Thursday, January 12, 2012

Gaji Biar Berkat

Di satu pagi Isnin...


daddyziyyad:  Ya, kenapa...

J-Lo : emmmm..saya tak sihat doc..

daddyziyyad: okey...tak sihat macam mana tu? sakit apa?

J-Lo: eemmmmm...hmmmm (ambik masa hampir 50saat berfikir sakit apa)

daddyziyyad: demam ada tak? batuk selesema? sakit badan? (dalam hati: jadah betul, sakit apa pun tak tau)

J-Lo : eerrr....semalam demam, tapi hari ni dah tak demam rasanya ( taktik biasa nak cover line sebelum kantol bila check temperature normal)


Moral:
-kalau nak menipu mintak MC, biarlah bersiap sedia terlebih dahulu..hafal skrip sakit pinggang ka, senggugut ka, cirit birit 20 kali ka...lakonan biar mantap (macam lah kalau mantap pun org tak boleh detect kau membohong) ~hahah

Tips- tips yang anda perlu tahu supaya lakonan boleh mantap:
Tips



ps: J-Lo bukan nama sebenar. Oh ya, lupa nak bagitau, J-Lo masuk kerja patutnya jam 8am, tapi datang klinik pukul 4.30pm :)

38 comments:

  1. hahaha
    macam2
    alhamdulillah...sepanjang hampir 4 tahun cheqna keje..lum lagi r mintak mc..awal 2011 hari tu je demam teruk sehingga dok bagi mc 2 hari..saje2 nak mintak mc memang tak r..sebab fikir keberkatan gaji yang cheqna dapat tu...

    ReplyDelete
  2. Kakcik pernah ke klinik pada jam 12.30 tengahari - kebetulan hari Isnin. Sebelum tu dah terguling2 (bukan terguling2 tidur, tapi menahan sakit kepala dengan leher yang rasa sangat tegang) dalam biik solat pejabat. Sampai klinik, doktor tu buat muka 'tak percaya' (kakcik dah tua, boleh juga baca sikit2 airmuka orang...hehehe...). Kesian kakcik! :(

    ReplyDelete
  3. sy penah baca lawak mcm ini:

    dr: awak sakit apa?

    pesakit: kalau sy tau sy sakit apa sy x dtglah jumpa dr


    haha..penah x dpt pesakit mcm ni?

    ReplyDelete
  4. aku penah jadi mcm ni jgk...

    ptg aku gi keje lagi. tp dalam keadaan tak sihat la..selsema teruk.malamnya aku demam. mmg tak larat bangun, jaga uwais pun aku serahkan kat KE. so, malam tu KE bagi ubat. esok paginya reda sikit demam aku. tapi aku berat kepala. so, aku gi klinik kesihatan kul 8 tu. nurse saring dulu.dia cakap sakit pe. aku kata demam. dia check temp, dia kata ok. aku jumpa MA. dia check, dia kata tak demam.takleh bg MC. aku kata aku mmg tak larat sgt.kalau gi keje pun, aku baring je kat surau nnt. dia kata takleh. aku terus gi keje balik. balik tu aku demam skali lagi dan esoknya aku ke KK tu balik.jumpa MA yg sama. kali ni aku perli dia "kalau saya tak demam, x sakit, saya memang nak sangatttttttttttt pergi kerja. saya tak suka ponteng2." dia terdiam...aku faham prosedurnya tapi at least berperikemanusian la. bukan buat2 sakit. tak faham btol. unless la tiap2 hari aku datang klinik tu mintak MC. ni pergi pun setahun sekali..aiyoooo~

    jahat kan?hahaha!

    ReplyDelete
  5. pernah dapat MC 2 hari, bila masuk opis bos tak percaya saya dapat MC sampai 2 hari. masuk keje jugak walaupun belum baik.. sudahnya jangkitkan dekat bos n wife dia sekali

    sampai bos cakap, lain kali kalau u demam pastikan u betul2 baik dulu ya baru masuk ofis! virus u kuat sangat!!

    ahahaha... lagi tamo percaya orang demam teruk

    ReplyDelete
  6. heheheh..j lo ni nak menipu tp xpandai berlakon..hheheh...

    ReplyDelete
  7. Muahahahaha..... Opis hb ni pon Ada sorg pesen cenggitu, seminggu x sah kalau x dtg, kejap el, kejap mc, kejap half day, kejap dtg lmbt skit, mmg tetiap minggu muka Dia je.... Huhuhuhu

    ReplyDelete
  8. Hehehe..cabaran doktor org..berdepan dgn pesakit yg menipu
    Doktor haiwan plak cabrannya, bila Tanya pesakitnya, xjawab2..
    Hahaha...

    Sabo jelah

    ReplyDelete
  9. time preggy anak first dulu gi chec kat klinik swasta sbb sakit2 pinggang dan kaki padahal masa tu br je masuk trimester ke-2, pastu doc tanya nk mc ke tidak, dah dr yg tanya kita angguk je la, boleh cuti dr menghadap "siren" kat ofis yg tak reti nk diam.

    ReplyDelete
  10. ada orang senang je dapat mc sebab pandai mengayat Dr. tu tapi kalau ai.. ntahlah.. mungkin ai bukan jenis yang pandai mengayat Dr. untuk dapatkan MC.. kalau betul2 dah azab teruk baruler mintak MC..

    ReplyDelete
  11. Adess..ada gak org gini ekk..nak MC tapi tak reti nak creat story sabo je la..

    ReplyDelete
  12. kawan sy, tiap2 bulan doc bagi mc sebab senggugut.

    ReplyDelete
  13. saya selalu terbalik...kadang mmg pasang niat nak minta mc...tp bila g klinik doc peksa..mmg demam ko..!..ha, sampai umah mmg melepek trussssss...hahahha
    siap gaduh lak ngan doc..."eh saya rasa saya xdemam cuma sakit badan jer..." doc kata" eh awak demam ni..temp naik sampai 38 dah ni.." apakah saya seorang yg xsedar saya sakit ke saya mmg kategori berdarah panas?? hahahaha

    ReplyDelete
  14. 1. masa pagi j-lo pening x leh bangun kot, so ptg baru boleh jumpa doc.
    2. saja dia nak pi jumpa doc yg hemsem...tu terpegun sampai x leh nak bgtau sakit apa

    ReplyDelete
  15. 1. masa pagi j-lo pening x leh bangun kot, so ptg baru boleh jumpa doc.
    2. saja dia nak pi jumpa doc yg hemsem...tu terpegun sampai x leh nak bgtau sakit apa

    ReplyDelete
  16. Hahaha .. mcm2. tp kan Doktor, saya rasa Doktor dah biasa kot dgn org2 camni.

    ReplyDelete
  17. rasanya baru sekali cuti mc...yg lain selalunya EL

    ReplyDelete
  18. ada budak pompuan penah kantoi...kata period pain...saya minta tgk pad (gila punya dr..hehe)...terus ngaku tak period pun.nak MC ja...sampai la dia tak jenguk klinik ni dah.

    ReplyDelete
  19. saya terer belakon mintak mc. .kekekke.. gerenti dapat punyalah. :)

    ReplyDelete
  20. Salam,
    Bersikap jujur dan amanah terhadap kerja dan niatkan kerana Allah swt ... insyaAllah, apa sahaja yg terhasil akan diberkati Allah.

    ReplyDelete
  21. MC -- mmg kadang2 terpaksa berlakon @ selalunya saya terus terang jer ..in case kalo x larat / badan penat-lesu ..mmg saya mintak aje cuti sakit.

    tp itu dgn doktor yg mmg saya kenal rapat..kalo doktor yg x biasa jarang buat perangai macam ni..

    ReplyDelete
  22. Ehem....ok. Doc, sy ngaku sy jahat! Hahahah! Thn lepas pun sy byk bt keje jahat sbb nak jimat cuti! Kuang, kuang, kuang! Tp kan doc, sejak sy kenal doc n dah 2 entri doc asik cite psl patient yg auta mcm nie...tibe2 timbul kesedaran. Thn nie nak berubah. Tak nak bt mcm tu lagi.

    Thx doc sbb entri yg pedas mcm nie.

    ReplyDelete
  23. Doc..MC beli bole ke?..tak payah susah2 check..tak payah nk buat dosa mohong..hehe

    ReplyDelete
  24. dia tak tau doktor yang masak sgt
    dengan segala tektik muka nk mc tu..huhu~

    ReplyDelete
  25. kak ain selalu gak gi klinik ambik mc ni..huhuhu..
    tapi tak tipu punya buat2 sakit tau..

    ReplyDelete
  26. saya mls g keje doktor...pastu cuti saya dah abes doktor..sila bg saya cuti sakit doktor...pleaseeee....(hehehehe)

    ReplyDelete
  27. Dr. Kak Aina kalau kerja banyak rasa penat biasanya terus terang sahaja dengan Doc. Doc saya stress kerja banyak kalau boleh nak mintak MC...:). Kalau panel doc dia bagi je sebab dah biasa, dia tahu kita jenis mana.

    ReplyDelete
  28. Kakak ke klinik tak pernah minta mc, tapi kalau kakak pergi klinik mesti dapat mc. Tak perlu minta pun doktor tahu....

    ReplyDelete
  29. cuba cakap terus terang jer,kan senang..kalau nak belakon kena asah bakat dlu plak.hahah

    ReplyDelete
  30. saya selalu tolak MC walau dokter suruh amik. sebab kalau dapat pun saya ke opis jugak!

    ReplyDelete
  31. hehehheheh ..... muda2 dulu ada gak buat. La ni dak dah. Keja banyak ......tak leh sesuka ati tak pi keja...

    ReplyDelete
  32. Biasa dah ...yang nak minta mc mai dekat2 jam klinik nak tutup. Geram betul tgk muka terkulat-kulat nak membohong,huu.....

    ReplyDelete
  33. salam,

    saya dedulu pernah gi klinik, pastu masuk bilik doktor ckap kat doktor yang arini saya malas nak pergi kerja. boleh bagi mc tak? doktor tu gelak aje..pastu dia bagi mc sehari..alasan dia, dia kata ni kira penyakit jugak, sebab saya malas pergi kerja sebab stress..so dia ckp to take it easy, dok rumah rest..besok gi kerja dah fully recharged. best gilerrrr doktor tu..

    ada sekali pulak, memang saya sakit. selsema, kepala berat macam nak tombang. masa tu pergi klinik masa lunch break. doktor tu kerek gilerr...dia kata ini tak sakit teruk (tapi kalo tak sakit teruk apsal bagi antibiotik), so dia kata bole bagi ai 1/2 day MC aje. Tapi mmg doktor tu pun garang semacam..nyampah ai. Bila balik rumah baru perasan yang dooktor/nurse lupa tulis berapa hari (blank) dekat surat MC tu. ha amik ko, ai isik sendiri tulis 2 hari..muahahhahahaha (gelak jahat).

    Oooh..lagi satu (sori eh panjang lak komen). Kalau sakit tipu kang doktor mesti tulis sakit 'URTI' dekat surat MC. so HR kat ofis lama saya dulu ckap, kalau dapat surat tulis URTI tu memang macam diragui kesahihan nya..hahahaha..sian orang yg mmg betul2 sakit.

    ReplyDelete
  34. tu btol2 sakit tu Dr....sakit jiwa...

    ReplyDelete
  35. den dulu time kerjo kalo nak MC...pergi jumpo doctor then bagi tau baru lepas telan panadol...konon time check tempreture tuh demam nye dah kebah la...hehe

    ReplyDelete
  36. cik ina kalau nak mc dah fikir awal-awal lagi, nak elakkan gabra bila doc tanya. ntah apa-apa lah si JLO ni, buat malu kaum je : )

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...