Tuesday, March 27, 2012

Cuba Check Gobok Anda Sekali Sekala

Pagi tadi belek belek koleksi baju seluar dalam gobok:

' baju paling lama (t-shirt)' yang masih elok, dan acapkali dipakai rupa rupanya aku beli pada tahun 2000. Wauu..sudah 12 tahun usianya.

'baju paling lama ( kemeja) yang masih elok, dan dalam sebulan 3-4 kali juga aku pakai, rupa rupanya aku beli pada tahun 2003, masa mula mula nak start kerja di hospital. Wauuu..sudah 9 tahun usianya.

' baju paling jarang aku pakai'...rupa rupanya aku beli dah dekat 3-4 tahun dulu..ada beberapa helai..Wauuu..rupa rupanya aku pakai paling kerap 2 kali! Haha

Tengok pulak jeans..bersih..terlipat..
' paling lama aku pakai jeans tanpa basuh' ialah ~ sebulan kot. ~hahaha..Wauuuu..ini zaman student dulu..lagi lusuh busuk, lagi best. Bila dah kawin, pakai 2-3 kali dah basuh. Kekadang pakai sekali pun basuh.

tak lah sampai nak macam ni azam 2012 tu pun..haha


~ kalau  misi dan azam 2012 tercapai, aku janji aku akan clear kan gobok aku ni, sedekah mana yg  patut, buang mana yang dah uzur. Mula dengan yang baru! Tu kalau tercapai lah azam 2012. Ada 9 bulan lagi! ~

36 comments:

  1. alhamdulillah..atuk saya selalu cakap.. beli baju bila perlu je..lepas tu jangan bazir beli banyak2..nanti kat akhirat ditanya..kita pegi mana dgn baju tu..dan sebagainya..
    semoga berjaya!

    ReplyDelete
  2. teringat kat perkataan gobok tu.. arwah atuk dulu selalu sebut.. mmg perkataan johor lama.. tapi sekarang kalau saya sebut gobok kat anak, dia tak paham..

    ReplyDelete
  3. baik check betul2..ntah2 ada baju yg dh tak muat lagi..tu mcm suami saya tp bila suruh sedekah lambat2 dia buat..simpan buat apa tak taulah..benda paling lama yg paling wajar dia simpan bagi saya ialah isteri dia ni..muahaha..

    ReplyDelete
  4. Pakaian kerja kakcik ada 3 gobok (ada yang usianya dah berbelas tahun!), tapi percaya atau tidak, yang kakcik ulang-ulang pakai ke pejabat tak sampai pun 13 pasang gara-gara banyak yang dah tak muat! :(

    ReplyDelete
  5. selalu bagi baju2 elok (aka tak muat sbb makin montel ) pada sepupu2.. huhuhu

    ReplyDelete
  6. rajin cek gobok ya..suami sy mmg x berminat..sylah yg akan buat misi membuang baju lama bbrp bulan sekali..mmg baju suami yg lg bnyk dr baju sy..punca: sbb baju dia semakin mengecik (Kuikuikui nmpk sangat yg tuan dia semakin mengembang)

    ReplyDelete
  7. last week dpt lagi pakai baju kurung masa belum kahwin.. 17 tahun yg lalu. cuma seluar banyak yg dah mengecik...ehhhh..

    ReplyDelete
  8. dah lama tak dengar perkataan gobok tu.. he..he.. akak pun kena kemas almari sebab banyak baju yang dah mengecik.. eh..eh.. nak kena ada azam macam awak juga kot biar baju yg mengecik tu muat balik..

    ReplyDelete
  9. gobok iols kecik aje
    sebab tak banyak baju
    hik hik hik

    ReplyDelete
  10. baju paling lama dlm gobok saya adalah yg dr berumur 19 tahun lagi. Abah belikan masa mula2 kerja dulu.

    ReplyDelete
  11. haiyoo, sebulan tak basuh ;)))))


    #samelah, skrg tengah dok cari kotak, memilih mana-mana yang masih elok, bolehlah sedekah mana yang patut,pasal masih byk yang kelihatan baru.

    ReplyDelete
  12. Gobok sy tak le beso mane. Sy nie pantang klu ade baju yg tak dikehendaki. Mulalah nak membungkus tolak tepi. Hahahah!

    ReplyDelete
  13. eleh, kwn2 masa bljr dlu pun cmtu gak..suar jean bulan2 xbasuh..alasannya suar mahal mana bleh basuh selalu..haha

    baju lama2 sy buang je..xsanggup nk sdkh kat org..kecik2 blako..skirt2 tu semua...aiyoo..dlu cekci..jahil lg..kuikuikui

    ReplyDelete
  14. ASSALAMUALAIKUM DOC

    GOBOK: almari pakaian dlm bahasa jawa kans hhheehheee

    ReplyDelete
  15. gobok.. wahhhhhh windu nak tiak bunyi tu..
    johor riot gitu..

    insyallah, pasti berjaya, nanti sedekah pada y benar2 memerlukan...

    ReplyDelete
  16. gobok...orang johor jer guna perkataan ni erkkk...

    ReplyDelete
  17. baru2 ni baru buat clearance stok kat almari...hoho..banyak sungguh pembaziran yg dah dibuat...

    ReplyDelete
  18. aku baru clear almari aku bulan lepas....puas hati aku...
    tapi yg tak bestnya, baju aku tinggal sikit sbb aku try balik pakai, dah tak muat...nyampah...

    ReplyDelete
  19. perancangan nak sedekah kat orang baju2 yang dah tak terpakai tu asyik tertangguh je, camna nak clear gobok kalau camni kan

    ReplyDelete
  20. Baju lam gobok tu, yang bwh dok dendiam, yg atas je asyik bertuko2... Kuikuikui

    Mg terlaksana hajat doc, ken a hari2 masuk Jim neh, :)

    ReplyDelete
  21. baju + seluar yang paling lama berada dalam simpanan dan masih boleh dipakai hingga ke hari ini dibeli pada tahun 1998..klasik sungguh..

    ReplyDelete
  22. baju kerja sy tunggu pakai sampai lusuh baru beli baru..
    nak kasi kt orang pun tak sanggup.
    so, buat kain lap boleh laaa.. hahaha

    ReplyDelete
  23. Kalau rumah kakak yg lama-lama dah banyak yg sampai Indon tau doc... usah kata baju-baju, beg sekolah anak kakak pun banyak dan export ke Indon.

    Kakak cadang hantar ke rumah org tua atau anak Yatim doc. Mereka memerlukan sumbangan kita.

    ReplyDelete
  24. azam itu dah cukup hebat!..moga2 tercapai hendaknya.
    serius suka giles dgn no follower saya kat blog nih.. 333 :)

    ReplyDelete
  25. dalam gobok tetap di situ, yg ada hanya hangerkan saja..pakai ulang2 sampai time masuk gobok bersama yg lama2...rasanya kena buat 5s nih.

    ReplyDelete
  26. Bagusnya nak sedekah pakaian yg tak dipakai tuh.. boleh beli yg baru.. :)

    ReplyDelete
  27. Salam Doc....aku memang takde masa nak nyelongkar gobok tu...hehehehe....moga2 azam doc tercapai, aku sokong dari belakang...gobok....!!!

    ReplyDelete
  28. itu dia,,
    macam2 ada dalam tu

    ReplyDelete
  29. InsyaAllah tercapai impian murni tu, jgn lupa sedekah kat umah anak yatim, cam yuyi sedekah high heel dia.

    ReplyDelete
  30. CA masih simpan selimut masa dok asrama tingkatan satu dulu .... heeeee dah rupa roti kirai pun ...

    ReplyDelete
  31. seluar jeans lama patut digantung utk memberi motivasi spy dpt berat ideal

    ReplyDelete
  32. Baju2 saya terutama t-shirt family day lagilah lama. Ada yg tahun 1995 yg masih saya pakai utk tidur. Rasanya dah boleh masuk museum .... hehehe

    ReplyDelete
  33. Dah turun berapa kg setelah hampir 3 bulan ni doc?

    Tadi saya timbang bukannya semakin turun tapi semakin naik berat saya... huwaaaaa

    ReplyDelete
  34. Huhuhu...bese org melaka suke panggil gobok....bab azam tu,kite tunggu je lah otot mane yg timbul dulu..hehehe..

    ReplyDelete
  35. Daddy Ziyard,

    Cerita ttg gobok & baju lama tu membuktikan badan anda masih maintain...Sy pun byk jg koleksi baju dan masih dipakai dari lepas SPM lg... Tak sangka masih ada & elok lg... Azam 2012? Semoga tercapai! Amin~

    Terima kasih sudi menjadi rakan maya saya :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...