Friday, August 19, 2011

Basuh

Dah bayar zakat fitrah ke belum?
Jangan syiok fikir nak raya, zakat dilupakan. Jangan pula lepas siak masjid sound dalam masjid sebelum solat raya baru nak bayar! (tahun lepas aku raya kat JB, lepas siak masjid sound, berderu ramai lagi yg tak bayar, gi bayar  --super last minute punya zakat fitrah! haha)

Cakap pasal zakat fitrah, zakat -zakat lain pun digalakkan dibayar pada bulan Ramadhan yg penuh barkah ini. Berlipat kali ganda pahalanya, Insya Allah. So ambillah kesempatan bayar zakat perniagaan/zakat harta/zakat emas perak di dalam bulan puasa ni.

Bila cakap pasal benda wajib(zakat), mesti jugak cerita pasal benda sunat(sedekah).
Amalan kita ni biarlah ikhlas, kalau tak pahala tak dapat, silap haribulan dosa yang dapat!

2 minggu lepas ada satu seketariat mintak derma kat aku, entah mana dapat nama aku, aku pun tak tau.
Hantar surat kat klinik, siap tulis satu meja, RM xx ribu..Majlis makan yg akan dihadiri oleh mantan PM, Tun Pak Lah.
Aku buat bodoh aja. Aku menderma, bila aku nak berderma. Dan prinsip aku, kalau menderma, biar ikhlas, tangan kanan derma, tangan kiri tak tahu, macam tu lah lebih kurang.

Tup tup agaknya sebab tak dapat respons dari aku, org seketariat tu call henfon aku, tanya pasal derma jamuan makan tu. Minah yang call ni pulun lah push aku suruh derma.
Silap besarlah, kan dah sia sia kena basuh minah tu dgn aku. Aku cakap, ni nak suruh derma ka, atau paksa derma? Aku basuh lagi tentang perlunya keikhlasan dalam menderma, tak payah nak tulis cek sebesar signbod jalan, bla bla bla..

Penyudahnya, memang aku tak derma pun kat seketariat tu. Sebab awal awal lagi NIAT aku utk menderma itu takde.

Tetiba aku terfikir, teruk ke aku sebab basuh minah tu?  : P

relax aja saya moncongkan mulut walaupun lepas kena basuh dek daddy saya!

43 comments:

  1. cheqna lum bayo lagi zakat ni
    ingatkan ahad ni nak bayo..=)

    ReplyDelete
  2. kesian kan majlis² macam tu... gaya grand, rupanya menagih² sumbangan

    ReplyDelete
  3. la, desperate sungguh secretariat tue..

    ReplyDelete
  4. hahaha
    jgn basuh sgt, dia pun dapat arahan dari org atasan..
    kesian minah tu

    ReplyDelete
  5. comel plak tgk dia moncongkan mulut..:)

    ReplyDelete
  6. betul tu cik ina setuju sangat derma ikut suka kitalah, janji ikhlas. orang tak payah nak tahu berapa kita derma. bagus je perempuan cam tu kena bambu.habis tu dia ingat mantan pm ada dah bagus. maaf ye terlebih hangin plak.

    ReplyDelete
  7. Zakat fitrah untuk keluarga kakcik telah dilunaskan sepenuhnya oleh Along. Alahmdulillah. :)

    Benar, menderma biarlah kerana ikhlas bukan kerana nama atau sebagainya.

    Ziyyad memang kacak. :)

    ReplyDelete
  8. emm..mungkin yg bayar lambat tu mengejar waktu afdhal utk bayar zakat fitrah kut..(sangka baik)

    betul..menderma biarlah ikhlas :)..x perlu ditetapkan jumlahnya..

    ReplyDelete
  9. part cek besar signboard jalan tu amalan biasa bos saya.pastu mesti panggil press skali.
    chett!

    ReplyDelete
  10. diorang salah target tu...huhuhu~

    hai ziyyad!

    ReplyDelete
  11. bro..moh kite basuh rumah..byk lagi kekipas ngan lampu bersawang..takpelah lu amek kipas ngan lampu..gua amek tingkap..amacam deal?

    ReplyDelete
  12. anak comel tu xpelah bro..dia kena basuh pun tak paham..hahaha..

    tapi betullah..kenapa perlu tetapkan berapa nak derma..seposen pun derma kan? hehehe..tp mana ada dpt derma seposen mkn kt hotel mewah..kemsalam..kehkehkeh...

    ReplyDelete
  13. tu basuh lite lite je ke or sental habis-habisan? tp ziyyad menten comel walopun dibasuh oleh daddynya! shabash!!

    ReplyDelete
  14. niat nak kutip derma tu bagus

    tapi cara nak paksa2 org menderma tu tak bagus..

    org taknak tu taknak lah...

    tak paham2 depa ni..

    ReplyDelete
  15. kita mmg disuruh utk basuh membasuh pun..heheheheh..(dlm erti kata lain..saling tegur menegur)

    ReplyDelete
  16. kadang2 musykil jugak yang kes derma melalui majlis makan malam ni.. adakah jumlah derma yang dieorang bagi tu sama dengan jumlah yang di kutip??

    ReplyDelete
  17. sekelumit timbul rasa tidak senang masa menderma,maka pahala tiada~~keh keh~~

    *n9 berapa zakat fitrah?

    ReplyDelete
  18. derma biar ikhlas... saya tak kan derma kalau hati saya rasa tak ikhlas...

    ReplyDelete
  19. MHI pagi tadi bincang pasal zakat. bukan zakat fitrah jek.. zakat harta, zakat perniagaan dll. istilah tak cukup masa takde dalam kamus sekarang. sebabnya dah ada website pusat zakat. siap ada 1 portal khas untuk calculation bayaran zakat dan boleh je buat bayaran on9 melalui pindahan wang atau gores kredit kad yang disenarai oleh pusat zakat. semua dihujung jari.

    ReplyDelete
  20. nak cuba bayar pagi 1 syawal...

    cool

    ReplyDelete
  21. alhamdulillah zakat fitrah dh settle...zakat pendapatan potong gaji hehehehehehee

    ReplyDelete
  22. sungguh moncong ziyyad tewww.. ehehe

    ReplyDelete
  23. huhuhuhu...bese ar tuu....harap grand jer......pastu ade ketam disebalik kuah lemak...hahahahahhaha....
    taun ni zakat kene sorang 7 hengget jer...

    ReplyDelete
  24. rasa nak tarik je moncong ziyad ni..

    ReplyDelete
  25. niat dah lari tu... comel kau ziyyad ekkk.. baby dah pandai muncung?

    ReplyDelete
  26. Saya byk dpt surat drp utara tanahair bulan ini.
    Sekolah2 pondok nak tambah bangunan etc.
    Siap ada tazkirah pelbagai.
    Saya langsung tak layan.

    ReplyDelete
  27. comelnya ziyyad..muncong2 pun tetap cute...mana zayyan..

    ReplyDelete
  28. Hehehe..i likeee...

    Mmg patut pun kene basuh...org2 mcm tu,kalo tak kene basuh tak paham...ntah2 buat2 tak paham...huhuhu

    ReplyDelete
  29. agaknya minah tu kena push dgn bos dia kot, tu yg menyebok je...

    tapi mmg selalu cam tu kan...kata derma tapi push2 org lak...chettt!

    ReplyDelete
  30. amboihh
    mintak sampai ribu riban
    banyak cantek muka hang??


    aku rasa kan... dia dapat nama ko dari das auto lah! tu pasal dia rasa ko bole derma ribu riban tuh
    hahaha

    ReplyDelete
  31. cute sungguh model muncung tu.hihihi!

    ReplyDelete
  32. Betul tu.Derma kalau kita rasa terpanggil nak derma. Tak perlu dipaksa atau atas suatu sebab..

    ReplyDelete
  33. ni ada satu mamat dari satu pertubuhan ni dok telefon2 gua mintak sumbangan...mintak tau!! nak mintak empat kerusi roda...
    tunggu masa je nak kena basuh dengan aku tu....

    ReplyDelete
  34. Kakak punya style pun sama. Kalau dah sampai call nak minta duit tu bukan derma tapi paksa. Sesekali kena tazkirahkan mereka yg kurang faham doc. Betul juga... tapi kalau kakak tak berani.

    Ziyyad muncung pun auntie suka juga...

    ReplyDelete
  35. Dasat betul lah serbuk pencuci nih... hehehe.

    ReplyDelete
  36. hahaha... tak pasal2 kena basuh

    comelnya budak muncung tu!!

    ReplyDelete
  37. ada niat br kita ikhlas kan DD..klo main paksa2 ni hurrmmmm kirim salam la..

    ReplyDelete
  38. Kami kat sini, dah settle. Sukur. kat sini ada service kutib zakat dari pejabat ke pejabat lagi.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...