Tuesday, August 2, 2011

Kenangan Ramadhan

Kenangan lampau mengusik jiwa. Ini semua kisah semasa aku kecil/sekolah rendah, sebab masuk form 1 aja, aku dah duduk asrama (benci wehhh duduk asrama time puasa, nasib baik asrama aku dekat, tiap2 petang mak ayah aku datang bawak makanan best2..ngeh ngeh ngeh...tapi bila dah masuk form 4, asrama aku jauh gile, so aku pasrah aja makan makanan asrama, lagipun dah besar panjang, buat malu aja kalau parents datang hari hari! haha).


1- Pukul 5pm, mesti tak ketinggalan tengok Rumah Kedai.

2- Pukul 6pm mesti pergi bazar ramadan.

3- Balik bazar ramadan, ayah aku bawak aku dan adik2 ronda-ronda dalam kereta. Sebab zaman tu kat rumah takde ekon, naik kereta ada ekon, sejuuuuuuk aja. Standard lah, time puasa semuanya nak sejuk.Kalau tak haus macam duduk kat gurun rasanya. Haha.

4- Petang2 aku selalu jadi dugong. Petang aja mesti bukak baju, tido meniarap, perut & dada landing atas lantai tiles. Sejuk aja..haha..Pun sebab zaman tu rumah takda ekon.

5- Buka air. Azan aja mesti teguk 3-4 gelas air. Lepas tu termenung tengok nasik lauk atas meja. Nak semayang maghrib pun rasa liat sebab perut penuh air dah macam boya. Korang tau boya tu apa?

6- Malas gila nak terawih. Haha...samada duduk rumah aja tgk TV sambil makan kuih & murtabak (sangat sinonim dulu kecik2 time puasa mesti beli murtabak), atau gi masjid tapi tido kat tiang!

7- Aku benci sahur. Rasa macam suruh telan racun kalau disuruh makan. Selalu protes(nak tido, haha), tapi ayah aku marah, kata sahur dapat pahala. Aku follow aja lah dgn muka moncong rambut terpacak. Sekali kat meja makan kena sound sedas dengan mak 'gi basuh muka dulu'..Ekekekeke


aku tak tau lah macam mana gelagat budak dua orang ni bila tiba masa belajar berpuasa !

64 comments:

  1. aku rindu rumah kedai~~nostalgik sungguh!

    ReplyDelete
  2. buruk beno ghope masa jadik dugong tuh. kihkihkih!

    ReplyDelete
  3. Setiap kita mesti ada nostalgia puasa masa kanak-kanak. Ziyyad mesti tak sama dgn daddy dia. Segalanya dlm kemewahan...

    ReplyDelete
  4. sahur adalah sinonim dengan kerja makan nasi, kicap, ayam goreng sambil kejam mata

    ReplyDelete
  5. Comelnya budak berkaca mata hitam tu. Dah mula belajar puasa ya? :)

    ReplyDelete
  6. rumah kedai - memang drama yg di tungu2 di bukan puasa... dulu lah kan...

    beb... bebudak memula belajar puasa agak melucukan! dah pukul 5 nak berbuka katanya!
    hahahaha

    ReplyDelete
  7. nostalgia puasa MDT masa kecik2 dulu

    bersahur hari pertama jer..yg selebihnya tak sahur..lbih sygkan tidor dr sahur..jahiliah sungguh rasanya bila diingat2 balik..huhu

    p/s : entri blog bulan puasa mcm gitu sampai abis puasa..insyaAllah..kalau termerepek jugak..sila ketuk blog MDT..haha!

    ReplyDelete
  8. tang tgk citer umah kedai tu wa pun layan gak..paling hangin bl nak ngadap tv mak suh g kedai bl kari la..garam la...

    ReplyDelete
  9. rasanya pelakon utama RUmah Kedai tu dah meninggal dunia.


    kenapa tv3 tak nak ulangtayang semula ???
    cerita tu menarik ....


    alhamdulillah , semalam Nurin dpt berpuasa penuh.
    kira pertama kali lah nie ...

    ReplyDelete
  10. DZ, bila teringat memori puasa masa kecik2 dulu memang seronok.. sekarang ni anak pulak belajar puasa, baru tau betapa susahnya mak kejut bangun sahur dulu..

    ReplyDelete
  11. ish..ish...
    tetiba teringat cerita Rumah Kedai..

    satu lagi.. putu dulu selalu tgk cerita2 Arab time petang2..
    sementara nak tunggu waktu berbuka..

    rasa macam lambatttt jek jam tu berjalan kalau waktu bulan puasa kan? ekekke

    but anyway, kita setuju ngan no. 10 tu. kemain susah rasanya nak telan nasi waktu sahur..
    tido lagi best..! hahahahhaa

    ReplyDelete
  12. hampir lupe jalan cerita rumah kedai..
    tapi yg aku tau
    ia bes

    ReplyDelete
  13. rumah kedai..femes tuh...kartina aziz isteri solehah..huhu

    ReplyDelete
  14. gosok gigi dulu tak sen=belum sahur tu..??

    ReplyDelete
  15. eh, yg belakang tu sape?
    takkan zayyan dah pandai jalan kot? hehe

    ReplyDelete
  16. rumah kedai??
    klasik!

    tak pergi param sebab duk felda. takde param masa tu. kalau ada pun mokcik2 jual kuih dpn rmh. tapi, tak pernah beli sebab arwah mak aku memang akan buat juadah berbuka sendiri + tukar2 ngn jiran. dpt la 2-3 jenis berlainan setiap hari.

    boya = pelampung
    kan.. kan.. kan..??

    arwah mak aku lagi kejam menyaun kalau masa sahur tersengguk2 kat meja makan. "makan! muka macam pandang p*n*at antu!"

    miss my mum
    :(

    ReplyDelete
  17. akak pun dulu sebab rumah takde ekon, asyik bukak tutup pintu peti ais untuk dpt udara sejuk.. sambil2 tu boleh dok usha mak dah standby air apa utk berbuka nnt.. he..he..

    ReplyDelete
  18. kalo ingat zaman kecik2..mmg nakal2...sy pun dari form 1 duk asrama...terpaksa laa telan sume makanan dewan makan tu...hohoho...

    Rumah kedai??kenapa sy tak bleh recall??haishh

    ReplyDelete
  19. mereka pasti akan lebih matang dari ayahnya..hahaha...

    ReplyDelete
  20. Akak pun suka tgk rumah kedai tu.. best sangat kan.

    ReplyDelete
  21. Rumah Ate ada ekon tapi tak leh pasang slalu psl tak mampu nak bayar bil letrik..hehehe.

    Round2 naik keta masa pose mmg syiok..Semalam Ate dah buat kat ank sedara...nostalgia.

    ReplyDelete
  22. like father like son,

    nanti mesti double z pon same gak tang dugong tue..hehhehe ;)

    ReplyDelete
  23. kita pun suke ngan rumah kedai tuuu... dan kita juga jadi dugong bila waktu petang.. dan dugong pun mandi lama2 dalam bilik air sebelum berbuka... negegehhhhh

    ReplyDelete
  24. ada curik2 makan @minum tak?~hahaha~

    ReplyDelete
  25. Bujal X - nostalgik gila kan..aku gigih carik DVD kat kedai...takdak!

    ReplyDelete
  26. Gadis Bunga - masa tu jadik dugong, saya amat cute, kamu tahu! ~haha

    ReplyDelete
  27. makcik x dpt bayangkan situasi doc menjadi dugong tu......kulit licin ke yg jenis berlipat..keh..keh..keh...

    ReplyDelete
  28. Kakzakie - nak kata mewah tu tak lah kak..senang, maybe..:)

    ReplyDelete
  29. KOG - hahaha..betul! kunyah sambil lelap!

    ReplyDelete
  30. Kakcik - belum lagi kakcik. Ziyyad bulan 10 ni baru 3 tahun! haha

    ReplyDelete
  31. Miloais - anak anak hakak dulu belajar puasa macam mana?

    ReplyDelete
  32. KSWSK - hahaha..potong stim kan, tengah syiok tgk tv, kena pegi kedai...

    ReplyDelete
  33. pB - ya, pelakon utama dia dah arwah. Tahniah Nurin!! Bagi hadiah apa kat Nurin kalau puasa penuh sebulan?

    ReplyDelete
  34. Shaza - saya tengah bayangkan bagaimana nanti saya nak ajar anak saya berpuasa...ehehehe

    ReplyDelete
  35. Putubambu - betul!! layan cerita Arab...sekarang ni kalau nak layan cerita Arab tgk kat Oasis.

    ReplyDelete
  36. littlehumblelynn - rasa rasanya di YouTube ada RumahKedai ni..

    ReplyDelete
  37. alien - alah...kisah ada dua budak bujang, Harun Salim Bachik dgn sorang lagi tu, aku lupa nama nya...keja kat kedai...mmg best!

    ReplyDelete
  38. Pencacai Alim - haha..betul bro..Kartina Aziz wanita solehah contoh, dalam siri tu la....:)

    ReplyDelete
  39. Hani - yang kat belakang tu cousin Ziyyad...muda 5 bulan dari dia..anak akak wife aku.

    ReplyDelete
  40. kakngah - miahahahahhahahaa..gelak besar saya baca 'sound arwah mak akak tu '....ekekekeke..

    ReplyDelete
  41. doktor..
    waktu kanak2.. mmg sangat2 senang...
    paling syok berpuasa dan raya..
    tapi bila dh dewasa, baru tahu nilai puasa.. lagipah kecik2 ayu suka layan sarkas

    heheheh

    PS: boya tu pelambung...
    tapi ayu suka makan kurma.. ibu tau.. anak no 2 dia, tak ketinggalan kurma dan tarawih..

    ReplyDelete
  42. Hanis Azla - hahaha..tektik buka esbok tu pun saya buat!

    ReplyDelete
  43. Sabihah - cuba google atau youtube Rumah Kedai..glamer cerita ni

    ReplyDelete
  44. Yan - susah nak cari drama yg berkualiti mcm Rumah Kedai tu sekarang ni kak...

    ReplyDelete
  45. Ate - petang ni saya nak round2 naik kereta lah :P

    ReplyDelete
  46. MasZuber - best tau mendugong kan diri! haha

    ReplyDelete
  47. ayin - yesss!! ada juga org lain yg jadi dugong..ekekeke

    ReplyDelete
  48. kaklong - rasa rasanya ada! haha

    ReplyDelete
  49. HantuKakLimah - miahahahahhahaha....nanti saya cuba ingat.....

    ReplyDelete
  50. Citarasa Rinduan - yes, boya tu pelampung ..:P
    Samalah kita Ayu..saya pun sgt suka kurma.

    ReplyDelete
  51. Salam...lama tak singgah...sibuk ngalahkan Doktor..hehehehe....memang rumah kedai tu nostalgik...kalau nak cerita 3,4 post pun tak abis....macamana minum air paip masa mandi....harap2 anak2 aku leh bertahan, walaupun umur depa baru 5,6 tahun...dulu aku darjah 2,3 pun belum puasa...hehehe...
    kat tempat aku boya tu BUAYA...hehehe

    ReplyDelete
  52. Fadzli Amir - selamat berpuasa bro...hahaha...zaman kita dulu, darjah 2-3 selamba tak puasa!

    ReplyDelete
  53. ehem2...perut cam boya ke sekarang????miahahahahah....

    ReplyDelete
  54. pakcik rumah kedai tue dah meninggal kan...uhuhhhh

    ReplyDelete
  55. sy kecik dulu pong tgk citer rumsh kedai tu..ada yg x tgk ek?

    muda betul dh masuk asrama..nasib umah dekat kan..:)

    selamat berpuasa dr..(hubby sy pong kononya nk diet)

    ReplyDelete
  56. kita sebaya kan doc Tapi lupa la drama rumah kedai tu.. sy pun dok asrama .. tapi jauh .. tapi ok jer mungkin sebab saya aspuri yg baik hehehe... Murtabak adalah makanan yg popular sampai sekarang...

    ReplyDelete
  57. berwarna warni juga kisah masa kecil awak puasa ye .. hehe

    uncle dah kerja baru dapat pakai kereta. tak ada dalam famili yang terdekat ada kereta masa uncle sekolah rendah dulu.

    ReplyDelete
  58. dulu dulu dah ada rambot pacak tu kan?

    ReplyDelete
  59. rumah kedai tu dkt dgn rumah i.
    i seorang yg gigih bersahur sbb memikirkan tenaga yg akan diperlukan pada esok hari.

    ReplyDelete
  60. salam ramadhan doc..

    bile teringat kenangan lama2 best kan..

    dulu sy pon suke tgk cite rumah kedai tu..hhehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...