Friday, February 17, 2012

Edisi Jumaat: Sunnah Nabi

Kisah minggu ni..
Masuk klinik..ada 3-4 patients dah tunggu..

1st patient dipanggil masuk..sorang makcik melayu..umur almost 50.

Makcik ni duduk, terus cakap " Nak tanya ya..melayu ke cina?"

Entah angin kus kus apa masuk dalam badan, mulut celupar aku tanya balik " saya ada rupa cina ke?"

Motif sangat nak kata aku cina.
Mata tak sepet, kulit pun bukannya macam kulit cina.
Maybe pasal aku buang janggut, haha.

Tazkirah Jemaat: 

 Daripada Ibn Umar r.a berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:

“Bezakanlah (jangan menyamai) perbuatan orang-orang musyrik, lepaskan (simpan) janggut kamu dan nipiskan misai kamu.”- Hadis riwayat Muslim dan al-Bukhari.
 
 
Ps: Banyak lagi sunnah nabi boleh buat,bukan takat simpan janggut dan kawin 2-3 aja. Haha (hope mommy ZZ tak baca entri ni) 

41 comments:

  1. Salam doc.

    Mommy ZZ ke yg suruh buang janggut tu? hehehe

    ReplyDelete
  2. eh saya firstlah hari ni .... lalala

    ReplyDelete
  3. nak tanya, proscal dlm n3 saya hari ni elok diambil semasa peknen ke tidak ek?

    ReplyDelete
  4. ko simpan jambang mcm osama la
    nanti nampak kurus sket muka.. hehehe

    ReplyDelete
  5. Tak apa tumbuh lagi janggut tu. Sesekali memang kena bersihkan bila tumbuh baru cantik... (kakak tahu mommyZZ baca tapi dia dah boleh baca hati suami dia)...

    ReplyDelete
  6. eceh..
    yelah yelah..
    doc hensem hari ni..
    wah tetiba....
    hahahahahaha

    ReplyDelete
  7. hah!!statment last tu, buatkan ayu nak cari no hp mommy ZZ.. kekkekekeke

    ReplyDelete
  8. mmg sunnah nabi simpan janggut..penah suruh hubby cukur janggut tuh dia kata tak nak laa.. katanya nak ikut sunnah nabi.. :)

    ReplyDelete
  9. tp yg kaum Adam paling suka ialah 'kawin dua'. betul tak? hahaha.

    ReplyDelete
  10. tp klu tak kenal akak pun akan ingat awak chinese tau..

    ReplyDelete
  11. sejak dari ditumbuhi janggut, baru pernah sekali je cukur licin sebab wifey nak sangat tengok..hehehe..lepas tu sampai sekarang masih lagi berjanggut..sunnah tu owh..

    ReplyDelete
  12. my hb tak simpan janggut
    but misai ada le... nipis aje...

    ReplyDelete
  13. kenapa perlu marah2 org panggil ko cine...LOL...haha...rileks sudeyyy....
    aku dari macam2 bangsa dah org ingat,kalau ko pikir2,setailo kot...

    ReplyDelete
  14. Nasib baik makcik tu x melaser balik, "org tanya je la, x bleh ke, doc ni piyed ke apa" hahahahaha

    ReplyDelete
  15. Suami ada misai dan jangut pun ada jugak tapi ciput jer la jangutnya tuu...

    *ubat selsema semalam mmg tak mengantuk tapi hari ini sebab dpt mc akak minta yg ubat yg mengantuk punya sbb mau tido...

    ReplyDelete
  16. malam td ija jumpa tn doc ngan mommy zz with the zz boys kat JJ bukit tinggi. Mula2 pandang tgh recall mcm [pernah nampak tp di mana yer... masa tuh doc pun mcm pandang ija... bila tgk anak2 bru ingat.. nak tegur segannn sangat... salam kenal ye doc. Tinggal mana?

    ReplyDelete
  17. hadis psl kwin tu la yg smua lelaki suka gunakan...

    ReplyDelete
  18. en.. abg munna dari dulu simpang janggut dan misai... bila dia cukur misai dan janggut mmg berbeza ..

    ReplyDelete
  19. doc

    bab sunnah yang paling akhir tuh..sumer lelaki TAHU & ARIF..heheheh

    ReplyDelete
  20. bole je kalau nak kwin 2,3,4
    tapi tinggi sgt tgungjwabnya
    takut tak tertanggung

    ReplyDelete
  21. salam doc,

    bagi kak ati rupa doc ni
    mmg ada rupa cina siap dgn
    putih melepak tu...jadi tak
    salahlah makcik tu tau :)

    ReplyDelete
  22. assalamualaikum doc

    secara peribadi mmg sy akui doc mmg ada iras2 wajah cina sebab faktor berkulit cerah..tgk anak doc..semuanya kulit cerah kan..

    nampaknya kne fluent mandarin la pas nie huhuhuhuhhh

    ReplyDelete
  23. Mcm Cina ke? Ishh...konpiuslah...

    =p

    ReplyDelete
    Replies
    1. weh...ko mmg ada rupa chinese look la beb...

      cewah, mcm aku pernah jumpa ko je kan...haha...

      Delete
  24. makcik nak buat menantu ke?hihi, ada 3 kosong lagi...

    lari.......jangan marah!

    ReplyDelete
  25. ha...tau takut!
    hahaha..

    mommyziyyad pun ada rupa2 Cina gak

    ReplyDelete
  26. Dalam alam nyata.. they are memang cute .. daddy n the boys...

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum Daddy Ziyyad

    buang janggut memang lagi nampak serupa cinanya..he he

    ReplyDelete
  28. Salam,
    Ikut sunnah ... itu yang sebaiknya ! Mana2 yang kita boleh buat, kita buat.

    ReplyDelete
  29. Salam.Kalo makcik tu tnya, sure ader iras chinese tuh.huhu...Slm kenal.

    ReplyDelete
  30. nanti simpan blk janggut tu..kang xpasal ade yg speaking cina =)

    ReplyDelete
  31. kalau saya bangga woo kalau di sangka cina..keh keh.

    ReplyDelete
  32. haiyah, tuan lokter.. nama lu amad aleng bin abu lalah ka? hehehheheh...

    ReplyDelete
  33. masyallahh.. sunnah ni terlalu banyak. dapat dipraktikkan. ALHAMDULLILAH....

    bahaya gak ye kalau berjanggut ni ek...hee

    ReplyDelete
  34. jarang hubby tak der misai dan janggut. siap anak tak cam laa kalo dia buang, muda seploh tahun :p

    ReplyDelete
  35. biasalah makcik makcik memang suka nak menanya. muka doc faiz pun cam cina sikit bila buang janggut : )

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...