Tuesday, August 23, 2011

Dah Berapa Puluh Kali Sambut Raya, Tahu Makan ke Tahu Buat?

Tahun ni, Insya Allah kali ke 32 seumur hidup aku celebrate hari raya.
Dah 32 kali nanti sambut raya, ulang benda yang sama setiap tahun.
-bermaaf maafan
-kutip duit raya (sekarang kena bagi duit raya..keh keh keh)
-kunjung mengunjung rumah saudara dan rakan taulan

Cuma aku terfikir pagi ni, dah 32 kali sambut raya, ulang benda yang sama(dan makan benda yg sama), namun aku masih tak tahu buat benda benda ni..tahu makan aja ! hahaha..
  1. lemang
  2. ketupat
  3. dodol
  4. wajik 
macam senang aja, tapi aku pernah try, jadi bentuk gajah!

Sekurang kurangnya, kalau kuih raya tu, pernah lah aku tolong mak aku buat. Setakat kacau rendang, jaga api masak lodeh, aku pernah buat. Tapi kot lah tiba tiba disuruh aku anyam ketupat..errrr...carik buluh buat lemang? walauwehhhh..lagi aku tak tau...Teringin nak rasa benda benda tu...masuk hutan carik buluh..carik daun kelapa buat ketupat...kacau dodol...Nanti bila anak anak aku dah besar, lagilah mereka tak merasa semua benda tu...sebab ayah nya sendiri pun tak pernah buat! haha...

Untuk belajar semua benda tu (anyam ketupat, buat lemang, masak dodol..), mungkin dah tak sempat untuk raya ni..mungkin raya haji akan datang, atau bila bila free, aku berazam nak belajar buat!

macam mana nak tau lemang ni dah masak?





51 comments:

  1. kalau 32 tahun, mungkin dah sambut raya 33 kali, sebab tahun islam lebih pendek kan

    ReplyDelete
  2. masih tak reti2 anyam ketupat ;)

    ReplyDelete
  3. kalau nak tau lemang tu dah masak ke belum.. santan dah tak keluar kat muncung lemang tu... kalau masih ada buih2 santan maknanya santan tak kering lagi.

    tu petua yang mak saya bagi masa meniaga lemang dululah..

    Tapi tang anyam ketupat memang faillah.. tak pernah lulus

    ReplyDelete
  4. tangan saya kejung bila anyam ketupat.. maka saya givap...

    ReplyDelete
  5. InsyaAllah CA akan balut ketupat gak taun ni .... anak2 suka ...

    ReplyDelete
  6. Rindu dengan suasana di mana mak menyediakan dan bapa membakar lemang. :(

    ReplyDelete
  7. saya tau buat sarung ketupat.
    saja nk kabor.

    hiks.


    .

    ReplyDelete
  8. tahun ni pakcik masyuk la~~tukang kutip duit raya da bertambah~keh keh~~

    ReplyDelete
  9. errrr...mmg tak reti anyam ketupat nasi tu...bakar lemang pon sama....sebab bukan budaya org kelantan...hihi

    dorang ada ketupat palas je. lemang pula hanya di kawasan trtentu...

    ReplyDelete
  10. saya tak pernah anyam ketupat.. sekarang ni order je... senang sikit.. tapi rendang saya masak sendiri la.. betul la.. sama la kita dah 32 tahun raya .. buat benda yang sama ja...

    ReplyDelete
  11. ketupat = segera
    dodol = tak order
    lemang = akan buat secara gotong-royong dengan jiran kat rumah

    ReplyDelete
  12. assalam doc..belajar..jangan tak belajar..yang penting dodol ngan lemang tu..he he

    ReplyDelete
  13. saya boleh buat sarung ketupat. tapi tak pernah proses sampai abis lagi.

    selebihnya saya terer gila!




















    terer makan. ngeee~

    ReplyDelete
  14. ha..ha.. mak mertua akak dah give up nak ajar akak anyam daun ketupat.. takde skill betullah akak ni..

    ReplyDelete
  15. anyam ketupat tu setahun sekali, saya pun selalu lupa,saya cuma pandai anyam ketupat bawang je,ketupat bentuk gajah tu hebat betul, boleh la buat tutorial kat sini,nak belajar...keh..keh..keh,lemang beli je...

    ReplyDelete
  16. tak pernah anyam ketupat .
    Kat Kelantan rasanya jarang jumpa ketupat yang empat segi ini.
    Kat sana , banyak ketupat pulut yang tida segi tu...
    Itu pun pB tak pandai...


    Tapi




    pB pandai masak nasi kerabu dan nasi dagang

    ReplyDelete
  17. lemang nogori adalah lemang terbaek.....original terbaek dr ladang..setiap kali balik klang, abah sy pasti pesan huhuhhhh

    ReplyDelete
  18. org tua2 ckp, skil anyam ketupat tak boleh belajar. anugerah. pandai sendiri. ntah betul ntah tidak. aku boleh anyam ketupat mmg tak belajar dari sesape. pintal... pintal.. alik2 menjadi.

    ReplyDelete
  19. Aku dah 35 tahun hehehehe..tua dari ko...aku selalu jadi buruh/kuli je yg kacau-kacau yg anyam2, tapi yg bahan2 dia org lain..hehehhe

    ReplyDelete
  20. yeyyarperdaaa tak pandai anyam ketupat!!

    meh aku ajarkan! heheh

    ReplyDelete
  21. Arwah mak saya dulu tak ajar anyam ketupat pasal org PURE JayBee (JayBee Suci...hehehe) buat Nasi Himpit (himpit pakai lesung Batu giling). Ketupat dan rendang mmg tak de dalam menu keluarga kami masa kecik. Hanya nasi minyak, laksa johor dan lontong. Org Muar ke BP ke, Kluang dan daerah lain yg hijrah ke JB je buat ketupat. Dapat abg ipar org Kluang baru kami belajar dari dia tu pun dua tiga tahun sekali.

    (Panjang lak history anyam ketupat Ate)

    ReplyDelete
  22. DR

    wah kita sama2 tua ler :)
    muahahha

    saya x malu..bagitau..saya terror masak rendang..tiap kali raya confirm rendang mmg dr masakan saya..mak saya pun surrender..

    ayat sedikit riak../muahhahaha :)

    ReplyDelete
  23. Hahaha.... kakak nak ketawakan dulu. Itulah kalau hidup di bandar memang tak tahu semua tu doc. Kakak org kg. dari kecik dah pandai anyam ketupat.... Lemang memang tak tahu sebab jarang org Johor buat lemang...

    ReplyDelete
  24. bab menganyam ketupat,kaklong serah kan kat kakngah..dia memang pakar..!

    ReplyDelete
  25. kita pun fail jugak buat sarung ketupat tu..
    selalunya beli dah siap tu pehtu rebus jek ngan beras..hehehe


    tahun ni kami balik kg beraya di Perak dulu.. insyaallah...hubby kita nanti nak buat lemang..

    best..best..!

    ReplyDelete
  26. sy pandai masak ketupat































    segera! cap Nona hahahaha

    ReplyDelete
  27. sama la.. tak tau buat, tau makan je... lagi satu tau beli sebab tak pandai buat... hehee..

    ReplyDelete
  28. ketupat tu pandai le...lemang idok le..

    ReplyDelete
  29. huhuhuhu....masuk fom 3..tangan makcik jadi keras time nk anyam ketupat tu....huhuhuhuhuhu...
    time skang senang... orang bakar lemang kukus dulu...pastu bakar...x leh jd keras dn hangit...

    ReplyDelete
  30. saya tau! itupun yang berjaya ajar saya adalah en. suami. raya pertama dgn dia, berusaha sampai jadi. lepas tu terus tau anyam 3 jenis. dia pulak yang konpius. hihi..

    ReplyDelete
  31. kami every year without fail akan buat lemang..biasanya tugas menjaga api tu kaum adam yg buat..nak rasa mehlah.. :D

    sy tukang kacau mak kat dapur..eh!

    ReplyDelete
  32. suami pandai cari buluh lemang dan bakar lemang..mmg expert..dia juga pandai kacau dodol..tp bhn2 dodol dan wajik..kakak saya yang lebih arif..ketupat nasi takde sapa pun yang tahu sbb kami semua orang utara lebih kepada ketupat daun palas..yang itu saya yang expert..hehehe..

    ReplyDelete
  33. sya ketupat dan lemang dua-dua failed!

    huwaaaa...

    dah tua ni bru nk belajor, terlambat tak ek?

    ReplyDelete
  34. wa pndai tp selowww amat..mak slalu nak msk ketupat tu cepat..makanya..mak akan buat rangka ketupat tu..wa tolong ketatkan n kemaskan jer...pastu buh beras..

    ReplyDelete
  35. jap..jap..ketupat buat dalam 3 steps jer...??? td br je jengah Toutube nak belajo..sumpah bukan 3 steps aje

    ReplyDelete
  36. 32 kali tu ikut tahun Islam ke ikut umur awak dlm IC? Kalau ikut kalendar Islam masa kita umur 32 tahun kita dah sambut aidil fitri 33 kali. Cuba kira balik.

    ReplyDelete
  37. Saya pernah sekali aje pergi ikut jiran cari buluh lemang di hutan belakang zoo negara masa nak raya haji. Taubat dah tak nak buat lagi sebab teruk nak bawa buluh tu keluar. Lepas tu nak masak lemang tu. huhuhu

    ReplyDelete
  38. tau buat anyam ketupat jew..masak fail lor...yang lain tu lagik laaa failllll ekekeke

    ReplyDelete
  39. ketupat cap nona adalah pilihan aku...hehe...

    ReplyDelete
  40. suma pun ku xreti wat...tapai tau la

    ReplyDelete
  41. beli je lah .. bagi orang lain pulak cari rezeki. dia orang nak jadi doktor dah terlewat !

    ReplyDelete
  42. datang Pilah doc, sambil belajar sambil jaga api lemang, MIL buat lemang Isnin ni...

    ReplyDelete
  43. selalu gak buat sarung ketupat kodok.. ehehe

    ReplyDelete
  44. yg segera senang dan cepat




    ai mmg malas... hehehe

    ReplyDelete
  45. Tak de seni nak nganyam ketupat selalu segera jerk.. lemang pun tolong2 balik2 kan aje.. dan tau tengok jerk.. buat tak reti.. :)

    ReplyDelete
  46. Wahhh .. KC pandai tau anyam ketupat.

    ReplyDelete
  47. Penah belajar anyam ketupat..tp tak reti smpai ke sudah..hohoho

    ReplyDelete
  48. salam singgah.

    haih...ketupat ni kan, tiap kali raya org kena ajar. mmg tak berseni tgn ni. hehe :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...