan mkn gaji sbb nak keje sendiri. Nak belaja menjahit. Nak bt freelance. Nak hasilkan novel sendiri. Hahahahahah! Tp pk2 blk, sbb makan gaji nie le sy ley bantu suami membina sebuah keluarga dgn kewangan yg agak stabil (walau ckp2 mkn).

    Sy cemburu dgn doc dan wife (cemburu yg sihat) sbb berani melaksanakan impian sendiri. Sedang sy asiklah takut2.

    =D

    ReplyDelete
  14. hahaha tazkirah awal ye? takpe la, nasihat takyah tunggu jumaat pun boleh.. tgk jugak org yg keje ngan alam flora tu, bgelumang dgn sampah yg berulat2 tu selambe je peluk..aiyeee....

    ReplyDelete
  15. Bersyukur sgt dgn kerja skrang.... Xpayah berpanas2.... Syukran.... Syukran....

    ReplyDelete
  16. so kena bersyukur atas nikmat yang tuhan bagi kan. nak ke KB? kirim budu..hahahaa. ok tipu. nak fridge magnet ;p

    ReplyDelete
  17. MASYALLAHH....betapa bertuah nya kita Daddy Ziyyad. Ada orang nak ke pekan pun tak mampu kann...sayu tetiba..

    ReplyDelete
  18. Sallam Daddy ziyyad,

    Syukur pada Allah, walau apa jua
    pekerjaan kita, semua tu ada hikmahnya.

    ReplyDelete
  19. terus muhasabah diri.. huhuhu..
    tq DZ..:)

    ReplyDelete
  20. setuju2..
    syukur sgt2..
    keje bergaji...hehehe~

    ReplyDelete
  21. bersyukur dgn nikmat yg ada sekarg ni.... bila pikir kita susah..lagi ada yg lagi susah dari kita

    ReplyDelete
  22. Setuju.. Komplen je tapi duk saja memang tak ke mana mana.. Tak kira la makan gaji ke meniaga ke.. Kena berusaha..

    ReplyDelete
  23. Tak usah banding dgn yg kerja tu doc... kakak je nie membandingkan kakak dgn empunya blog ini. Bestnya ada 2 anak lelaki... tapi bila fikir balik syukur juga ada anak daripada tak ada...

    ReplyDelete
  24. betul..kita ni tak bersyukur-syukur lagi kan..hehehe..

    ReplyDelete
  25. Alhamdulillah. Syukur.

    Merendah diri lah kita hendaknya... :))

    ReplyDelete
  26. menginsafkan ...huhu

    tpi mmg betul kan, mak sya dulu masa kami kecik2 tak expect sgt pun anak2 keje bagus2 semua tpi dia byk nsihat supaya dpt keje yg selesa dan dpt puasa dgn baik sbb klu keje berisiko dan panas terik tu, payahnye nak puasa dgn penuh khusyuk...

    ReplyDelete
  27. tu la...mmg terasa bersyukur sgt...nak kata mewah tuh tak la...cukup makan pun dah bersyukur dah...alhamdulillah...

    have a safe journey ke KB doc...

    ReplyDelete
  28. Dadyziyad, hubby paling tidak boleh melihat org yg duk korek korek sampah dalam tong sampah cari botol plastik dan bahan2 buangan yg nak di recycle...Dia nampak jer sure dia istighfar kata... " aku susah, ada lagi org yg lagi susah nak cari rezeki." pastu dia pesan kat anak anak supaya belajar pandai pandai...

    ReplyDelete
  29. muhasabah diri setiap hari tu penting..kita kena selalu ingat, orang yang paling hebat disisi Allah tu adalah yang paling bertaqwa kepadaNya..tak kira la kaya raya ke, miskin kedana ke, apa yang penting, taqwa..

    ReplyDelete
  30. Insaf juga doc

    Memang kite kenkadang terlupa dengan apa yang telah diberi oleh Dia. Banyak sebenarnya sampai kita lupa diri kenkadang..

    Nways nice sharing!

    ReplyDelete
  31. Assalamualaikum Daddy Ziyyad

    sangat bersyukur dengan nikmat yg diberi sekarang ini

    ReplyDelete
  32. alhamdulillahh.. sukur dengan nikmat yang telah diberikan..

    ReplyDelete
  33. aku pun selalu muhasabah diri cam ni....kadang2 fikir betapa stressnya kerja yang aku kena siapkan....tapi bila fikir balik, syukur sangat masih ada kerja utk aku buat, cuba tgk org yang bersusah payah cari kerja.....lagi la kesian kan....pas tu nak kata kerja stress bagai, mcm la org sapu sampah tak stress, kadang2 derang lagi stress kan....apa2 pun syukur dengan rezeki kurniaan Allah, terbaik utk diri aku setakat ini...alhamdulillah!

    ReplyDelete
  34. betul..
    sbb tu kalau datang fikiran negatif bab keje..bab kehidupan yang cheqna lalui cepat2 cheqna fikirkan nasib2 mereka yang jauh lebih kurang bernasib baik dari cheqna

    ReplyDelete
  35. kalau org tuh bace dan dia juge seorg yg bersyukur... dia akan kata..alhamdulillah..aku ada kerja..nk dibanding dgn yg menganggur...

    :-P

    ReplyDelete
  36. kena redha dan syukur dgn apa yg kita ada,jgn mengeluh

    kalau fikir kita susah ada lg yg jauh lebih malang dr kita..

    kalau kita mengeluh pasal anak, ada yg berusaha utk dptkan anak

    kalau kita mengeluh pasal pasangan kita, ada yg berdoa untuk ditemukan jodoh

    kalau kita fikirkan masa yg tk pernah cukup fikirkan tntang org yg mati muda

    muhasabah hati kita kena belajar syukur...

    ReplyDelete
  37. setuju. Doc faiz keja doktor bukannya keja mudah, kena banyak berkorban jiwa dan raga, kena banyak bersabar. salute ngan doc faiz.

    ReplyDelete
  38. bersyukur dan redha sahaja dengan takdir yang ditetapkan... alhamdulilah :)

    ReplyDelete
  39. bersyukur dengan kerja sekarang :)

    ReplyDelete
  40. betul..

    dulu-dulu sy selalu sedih sbb jd hauswife (pdhal sendiri yg nak ponn)

    tp lps tu sy fikir balik..jd hauswife sbnrnya adalah satu nikmat yg Allah beri dan sy ptg syukur :)

    ReplyDelete
  41. assalamualaikum doc...

    betul tue...kita byk merasakan kita tidak bernasib baik tapi sebenarnya sgt besar nikmat yg Allah swt berikan..terima kasih atas peringatan ini, doc

    ReplyDelete
  42. Kdg2 kita lupa besyukur dgn apa yg kita ada. Sbb?? kita selalu compare milik/hidup kita dgn org dibwh kita.

    Cuba kita compare dgn org yg dbawah kita. Mesti kita rasa sgt bersyukur dgn nikmat yg diberi kan?

    P/s: Klu x bersyukur jugak,x tahu la nak kata apa dah..

    ReplyDelete
  43. betultuh doc!mmg kita kena banyak2 syukur..
    ari jumaatnie mmg kena banyak2 muhasabah diri!

    ReplyDelete
  44. kekadang terkomplen jugak, bukan tak bersyukur dengan apa yg ada tapi komplen untuk tingkatkan diri jadi lebih baik, hihi

    ReplyDelete
  45. super like~ ingatan buat diri yang lupa. jzkk

    ReplyDelete
  46. kena sentiasa bersyukur dengan apa yg kita ada dan kena sering melihat org yg berada di sekeliling agar sentiasa berpijak di bumi yg nyata...:)

    ReplyDelete
  47. kalau air tujuh lautan di buat dakwat tulis nikmat tuhan pun tak habis2 tulis.. tambah lagi 7 lautan pun tak habis lagi nikmat Allah yang hendak ditulis..

    Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan.. Ar-Rahman.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...